Danger Zone

Publicat în Dilema Veche nr. 1033 din 25 ianuarie – 31 ianuarie 2024
image

Désordre (Franța, 1986), de Olivier Assayas.

Există film mai simptomatic pentru anii ’80 decît debutul lui Olivier Assayas Désordre? Cu amestecul său de rock de garaj, tinerețe paranoică și melancolie a depărtărilor, filmul bate clar în direcția acelei perioade a amenințărilor și a underground-ului. Strict contemporan cu Mauvais sang al lui Leos Carax, filmul lui Assayas pare contaminat de același tumult vital care nu lasă corpul în pace, ca și de senzația că sfîrșitul (lumii, al vieții sau al fericirii) este foarte aproape. Între dorința mereu frustrată de a-ți lua zborul (filmul e rupt între Franța, Londra și New York) și posibilitatea mereu amînată a unei renașteri, Désordre pune pe tapet marile teme care vor constitui pilonii filmografiei lui Assayas. Dar parcă niciodată ele nu vor mai fi lucrate ca aici, cu o asemenea detașare cool care trădează, de fapt, un irepresibil frison.

La mijlocul anilor ’80, cinema-ul francez trăia o nouă perioadă romantică. Mai lucidă și, tocmai de aceea, mai disperată ca precedentele, această perioadă știa din start că vine prea tîrziu. Carax și Assayas – doi cineaști în floare care s-au lansat drept critici la Cahiers du cinéma, o revistă obsedată de noțiuni cinefile precum moștenirea și filiația – înțelegeau prea bine că între necesitatea poveștii de dragoste și neputința de a o mai spune nu se poate alege: ele vin la pachet. „A continua înseamnă a cunoaște cineaștii pe care îi continui”, spunea undeva criticul Serge Daney. Pentru novicele Assayas, vorbim despre toți cei care, de la Epstein la Bresson via Godard, părintele tuturor, au adus laolaltă grija pentru precizia gestului și tulburarea unei inimi sfîșiate. Cu jaful său armat care inițiază o spirală (auto)distructivă, Désordre se citește, la limită, ca o alegorie despre această generație abia ieșită, în acele vremuri, pe porțile adolescenței, care a trăit adînc și a ars fără protecție, în virtutea celor mai arbitrare – și, deci, mai implacabile – turnuri existențiale.

O moarte care nu dovedește nimic: cea a angajatului de la magazinul cu instrumente muzicale. Apoi, încă una: cea a solistului trupei, mintea din spatele acelui jaf sfîrșit cum nu se poate mai prost. Iar între ele, tot soiul de mici evenimente (o trădare în dragoste, un concert anulat) care capătă un aer de afectare paroxistică. În ochii lui Assayas, care la data realizării filmului nu e mult mai în vîrstă decît protagoniștii săi damnați, aceste destine necumpătate sînt singurele care merită. Romantic pînă la capăt, e preocupat exclusiv de ratare, blestem, suicid; visează la nocturn și la culori obligatoriu desaturate. Jaful de la început e doar un pretext: nu e deloc sigur că, în absența sa, nu s-ar fi ajuns tot acolo, în zona catastrofelor omniprezente. Filmul se mișcă astfel în acord cu acele trăiri imanente ce explodează în zona marilor intensități. Muzical și grandilocvent, Désordre nu cunoaște justa măsură: de la clubul de noapte drumul nu poate duce decît direct la cimitir.

Uneori se întîmplă ca Assayas să forțeze nota. Totul, aici, e iremediabil, pe modelul lui „nu ne vom mai vedea niciodată”. Pe alocuri, filmul devine comic malgré lui: dintr-o asemenea seriozitate plină de patos parcă nici nu se putea altfel. Mă grăbesc însă să scuz aceste manierisme, căci detectez în ele amprenta unui autor care trăiește înăuntrul dramei pe care o pune în mișcare, care se trezește, altfel spus, pur și simplu înjghebat de atmosfera tenebroasă a propriului scenariu. Assayas locuiește în mijlocul acestor tineri cu moace deopotrivă expresive și înduioșătoare (Wadeck Stanczak și Lucas Belvaux chiar aduc cu miticii Mirwais și Daniel Darc de la Taxi Girl), identificarea sa cu ei merge dincolo de simpla afinitate, așa cum și binomul Leos Carax – Denis Lavant avea ceva de-a dreptul fuzional, ceva ce depășea orice calcul.

Desigur că povestea lui Assayas e mai puțin liminală, mai ezitantă, mai intelectuală decît măiestria înnăscută a lui Carax. Dacă nu i-aș fi cunoscut filmografia de ansamblu, aș fi fost tentat să văd în Désordre o simplă flexare de mușchi. Dar e mai mult de atît: nu doar pentru că filmul setează deja o hartă preliminară pe care regizorul o va tot îmbogăți în următorii treizeci de ani, ci și pentru că, obsedat la rîndul său de linia roșie care lega explicit pasiunea de boală (o chestie foarte eighties), Assayas injectează tinerețe (acea tinerețe febrilă, impetuoasă, doar un pic complezentă) într-o industrie de film pîndită de spectrul osificării. Orice s-ar spune despre parcursul său ulterior, unul fluctuant cu indulgență, Assayas se afla pe  vremea debutului în polul coolismului francez, perfect cosmopolit și racordat în egală măsură la muzici populare și la theory, la cinema de patrimoniu și la experiment. Ca atare, filmul nu e doar un exercițiu de stil: el își revendică apartenența la un mod de a trăi, de a simți, de a suferi. Un mod oglindit de această secvență superbă pe un feribot, cu două cupluri confuze care își împart sărutări vinovate și gelozii și mai vinovate, într-un haos sublim decuplat de la orice noțiune de eficiență sau raționalitate. Magnetizat de o libertate la care nu a putut niciodată accede pe deplin, Assayas testa aici anumite ipoteze creatoare născute din viziunea tînărului care a înțeles deja totul despre lumea adulților „instalați”.

Désordre este disponibil pentru vizionare online, pe platforma MUBI.

Victor Morozov este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.