Cowboy bătrîn

Publicat ├«n Dilema Veche nr. 931 din 10 ÔÇô 16 februarie 2022
Cowboy bătrîn jpeg

ÔŚĆ Cry Macho (SUA, 2021), de Clint Eastwood.

Clint Eastwood e unul dintre marker-ii cei mai stabili ai cinema-ului contemporan. Travers├«nd anii cu promisiunea, mereu dejucat─â ╚Öi l─âsat─â pe mai t├«rziu, unui ultim film testamentar, Eastwood a devenit o esen╚Ť─â: un corp ╚Öi un spirit. Corpul e tot mai br─âzdat de riduri ╚Öi mai stafidit, dar ├«nc─â se ╚Ťine bine. Spiritul e preocupat de un set de valori tot mai desuete: onoare, masculinitate pus─â sub lup─â, chestiunea fiului mo╚Ötenitor de substitu╚Ťie. De la Gran Torino (2007) ÔÇô un mare film crepuscular ÔÇô ├«ncoace, Eastwood joac─â acela╚Öi b─âtr├«nel moroc─ânos, care b─âlm─âje╚Öte ├«n barb─â, nevoit s─â salveze situa╚Ťia ╚Öi s─â ├«nve╚Ťe o lec╚Ťie din tot procesul. Situa╚Ťia a r─âmas ├«n continuare presant─â ÔÇô Mexicul, cu umbra sa de corup╚Ťie, drog ╚Öi abuz, e fix peste grani╚Ť─â ÔÇô, dar b─âtr├«nelul pare s─â aib─â tot mai pu╚Ťine de preluat ╚Öi tot mai multe de transmis. ├Än fond, dac─â The Mule (2018) era un film at├«t de interesant, asta se-nt├«mpla ├«n virtutea jocului destul de periculos pe care Eastwood ├«l performa vizavi de propria persoan─â: nu doar c─â f─âcea pe curierul pentru un cartel mexican, dar mai ╚Öi extr─âgea un sentiment hedonist din toat─â afacerea, pe care-l masca abil sub mutra de mo╚Ö inofensiv. O masc─â ╚Öi-at├«t ÔÇô c─âci imediat era tentat s─â dea milit─âria jos din pod ╚Öi s─â ╚Ťin─â o lec╚Ťie de moral─â cu R─âzboiul din Coreea pe fundal.

Acum, putem s─â ne entuziasm─âm ÔÇô sau nu ÔÇô la aceste jocule╚Ťe vag perverse, ├«n care auctorele se vede contestat, lovit, dobor├«t, doar pentru a-╚Öi afirma ╚Öi mai limpede suprema╚Ťia ├«n final. Uneori, ele posed─â o temeinicie de treab─â f─âcut─â ca pe vremuri: pu╚Ťine subtilit─â╚Ťi la mijloc, contrabalansate ├«ns─â de o anumit─â m─âiestrie ├«n a respecta conven╚Ťia ╚Öi a-i acorda un minim spa╚Ťiu de manevr─â. De multe ori, Eastwood se prive╚Öte pe sine ├«nsu╚Öi, oferindu-ne ca un documentar despre propria moarte anun╚Ťat─â, ├«n aceea╚Öi m─âsur─â ├«n care pretinde s─â remedieze dou─â sau trei caren╚Ťe din tinere╚Ťe: ╚Öi asiaticii s├«nt oameni (chiar dac─â nu-s ca noi), ╚Öi mexicanii pot fi prietenii no╚Ötri, b─ârb─â╚Ťia nu-i totul etc. Adev─ârul, pe de alt─â parte, e c─â lui Eastwood i se permit multe, inclusiv s─â ne abureasc─â cu pove╚Ťe de tataie aruncate prin filme tot mai lipsite de ambi╚Ťii formale, ╚Öi probabil c─â nici un autor ├«n via╚Ť─â nu a beneficiat mai constant de sus╚Ťinerea (recte: pomparea) politicii autorilor, care s-a gr─âbit s─â vad─â ├«n fiecare nou efort regizoral o capodoper─â. Dar cu siguran╚Ť─â exist─â ceva ╚Öarmant ├«n acest sentiment de autoefasare con╚Ötient─â, ca o ├«n╚Ťelep╚Ťire de final, c├«nd orizontul se lumineaz─â brusc.

