Alb subacvatic

Publicat în Dilema Veche nr. 617 din 10-16 decembrie 2015
Alb subacvatic jpeg

In the Heart of the Sea / În inima mării (SUA), de Ron Howard.

Nu pare un semn bun că promovarea filmului In the Heart of the Sea îl de­scrie ca pe o repovestire a aventurii care a inspirat Moby Dick al lui Herman Melville, deci nu ca pe o adaptare propriu-zisă a romanului american – mai ales că diferențierea se prelungește și în începutul filmului. Tînărul Herman Melville (Ben Whishaw) face un drum lung pînă în Nantucket ca să vorbească cu supraviețuitorul unui naufragiu, Nickerson (Brendan Gleeson), convins fiind că ceea ce ar putea afla de la el i-ar stîrni imaginația pentru o operă care să schimbe istoria literaturii, una care să îl facă egalul lui Nathaniel Hawthorne. Nickerson îl primește fără prea multă ospitalitate și, cînd în sfîrșit se hotărăște să i se confeseze, îi spune că o să fie dezamăgit de ce va auzi. Pentru sceptici, avertismentul lui Nickerson e menit să spargă al patrulea perete și să ne pregătească pentru ce va urma: aventura nautică din lungul flashback al marinarului nu are cine știe ce stofă literară, dincolo de pu­terea de a-i bîntui pe viață pe cei direct implicați. Nu e nici un căpitan Ahab în povestea asta pe urmele marelui cașalot alb, în schimb protagonistul e secundul curajos al navei Essex, Owen Chase (Chris Hemsworth, mai cunoscut în rolul lui Thor), iar căpitanul neexperimentat și ineficient, Pollard (Benjamin Walker), primește comanda echipajului doar pentru că provine dintr-o familie distinsă de navigatori și nu reușește să demonstreze că talentul de a învinge valurile e ereditar. Nici asemănările de formă nu merg foarte departe: cursivitatea narațiunii nu e întreruptă decît de cîteva  întoarceri la prezent, pentru a nota comentariile lui Nickerson și Melville, în rest se ţine în suspansul întîlnirilor cu monstrul marin.

Altfel, In the Heart of the Sea e un spectacol în 3D onest și variat. Din momentul în care echipajul balenierei ridică ancora, întîmpină obstacole mici și mari. Din prima categorie fac parte un prim moment tensionat cînd desfășoară velele, confruntarea lor cu o furtună și o primă (și reușită) vînătoare de cașaloți, în urma căreia cel mai tînăr și mai sperios marinar (Nickerson însuși, la vremea expediției) e forțat să coboare în sche­letul unui animal răpus, într-un fel de peșteră însîngerată și (ni se spune destul de convingător) cu aer irespirabil, ca să adune ultimele găleți de grăsime. Imaginea filmului (semnată Anthony Dod Mantle; scenografie de Mark Tildesley) e în general o reproducere cu bun gust a unei călătorii pe mare, cu atenție la detalii precum reflexia luminii soarelui în valurile mării, și înapoi în sus, pe balenieră. Culorile mării învolburate, care i-au dat pictorului J.M.W. Turner destul material de lucru pentru toată viața, sînt reproduse aici în CGI. (Filmul e în întregime digital, de altfel, nimic nu a fost filmat pe peliculă.) Însă nu toată expediția de pescuit e ca o plimbare prin galerie, iar Howard și directorul său de imagine lasă să se întrevadă și latura ei murdară şi vîscoasă: prinderea primului cașalot devine un fapt cînd marinarii își dau seama că e rănit, adică atunci cînd îi îmbăiază pe toți cu sînge de la celălalt capăt al harponului; lumina soarelui, ale cărui licăriri semnifică la începutul filmului libertatea, devine tiranică și periculoasă atunci cînd cei rămași în mijlocul mării nu se mai pot adăposti de ea.

Planul prezentului – conversația între Melville și Nickerson în camera aglomerată și întunecată a acestuia din urmă, care e în sine un schimb de replici abstract şi lipsit de potenţial cinematografic – nu e nici el lipsit de textură. Spațiul ecranului e ocupat de lumînări și lămpi a căror prezență e sugestivă, pentru cine le știe povestea: la mijlocul secolului al XIX-lea, erau doar cîteva din bunurile care necesitau seu de balenă, făcînd vînătoarea pe mare o afacere profitabilă, cu toate că, la scurt timp după aceea, toată cererea de seu a fost înlocuită și suplinită de industria petrolului, care tocmai se dezvolta. Filmul e încărcat cu nostalgie, prin sugestia subtilă că Essex nu e singura navă care se scufundă a acestei epoci: echipajul ei e din ultima generație care își mai riscă viața pe mare pentru niște bunuri de consum.

