Anticorupţie

Publicat în Dilema Veche nr. 574 din 12-18 februarie 2015
Anticorupţie jpeg

● De ce eu? (România, 2015), de Tudor Giurgiu.  

Din punct de vedere artistic, Tudor Giurgiu nu se numără printre vîrfurile generaţiei sale de regizori. Noul lui film,

în care ficţionalizează cazul procurorului Cristian Panait, nu are prin ce să se distingă, pe plan internaţional, de nenumărate alte expozeuri cinematografice lucrate profesionist, dar convenţional, despre corupţie la nivel înalt. Dar ca jucător pe plan local, Giurgiu nu e lipsit de un anumit simţ al

-ului: filmele pe care le face tind să-i iasă destul de bine racordate la cîte un

al momentului. Comedia

i-a ieşit în 2012, cînd componenta ei de elegie pentru distrugerea clasei muncitoare româneşti se potrivea cu nemulţumirea anticapitalistă care părea atunci să se extindă, pe fondul brutalelor politici neoliberale Băsescu-Boc.

îi iese în plin tsunami anticorupţie, cînd figuri care mai de care mai cunoscute, percepute pînă mai ieri drept intangibile şi asociate ambelor găşti care-şi dispută puterea politică, sînt înghiţite una după alta. Apărut fix în momentul ăsta (după ce s-a aflat mulţi ani în lucru),

nu poate decît să contribuie la scrierea naraţiunii acestor zile – despre o justiţie care, odată pusă în mişcare, pare să fi devenit de neoprit – prin evocarea sumbrei ei preistorii din timpul guvernării Năstase şi în particular prin vizualizarea caznelor unui martir. Metafora dominantă e aceea a sufocării: conştientizarea de către tînărul procuror a faptului că nu va fi lăsat să-şi facă datoria e acompaniată pe banda sonoră de zgomotul amplificat al unei respiraţii îngreunate.  

Regizat de Giurgiu după un scenariu semnat de el împreună cu Loredana Novak,

se menţine scrupulos aproape de faptele cunoscute ale cazului Panait. Acţiunea se petrece tot în 2002, cînd protagonistul, al cărui prenume e tot Cristian (Emilian Oprea), are tot 29 de ani şi, la început, o carieră în ascensiune – e procuror la Biroul de Anchete Speciale (vizînd alţi magistraţi) al Parchetului General. Ca şi lui Panait, tînărului procuror din film i se cere capul unui procuror de la Oradea, Leca (în realitate Lele), învinuit că ar fi luat mită. Tot scăpîndu-i printre degete lui Cristi în diverse interstiţii procedurale (filmul e detaliat în documentarea procedurilor), versatul Leca nu încetează să repete că e victima unei înscenări – e pedepsit pentru că ar fi hărţuit politicieni şi oameni de afaceri locali, ajungînd astfel să deranjeze interese mari, mergînd pînă la SRI şi pînă la prim-ministrul României. (Premierul rămîne nenumit în film şi, atunci cînd apare la televizor, e jucat de un actor care nu seamănă neapărat cu Năstase, dar repetă una dintre declaraţiile acestuia – „Nu cred în arestările de vineri seara“.)  În scurt timp, refuzul lui Cristi de a le mai servi drept coadă de topor persecutorilor lui Leca îl aduce în conflict cu o serie de şefi tot mai mari (Mihai Constantin, Dan Condurache, Virgil Ogăşanu), figuri stas ale „experienţei de viaţă“ înţelese ca eufemism pentru corupţie, cu discursuri la fel de stas ce încep cu „Măi băiatule“. Tot în acord cu termenii destul de mitici şi de metodici (sau lipsiţi de imaginaţie) în care a gîndit Giurgiu această reconstituire dramatică, Cristi e, la rîndul său, o figură stas de cavaler al dreptăţii (mai mult plăvan-voinică decît expresivă); pe post de cal alb are o rosinantică Dacie veche şi albastră. Pentru a-şi împiedica protagonistul să devină complet monocolor de virtuos ce e, realizatorii ni-l arată înşelîndu-şi iubita oficială cu una dintre studentele lui; din păcate, petele de culoare aplicate astfel personajului rămîn stîngaci integrate în portretul lui, din cauză că Giurgiu şi coscenarista nu sînt în stare să-şi prevadă personajele feminine cu momente care să pară altfel decît în plus, de umplutură, marginale pînă la superfluitate în raport cu focus-ul filmului. Astfel, încă de dinainte ca viaţa lui să fie complet absorbită de cazul Leca, lui Cristi i se spune, în secvenţă după secvenţă, că „tu eşti aici cu mine, dar de fapt eşti în altă parte“, că „nu mai eşti tu“, că „vreau să-ţi pese şi de mine“ etc.; iar atunci cînd nu e ceartă, cu partitura femeii redusă la repetarea ca de disc zgîriat a aceloraşi reproşuri, acalmia tinde să fie celebrată printr-o la fel de convenţională secvenţă de montaj cu îndrăgostiţi dedîndu-se unor activităţi generic-zbenguitoare în parc, la cumpărături, la iarbă verde etc.  Film solid mai ales în sensul de greoi, De ce eu? reprezintă totuşi un clar progres faţă de Omul zilei (de Dan Piţa), Magnatul (de Şerban Marinescu) sau Ticăloşii (tot Marinescu); spre deosebire de aceste alte filme cu procurori şi politicieni, realizate în România anilor ’90-2000 şi incapabile să detalieze inteligibil cine ce unelteşte împotriva cui sau cum anume se fură, De ce eu? e documentat şi profesionist în trecerea de la documentare la dramatizare. Dar, în măsura în care se prezintă ca un film politic, el consfinţeşte, la fel ca acele filme mai vechi, o înţelegere limitată a politicului. Această înţelegere reduce politicul la o singură problematică – aceea a corupţiei clasei politice locale (inclusiv a opoziţiei, dacă i se poate da crezare unuia dintre persecutorii lui Leca, potrivit căruia Leca are şi el în spate un partid, care odată ajuns la guvernare îşi va subordona justiţia la fel ca actuala putere); corupţie căreia Giurgiu, mergînd pe firul relaţiilor dintre partide şi servicii secrete, îi localizează originea (într-un text explicativ adăugat chiar înaintea genericului de final) în instituţia Securităţii ceauşiste. În consecinţă, angajamentul politic al acestui film se reduce şi el la un angajament de asanare juridico-morală – mergînd eventual pînă la eradicare – a respectivei clase politice; un angajament care, de fapt, e antipolitic. Filmul politic cu adevărat important al lui 2015 – şi nu doar al lui 2015, ci şi al ultimilor ani – nu e De ce eu?, ci Aferim! al lui Radu Jude.     