p17 jpg jpeg

Cry Macho, din punctul ─âsta de vedere, e decep╚Ťionant de simplu: povestea nu mai ├«nt├«mpin─â nici un fel de prag, omul salveaz─â ziua din zori ╚Öi p├«n─â-n sear─â, peripe╚Ťiile par incluse din iner╚Ťie, c├«nd de fapt filmul se vrea o explorare senin─â, aproape f─âr─â conflict, a prieteniei ╚Öi a paternit─â╚Ťii. Mole╚Öeala ÔÇô sau gra╚Ťia profan─â ÔÇô de care d─â dovad─â Eastwood face ca bun─â parte din film s─â se petreac─â ├«ntr-un or─â╚Öel mexican unde to╚Ťi localnicii se dau peste cap pentru a le oferi un ad─âpost acestui b─âtr├«n ╚Öi pu╚Ötiului de care trebuie s─â aib─â grij─â. R─âm─â╚Öi╚Ťele western-ului ÔÇô o p─âl─ârie de cowboy, un peisaj arid ÔÇô se dizolv─â ├«ntr-un sejur cu soare ╚Öi langoare. Pistolul nu mai trage deloc, caii s├«nt ├«nc─â s─âlbatici ÔÇô se va ocupa Eastwood ÔÇô, o lume ├«n care s─â nu ne putem ├«n╚Ťelege cu vorba bun─â pare SF. E ceva deopotriv─â ├«nduio╚Ö─âtor ╚Öi jenant ├«n mostra de exotism livrat─â de film prin reprezentarea simplist─â a ╚Ť─ârii vecine, ├«ntre federales b─âtu╚Ťi ├«n cap ╚Öi v─âduve latino care ├«nc─â mai ╚Ötiu pa╚Öii de dans, cuplat─â cu pilda f─âr─â moarte a civilizatorului american. De altfel, mai toate emo╚Ťiile trezite de filmele t├«rzii ale lui Eastwood for╚Ťeaz─â o astfel de reac╚Ťie condescendent─â, ba de ├«n╚Ťelegere contrariat─â, ba de extaz diluat, chestie speculat─â la maximum de creatorul-interpret: cum s─â te superi pe un b─âtr├«nel a╚Öa simpatic?

C─âci, ├«n realitate, Cry Macho duce la un stadiu ultim confruntarea clasic─â dintre bine ╚Öi r─âu, ├«ntr-at├«t de u╚Öor de desp─âr╚Ťit par apele etice ├«n care filmul se scald─â cu voluptate. Manevrele scenaristice de a insufla con╚Ťinut psihologic acestor personaje s├«nt at├«t de simple ÔÇô nici m─âcar st├«ngace: simple, cu toate avantajele ╚Öi dezavantajele presupuse de-acest cuv├«nt ÔÇô, ├«nc├«t alteritatea, familia monoparental─â, frontiera ╚Öi alte subiecte la fel de insondabile ajung s─â ni se reveleze ├«n complexitatea lor van─â. Eastwood epureaz─â (╚Öi revizuie╚Öte, ar zice unii, de╚Öi eu nu v─âd nimic radical ├«n aceste compensa╚Ťii) marile nara╚Ťiuni hollywoodiene, altoindu-le cu o viziune a lumii ├«n care totul e la vedere. Cu toat─â lipsa lui de artificiu sau de g├«nd profund, Cry Macho are aura unui film pentru copii, mai interesant de luat ca gest pedagogic dec├«t ca m─ârturie de autor. S─â nu ne l─âs─âm du╚Öi de nas, totu╚Öi: Eastwood s-ar putea s─â fie mai iste╚Ť de-at├«t; chiar dac─â filmul acesta nu reprezint─â nici pe departe vreun v├«rf personal, asta nu ├«nseamn─â c─â nu e str─âb─âtut la tot pasul de capcane autoreflexive care abia a╚Öteapt─â s─â ne ├«nha╚Ťe.

Cry Macho a rulat ├«n re╚Ťeaua Happy Cinema.

Victor Morozov este critic de film.

Coperta Muzeul jpg
Carte nou─â la Charmides: ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea
V─â prezent─âm un fragment din ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea, volum de versuri publicat de cur├«nd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singur─âtate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e conving─âtor pentru c─â, ├«nainte de a ne ame╚Ťi cu panseuri spirituale, se impune ├«n calitatea sa de corp f─âr─â ru╚Öine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai t├«rziu, devenind un fel de dioram─â a felului ├«n care a putut naviga o fabuloas─â forma╚Ťie uitat─â a anilor ÔÇÖ80 prin soundscape-ul ├«nceputului deceniului urm─âtor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Vene╚Ťia
Edi╚Ťia din acest an nu e, din fericire, grandioas─â ╚Öi nici sentimentul de parc de distrac╚Ťie nu mai e la dispozi╚Ťia ta, ca p├«n─â acum.
TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, ├«ntr-o vreme c├ónd majoritatea coloniilor spaniole din Americi ├«╚Öi declaraser─â independen╚Ťa sau erau pe cale s-o c├ó╚Ötige, pre╚Öedintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poart─â numele ╚Öi care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA ╚Öi a lumii.