Alb subacvatic

Publicat în Dilema Veche nr. 617 din 10-16 decembrie 2015
Alb subacvatic jpeg

In the Heart of the Sea / În inima mării (SUA), de Ron Howard.

Nu pare un semn bun c─â promovarea filmului In the Heart of the Sea ├«l de┬şscrie ca pe o repovestire a aventurii care a inspirat Moby Dick al lui Herman Melville, deci nu ca pe o adaptare propriu-zis─â a romanului american ÔÇô mai ales c─â diferen╚Ťierea se prelunge╚Öte ╚Öi ├«n ├«nceputul filmului. T├«n─ârul Herman Melville (Ben Whishaw) face un drum lung p├«n─â ├«n Nantucket ca s─â vorbeasc─â cu supravie╚Ťuitorul unui naufragiu, Nickerson (Brendan Gleeson), convins fiind c─â ceea ce ar putea afla de la el i-ar st├«rni imagina╚Ťia pentru o oper─â care s─â schimbe istoria literaturii, una care s─â ├«l fac─â egalul lui Nathaniel Hawthorne. Nickerson ├«l prime╚Öte f─âr─â prea mult─â ospitalitate ╚Öi, c├«nd ├«n sf├«r╚Öit se hot─âr─â╚Öte s─â i se confeseze, ├«i spune c─â o s─â fie dezam─âgit de ce va auzi. Pentru sceptici, avertismentul lui Nickerson e menit s─â sparg─â al patrulea perete ╚Öi s─â ne preg─âteasc─â pentru ce va urma: aventura nautic─â din lungul flashback al marinarului nu are cine ╚Ötie ce stof─â literar─â, dincolo de pu┬şterea de a-i b├«ntui pe via╚Ť─â pe cei direct implica╚Ťi. Nu e nici un c─âpitan Ahab ├«n povestea asta pe urmele marelui ca╚Öalot alb, ├«n schimb protagonistul e secundul curajos al navei Essex, Owen Chase (Chris Hemsworth, mai cunoscut ├«n rolul lui Thor), iar c─âpitanul neexperimentat ╚Öi ineficient, Pollard (Benjamin Walker), prime╚Öte comanda echipajului doar pentru c─â provine dintr-o familie distins─â de navigatori ╚Öi nu reu╚Öe╚Öte s─â demonstreze c─â talentul de a ├«nvinge valurile e ereditar. Nici asem─ân─ârile de form─â nu merg foarte departe: cursivitatea nara╚Ťiunii nu e ├«ntrerupt─â dec├«t de c├«teva  ├«ntoarceri la prezent, pentru a nota comentariile lui Nickerson ╚Öi Melville, ├«n rest se ┼úine ├«n suspansul ├«nt├«lnirilor cu monstrul marin.

Altfel, In the Heart of the Sea e un spectacol ├«n 3D onest ╚Öi variat. Din momentul ├«n care echipajul balenierei ridic─â ancora, ├«nt├«mpin─â obstacole mici ╚Öi mari. Din prima categorie fac parte un prim moment tensionat c├«nd desf─â╚Öoar─â velele, confruntarea lor cu o furtun─â ╚Öi o prim─â (╚Öi reu╚Öit─â) v├«n─âtoare de ca╚Öalo╚Ťi, ├«n urma c─âreia cel mai t├«n─âr ╚Öi mai sperios marinar (Nickerson ├«nsu╚Öi, la vremea expedi╚Ťiei) e for╚Ťat s─â coboare ├«n sche┬şletul unui animal r─âpus, ├«ntr-un fel de pe╚Öter─â ├«ns├«ngerat─â ╚Öi (ni se spune destul de conving─âtor) cu aer irespirabil, ca s─â adune ultimele g─âle╚Ťi de gr─âsime. Imaginea filmului (semnat─â Anthony Dod Mantle; scenografie de Mark Tildesley) e ├«n general o reproducere cu bun gust a unei c─âl─âtorii pe mare, cu aten╚Ťie la detalii precum reflexia luminii soarelui ├«n valurile m─ârii, ╚Öi ├«napoi ├«n sus, pe balenier─â. Culorile m─ârii ├«nvolburate, care i-au dat pictorului J.M.W. Turner destul material de lucru pentru toat─â via╚Ťa, s├«nt reproduse aici ├«n CGI. (Filmul e ├«n ├«ntregime digital, de altfel, nimic nu a fost filmat pe pelicul─â.) ├Äns─â nu toat─â expedi╚Ťia de pescuit e ca o plimbare prin galerie, iar Howard ╚Öi directorul s─âu de imagine las─â s─â se ├«ntrevad─â ╚Öi latura ei murdar─â ┼či v├«scoas─â: prinderea primului ca╚Öalot devine un fapt c├«nd marinarii ├«╚Öi dau seama c─â e r─ânit, adic─â atunci c├«nd ├«i ├«mb─âiaz─â pe to╚Ťi cu s├«nge de la cel─âlalt cap─ât al harponului; lumina soarelui, ale c─ârui lic─âriri semnific─â la ├«nceputul filmului libertatea, devine tiranic─â ╚Öi periculoas─â atunci c├«nd cei r─âma╚Öi ├«n mijlocul m─ârii nu se mai pot ad─âposti de ea.

