De zece ori altfel... teatre în ruptură, teatre în furtună

Publicat în Dilema Veche nr. 553 din 18-24 septembrie 2014
De zece ori altfel    teatre în ruptură, teatre în furtună png

● Noi practici în artele spectacolului din Europa de Est/New Performing Arts Practices in Eastern Europe, volum bilingv, editor Iulia Popovici, colecţie coordonată de Ioana Mălău, Editura Cartier / Teatrul Naţional „Radu Stanca“, Sibiu, 2014. 

De cînd se tot glosează pe marginea tînărului teatru românesc, val năvalnic sau curent subteran, vezi underground, se simţea nevoia unei lucrări de ansamblu sau a unei puneri în context pentru a defini mai bine genul proxim şi diferenţa specifică. Prefaţînd volumul Noile practici în artele spectacolului din Europa de Est, Iulia Popovici recunoaşte că, dacă nu este prima lucrare europeană dedicată subiectului – semnalînd două titluri dedicate deja subiectului în spaţiul anglofon –, este prima tentativă „locală“ de punere în pagină a unor realităţi recente de către cei direct interesaţi. Sînt alese zece ţări, în ordine alfabetică – Bulgaria, Cehia, Croaţia, Republica Moldova, Polonia, România, Rusia, Slovacia, Slovenia, Ungaria –, la care se adaugă o addenda, dedicată Ucrainei, în plin război civil, unde „ţara se desface bucată cu bucată“, sau despre „Teatru în vremea holerei“. Volumul este astfel un soi de autoportret colectiv, un dialog coral unde vocile preiau şi dezvoltă fiecare o partitură asemănătoare, dar nu identică. Studiile, fără să fie exhaustive, sînt completate de interviuri cu personalităţi reprezentative, ceea ce dă mai multă concreteţe sau „carne“ tabloului. Unghiurile de atac sînt diferite, istorice, teoretice sau critice, de la analiza modului de producţie la noile coduri estetice, de la statutul auctorial la noile raporturi ideologice şi politice, cu o deschidere către toate artele performative, caracteristică noilor practici ale spectacolului. Ceea ce dă însă o unitate reală acestui mozaic de forme este dorinţa de ruptură. Conştiinţa clară că trebuie găsite forme noi, în condiţiile unei libertăţi relative, cînd cenzura politică a căzut, dar căreia i-a luat locul cenzura economică. Şi în aceste condiţii, teatrul minimalist nu este întotdeauna o opţiune estetică.

Dar dacă ruptura e comună, nu toate răspunsurile coincid. „În noiembrie 1989, maşina revoluţionară a îmbrîncit teatrul în stradă şi nimeni nu l-a mai adus înapoi“ scrie Jan Jirik vorbind despre teatrul ceh, şi regăsim aici balcoanele Revoluţiei despre care scria Magdalena Boiangiu într-un articol din 2000 („Alternatives théâtrales“), tratînd soarta teatrului românesc de după decembrie ’89. Studiul despre „cultura teatrală cehă în cel de-al treilea mileniu“ pune accentul pe schimbul de generaţii, pe o tradiţie teatrală de prestigiu – Krejca, Radok, Svoboda. Teatrul independent apare după anul 2000 – cu noi trupe, cu o poetică precisă, teatru vizual, non-verbal, cross-over sau teatru dans – conectat la tendinţele contemporane europene. În Croaţia, opera de artă trebuie să facă abstracţie de graniţele naţionale, scrie Nataşa Govedici, vorbind, printre alţii, de un artist ca Oliver Frljic, născut în Bosnia, şi care refuză violent orice identificare naţionalistă, pe care o vede ca pe o formă de „intoxicaţie“, în spectacolele sale provocarea e permanentă, mesajul radical. În Rusia, avangarda teatrală postsovietică şi viaţa la periferie s-au infiltrat în noul limbaj teatral, scrie Kristina Matvienko, dar pentru dramaturgul Ivan Vîrîpaev, venit din curentul teatrului documentar, piesa este astăzi, pur şi simplu, un mijloc de trezire sau căutare spirituală (interviu de Ioana Malău). Teatrul e văzut ca dezbatere socială în Slovacia, la care răspunde indirect interviul lui Radu Afrim, luat de Oana Stoica – „unde scrie că un teatru de artă nu poate avea atitudine socială?“ Cît despre Ungaria, Andreea Tompa notează cu amară ironie: „Guvernul anterior ne-a dat bani, guvernul actual ne oferă subiecte“, esteticul şi politicul se întretaie şi se inter-condiţionează. Iulia Popovici vorbeşte despre schimbarea paradigmei realităţii în teatrul românesc, trecut de la teatrul de autor la minimalism şi documentar. Mai aproape de România, Larisa Turea scrie cu entuziasm despre teatrul moldav, o privire teatralizată despre relaţiile cu realitatea, sau despre oamenii de teatru, aceşti „magnifici nebuni ai publicului rege“, viziune temperată de privirea lucidă a Nicoletei Esinencu, care nu-şi propune să salveze pe nimeni prin artă... Este dificil să reţii avalanşa de nume, de spectacole ale acestui volum extrem de bogat, scris cu febra urgenţei, şi mai ales extrem de împlîntat într-o realitate ce nu încetează să se schimbe. O postfaţă de Joanna Krakowska vorbeşte despre „Politicile dezamăgirii“, concluzie ce poate părea dură, dacă nu ar fi temperată de ideea de strategie din final... capitolul nu s-a încheiat, aşadar, cartea aceasta, un excelent ghid despre noul teatru ce se fabrică azi în Europa, cere o continuare. 

Cui îi e teamă de joaca de-a utopia?

