Akerman despre Akerman

Publicat în Dilema Veche nr. 643 din 16-22 iunie 2016
Akerman despre Akerman jpeg

● I Don’t Belong Anywhere: The Cinema of Chantal Akerman (Belgia, 2015), de Marianne Lambert.

Documentarul lui Marianne Lambert despre cineasta Chantal Akerman a fost realizat în perioada de după finalizarea ultimului film al acesteia din urmă, No Home Movie, şi înainte de dispariţia sa din octombrie 2015, motiv pentru care rămîne valoros din perspectiva sa de document care conține ultimele imagini şi interviuri ale regizoarei şi o trecere în revistă a unor momente-cheie aparţinînd cîtorva dintre filmele sale, comentate de Akerman şi de o parte dintre colaboratorii săi în contextul lor estetic, istoric şi personal (printre altele, receptarea lor din momentele premierelor, referinţele la Holocaust omniprezente în filmele sale sau cele la mama sa, evocată ca personaj central al operei sale). Filmul lui Lambert rămîne în acest context şi o raritate, fiind, în ciuda influenţei colosale a lui Akerman asupra altor cineaşti, unul dintre puţinele documente filmate de acest tip, alături de interviul lui Gustavo Beck şi al lui Leonardo Luiz Ferreira, Chantal Akerman, de cá.

Numele lui Chantal Akerman devenea cunoscut la vîrsta de 25 de ani, odată cu apariţia filmului său Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles, prin care reuşea, în cuvintele lui J. Hoberman, „să schimbe faţa cinema-ului european contemporan“ şi, în acelaşi timp, să treacă aproape neobservat sau, în orice caz, destul de prost receptat în presa de specialitate americană (Hoberman nota că Pauline Kael şi Andrew Sarris nu recenzaseră filmul, iar Jonas Mekas şi Amy Taubin îl găsiseră prea convenţional). Influenţa sa ulterioară (depăşind limitele spaţiului european) asupra cinema-ului şi asupra reflecţiei despre cinema a devenit pe parcurs puternic invocată. O parte din această influenţă e amintită, fără a fi sondată în toate dimensiunile ei, şi în I Don’t Belong Anywhere, în care, într-unul dintre interviuri, regizorul Gus Van Sant recunoaşte amprenta pe care ceea ce el numeşte „arhitectura cadrelor“ din Jeanne Dielman a avut-o  asupra filmului său din 2005, Last Day. Această alcătuire neobișnuită a cadrelor statice din Jeanne Dielman e discutată alături de cadrele filmate din mînă din No Home Movie, în care camera însăși devine obiectul atenției spectatorului, în timp ce e așezată pe o masă și încearcă să își găsească, printre bufnituri, locul, pînă la încadrarea personajului-țintă. Receptarea împărțită de care au avut parte filmele lui Akerman este și ea evocată printr-o întîmplare povestită de actrița Aurore Clément despre premiera filmului Les Rendez-vous d’Anna, care descrie momentul ca o izbucnire violentă a publicului, în urma căreia e nevoită să iasă pe furiș din sală, acoperită de o haină. Cele mai interesante momente rămîn însă cele care conțin propriile confesiuni ale lui Akerman despre filmele sale, legate, de pildă, de receptarea lui Jeanne Dielman în cercul femeilor care îi inspiraseră personajul și, în special, de confruntarea cu modelul său real (mama sa), precum și diferențele existente între model și personaj, sau cele despre rezistența pe care a dus-o împotriva asimilării filmelor sale în cadrul festivalurilor specializate pe filme cu tematică feministă și queer.

Documentarul lui Lambert nu își propune însă o explorare a felului în care cinema-ul lui Chantal Akerman a influențat cinema-ul în sens larg, și nici o explorare amănunțită a esteticii acesteia, cît conturarea sa ca personaj, într-un mod destul de asemănător modului în care o fac chiar filmele lui Akerman, acordînd o atenție sporită spațiului și momentului. Documentarul conține interviuri filmate ca niște conversații obișnuite într-un context neceremonios, în mediul său intim, în timp ce filmează sau călătorește din­tr‑un loc în altul, ori surprinzînd discuțiile sale cu necunoscuți, sugerînd de fiecare dată o paralelă cu filmele sale. De pildă, una dintre discuții o încadrează pe Akerman într-un pat, în spatele unei ferestre, într-un mod asemănător mizanscenei din La Chambre. Relația lui Lambert (care colaborase ca producător cu Akerman la realizarea filmului La folie Almayer) cu personajul filmului său transpare ca fiind o relație personală, iar grija cu care își urmărește Akerman mama, în ultimul său documentar, e împrumutată și de Lambert, atunci cînd, printr-un paralelism cu filmul Sud, în care Akerman filmase urmele trecute ale unei tragedii pe o șosea, Lambert își filmează subiectul îndepărtîndu-se treptat pe un alt drum și pierzîndu-se în zare în timp ce filmează cu un telefon împrejurimile. Ultima scenă aduce documentarul în zona opusă scenei din Sud: aici nu mai transpare invadazia trecutului în puritatea aparentă a momentului prezent, ci anxietatea presimțirii viitorului.

