Ciorne, versiuni, notiţe

Publicat în Dilema Veche nr. 552 din 11-17 septembrie 2014
Ciorne, versiuni, notiţe jpeg

● Revista Steaua nr. 7-8 / 2014, www.revisteaua.ro

Ultima dată cînd am scris despre revista Steaua (nr. 1-2/2014), am făcut-o cu prilejul anchetei realizate de Ruxandra Cesereanu pornind de la întrebarea „Care este declicul (psihologic, sufletesc, artistic, tehnic) care decide încheierea unei cărţi?“. Ancheta din acest număr vine să chestioneze şi mai departe actul creaţiei, întrebîndu-i pe scriitori despre versiunile, ciornele şi bruioanele manuscriselor, despre planurile de lucru, notiţele şi fişele necesare scrierii unei cărţi. Răspund treisprezece scriitori – prozatori, eseişti, poeţi –, unii dintre aceştia exemplificînd cu fotocopii ale manuscriselor sau cu transcrieri ale variantelor succesive de text, majoritatea răspunsurilor fiind, în ciuda inerentelor diferenţe de viziune şi abordare, chiar surprinzător de detaliate, oricum substanţiale şi lămuritoare asupra procesului îndelung, stratificat, al creaţiei.

Dacă ar fi să-i impart pe scriitori pe categorii, cea mai relevantă mi se pare distincţia scris de mînă / scris pe laptop. Dintre cei care încă mai scriu pe caiete şi agende se numără T.O. Bobe, Radu Pavel Gheo şi Şerban Foarţă, iar dintre cei care au trecut definitiv la computer: Simona Popescu, Veronica D. Niculescu, Alexandru Vakulovschi şi Radu Vancu, ceilalţi neexprimîndu-şi predilecţia pentru un instrument sau altul de scris. Alte posibile distincţii ar fi între cei care lucrează mult pe manuscrisul iniţial, produc multe variante de text, şi cei care nu au reguli clare de redactare; între cei care sînt foarte conştienţi de felul în care construiesc o operă şi cei care fac asta dintr-un fel de instinct, neştiind cum să-şi explice opţiunile din timpul (pre)lucrării unui text.

T.O. Bobe, care e un stilist, nu putea scrie decît de mînă: „Caietele ar fi imposibil să funcţioneze drept o cutie neagră, la figurat, a cărţii, una care să ajute pe cineva să-mi reconstituie logica de atunci şi succesiunea deciziilor. Asta pentru că într-un caiet pot fi fragmente de cîte cinci, şaisprezece sau douăzeci şi şapte de pagini din două sau trei povestiri diferite şi pentru că de cele mai multe ori notiţele, schemele, paşii mărunţi de urmat erau pe foi volante aflate undeva la îndemînă.“ Tot un „tradiţionalist“ este şi Radu Pavel Gheo: „Îmi scriu textele de ficţiune şi eseurile mai întîi pe hîrtie, cu cerneală neagră, şi abia apoi le transcriu. Nu pot scrie altfel – mi se pare că literatura cere aşezare, iar scrisul, chiar scris. Iar atunci cînd transcriu (digitalizez), redactez şi modific destul de mult; dar asta e altceva. Aşa că eboşele, bruioanele, atîtea cîte or fi, sînt de obicei înghesuite prin tăieturile manuscrisului.“ De altfel, răspunsul foarte detaliat al lui Radu Pavel Gheo despre cum şi-a făcut schema desfăşurării poveştii romanului Noapte bună, copii!, precum şi felul în care şi-a căutat informaţiile, tot felul de informaţii necesare, rămîne un text exemplar (prin care, în faţa mea, cel puţin, şi-a cîştigat o dată în plus respectul de romancier) despre cum se construieşte o carte pe un şantier de fişe: „Lumile ficţionale nu-şi permit să fie strîmbe de la început.“ Angelo Mitchievici scrie un foarte frumos eseu nu despre parcursul cărţii de la manuscris la variante definitive, ci despre primul impuls de a scrie, ce îl provoacă, ce hrăneşte scrisul: „Declicul pentru mine nu este tocmai o frază în adevăratul sens al cuvîntului, ci o frază-imagine, o frază-muzicală, iar acea frază conţine o emoţie anume. Imperiul emoţiilor e vast şi neînregistrabil, vocabularul său de stare civilă este modest şi lipsit de relevanţă. În mod cert, nu pot să scriu dintr-un sentiment de bucurie, de preaplin, de satisfacţie. Am nevoie de o stare de disconfort, scrisul este rezultatul disconfortului şi al unei absenţe. A mea din propria mea viaţă. Scriu doar cînd sînt trist, dar această melancolie nu are un reper precis, nu devin melancholic «pentru că», «din cauză că» şi aici nomenclatorul cauzelor poate fi completat de orice secretar al sentimentelor… O solitudine ilizibilă, dizidentă şi o frumuseţe a nimicului infuzată unei clipe oarecare se află în dorinţa mea de a scrie. Acel colţ şi nu altul îmi declanşează mereu aceeaşi emoţie, mă pot duce să îmi iau «inspiraţia» de acolo, să mă las chimic invadat de otrava acelei tristeţi incomensurabile sau pur şi simplu o pot evoca pentru a scrie. Cu asta începe orice povestire, indiferent de cum va evolua, cu o tristeţe fără obiect.“

