„Cristos și cultura”

29 mai 2021
„Cristos și cultura” jpeg

H. Richard Niebuhr a fost unul dintre cei mai cunoscuți teologi americani din secolul XX și fratele unui alt teolog cel puțin la fel de celebru: Reinhold Niebuhr. 

Cristos și cultura face parte din galeria lucrărilor clasice în spațiul teologic nord-american și a devenit un manual de studiu în numeroase școli de teologie. Editura Casa Cărții din Oradea propune cititorului român traducerea acestei cărți, realizată de Teofil Stanciu.

Contestată și elogiată încă de la apariție, cartea este un punct de reper pentru oricine dorește să înțeleagă mai bine relația creștinului cu societatea. Autorul construiește pe ideea că fiecare creștin experimentează tensiunea iscată de cerințele ireconciliabile ale lui Cristos și ale culturii. Nu există însă o singură modalitate validă de gestionare a acestei tensiuni, ci, de-a lungul istoriei creștinismului, Niebuhr identifică cinci soluții posibile, pe care le prezintă recurgînd la metoda tipologică: (1) Cristos împotriva culturii, (2) Cristosul culturii, (3) Cristos deasupra culturii, (4) Cristos și cultura în relație paradoxală, (5) Cristosul care transformă cultura.

Iată un fragment revelator:

Ținînd cont de aceste două realități complexe – Cristos și cultura –, un dialog interminabil trebuie să se dezvolte în conștiința creștină și în comunitatea creștină. În orientarea Sa neabătută spre Dumnezeu, Cristos îi conduce pe oameni departe de temporalitatea și pluralismul culturii. În preocuparea ei pentru păstrarea numeroaselor valori din trecut, cultura Îl respinge pe Cristos care le poruncește oamenilor să se bazeze pe har. Totuși, Fiul lui Dumnezeu este El însuși vlăstarul unei culturi religioase și îi trimite pe ucenici să Îi pască mieii și oile, care nu pot fi păziți fără activitate culturală. Acest dialog pornește de la afirmații și negații, reconstrucții, compromisuri și noi negații. Nici un individ și nici o biserică nu poate ajunge la un punct terminus în necontenita căutare a unui răspuns care să nu provoace o nouă reluare a dezbaterii.

Este posibilă însă identificarea unei ordini în această multitudine, pentru a opri dialogul, ca să zicem așa, în anumite puncte; și să definim răspunsuri tipice parțiale care revin atît de des în diverse epoci și societăți încît par să fie mai puțin produsul condiționărilor istorice decît al naturii problemei înseși și al semnificațiilor termenilor ei. În acest fel, parcursul marilor discuții despre Cristos și cultură poate fi urmărit mai inteligent și pot fi culese anumite roade ale acestor discuții. În capitolele care urmează, astfel de răspunsuri tipice vor fi enunțate și ilustrate prin trimiteri la creștini precum Ioan și Pavel, Tertulian și Augustin, Toma din Aquino și Luther, Ritschl și Tolstoi. În aceste punct, introducem o scurtă și sumară descriere a acestor răspunsuri tipice ca ghid pentru ceea ce urmează. Se disting cinci tipuri de răspuns, dintre care trei sînt strîns înrudite unele cu altele, făcînd parte din tipul intermediar în care Cristos și cultura sînt și separați, și confirmați; și totuși, stranii înrudiri familiale pot fi observate pe toată scala.

Răspunsurile din primul tip accentuează opoziția dintre Cristos și cultură. Oricare ar fi cutumele societății în care își trăiesc creștinii viața și indiferent ce realizări umane conservă, Cristos e văzut în opoziție cu ele, astfel că El confruntă oamenii cu necesitatea unei decizii de tipul „sau-sau”. În perioada timpurie a istoriei Bisericii, respingerea lui Isus de către iudei, apărată de Klausner, își găsește corespondentul în antagonismul creștin în raport cu cultura iudaică, în vreme ce scoaterea în afara legii romane a noii credințe a fost însoțită fie de fuga creștinilor de civilizația greco-romană, fie de atacul împotriva ei. În perioada medievală, ordinele monastice și mișcările sectare îi chemau pe creștini să trăiască în acord cu ceea ce dorea o cultură creștină a renunțării la „lume” și a „ieșirii din și separării de ea”. În perioada modernă, acest tip de răspuns este dat de misionarii care le pretind convertiților să își abandoneze complet obiceiurile și instituțiile așa-numitelor societăți „păgîne”; de mici grupări de creștini separatiști din civilizația occidentală „încreștinată”; și, parțial, de către cei care subliniază antagonismul în care se situează credința creștină în raport cu capitalismul și comunismul, cu industrialismul și naționalismul, cu catolicismul și protestantismul.

Acceptarea unui acord fundamental între Cristos și cultură este tipică pentru răspunsurile din al doilea grup. În ele, Isus apare adesea ca un măreț erou al istoriei culturii umane; viața și învățăturile Sale sînt privite ca fiind cele mai extraordinare realizări omenești; în El, se susține, aspirațiile oamenilor către valorile lor sînt duse la punctul lor culminant; El confirmă tot ce a fost bun în trecut și călăuzește procesul civilizațional către scopul lui legitim. Mai mult, El este parte a culturii în sensul că El însuși face parte din moștenirea culturală care trebuie transmisă și păstrată. În vremea noastră, astfel de răspunsuri sînt date de creștini care observă relația strînsă dintre creștinism și civilizația occidentală, dintre învățăturile lui Isus sau despre Isus și instituțiile democratice; există însă și interpretări sporadice care accentuează acordul dintre Cristos și cultura orientală, după cum unii au încercat să-L identifice și cu spiritul societății marxiste. În vremuri mai îndepărtate, soluții la problemă, pe aceste coordonate, au fost propuse simultan cu cele de la primul tip sau tipul „Cristos împotriva culturii”.

Alte trei răspunsuri tipice împărtășesc teren comun în ce privește încercarea de a păstra diferențele majore dintre cele două principii, dar și demersul de a le păstra împreună într-o anumită unitate. Ele se diferențiază prin maniera în care fiecare încearcă să împace cele două autorități.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Rațele alergătoare indiene, folosite în România în loc de pesticide: „Au curățat, într-o săptămână, 1.200 mp”
O tânără din Sibiu, designer de permacultură, a implementat mai multe proiecte în care rațele indiene au fost folosite pentru „combaterea dăunătorilor, de către unele familii sau restaurante care au dorit să producă, ecologic, alimente pe proprietățile lor”.
image
O modificare facială ar putea fi un semn de cancer pulmonar, spun pneumologii
Potrivit unui studiu din 2022, cancerul pulmonar este cel mai frecvent tip de cancer din România,12.122 de pacienții fiind diagnosticați în fiecare an. De asemenea, tot el cauzează şi cele mai multe decese - 10.779 pe an.
image
Coreea de Nord spune că declarația nucleară emisă de China, Japonia și Coreea de Sud îi încalcă grav suveranitatea. „Este o bătaie de joc și o înșelătorie...”
Luni, după ce la Seul, în cadrul unui summit tripartit, China, Japonia și Coreea de Sud au discutat despre programul de înarmare nucleară al Coreei de Nord, Phenianul a anunțat că intenționează să lanseze un alt satelit de spionaj în zilele următoare.

HIstoria.ro

image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.