Ale tinereții valuri

Publicat în Dilema Veche nr. 1009 din 10 august – 16 august 2023
image

# Mamma Roma (Italia, 1962), de Pier Paolo Pasolini.

Există ceva mai frumos – mai jubilatoriu – decît găștile de băieți ajunși la vîrsta adolescenței pe care Pasolini le-a îndrăgit, aproape antropologic, cu atîta fervoare? Cînd le filmează în Mamma Roma, e de parcă toată poezia și revolta unor priviri ar fi conținute într-un cadru în care nimic nu e exagerat. Căci filmul acesta nu e doar despre personajul din titlu, această femeie mondenă (extraordinara Anna Magnani) – posibilă inspirație pentru matriarha din Poziția copilului (2013)? – care vrea să recupereze timpul pierdut din educația fiului său. E și despre acest fiu, surprins de cineast în avîntul său ezitant, în transformarea sa stîngace către ființa adultă. Mamma Roma poartă în miezul său o sfîșiere: aceea a neputinței unei mame de a găsi cuvîntul potrivit, momentul ideal, tonul just care să redea fidel, în fața celuilalt, toată dragostea refulată; dar și aceea a neputinței unui fiu de a-și asuma pînă la capăt zborul din cuib. Mai melancolic și mai tragic ca însuși Psycho, filmul acesta e o mărturie jupuită despre durerea unei familii disfuncționale.

Ce poate lega o divă picantă și un fiu rătăcit? Sîngele comun, ca și nevoia de a te plia pe constrîngerile moralei burgheze, cea care face totul mai rău. Într-o secvență plutitoare ca visul, protagonistul Ettore (Ettore Garofolo) se balansează de pe un picior pe altul, lăsîndu-se să alunece în derivă prin peisajul noilor periferii romane. Mamma Roma este contemporan acestor cartiere postbelice acompaniate de terenuri virane pe care cresc bălării, locul neprimitor unde un amestec de pături populare se instalează precar dinspre satele de odinioară. Începînd cu Accattone (1961) și pînă dincolo de Uccelacci e uccellini (1966), Pasolini devine și un informal documentarist al acestor noi spații în care se țes noi povești pline de patos – spații în care o fostă prostituată poate decide să își schimbe viața tumultuoasă pentru un ritm ceva mai molcom. De la melodramă, Pasolini preia nenorocirea timpului care curge mereu prea repede sau prea lent, făcîndu-i pe protagoniști să se rateze la milimetru; din western sau film noir, aceea a trecutului care nu se lasă îmblînzit, ci revine mereu pentru alte ravagii. 

Dar cele mai interesante sînt aceste momente în care Pasolini se apropie la limită de musical: o vedem acolo, în planuri-secvență de-a dreptul teatrale, pe Mamma Roma bătînd la pas strada, în timp ce diverși acoliți – de la proxeneți locali la clienți familiari – o însoțesc pentru o bucată de drum, înainte să fie din nou înhățați de întuneric. Căci Mamma Roma are o poveste (despre vindecare) și un destin (despre tragedie) cu care nimeni nu pare să vrea să interacționeze pînă la capăt: toți o vor așezată înapoi în ipostaza ei de femeie ușoară, care face glume grosolane pe la nunți. Pentru Pasolini, e ceva deopotrivă de condamnat și de admirat în această dimensiune, ceva ce are de-a face cu ingenuitatea și cu o formă de libertate imanentă: o meserie scandaloasă în ochii societății „civilizate”, care o leagă pe Mamma Roma de popor, acolo unde nimic nu e ipocrit. Or, așa ceva nu se negociază, iar mediul nu pare dispus să o lase pe femeie să se înalțe în ierarhia socială și să întoarcă spatele propriilor origini.

Numai că această revenire „înapoi printre oameni” complică totul. Și nu doar pentru dealer-ii de plăceri frivole, care-și fac viața din exploatarea femeilor. Ci și pentru fiul care trăia liniștit la țară, într-o dulce ignoranță netulburată. La oraș descoperă tentația: matrapazlîcuri alături de grupul băieților, erotism alături de o tînără mamă din împrejurimi. Filmul e remarcabil în tranziția brutală căreia îi cade pradă Mamma Roma, ajunsă în postura de părinte acaparator, care-și castrează copilul din frica – mai mare decît orice deviere de la moravurile acceptate – de a-l vedea la casa lui, iubit de o altă femeie. Inspirația lui Pasolini e cea care execută aici trecerea dintr-un abis în altul, dintr-o catastrofă personală într-una care se răsfrînge asupra tuturor celor apropiați, din prea multă dragoste canalizată prost. Ca mai mereu la Pasolini, filmul e liber atunci să devină un cînt în memoria a tot ce s-a pierdut în rîndurile unei umanități tot mai încorsetate, aflate în plin proces al uitării de sine. În aceste secvențe dulci și răscolitoare ca muzica, viața deposedaților capătă din nou freamăt și culoare, apoi se vede altoită cu o emoție ancestrală, aproape cosmică.

Mamma Roma este disponibil pentru vizionare pe HBO Max. 

Victor Morozov este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.