Absurdul şi paradoxul

Publicat în Dilema Veche nr. 631 din 24-30 martie 2016
Absurdul şi paradoxul jpeg

Fiul lui Saul / Saul fia / Son of Saul (Ungaria, 2015), de László Nemes.

Fiul lui Saul nu e un film lipsit de conştienţă în ceea ce priveşte ruptura dintre evenimentele Holocaustului şi posibilităţile de reprezentare şi înţelegere a acestor evenimente, fiind dintr-un anumit punct de vedere chiar polemic, prin adoptarea unor soluţii oferite de celelalte reprezentări cinematografice şi respingerea sau oferirea unei alternative pentru altele (printre acestea, documentarul Shoah al lui Lanzmann, Lista lui Schindler a lui Spielberg, sau Viaţa e frumoasă a lui Benigni). Abordarea sa e însă departe de a fi o explorare radicală asupra posibilităţilor reprezentării – filmul nu merge pînă într-acolo încît să afecteze, de pildă, lanţul de cauze şi efecte, ci din contra, rămîne fidel unei poveşti destul de clasice narativ – cea a unui tată care trebuie să depăşească obstacolele pentru a-şi îngropa, conform tradiţiei, fiul. Ideea din spatele intrigii poate fi considerată problematizarea memoriei Holocaustului, prin prisma caracterului său excepţional, în care urmaşii, rudele şi mormintele victimelor lipsesc.

Saul (Géza Röhrig) face parte dintre membrii unităţilor Sonderkommando, o parte dintre evrei obligaţi, sub ameninţarea cu moartea, să muncească în lagărele de exterminare (să îi îndrume pe ceilalţi evrei către camerele de gazare, să se ocupe de distrugerea cadavrelor etc.), reprezentînd astfel un personaj-martor care poate urmări (pentru scurt timp, înainte ca şi membrii acestei comunităţi să fie ucişi) trecerea înspre moarte a convoaielor de evrei. Personajul asistă din această poziţie la o minune – e părtaş la ultimele răsuflări din viaţa unui băiat care iese viu dintr-o cameră de gazare şi pe care, pe parcursul filmului, încearcă să îl îngroape ca pe fiul său (fapt care îi oferă un scop clar, nişte oponenţi şi un deadline, şi care aminteşte de intriga din Viaţa e frumoasă). Atipic este faptul că Nemes face ambiguă relaţia tată-fiu, care poate fi interpretată şi într-un fel, şi în altul – băiatul poate fi fiul lui Saul (acesta nu se comportă cu el altfel decît ar face-o un tată cu propriul fiu), dar e mult mai probabilă presupunerea că nu e – căutarea documentelor băiatului sau discuţiile cu prietenul lui Saul, Abraham (Levente Molnár), care contestă ipoteza, sînt indicii în acest sens. Minunea la care asistă Saul favorizează mai degrabă interpretarea grijii sale pentru băiat ca un paradox, ca manifestare a iubirii şi a credinţei împotriva evidenţelor, mai ales în contextul în care evidenţele sînt absurde. Nemes foloseşte mijloacele melodramei şi ale thriller-ului în cadre lungi (acesta a fost şi asistentul de regie al lui Béla Tarr), în care sîntem puşi să urmărim un personaj de-a lungul plimbărilor sale prin spaţiul industrial de exterminare (asemănător felului în care o face Mungiu în 4, 3, 2, însă în ritm mai alert şi cu un accent pe expresiile personajului). Important rămîne faptul că, în decursul acestor plimbări, ceea ce constituie de obicei mizanscena e aici lăsat intenţionat neclar (în unscharf), împiedicînd astfel o reconstituire istorică a spaţiului şi împingîndu-ne să urmărim în principal acţiunile lui Saul (de cele mai multe ori mergînd în spatele lui, marcat cu un X roşu) şi doar secundar ceea ce se petrece în fundal. Tehnica lui Nemes nu e folosită pentru a ne obtura de tot accesul la violenţa din jur sau pentru a ne împiedica să descifrăm evenimentele, ci din contra, e folosită pentru a ne direcţiona înspre ce e relevant. Corpurile care sînt cărate în convoaie într-o parte şi alta, ca într-o continuă trecere a celor vii spre un dincolo sînt neclare, dar în acelaşi timp recognoscibile – e extrem de evident de pildă, dacă e vorba despre corpul unui bărbat, al unei femei, al unui soldat. Acţiunile (de curăţare, transportare, ucidere) fac şi ele parte din regiunea înceţoşată a mizanscenei, însă nu par niciodată altceva decît ceea ce sînt şi pot fi identificate de spectator ca atare. Această neclaritate se mulează pe fluxul narativ – în dialoguri, persoana care vorbeşte este şi cea care rămîne clară, iar restul (de multe ori inclusiv Saul) devin neclare. Sunetul se alătură şi el acestei funcţii: ceea ce auzim e mai degrabă un amestec de şoapte, cîntece şi expresii ale suferinţei care vin să compenseze ceea ce nu e prezentat vizual. Rezultatul e încercarea de a provoca spectatorului un şir de senzaţii asemănătoare celor descrise de supravieţuitori, de frică neîntreruptă.

Filmul nu oferă un răspuns criticilor exprimate de-a lungul timpului faţă de acest tip de efecte (de senzorialitate brutală), pe care le obţinuse cu alte mijloace filmul clasic hollywoodian, şi poate fi considerat un adept al unui modernism popular, în care importantă rămîne accesibilitatea.

Ancuța Proca este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât de importantă devine România pentru SUA prin noua strategie a Mării Negre. Expert: „Vor fi investiții americane majore”
România a devenit mai importantă pentru SUA odată cu adoptarea, de către Congresul SUA, a strategiei pentru Marea Neagră. Expertul în relații internaționale George Vișan explică, într-o analiză pentru „Adevărul”, care e vulnerabilitatea României și ce soluții ar exista
image
Cu generații în urmă românii stăteau la cozi pentru mâncare. Acum, stau alții
„Cu generaţii în urmă românii stăteau la coadă după mâncare. Astăzi la București s-au întors cozile, dar cei care stau în ele nu sunt români”, scrie presa internațională.
image
Un restaurant din Capitală le cere clienților să-și țină copiii „tot timpul așezați la masă”: „Mă mir că nu au instalat la intrare și niște lese”
Un restaurant din Capitală a stârnit controverse pe Facebook, după ce a atras atenția clienților care vin însoțiți de copii că în timpul vizitei micuții sunt obligați „să rămână tot timpul așezați” la masă.

HIstoria.ro

image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.