999 16 coperta jpg
Reducția retoricii
În Eșarfe în cer (2012), Dumitru Crudu scrie despre moarte pornind de la o situație concretă, de fapt persistînd în situația concretă.
p 17 2 jpg
Celălalt pe care-l adoram
Cu toate acestea, Marx può aspettare rămîne un film găurit, incapabil să se închidă rotund.
999 17 PBreazu jpg
Un tunel creativ
Vocea lui Del Rey rămîne centrală și omniprezentă, la fel ca în operele precedente.
999 21 jpg
Delirul realității
Poate că o explicație ar fi că din trunchiul memorialisticii naziste a ieșit un trunchi mai mare, al memorialisticii Holocaustului.
Catre mine afiș spectacol jpg
Spectacolul „Către mine” de la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” închide ediția a șasea a atelierelor de scris pentru adolescenți organizate de Control N
Asociația Culturală Control N și elevii Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” (Trupa As) vă invită la spectacolul de teatru „Către mine“.
featured image (5) jpg
Povestea ascunsă a Palatului Versailles: De la o cabană de vînătoare la un obiectiv turistic impresionant
Pornind de la o cabană de vînătoare, Palatul Versailles s-a transformat în unul dintre cele mai cunoscute obiective turistice din Franța.
poster Dry Cleaning 31 05 jpg
Curățătoria punk
Post-punkerii britanici Dry Cleaning (left-field art rockers sau spoken-word punkers, cum au fost ei descriși de presa muzicală) vor concerta în premieră la București, miercuri, 31 mai, după ora 20:00, la Control Club.
998 16 coperta 1 jpeg
Nebănuite sînt căile prozatorului – de la experimentul burlesc la policier –
Dacă şi-a propus să angajeze energii cinegetic-detectivistice, atunci Femeia de marţipan e un roman detectivistic ratat, în opinia mea.
p 17 jpg
Pîntecul lumii
Cu un ochi la spiritualitate și celălalt la cinema
998 17 audio cover jpg
Levant la Gărîna
Ibrahim Maalouf, cîndva un promițător talent în jazz, e pe cale să devină un superstar world music după nominalizarea Grammy
comunicat institutul cervantes omagiu mircea cartarescu jpg
Mircea Cărtărescu, omagiat la Institutul Cervantes din București
Cu prilejul decernării Premiului FIL pentru Literatură în Limbi Romanice, ediția 2022, în cadrul celei de-a 36-a ediții a celui mai mare tîrg de limbă spaniolă.
Apa lacului nu e niciodata dulce jpg
Apa lacului nu e niciodată dulce - fragment
Acel împreună mă înghite ca o închisoare, e un noi în care nimeni nu m-a întrebat dacă vreau să locuiesc.
2nd NEW draft poster FINAL med jpg
Ultimele zile de înscrieri la New Draft, rezidența în care îți scrii propriul scenariu de lungmetraj și lucrezi cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana
”Prezența producătorilor Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana este cadoul nostru de mijloc de drum pentru participanți.
997 16 Bilete de sinucigas jpg
Groaznica sinucidere din strada Micsandrelor
Aș fi preferat ca Bilete de sinucigaș să fi avut pur și simplu paginile albe
p 17 2 jpg
Puncte de vedere
Între David Cronenberg și Michael Mann, acest thriller turcesc sună prea adevărat
997 17 Breazu jpg
După 29 de ani
Fuse, noul album al duo-ului britanic, merită o inimioară roșie – „What is left to lose? / Nothing left to lose”.
997 21 Iamandi jpg
Evadările de la Auschwitz
Jonathan Freedland sugerează că Rudolf Vrba și Alfréd Wetzler au fost primii evrei care au reușit să evadeze de la Auschwitz.
Book cover jpg
copertă Murmur jpg
Dincolo de bine și de rău
Bun, în tot cazul, ușor melancolic, ușor retro, noul roman al lui Mircea Pricăjan e o meditație la sensurile încurcate ale istoriei.
996 17 Eroine jpg
Cîteva ipostaze feminine în teatrul recent
O mutație subtilă s-a produs în teatrul românesc în ultima vreme: perspectiva feminină este integrată tot mai des în spectacole și recunoscută subliminal ca parte din standardul scenic.
p 23 2 jpg
Daniel Spoerri – Noul Realism, EAT ART și „tablourile-capcană“
În acest an, între 19 și 28 mai, are loc la Romaero Băneasa un nou tîrg internațional de artă contemporană, MoBU.
GR Headshot   Credit Andrew Macpherson jpg
Actorul Geoffrey Rush vine la TIFF.22
Strălucire va avea o proiecție specială la TIFF, în prezența actorului.
Mostenitorii 13mai landscape 1080 jpg
“Moștenitorii României muzicale”: recital-eveniment susținut de pianistul George Todică, laureat al Concursului internațional “George Enescu”
George Todică va interpreta un program cu opusuri celebre semnate de Enescu, Ravel, Rahmaninov și Chopin.
995 16 coperta1 jpg
Kituri de supraviețuire
Toate cele trei poete înțeleg poezia ca pe o formă subtilă de diversiune.

