"Azi, valori sigure în România rămîn Mungiu, Puiu, Porumboiu"

Publicat în Dilema Veche nr. 409 din 15-21 decembrie 2011
"Azi, valori sigure în România rămîn Mungiu, Puiu, Porumboiu" jpeg

- interviu cu Cristina HOFFMAN -

Este directoarea Institutului Cultural Român de la Berlin. Cristina Hoffman a părăsit România în 1978, lăsînd în urmă „o familie mare şi iubitoare, prieteni o droaie, iubiri netrăite“. A locuit timp de 30 de ani la Paris, apoi s-a mutat la Berlin. A fost selecţioner la prestigioasele festivaluri de film de la Cannes şi Berlin. Mixul de culturi o caracterizează: îşi doreşte ca ICR să fie cunoscut ca „un fel de St. Germain interbelic, în care efervescenţa lumii literare, muzicale, teatrale din România de azi să-şi dea rendez-vous“.

Trăiţi în Berlin, un oraş cunoscut pentru efervescenţa sa culturală. Care e cel mai recent proiect cultural pe care l-aţi văzut şi v-aţi gîndit „mi-ar plăcea să producă şi România ceva similar“?

E greu să selectezi un proiect artistic în noianul celor 3000 care există în fiecare zi la Berlin… Dar în vara asta a avut loc un eveniment important – „Based in Berlin“, unde era vorba despre artişti plastici din toată lumea, instalaţi în Berlin, şi de felul în care văd ei societatea germană. Eu aş organiza un weekend de artă, poate cu o temă comună – de pildă, ecologia, simţul civic sau corupţia –, „Based in Bucureşti“ sau chiar „Based in Romania“, şi aş vrea să aflu cum artiştii se văd, ne văd. O oglindă a defectelor şi calităţilor României de azi. Arta ar trebui să ajute, sau...?

ICR Berlin promovează intens filmul. De ce aţi ales să reflectaţi tocmai această parte a culturii româneşti?

Filmul românesc este „pe val“. Şi este şi domeniul în care mă simt „acasă“. În programul ICR Berlin al anului 2012 filmul va fi componenta unui triptic care va cuprinde un festival de dans contemporan în celebra locaţie fabrik Potsdam, un festival de teatru în nu mai puţin celebrul teatru Hebbel am Ufer din Berlin şi un festival de film în miticul cinematograf Zeughaus, de pe nu mai puţin mitica insulă a muzeelor din Berlin Mitte (Museumsinsel).

Dumneavoastră sînteţi apropiată de film inclusiv biografic – aţi şi fost actriţă. Care e povestea acestui rol?

Este un rol dintr-o altă viaţă, aveam 22 de ani, eram studentă la IATC, actualul UNATC, şi am făcut un casting cu regizorul Manole Marcus, un om deosebit. Aşa am ajuns să fac parte din trupa marilor monştri ai scenei româneşti: Toma Caragiu, Marin Moraru, Octavian Cotescu. „Operaţiunea Monstrul“ a devenit operaţiunea „monştrilor“, şi azi un film, aş zice, cult.

În managementul cultural pe care-l practicaţi astăzi, aţi împrumutat ceva din experienţa jocului într-un film?

Jucînd într-un film, „am jucat“ sau, cum ar spune partenerul meu Dan Nuţu, „m-am jucat“. Managementul cultural în anii ’70 în România era ca ananasul, un lucru total inexistent în viaţa de zi cu zi.

„Gîndesc în franceză,  vorbesc în germană,  visez în româneşte“

Cum aţi ajuns să fiţi selecţioner la prestigioasele festivaluri de la Cannes şi de la Berlin?

După o îndelungă experienţă în domeniul filmului, ca directoare a biroului filmului german la Paris şi organizatoare a multor ediţii de festival de film german, în citadela cinefililor. Am descoperit lumea filmului internaţional din cu totul alt unghi decît cel al unei tinere actriţe din România. Apoi, e vorba şi de ceea ce cu obstinenţă nu numesc „hazard“... Am întîlnit, la momentul potrivit, oamenii potriviţi şi am primit jobul potrivit. Să fii selecţioner la festivaluri de film precum Cannes şi Berlin este ca un pahar de şampanie: te ameţeşti repede, efectul trece la fel de repede.

Care ar fi una dintre cele mai emoţionante experienţe pe care le-aţi trăit ca selecţioner?

Descoperirea filmului lui Cristi Puiu, Marfa şi banii, într-o formă nemixată, neterminată, un moment în care am ştiut că filmul românesc se va înscrie cu siguranţă într-o nouă direcţie. Nu eram eu selecţioner la Quinzaine des Réalisateurs la Cannes, dar o cunoşteam bine pe directoarea secţiunii şi cred că în bună măsură am contribuit la decizia ei prin convingerea cu care i-am vorbit despre noua perspectivă adusă de acest film în contextul românesc, fapt ce a determinat-o să-l selecţioneze la Cannes. Urmarea o ştiţi cu toţii.

Cum vedeţi filmul românesc – al cărui Nou val a ajuns pe culme – peste cinci sau zece ani?

Pot să certific prin experienţa mea că ce e val ca valul trece, mă refer mai ales la ultimii 20 de ani, valul filmului nordic cu Lars von Trier, al celui britanic cu Stephen Frears, al asiaticilor, şi acum e foarte dinamic cinematograful Americii Latine. Dar şi dacă trece valul, adevăratele valori rămîn, şi ele vor fi întotdeaunua Mungiu, Puiu, Porumboiu...

Între timp, aţi transferat experienţa de selecţioner şi aţi luat şi pulsul generaţiei tinere, aţi descoperit, la Aristoteles Workshop, copiii talentaţi…

Vă mulţumesc pentru expresia „copii“, căci, într-adevăr, m-am simţit ani de-a rîndul ca fiind mama lor. Şi aici ochiul şi simţul şi experienţa depistează talentul, chiar şi la 20 de ani. Au fost şi rateuri, căci atîta timp cît accepţi să judeci un film, nu ştii cum a fost el creat, cine a fost elementul-cheie într-o echipă de filmare, şi poţi avea surprize. Dar 90% dintre studenţii selecţionaţi la Aristoteles Workshop au fost excelenţi, motivaţi şi cu drag de a demonstra că vor şi pot face filme mari.

Înainte de a vă stabili la Berlin, aţi locuit 30 de ani la Paris. Cum v-a marcat această mixtură de culturi?

Gîndesc în franceză, vorbesc în germană, visez în româneşte şi, mai recent, mă cert în engleză. Glumesc. Este Europa reunită pe care politicienii încearcă cu greu să o dospească, eu o am în mine din 1978. În timpul studenţiei aveam colegi veniţi la studii din America de Sud, erau refugiaţi politici din ţări ca Chile şi Peru. Într-o zi am aflat de la unul dintre ei că el este „cetăţean al lumii“. Oau, mi-am zis în 1976, cum o fi asta, cînd eu mă mişcam între Cişmigiu, Podul Izvor şi Dalles? Acum ştiu, şi încerc să le transmit acest spirit şi copiilor mei, care rămîn însă, în ciuda eforturilor mele, profund parizieni. 

a consemnat Ana-Maria ONISEI 

Foto: M. Chivu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.