Canadian Beauty

Publicat în Dilema Veche nr. 959 din 25 august – 31 august 2022
image

 Babysitter (Canada-Franța, 2022), de Monia Chokri.

Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă. Vă mai amintiți, poate, de acel Promising Young Woman (2020), în care un soi de păpușă Barbie amestecată cu un vigilante ieșit din westernurile clasice îi pedepsea cu voluptate pe bărbații întîlniți în cale pentru sexism și alte devianțe. Babysitter al Moniei Chokri (actriță cunoscută pentru colaborările cu Xavier Dolan) merge în aceeași direcție: un efect tip dioramă – personaje împăiate care populează un decor de plastic –, cu-atît mai grav și mai vehement în denunț cu cît, sub raport formal, se cere consumat ca o bomboană rafinată. E un paradox aici: pe de o parte, filmul se vrea violent în ipostaza sa de concentrat al relațiilor de putere între sexe care se renegociază aprig în ziua de azi. Pe de altă parte, această temă vine ambalată – e forța sau slăbiciunea opțiunii regizorale, în funcție de ochiul privitorului – într-un strat glossy care nu doar că diluează din amăreală, camuflînd lectura politică a filmului într-o pildă pentru orice public, ci o și îndepărtează, de parcă ar institui un ecran suplimentar între poveste și ecranul deja existent.

Babysitter e un caz complicat. Monia Chokri are un real talent de a înlănțui planuri cu viteză și bruschețe, stîrnind confuzie la tot pasul, însă odată depășit pragul inițial de amuzament și uluială, devine neclar dacă cineasta mai știe și alți pași cu camera – o mizanscenă mai tradițională, de pildă, care să respecte pliurile realității și să smulgă ceva inteligibil din aceleași ingrediente excentrice. Întrebarea aceasta n-o pun din spirit cîrcotaș, ci pentru că filmul dă per total senzația unei arhitecturi insuficient elaborate, ce se transformă într-o înlănțuire de clipuri seducătoare, care abia așteaptă să anuleze miza matură a proiectului. Babysitter trebuie luat așa cum e, îmbrățișîndu-i pe cît posibil contradicția, în măsura în care aceasta e specifică oricărei mostre ilustrative despre sensibilitatea ambientală de astăzi: fluxuri vizuale de suprafață, povești fără cap și coadă, giumbușlucării stilistice care, la o adică, pot ține loc de substanță – un întreg arsenal post-postmodern de trucuri regizorale consumeriste, prea conștient de sine ca să nu însemne nimic, și totodată prea frivol pentru a-și discuta tema altfel decît sub formă de flash-uri orbitoare.

image

De altfel, această poveste despre un inginer din Québec care face o gafă sexistă în direct la TV, apoi se trezește catapultat în mijlocul unei drame surde de cuplu și-al unei atenții gălăgioase de showbiz, are de ce să intrige. Mă gîndesc mai cu seamă la opțiunea stranie a cineastei de a împleti preocupări intens-contemporane cu un look retro (s-a filmat pe o peliculă onctuoasă de 35 mm). E vorba, eventual, despre condiția unei generații: arzătoare să spună ceva care să-i aparțină doar ei, dar incapabilă să o facă altfel decît prin apel la înaintași. Cu obiectivul său ațintit mai mereu spre hainele strîmte mulate pe părți intime ale corpului, cu langoarea sa de suburbie tipic californiană, filmul aduce laolaltă o grămadă de referințe, de la Rainer Werner Fassbinder la Quentin Dupieux, dar mai ales acel premonitoriu American Beauty (1999), cu formidabila sa acuitate pentru infernul domestic al cartierului rezidențial. Prin comparație, Babysitter e ca un titirez înfuriat care încearcă prea mult: Monia Chokri a lucrat cu cromatica, cu grimasele actorilor (Steve Laplanche e delicios în rolul fratelui neîntrecut la virtue signaling, iar cineasta însăși, pe post de soție care ajunge să bîntuie casa ca o silfidă, e și mai și), cu zoom-uri și tăieturi și o explozie necontrolată de efecte. Rezultatul e o euforie care a sărit calul și a nimerit în stadiul unei beții ciudate.

Scenariul filmului e scris de Catherine Léger după piesa omonimă și reprezintă, în ciuda artificiilor (în ambele sensuri) de mizanscenă, adevăratul centru de greutate. Să spunem, deci, că toată această structură de gaguri pocnitoare și scurte scenete ar fi putut funcționa mai bine într-o anumită versiune teatrală și că, în ciuda unor găselnițe punctuale, Chokri nu le poate modela într-un film rotund. Asta și pentru că scenariul e foarte generos cu observarea schematismelor morale ale lumii de azi, mai greu de tradus într-un plot pe momentele subiectului – vezi dorința unora de a sări la beregată doar pentru a se pune ei înșiși la adăpost și ipocrizia altora de a se pretinde curați doar pentru că au învățat pe de rost regulile jocului. De n-ar curge atît de academic spre deznodămînt, în numele unei comode solidarități între personajele feminine, filmul ar reprezenta o experiență mai puțin consensuală: în cele mai interesante secvențe ale sale nu mai este deloc clar dacă ținta satirei rămîne cea afișată (atitudinile misogine omniprezente) sau dacă nu cumva acest modest purgatoriu însorit evocă însăși societatea la nivel global, cu crezurile tari ale prezentului, suspect de asemănătoare în anumite privințe cu dezbaterile unor timpuri mai negre.

Babysitter este disponibil pentru vizionare online pe platforma MUBI.

Victor Morozov este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.