Al nimănui

Publicat în Dilema Veche nr. 1007 din 27 iulie – 2 august 2023
image

 Kompromat (Franța, 2022), de Jérôme Salle.

Nici n-a început bine, și deja Kompromat pare să se instaleze confortabil în ponciful acestei reprezentări a Rusiei – a oamenilor și a împrejurimilor – drept lagăr sub cerul liber, populat de ființe sălbatice. Dar, așa cum o dovedesc următoarele minute, ar fi o greșeală să nu acordăm filmului mai mult credit. Căci, deși cineastul Jérôme Salle nu izbutește să propună o contra-imagine a acestui clișeu („Un clișeu nu e nici adevărat, nici fals: e o imagine care nu se mișcă”, spunea criticul de film Serge Daney), filmul are o relație ceva mai complexă cu „sufletul rus”. Într-adevăr, griul perpetuu, zloata, ca și senzația de supraveghere permanentă, nu fac decît să trădeze un proces de documentare superficial, bazat mai degrabă pe imagerie decît pe imagini concrete, pe mental colectiv decît pe fapte. Dar nu trebuie să excludem capacitatea de seducție a acestei estetici: cu alte cuvinte, din miezul acestui marasm rusesc al cartierelor de blocuri sovietice și al vremii (vremurilor) neiertătoare, filmul stoarce o atmosferă de mai mare amploare, învecinată – în cele mai bune momente ale sale – cu o anumită formă de grandoare.

Sigur, mi se va spune că, în contextul geopolitic actual, livrarea unei imagini mai juste despre Rusia trebuie să fie ultima preocupare a unui film. Cu siguranță. Numai că Kompromat vine la noi în urma unui turnaj încheiat în 2020 (deci, precedînd războiul). Și, în plus, am putea spune că, la limită, misia cineastului, astăzi, este aceea de a privi și din celălalt unghi, de a refuza locul comun, de a întoarce o imagine împămîntenită cu susul în jos, de a insufla puțin zbucium într-o stare de fapt neclintită – și așa mai departe. Ca atare, se prea poate ca Jérôme Salle să nu inspire încredere.

Însă Kompromat este mai mult de atît. Fidel unui titlu mai vechi din filmografia lui Salle, L’Odyssée, el face din drama unui director de Alianță Franceză din Irkuțk, căruia i se înscenează un proces pentru pornografie infantilă, pretextul unui periplu epic. Nu mult anticipatul film de carceră, așadar, căci Mathieu (Gilles Lellouche) este eliberat condiționat după ce i se trage o mamă de bătaie –, ci un ditamai filmul de evadare desfășurat pe cuprinsul Rusiei, dinspre Siberia pînă dincolo de Moscova, la granița cu Europa. Filmul e cel mai bun atunci cînd descrie această viață care se chinuie să fie una comună, care caută cu tot dinadinsul anonimatul și liniștea, dar nu e lăsată în pace doar pentru că i-a trebuit să își facă adăpost într-o țară absurdă, prea vastă pentru ca zbierătele după ajutor să fie auzite de cineva.

Numai că acel „cineva” există, sub forma unei rusoaice-blonde-și-enigmatice-ca-orice-rusoaică (poloneza Joanna Kulig, reperată după rolul din Cold War al lui Pawel Pawlikowski), care își pune în cap să îl ajute pe Mathieu să scape, riscîndu-și viața. O iubire se naște astfel, timidă, insațiabilă, arzînd prin benzinării și pe autostrăzi, pe acordurile unei muzici grandomane care profită de fundalul brutalist al locurilor pentru a conferi acestui destin proporția unei aventuri lipsite de măsură. În aceste clipe, mi-am zis că Jérôme Salle a înțeles totuși destule lucruri despre depărtări, precum și despre puterea tainică, melancolică a peisajului rusesc postindustrial. Nici nu mai conta că filmul fusese turnat în Lituania și Franța, atît de departe de regiunea cu care ne ațîțase printr-un amestec de colonialism și sinceră fascinație.

De-ar fi fost doar atît, filmul ne-ar fi putut cîștiga adeziunea fără probleme. Dar Salle pare indecis între un spectacol mut, care se mulează pe existența tăcută a locurilor, și un spectacol bombastic, care cunoaște doar placa filmului de acțiune neverosimil. În Kompromat se dă un conflict între privirea auctorială și privirea de entertainer, între ficțiunea documentată și escapismul nevinovat. Necazul e că lui Salle îi iese mai bine prima (de obicei se întîmplă pe invers): e mult mai priceput la împletit „limbi de circulație internațională”, la făcut din acest mozaic de intrigi o tragedie a comunicării, decît la născocit peripeții care implică, inevitabil, trecerea printr-un portbagaj și evitarea morții la limită, din nou și din nou. În astfel de clipe, filmul se transformă într-un opus din seria Bourne, ignorant tocmai față de acele vieți pe care s-a forțat să le filmeze în lumina adevărului, preschimbate acum în Buni și Răi, victime și ucigași cu sînge rece. Se pierd astfel asperitățile convingătoare ale Estului, netezit și redus la statutul de alteritate hollywoodiană prea convenabilă, al cărei unic rol este acela de a împinge de la spate o ficțiune cu atît mai năstrușnică cu cît pretinde mai zgomotos că se inspiră din întîmplări reale.

Kompromat rulează în cinematografe.

Victor Morozov este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.