Dana Bunescu

Publicat în Dilema Veche nr. 679 din 23 februarie–1 martie
Dana Bunescu jpeg

Recentul premiu cîştigat de Dana Bunescu la Festivalul de Film de la Berlin pentru o contribuţie artistică excepţională, prin montajul filmului Ana, mon amour (r. Călin Peter Netzer), este o recunoaştere minoră în contextul mai larg al unei cariere artistice remarcabile (dar necunoscută pentru un public larg) care reiese cu uşurinţă la o simplă enumerare a filmelor la care a colaborat pînă acum în calitate de monteur și designer de sunet. De la Moartea domnului Lăzărescu (r. Cristi Puiu) la 4 luni, 3 săptămîni și 2 zile şi După dealuri (r. Cristian Mungiu), Cînd se lasă seara peste București sau Metabolism (r. Corneliu Porumboiu), Toată lumea din familia noastră, Aferim! şi Inimi cicatrizate (r. Radu Jude), pentru a aminti doar titlurile cele mai sonore, Dana Bunescu a semnat montajul şi/sau a lucrat ca designer de sunet pentru cea mai mare parte din cele mai importante filme ale cinema-ului românesc post-2000. Pe lîngă filme de ficţiune, a colaborat şi la documentare (Marele jaf comunist de Alexandru Solomon, experimentalul Al doilea joc de Corneliu Porumboiu, Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu de Andrei Ujică sînt doar cîteva dintre ele). Implicarea sa în procesul de creaţie al acestuia din urmă – neobişnuitul şi remarcabilul documentar de montaj regizat de Andrei Ujică – e mai apropiată de poziţia unui coautor. Pe lîngă lungmetraje, numărul de scurtmetraje la care şi-a adus contribuția ar mai umple încă o listă. Iar în ceea ce priveşte filmele regizate de Călin Peter Netzer, Poziţia copilului, cu care acesta cîştigase Ursul de Aur în 2013, beneficiase şi el de implicarea Danei Bunescu în ambele secţiuni, de montaj şi de design de sunet. Una peste alta, nu e nevoie de prea multe săpături în istoria recentă a ultimilor douăzeci de ani de cinema românesc pentru a-ţi sări în ochi contribuţia sa marcantă.

Cu toate acestea, numele Danei Bunescu e foarte rar amintit în comparaţie cu numele regizorilor (şi chiar ale scenariştilor) cu care a colaborat, chiar şi atunci cînd importanţa activităţii de montaj e crucială (cazul cel mai evident rămîne Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu). Opţiunile artistice ale celor responsabili de montaj sau de designul de sunet sînt rareori discutate ca decizii importante în analiza filmelor respective – accentul cade mereu pe viziunea pe care regizorul, eventual în colaborare cu scenaristul, vrea să o impună și mai puțin pe opțiunile făcute pas cu pas pentru a da formă acestei viziuni. Festivalurile de film nu se întrec nici ele în a recunoaşte activitatea artistică a celorlalţi participanţi la procesul artistic al facerii unui film (nici în cazul celor mai mari, precum cel de la Cannes, nici în cazul celor românești). Majoritatea premiilor le revin regizorilor, actorilor şi scenariştilor. Într-un interviu luat de Gabriela Filippi și Andrei Rus în revista Film Menu (https://filmmenu.wordpress.com/2014/11/10/interviu-dana-bunescu/), menit să contribuie la îndreptarea acestei lipse din discursul public, Dana Bunescu detalia procesul prin care lucrase la cele mai importante dintre aceste filme. Ceea ce criticul de film Alex. Leo Şerban găsise remarcabil la un film precum 4 luni, 3 săptămîni și 2 zile (r. Cristian Mungiu), faptul că „spectatorul este luat ostatic al întîmplărilor de pe ecran“, datorează mult elementelor pe care Dana Bunescu le adăugase în film. Așa cum explică aceasta, sunetele de exterior adăugate pentru a crea un disconfort spectatorului (cîini care latră, zgomotul de sticle sparte, de trenuri care se aud în depărtare) şi ritmul pe care îl are filmul au fost lucruri la care contribuise major: „Toate scenele de la finalul filmului sînt refăcute, bucăţică cu bucăţică, din sunete separate. Otilia sînt eu – eu respir acolo, toţi paşii, toate ambianţele şi zgomotele care se aud le-am provocat noi, încercînd să găsim locuri cît mai liniştite în oraşul acesta“. Cea mai complexă contribuție a sa într-un film cred că rămîne cea de la Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu. Crearea unei ficțiuni exclusiv din materiale de arhivă, fără comentarii sau inserturi care să explice spectatorului cît mai clar evenimentele, fusese făcută prin implicarea sa alături de Andrei Ujică la crearea pas cu pas a sensurilor pe care spectatorul trebuia să le perceapă. Gradul de minuțiozitate la care au recurs pentru a obține efectele dorite în scena înmormîntării lui Gheorghe Gheor­ghiu-Dej e descris în același interviu în care Dana Bunescu vorbește despre încercarea de reconstituire a tăcerii din cadrul unei înmormîntări: „Am văzut și ascultat foarte multe îmormîntări și pînă la urmă am găsit cîteva elemente din care să pot să recompun acea senzație de tăcere apăsătoare. Este un soi de aer, un soi de fîșîit, care nu este însă mort și pe care l-am adunat în bucățele mici din înmormîntarea prințesei Diana și din înmormîntarea lui Kennedy.“