Planul prezentului ÔÇô conversa╚Ťia ├«ntre Melville ╚Öi Nickerson ├«n camera aglomerat─â ╚Öi ├«ntunecat─â a acestuia din urm─â, care e ├«n sine un schimb de replici abstract ┼či lipsit de poten┼úial cinematografic ÔÇô nu e nici el lipsit de textur─â. Spa╚Ťiul ecranului e ocupat de lum├«n─âri ╚Öi l─âmpi a c─âror prezen╚Ť─â e sugestiv─â, pentru cine le ╚Ötie povestea: la mijlocul secolului al XIX-lea, erau doar c├«teva din bunurile care necesitau seu de balen─â, f─âc├«nd v├«n─âtoarea pe mare o afacere profitabil─â, cu toate c─â, la scurt timp dup─â aceea, toat─â cererea de seu a fost ├«nlocuit─â ╚Öi suplinit─â de industria petrolului, care tocmai se dezvolta. Filmul e ├«nc─ârcat cu nostalgie, prin sugestia subtil─â c─â Essex nu e singura nav─â care se scufund─â a acestei epoci: echipajul ei e din ultima genera╚Ťie care ├«╚Öi mai risc─â via╚Ťa pe mare pentru ni╚Öte bunuri de consum.

Pentru un film care e ├«ncununarea unui sistem de produc┼úie capitalist,  In the Heart of the Sea are un pronun╚Ťat aspect marxist, aproape surprinz─âtor, ├«n simpatia fa╚Ť─â de soarta celor de pe vas. Surpriza nu e a╚Öa de mare, dac─â ne amintim c─â din ce ├«n ce mai multe blockbuster-e, de la Aliens (r. James Cameron, 1986) ├«ncoace, ajung s─â chestioneze ordinele: seriile The Dark Knight ╚Öi Hunger Games sau noul Mad Max pot fi interpretate profitabil prin diferite grile marxiste; asta complic─â presupunerea c─â filmele de ac╚Ťiune/aventuri ar fi pur evazionism, care nu reflect─â ├«n nici un fel lumea ├«n care s├«nt f─âcute. ├Än filmul lui Howard (cu un scenariu de Charles Leavitt, al c─ârui portofoliu include Blood Diamond), industria╚Öii care afl─â de la Chase ╚Öi Pollard de soarta navei Essex decid s─â minimizeze pericolul c─â un asemenea caz s-ar putea repeta, consider├«nd c─â e mai pu╚Ťin important ca marinarii trimi┼či dup─â seu s─â ╚Ötie ce-i a╚Öteapt─â dec├«t s─â le p─âstreze investitorilor ├«ncrederea pentru v├«n─âtorile de balene viitoare.

├Än termeni de complexitate a in┬şter┬şac┬ş┼úiu┬şnilor de pe vas, ├Än inima m─ârii nu ofer─â cine ┼čtie ce studii de personaj (├«n afar─â de cei men┼úiona┼úi deja, merit─â aminti┼úi Matthew Joy/Cillian Murphy ca prieten vechi al lui Chase ┼či mediator ├«ntre el ┼či c─âpitan; ┼či Owen Coffin/Frank Dillane ca v─ârul mai t├«n─âr al lui Pollard, care ├«l idolatrizeaz─â). Nu doar Moby Dick r─âm├«ne un standard de nedep─â┼čit, ci chiar Master and Commander: The Far Side of the World (r. Peter Weir, 2003) st─â ├«n picioare dup─â mai bine de un deceniu. C├«t despre legendara balen─â alb─â, ni se arat─â clar c├«te pagube poate produce, dar alt┬şfel e destul de insipid─â. Cu tot respectul pentru autenticitatea la care aspir─â filmul, a┼č parafraza aici o replic─â celebr─â dintr-un western de John Ford: c├«nd legenda devine fapt, arat─â-ne legenda.