● Cristina Modreanu, Utopii performative. Artişti radicali ai scenei americane în secolul 21, Humanitas, 2014. 

„Nu înţeleg de ce oamenii se tem de ideile noi. Eu mă tem de cele vechi“ – cu această frază, un citat din John Cage, se deschide cartea Cristinei Modreanu, Utopii performative, dedicată teatrului american contemporan, aşa cum autoarea l-a descoperit la faţa locului, în ultimii ani, între scenele underground şi studiile universitare. O carte extrem de necesară pentru spaţiul românesc de azi, prin multe informaţii inedite şi o privire critică ce surprind un corpus teatral extrem de viu şi de incitant. Un fapt nou, demn de relevat pentru acest volum scris despre şi pentru secolul 21, este că documentaţia fiecărui articol trimite la adrese electronice de site-uri cu spectacolele prezentate, sau la studii de specialitate publicate online. Subiectul devine astfel perfect disponibil în spaţiu şi timp. Structura cărţii e construită pe trei segmente ce îmbină în aceeaşi respiraţie, fără să le disocieze sau să le opună, trecut, prezent şi viitor. Un trecut încă activ, şi aici autoarea invocă o analiză a profesorului său Richard Schechner, care vorbeşte de „avangarda conservatoare“, apropiere de termeni paradoxală, curent care nu face decît să continue forme deja inventate în anii ’60 (primele events de la Mountain College datează chiar din anii ‘50), dar care mai sînt viabile şi astăzi. Paradoxul acesta explică poate de ce în noile forme ale avangardei americane nu există bariere între generaţii. Capitolul se intitulează „Reconstrucţii/Reimaginări /Revizitări“, unde regăsim nume de-acum mitice, ca Meredith Monk, Martha Graham, Laurie Anderson, Richard Foreman, Wooster Group sau Robert Wilson şi al său Einstein on the beach (revenit recent pe scenele europene, cu şarja sa hipnotică absolut intactă). „Scena politică“ este o scurtă intruziune în prezent. Mişcări ca Occupy Wall Street sau alte manifestări, incluzînd raporturi între scenă şi stradă, aduc mărturii despre un capitol pe cale să se inventeze cam peste tot în lume. Sînt aici nume puţin cunoscute sau vehiculate în presa română şi chiar europeană: The Civilians, Foundry Theatre, Liz Magic Laser. Cu ultimul capitol ajungem la impulsul care a generat şi i-a dat titlul cărţii: Utopii performative sau spectacolele care au ambiţia să prefigureze soluţii pentru viitor. Cristina Modreanu are darul formulei şoc, cea care fixează exact cazul sau personajul. Titluri în care autoarea se implică în aceeaşi măsură cu protagoniştii săi. Iarăşi un citat: „Viitorul e deja aici, doar că nu e uniform distribuit“ (William Gibson). Young Jean Lee, o tînără regizoare coregraf, propune „o altă formă de democraţie plecînd de la principiul simplu că nu există mişcare fără încărcătură politică“, sau o altă coregrafă, Heather Kravas, pentru care coregrafia e o orchestrare a corpului în mişcare. Sînt analizate apoi noile limbaje teatrale contemporane, sînt citaţi Bonie Marranca sau Hans Thies Lehmann, teatrul multitasking, colajul digital etc. Un articol pasionant este dedicat artei participative şi spectatorului emancipat al secolului 21. Referinţele sînt clare la Jacques Rancière, dar întrebările pe care autoarea şi le pune, la rîndul său, pleacă de la experienţe directe, ca spectator inclus în spectacol, Choreography for Audience, un concept al unei coregrafe canadiene, Noémi Lafrance, sau Agoraphobia în Time Square, prinsă din ce în ce în plăcerea jocului. Este însă implicarea spectatorului o modă trecătoare care se va epuiza de la sine? Autoarea are dubii şi se întreabă dacă toate aceste tentative nu sînt tocmai expresia unei noi creativităţi, mai mult, „nu devine acest spectator, odată convins să participe la noi structuri de spectacol, perechea în oglindă a partenerului multitasking generat de experienţele cu noile tehnologii pe scenă?“. Fără să tranşeze, autoarea consideră că această artă participativă are cele mai mari şanse să transforme scena contemporană de astăzi. E poate o altă parte de utopie a acestui parcurs pasionant în lumea teatrului american de azi. 

Mirella Patureau este critic de teatru şi traducătoare, cercetătoare la Atelier de recherche sur l’intermédialité et les arts du spectacle, CNRS, Paris.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Iuda“ care i-a trădat pe luptătorii anticomuniști, plătit regește. Povestea legendarului Ogoranu care nu a putut fi prins de Securitate timp de aproape trei decenii
Banda lui Ion Gavrilă Ogoranu, din care făceau parte unii din cei mai vestiți luptători anticomuniști, a fost anihilată după au fost infiltrați trădători. Informatorii Miliției și ai Securității primeau bani grei pentru informații despre partizani.
image
Joburile de rutină cresc riscul de declin cognitiv cu 66% și de demență cu 37%, potrivit unui studiu
Conform unui nou studiu, activitatea intensă a creierului la locul de muncă ar putea da roade nu numai în ceea ce privește avansarea în carieră, ci ar putea, de asemenea, să protejeze cogniția și să contribuie la prevenirea demenței pe măsură ce înaintezi în vârstă.
image
Rujeola a început să-i ucidă și pe părinții nevaccinați. Număr record de cazuri
În România avem epidemie de rujeolă, iar situația devine din ce în ce mai gravă: săptămâna trecută s-a înregistrat un record de îmbolnăviri.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.