Încercarea de a detecta o amprentă personală de la un film la altul poate că e un demers mai mult decît dificil și posibil failibil, căci se mulează pe intenții și viziuni diferite, de la un regizor la altul. Contribuţia sa artistică excepţională, care ar trebui amintită cît mai des, e însă evidentă și nu ține doar de Ana, mon amour, ci de cinematografia românească a ultimilor douăzeci de ani. 

Ancuța Proca este critic de film.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Bulevardul Magheru în perioada interbelică (© Wikimedia Commons)
Modernizarea României cu ajutorul produselor industriale importate din Germania în anii 1941-1943
Anul 1939 a adus un nou conflict în Europa și rapid s-a transformat în unul planetar prin dorința conducătorilor marilor puteri. România s-a proclamat neutră, dar liderii totalitari au vrut cu orice preț să implice statul din Carpați în conflict.
Nicolae Tonitza   Coada la paine jpg
Una dintre cele mai sângeroase și controversate greve din România. Armata a deschis focul, fără avertisment, împotriva muncitorilor
Una dintre cele mai sângeroase greve din istoria României a avut loc pe 13 decembrie 1918. Imediat după terminarea războiului, sute de muncitori români, în special tipografi, au intrat în grevă și au ieșit la proteste pentru a cere condiții decente de muncă. Au fost împușcați pe capete.
Radu miruta FB jpg
Radu Miruță: „Industria de apărare e o mlaștină”. Compania în care „s-a întâlnit un prost cu un deștept”
Ministrul Economiei, Radu Miruță, a afirmat, duminică seară, că industria națională de apărare a României a funcționat zeci de ani fără investiții serioase, deși banii au existat an de an în conturi.
Markus Wolf, șeful spionajului est-german (© Bundesarchiv Bild 183-1989-1104-040)
Proiectul CANOPY WING, exploatarea vulnerabilității sistemelor de comunicații sovietice
În anii ’80, guvernele SUA și URSS încercau să răspundă la întrebarea cum ar putea să „câștige” un război nuclear global sau să supraviețuiască unor lovituri preventive sau unui conflict nuclear.
Europa intenţionează să lanseze prima rachetă Ariane 6 FOTO: ESA
Nu se mai face nimic în România? O parte din cea mai puternică rachetă europeană, fabricată în țara noastră
Cercetătorul Claudia Tănăselia a comentat un titlul de pe site-ul agenției spațiale europene: „Ariane 6 - Made in Romania”. Ariane 6 este cea mai puternică rachetă europeană construită vreodată și anumite părți din aceasta sunt fabricate în țara noastră.
O insulă izolată din Bermuda, în mijlocul Oceanului Atlantic FOTO Shutterstock
Structura uriașă descoperită sub Insulele Bermude, unică pe Pământ: ar explica de ce arhipelagul pare să plutească
O echipă de cercetători a identificat un strat de rocă neobișnuit, de peste 20 de kilometri grosime, sub crustă oceanică de sub Insulele Bermude, care ar putea explica de ce arhipelagul pare „să plutească” deasupra Oceanului Atlantic.
Inteligenta artificiala FOTO Shutterstock jpg
Cum folosesc românii Chat-urile AI și care au fost cele mai populare în 2025
O analiză realizată de agenția de specialiști, bazată pe date extrase din Google Trends, Ahrefs, DataForSEO, Statcounter ne arată care tool-uri AI sunt cele mai căutate și populare, cât și în ce scopuri sunt ele folosite de către utilizatori.
Traian Băsescu și Ilie Bolojan FOTO Mediafax
Băsescu cere desființarea Coaliției și-l atacă pe Grindeanu: „Crede că obligația lui e să servească doar PSD”
Fostul președinte Traian Băsescu a afirmat, duminică seară, că un guvern minoritar „nu poate funcționa” și susține că adevărata problemă nu este Ilie Bolojan, ci liderul PSD, Sorin Grindeanu, pe care îl acuză că pune partidul înaintea interesului național.
Cristi Chivu (Facebook) jpg