Bîrfoteca

Publicat în Dilema Veche nr. 1023 din 16 noiembrie – 22 noiembrie 2023
image

 Jeanne du Barry (Franța-Belgia, 2023), de Maïwenn.

Există în Jeanne du Barry o secvență capabilă să rezume miza întregului film: o vedem acolo pe realizatoarea-scenaristă-actriță Maïwenn observînd printr-un geam, incognito, delirantul ritual zilnic al înțolirii regelui Ludovic al XV-lea, în fața unui alai compus din curtezane și servitori. Înțelegem în acel moment cum chicotelile sardonice la contactul cu pompa regală – un cod cu atît mai vanitos cu cît e mai gol de conținut – nu sînt ale lui Jeanne, această femeie din popor care a reușit, prin istețime și pragmatism, să fure mințile mai-marilor națiunii. Ele îi aparțin, de fapt, chiar lui Maïwenn. Cu Jeanne du Barry, aceasta s-a trezit în fața unei dileme insolubile: într-adevăr, nimic mai complicat decît a alege între lingușeala strategică și mișelia celui care înjunghie pe la spate – două atitudini la fel de oportuniste, de care filmul, un festival de accente puse greșit, abundă de la un capăt la celălalt.

Jeanne du Barry îneacă monarhia franceză în unsoarea tabloidelor. Maïwenn transpune această poveste de secol XVIII despre pasiunea regelui Franței pentru femei de condiție joasă în limbajul perfect inteligibil al cancanului. Viziunea pe care o pune în practică e cu adevărat una populară: filmul se dovedește pătruns de acel spirit pervers – amestec de resentiment și fascinație – prin care clasele de jos se raportează de obicei, în moduri comic de viscerale, la casa regală. El înțelege, de fapt, o lecție simplă: cu cît actele conducătorilor sînt mai distante și mai discrete, cu atît dezbaterea lor pare mai vitală pentru lumea întreagă. Așa se explică, probabil, și aerul de bîrfă, voyeurism și alte afecte primitive mobilizat cu voluptate de film. „Prezentismul” acțiunii nu ține doar de morala dezinvoltă a lui Jeanne, care umblă cu părul despletit, se îmbracă bărbătește și sfidează cutumele. El se resimte mai cu seamă în tonalitatea generală de zeflemea: totul se petrece de parcă pînă și personajele ar fi conștiente de irelevanța viitoare a monarhiei, ajunsă între timp simplu pretext pentru turism și știri duminicale.

Dar chiar și în declinul acestui statut pînă în zona derizoriului e de găsit o formă de tragism. De unde și mirarea că Maïwenn nu e dispusă să privească această poveste decît în dimensiunea ei de bagatelă. Filmul are meteahna foarte curioasă de a-și anula de unul singur potențialul emoției, transformînd drama iubirii inacceptabile în satiră moale despre regalitate, și tragedia bolii în melodramă obosită, cu muzică tînguitoare din belșug. Interesant, altfel spus, cum acest plot descins în cinematografe cu o furie revizionistă împotriva abuzurilor patriarhale ale Versailles-ului se fîsîie pînă în punctul în care ajunge să deplîngă soarta unor tirani tratați fără milă de popor...

Să fim însă convinși că nimic nu e întîmplător. Căci, înnobilat de eticheta passe-partout a „filmului feminist”, Jeanne du Barry ne momește prin cîteva secvențe un pic mai obraznice – în fapt, același trend, deja epuizat, al sufletelor femeiești libere, chinuite aspru de traiul la palat (The FavoriteCorsage) –, doar pentru a se transforma cu totul într-o operațiune de seducție pro domo. S-a mai văzut vreodată, fie și în acest subgen cinematografic de-a dreptul narcisist – vezi personajul mega-cabotin al lui Kristen Stewart din Spencer –, o asemenea autocomplezență? Cu alte cuvinte, Jeanne du Barry o fi purtînd numele unei celebre personalități moarte și îngropate – asta nu îl împiedică cîtuși de puțin să constituie un prilej de celebrare nerușinată a lui Maïwenn-cea-de-aici-și-acum, orchestrat de Maïwenn însăși.

Dincolo de orice, Jeanne du Barry este un film despre un ego hipertrofiat. Feminismul lui Maïwenn e, în esență, despre cum Maïwenn trebuie să aibă întotdeauna dreptate: ea suferă din pricina misoginiei, și tot ea răzbate; ea îi pune la punct pe bărbați, și tot ea își rezervă, în nume propriu, trofeul cel mare: pe Johnny Depp. La belle affaire! În fața acestei performanțe stranii a lui Depp, o mască mortuară la antipozi față de exuberanța nonșalantă de odinioară, e greu de ocolit certitudinea că prezența lui se datorează unui simplu pariu narcisist – o hachiță ermetică dintr-o serie mai amplă, un fel de „pentru că pot!” jemanfișist pe care Maïwenn ni-l aruncă pe post de cîrlig menit să ne ațîțe. Însă alegoria rezultată, cu acest star hollywoodian decăzut, captiv într-un climat socio-lingvistic care nu e al lui, și această divă histrionică, o self made woman aflată într-o poziție de putere aproape dictatorială, are toate șansele să ne urmărească dincolo de film. Dedată unui balet plin de șiretenie în jurul #metoo, cineasta e incarnarea acelei zicale care ne spune că poți mînca prăjitura și-apoi să te trezești cu ea înapoi în mînă. Nimic mai dăunător pentru credibilitatea cauzei feministe.

Jeanne du Barry rulează în cinematografe din 10 noiembrie.

Victor Morozov este critic de film. 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.