Dialogul direct dintre public şi artist
De ce v-aţi propus să organizaţi un festival care poartă numele pianistei Clara Haskil?
Am vrut să aducem un omagiu legendarei pianiste Clara Haskil, aici, în România, la ea acasă. Spre deosebire de publicul internaţional, publicul din România cunoaşte mai puţin numele şi valoarea acestei pianiste, aşadar ne-am propus să-l incităm să o descopere. Clara Haskil a avut o carieră atipică şi o viaţă extrem de tumultuoasă, dar unul din mesajele poate cele mai puternice pe care ni le-a lăsat este că un artist are nevoie de publicul său, la fel de mult cum publicul are nevoie de artist şi de emoţie. De aceea, festivalul invită publicul să vină în sala Thalia din Sibiu şi să trăiască un tip de emoţie pe care nu o întîlneşti decît astfel.
Cum vă simţiţi în această (nouă) calitate de director artistic al unui festival?
Este un mare privilegiu de a începe un proiect de la zero, de a constitui o echipă, de a decide direcţia artistică în care se va îndrepta un festival, chiar dacă dificultăţile nu sînt puţine. Este foarte interesant pentru un pianist să iasă puţin din solitudinea zilnică impusă de meserie, pentru a lucra în echipă.
Care sînt cele mai interesante puncte de pe agenda festivalului?
Toate concertele cred că propun artişti minunaţi şi un program interesant! Dar cred că venirea pianistului francez Adam Laloum, cîştigătorul concursului „Clara Haskil“ din Elveţia, în 2009, care colaborează inclusiv cu reputatul dirijor de origine română Ion Marin, constituie un simbol frumos, mai ales datorită faptului că acest pianist tînăr, dar cu o carieră impresionantă deja, nu a venit niciodată în România să concerteze. Ne bucură, de asemenea, că în concertul de deschidere, uneia dintre talentele franceze ale viorii, Marina Chiche, i s-au alăturat dirijorul Tiberiu Soare şi Orchestra Simfonică Bucureşti.
Alina Azario este pianistă. Este director artistic al Festivalului Internaţional de Muzică Clasică „Clara Haskil“ (Sibiu, 30 august – 4 septembrie).
a consemnat Matei MARTIN