Adevarul.ro

image
Cum a murit de fapt regele Decebal. Principalele ipoteze privind sfârșitul regelui dac
Decebal, regele dacilor, a murit în anul 106 d Hr, în urma înfrângerii în fața legiunilor romane, după două războaie epuizante. Deși, aparent, modul în care regele dac a murit este bine cunoscut, există mai multe ipoteze privind sfârșitul acestuia.
image
Cazul înfiorător al elevului ucis în timp ce mergea spre şcoală. Daune uriaşe acordate de judecătorii din Neamţ
Judecătorii din Neamţ s-au pronunţat într-un dosar penal, acordând daune uriaşe după ce un elev a fost ucis când mergea spre şcoală. În accident au mai fost răniţi alţi doi adolescenţi
image
Totul despre „drogul violului”. Povestea de film horror a uneia dintre victime: „Am băut apă plată” FOTO VIDEO
„Drogul violului” face ravagii în Europa, iar în România a făcut vâlvă cazul unei eleve în vârstă de 15 ani, despre care s-a scris că a fost drogată, sechestrată și violată.

HIstoria.ro

image
Cine au fost cele trei soții ale lui Ștefan cel Mare? Familia și copiii domnului Moldovei
Ștefan cel Mare al Moldovei a fost căsătorit de trei ori, de fiecare dată luându-și de soţie o reprezentantă a unei mari familii aristocrate, de confesiune ortodoxă. Mai întâi, Ștefan s-a căsătorit, în vara anului 1463, într-un context în care plănuia organizarea unei cruciade ortodoxe împotriva Imperiului Otoman, cu Evdochia, care descindea după tată din neamul marilor duci ai Lituaniei. Tatăl ei, Alexandru al Kievului, era văr primar cu Cazimir al IV- lea, regele Poloniei și marele duce al Lit
image
Drumul României către Tratatul de la Trianon
Nimeni nu s-ar fi putut gândi la începutul anului 1918 la o schimbare totală în doar câteva luni a condițiilor dramatice în care se găsea România.
image
Tancurile în timpul Războiului Rece
Conflictul ideologic izbucnit între Uniunea Sovietică și aliații occidentali a dus la acumularea unor cantități enorme de material militar și la dezvoltarea inevitabilă a armei tancuri.