Irina Trocan e critic de film ┼či coordoneaz─â site-ul de cultur─â ┼či media Acoperi┼čul de Sticl─â.

TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimu╚Ťe, muzic─â ╚Öi baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana ├«nt├«i, cu un narator de v├«rsta a treia, ce graviteaz─â ├«n jurul unor teme precum nostalgia tinere╚Ťii, muzica, erotismul, totul ├«nv─âluit ├«ntr-o folie de ÔÇ×unheimlichÔÇŁ care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul coresponden╚Ťei
O cu totul alt─â carte fa╚Ť─â de aceea, ╚Ötiut─â tuturor, din 1978, este actuala edi╚Ťie, definitiv─â, a ÔÇ×Romanului epistolarÔÇŁ dintre I. Negoi╚Ťescu ╚Öi Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te sup─âra, frate
ÔÇ×Fr├Ęre et s┼ôurÔÇŁ r─âm├«ne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu tr─âiri rezonabile ÔÇô ├«ns─â╚Öi lipsa de m─âsur─â a pasiunilor sf├«r╚Öe╚Öte prin a fi ÔÇ×rezonabil─âÔÇŁ, necesar─â ÔÇô ╚Öi moral─â burghez─â.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album ├«n limba matern─â ce le ofer─â mai mult spa╚Ťiu de manevr─â pentru poezie.

Adevarul.ro

image
├Änchisoare pe via┼ú─â ├«n┬áMarea Britanie pentru ┼čoferii care produc accidente mortale. ├Än ce condi┼úii se aplic─â pedeapsa maxim─â
Marea Britanie introduce pedeapsa cu ├«nchisoarea pe via┼ú─â pentru ┼čoferii care ucid, ├«n cadrul unei ample reforme a justi┼úiei care a intrat duminic─â ├«n vigoare, potrivit informa┼úiilor publicate de BBC.
image
O t├ón─âr─â ┼či-a dorit o noapte de vis ├«n compania unui ÔÇ×Don JuanÔÇŁ. Idila s-a transformat ├«n co┼čmar
O t├ón─âr─â care credea c─â va tr─âi o noapte de vis al─âturi de un a┼ča-zis ÔÇ×Don JuanÔÇŁ s-a trezit a doua zi ca dintr-un co┼čmar. B─ârbatul a fost condamnat pentru faptele sale.
image
Imagini din patiseria Paul din mall Promenada ├«nchis─â de ANPC din cauza mizeriei ┼či a alimentelor expirate VIDEO
O echipa din Comisariatul pentru Protec┼úia Consumatorilor din Municipiul Bucure┼čti a constatat un mod defectuos ├«n desf─â┼čurarea activit─â┼úii Patiseriei/cofet─âriei Paul, care oferea spre consum produse care pot pune ├«n pericol via┼úa ┼či s─ân─âtatea consumatorilor.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
├Än prim─âvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a c─ârui gazd─â era Betty Crocker, devenit─â o emblem─â a emisiunilor de acest gen ╚Öi un idol al gospodinelor de peste Ocean. Pu╚Ťin─â lume ╚Ötia c─â Betty nu exista cu adev─ârat, ci era doar o pl─âsmuire a min╚Ťilor creatoare ale postului de radio.
image
ÔÇ×UverturaÔÇŁ r─âzboiului austro-turc din 1715-1718
R─âzboiul turco-vene╚Ťiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut ╚Öi drept R─âzboiul Austro-Turc din 1715-1718, sau ÔÇ×R─âzboiul lui Eugeniu de SavoiaÔÇŁ, este primul din seria r─âzboaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol ├«i scria Elisabetei c─â otomanii ├«ncercaser─â pe data de 28 s─â ias─â din Plevna lupt├ónd ╚Öi construind un pod peste r├óul Vid, ├«n zon─â desf─â╚Öur├óndu-se b─ât─âlii cumplite. Carol s-a ├«ndreptat imediat ├«n acea direc╚Ťie, ├«n timp ce ├«mp─âratul se dusese ├«n centrul dispozitivului.