Ancuța Proca este critic de film.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

image png
Motociclist filmat din elicopter în timp ce făcea 13 depășiri neregulamentare. Amenda uriașă pe care o are de plătit
Un motociclist care a fost filmat din elicopter în timp ce încălca în mod repetat regulile de circulație a fost amendat cu 16.000 de lei și a rămas fără permis pentru mai bine de doi ani.
Trump Orban Karoline L Captura Youtube png
Viktor Orban, glumă la Casa Albă despre secretara de presă a lui Trump: „O pot angaja pentru noi?”
Premierul ungar Viktor Orban a glumit în timpul întâlnirii cu Donald Trump, spunând că vrea să o angajeze pe secretara de presă americană Karoline Leavitt, după ce aceasta a criticat spontan mass-media pentru răspândirea de „știri false”
longevitate
Țara din Europa în care trăiesc cele mai multe femei de peste 100 de ani. Care este secretul longevității lor
Într-un colț al Europei, numărul persoanelor care ating sau depășesc vârsta de 100 de ani crește spectaculos. Peste 23.000 de oameni au ajuns la această vârstă, iar majoritatea sunt femei.
image png
Cum reușesc Adela Popescu și Radu Vâlcan să își crească băieții fără telefoane. Strategia la care apelează actrița
Adela Popescu, una dintre cele mai iubite actrițe și prezentatoare TV din România, vorbește despre educația pe care ea și soțul ei, Radu Vâlcan, le-o oferă celor trei copii. Cum reușesc să îi țină departe de ecranele telefoanelor și tabletelor?
Horia Moculescu are încă planuri mari după ce ajunge acasă de la spital
Ce origini are, de fapt, Horia Moculescu. Detaliul pe care nimeni nu l-a știut până acum
Puțini știu că unul dintre cei mai importanți compozitori, pianiști și oameni de televiziune din România, Horia Moculescu, are o poveste de familie cu rădăcini profunde și surprinzătoare.
Daniel Băluță. FOTO Inquam Photos / Nichita Cojocea
Versurile care îl inspiră Daniel Băluță: „Proştii par concepuţi pe cale artificială”
Daniel Băluţă, candidatul PSD pentru Primăria Capitalei, a recitat , într-o emisiune versuri ale formaţiei Paraziţii.
incendiu fabrica parfum turcia png
Șase oameni au murit într-un incendiu izbucnit la un depozit de parfumuri din nord-vestul Turciei
Un incendiu izbucnit sâmbătă dimineață la un depozit de parfumuri din nord-vestul Turciei a ucis șase persoane, potrivit unui bilanț oficial. O altă persoană este rănită.
Daniel Băluță. FOTO Mediafax Foto / Alexandru Dobre
De ce crede Daniel Băluţă că îl poate învinge pe Cătălin Drulă la Primăria Capitalei: „Mă simt la fel de susţinut ca oricare candidat pro-european”
Daniel Băluţă, candidatul PSD la Primăria Capitalei, spune că se simte la fel de susţinut ca oricare candidat pro-european şi vrea să extindă transformările din Sectorul 4 la nivelul Bucureştiului. Are sprijinul lui Sorin Grindeanu şi al lui Cristian Popescu Piedone.
Captură de ecran 2025 11 08 132520 jpg
Dronele ucrainene au surprins primul camion rusesc care intră în Pokrovsk după infiltrarea infanteriei
Un camion al forțelor rusești a intrat joi în orașul Pokrovsk, o reușită rară dacă nu o premieră în luni de lupte, în condițiile în care până acum Rusia a mizat pe infiltrarea treptată a infanteriei pe acest front, relatează Euromaidan Press.