Simona Popescu face un omagiu al re-re-rescrierii, proces în care, deşi tot ce contează este ultima versiune, în subsolul întunecat se produc energiile: „Versiunile, replicile, duplicatele, clonele, avatarurile textuale fac parte deja din felul meu de a structura un obiect literar. Re-re-rescrierea a devenit chiar un principiu de lucru. Rescriu, adică reordonez, remixez, revizui, reformulez, refolosesc, repermutez, reanclanşez, regrupez, restaurez, reintegrez, reînnod, recristalizez, repercutez, rejectez, reînsufleţesc, fac să recircule «fluidele», recorelez, mă (re)angajez în traficul lexical, adaug oglinzi retrovizoare, reconstruiesc, renunţ, îmi reamintesc altfel, reactivez protoversiunile, relansez, revizitez, realtoiesc, (de)reglez, retrăiesc, redistribui, recircul lucruri, reasociez, reduc, reîntregesc, reîncarc, recuperez, revin, reorientez, readuc în discuţie, respir. Prin repetiţie, creez diferenţă (cum am aflat, cu uşurare, de la vitalul, pentru mine, Deleuze). Aşa că m-am hotărît la un moment dat, acum cîţiva ani, să fac din asta (din reluări, recidivări etc.) chiar o temă a acestor «lucrări» ale mele – care conţin mai multe începuturi şi mai multe sfîrşituri. Începuturile ar fi putut duce, fiecare, spre altă spiral.“ Veronica D. Niculescu, deşi scrie pe computer, rescrie ulterior de mînă: „Cartea zice că e gata (dar se preface), se dă pe imprimantă, se ia de pe foc şi se lasă deoparte, la răcit. Apoi încep recitirile, iar şi iar, pe hîrtie. Se scrie pe margine. Se corectează, se adaugă şi mai ales se taie, se taie. Se înconjoară cîte un întreg paragraf, uneori cîte o pagină, şi după multe ezitări se taie cu două diagonale, mai ezitante sau mai hotărîte, iar în loc de acea pagină se scrie o singură frază, concentrată. Uneori e aşa. Alteori se scrie pagină nouă, cu pixul, pe dosul paginii imprimate. Aşa arată toate «manuscrisele» mele, pe ele se poate vedea ce am lucrat de mînă practic doar după momentul clicului. Însă am schiţe, planuri şi chiar şi desene cu personajele aproape la fiecare carte.“ Mai răspund Ioan Stanomir, Andreea Răsuceanu, Margento („orice manuscris de poeme este un performance în desfăşurare“), Andra Rotaru („scrisul e un fel de jurnal al tuturor celor prin care trecem“), Corina Sabău („mi-e imposibil să scriu despre cum scriu“), Radu Vancu („ştergeam cuvintele sau versiunile cu linii groase, treceam de zeci de ori pixul pe deasupra lor, ca să nu mai vadă nimeni erorile grosolane trimise în obliviune“).