Pentru un film care e încununarea unui sistem de producţie capitalist,  In the Heart of the Sea are un pronunțat aspect marxist, aproape surprinzător, în simpatia față de soarta celor de pe vas. Surpriza nu e așa de mare, dacă ne amintim că din ce în ce mai multe blockbuster-e, de la Aliens (r. James Cameron, 1986) încoace, ajung să chestioneze ordinele: seriile The Dark Knight și Hunger Games sau noul Mad Max pot fi interpretate profitabil prin diferite grile marxiste; asta complică presupunerea că filmele de acțiune/aventuri ar fi pur evazionism, care nu reflectă în nici un fel lumea în care sînt făcute. În filmul lui Howard (cu un scenariu de Charles Leavitt, al cărui portofoliu include Blood Diamond), industriașii care află de la Chase și Pollard de soarta navei Essex decid să minimizeze pericolul că un asemenea caz s-ar putea repeta, considerînd că e mai puțin important ca marinarii trimişi după seu să știe ce-i așteaptă decît să le păstreze investitorilor încrederea pentru vînătorile de balene viitoare.

În termeni de complexitate a in­ter­ac­ţiu­nilor de pe vas, În inima mării nu oferă cine ştie ce studii de personaj (în afară de cei menţionaţi deja, merită amintiţi Matthew Joy/Cillian Murphy ca prieten vechi al lui Chase şi mediator între el şi căpitan; şi Owen Coffin/Frank Dillane ca vărul mai tînăr al lui Pollard, care îl idolatrizează). Nu doar Moby Dick rămîne un standard de nedepăşit, ci chiar Master and Commander: The Far Side of the World (r. Peter Weir, 2003) stă în picioare după mai bine de un deceniu. Cît despre legendara balenă albă, ni se arată clar cîte pagube poate produce, dar alt­fel e destul de insipidă. Cu tot respectul pentru autenticitatea la care aspiră filmul, aş parafraza aici o replică celebră dintr-un western de John Ford: cînd legenda devine fapt, arată-ne legenda.

Irina Trocan e critic de film şi coordonează site-ul de cultură şi media Acoperişul de Sticlă.

TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul corespondenței
O cu totul altă carte față de aceea, știută tuturor, din 1978, este actuala ediție, definitivă, a „Romanului epistolar” dintre I. Negoițescu și Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te supăra, frate
„Frère et sœur” rămîne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu trăiri rezonabile – însăși lipsa de măsură a pasiunilor sfîrșește prin a fi „rezonabilă”, necesară – și morală burgheză.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album în limba maternă ce le oferă mai mult spațiu de manevră pentru poezie.

Adevarul.ro

image
Închisoare pe viaţă în Marea Britanie pentru şoferii care produc accidente mortale. În ce condiţii se aplică pedeapsa maximă
Marea Britanie introduce pedeapsa cu închisoarea pe viaţă pentru şoferii care ucid, în cadrul unei ample reforme a justiţiei care a intrat duminică în vigoare, potrivit informaţiilor publicate de BBC.
image
O tânără şi-a dorit o noapte de vis în compania unui „Don Juan”. Idila s-a transformat în coşmar
O tânără care credea că va trăi o noapte de vis alături de un aşa-zis „Don Juan” s-a trezit a doua zi ca dintr-un coşmar. Bărbatul a fost condamnat pentru faptele sale.
image
Imagini din patiseria Paul din mall Promenada închisă de ANPC din cauza mizeriei şi a alimentelor expirate VIDEO
O echipa din Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor din Municipiul Bucureşti a constatat un mod defectuos în desfăşurarea activităţii Patiseriei/cofetăriei Paul, care oferea spre consum produse care pot pune în pericol viaţa şi sănătatea consumatorilor.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
În primăvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a cărui gazdă era Betty Crocker, devenită o emblemă a emisiunilor de acest gen și un idol al gospodinelor de peste Ocean. Puțină lume știa că Betty nu exista cu adevărat, ci era doar o plăsmuire a minților creatoare ale postului de radio.
image
„Uvertura” războiului austro-turc din 1715-1718
Războiul turco-venețiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut și drept Războiul Austro-Turc din 1715-1718, sau „Războiul lui Eugeniu de Savoia”, este primul din seria războaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol îi scria Elisabetei că otomanii încercaseră pe data de 28 să iasă din Plevna luptând și construind un pod peste râul Vid, în zonă desfășurându-se bătălii cumplite. Carol s-a îndreptat imediat în acea direcție, în timp ce împăratul se dusese în centrul dispozitivului.