În afara anchetei, mai e de citit un eseu foarte interesant semnat de grupul de performance Margento şi intitulat „Mize ale poeziei de azi“ despre metamorfozele poeziei în epoca digitală, dar şi o regretabilă recenzie făcută de Virgil Stanciu romanului lui Philip Roth, Teatrul lui Sabbath (traducere de Iulia Gorzo, Editura Polirom, 2014), recenzie care conţine astfel de afirmaţii de cititor pudic, nu doar lezat, ci de-a dreptul revoltat pe ce-şi poate permite literatura: „pagină după pagină pluteşte în gînduri şi comentarii pornografice, ajungîndu-se în final la o adevărată orgie prelungită a lubricului şi pornograficului“, „autoarea versiunii româneşti foloseşte fără a roşi o limbă românească pliată pe necurăţenia verbală a originalului, apelînd la toate obscenităţile care te îngreţoşează“ sau „o carte care trebuie ocolită de către cei ce-l preţuiesc pe autorul volumelor cu adevărat reprezentative.“ De mult n-am mai citit o recenzie atît de obtuză, limitată, chiar tendenţioasă, căci dintre toţi recenzenţii cărţii, unii numind romanul capodoperă (Frank Kermode, James Wood, William Pritchard), Virgil Stanciu o citează doar pe japoneza Michiko Kakutani care, într-adevăr, a scris o cronică negativă acestui roman antijaponez. „Proza lui Roth în acest roman este scrisă admirabil, dar e insuportabil de murdară. Cititorul are nevoie de nervi de oţel pentru a suporta cele cinci sute de pagini de filth. Este un discurs epic profan, pervers, grotesc şi dezgustător.“ Din fericire, literatura se scrie (dintotdeauna) şi astfel, şi nu toţi cititorii sînt atît de slabi de înger. În al doilea rînd, Teatrul lui Sabbath este o foarte puternică, deopotrivă comică şi tristă, şocantă şi emoţionantă carte despre dragoste, ratare şi moarte, mai ales, moarte. În cele cinci sute de pagini, nu e mai mult filth decît compasiune faţă de mizerabila şi vulnerabila condiţie umană. Păcat că Virgil Stanciu a citit şi a rămas doar cu propriile spaime, scîrbe şi dezgusturi; ar fi putut descoperi profunzimea şi frumuseţea din spatele a ceea ce criticii americani consideră a fi probabil cel mai bun roman al lui Roth. Cît despre excelenta traducere a Iuliei Gorzo, slavă Domnului că există şi astfel de cărţi pentru a mai dezmorţi limba română! 

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

banner mircea diaconu 1 png
Cariera impresionantă a actorului Mircea Diaconu. Filmele și piesele de teatru care l-au consacrat
Actorul Mircea Diaconu, simbol al teatrului și cinematografiei românești, s-a stins din viață pe 14 decembrie 2024, la vârsta de 74 de ani, după o lungă luptă cu cancerul de colon.
12688059 jpg
Rușii au început să piardă din avantajul în privința artileriei
Avantajul pe care îl avea Rusia în raport cu Ucraina în privința artileriei se diminuează treptat, potrivit lui Nazar Voloșhin, purtătorul de cuvânt al grupului operațional și strategic de trupe Hortiția, relatează presa ucraineană.
image png
Femeia cu care Mircea Diaconu a fost căsătorit 44 de ani. A cerut-o de soție la a doua întâlnire
Lumea artistică, din nou în doliu! Mircea Diaconu, unul dintre cei mai mari actori ai României, s-a stins din viață cu puțin timp înainte de a împlini 75 de ani. Moartea sa îndoliază inimile celor care l-au cunoscut și care l-au iubit.
banner mircea diaconu lumanare png
A murit actorul Mircea Diaconu
Actorul Mircea Diaconu a murit. Anunțul a fost făcut, în această dimineață de soția acestuia, Diana Lupescu.
masina de pompieri   FOTO Isu Facebook jpeg
Incendiu violent la o fabrică din România. Șase persoane s-au autoevacuat
Un incendiu a izbucnit, sâmbătă dimineaţă, la o fabrică de utilaje pentru construcţii din municipiul Câmpina, şase persoane care se aflau în interior autoevacuându-se.
mircea diaconu jpg
A murit Mircea Diaconu. Actorul avea 74 de ani
Distrubuția din cer este azi completată de încă un mare actor. Mircea Diaconu, unul dintre cei mai apreciați actori români cu o carieră de peste 40 de ani,
Yoon Suk Yeol. Foto: captură video
Preşedintele Coreei de Sud va fi suspendat din funcţie şi pus sub acuzare. Peste 200.000 de oameni, așteptați la manifestații
Seul, Coreea de Sud – Președintele Coreei de Sud, Yoon Suk Yeol, se confruntă cu o criză politică majoră după ce Adunarea Națională a votat sâmbătă pentru punerea sa sub acuzare. Decizia a fost luată în urma încercării controversate a liderului de a impune legea marțială la începutul acestei luni.
Au fost furate mai multe bunuri Foto Mănăstirea Râșca Transilvană jpg
O mănăstire din județul Cluj a fost prădată. Hoții au furat mai multe obiecte prețioase
Polițiștii clujeni au deschis un dosar penal după ce mai multe persoane au furat obiecte confecționate din metale prețioase dintr-o mănăstire din zona de munte a județului Cluj.
Ciocan justitie proces FOTO Shutterstock
România a devenit impredictibilă. Viitorul guvern riscă să rămână fără bani de pensii şi salarii bugetare
Ultimele evenimente legate de alegerile prezidenţiale şi parlamentare au alimentat opinia că România a devenit o ţară impredictibilă.