„Cercul vicios poate deveni un cerc virtuos“ – dialog cu Dragoş PÎSLARU

Publicat în Dilema Veche nr. 660 din 13-19 octombrie 2016
„Cercul vicios poate deveni un cerc virtuos“ – dialog cu Dragoş PÎSLARU jpeg

A lucrat, mulți ani, într-un think tank pe care l-a fondat. Apoi a făcut consultanță. Are un masterat la London School of Economics. Dragoș Pîslaru a devenit, mai întîi, consilier de stat la cancelaria premierului Dacian Cioloș, iar acum este ministrul Muncii. Strategiile legate de sărăcie și dezvoltare pe care le făcea înainte devin acum, din perspectiva ministrului, chestiuni concrete.

Cum e să devii ministru? Și încă pentru un mandat foarte scurt…

Am avut o perioadă de purgatoriu înainte de a fi ministru: am fost consilier de stat al prim-ministrului. Trebuie să recunosc că, dacă n-aș fi avut acea perioadă, aș fi fost complet nepregătit să fiu ministru. Cred că este o responsabilitate pe care o simt în ceea ce privește a da tot ce pot să dau. Există un avantaj: cînd ai o perioadă scurtă, nu mai ai momente de relaxare, procrastinarea nu mai ține: practic, trebuie să treci direct la treabă și „să livrezi“. În prima săptămînă după ce am devenit ministru am slăbit patru kilograme. Ce-i drept, am început cu un subiect foarte „distractiv“: salarizarea în zona publică, unde era un haos complet, o „nucă tare“. Acum am do­bîndit mult mai multă claritate: partea de diagnoză am terminat-o de ceva vreme și am mulțumirea că am început să și livrăm niște lucruri. De exemplu, pachetul de măsuri active pentru ocuparea forței de muncă, la care pritocesc de dinainte să fiu în Guvern. România avea nevoie ca de aer de un pachet de mobilitate socială pentru cei care sînt în grupurile vulnerabile, astfel încît aceștia să iasă din pasivitatea primirii unor alocații și să-și găsească un loc de muncă. Pe de altă parte, e nevoie de mobilitate teritorială: sînt zone în care șomajul se află la nivel structural, e nevoie de forță de muncă și nu se găsește. Or, dat fiind că nici infrastructura nu e prea bună, naveta ajunge uneori la costuri prohibitive.

Condiția de navetist e veche, și în vremea comunismului se făcea naveta. Cum poate fi, concret, stimulată mobilitatea?

Există o subvenție acordată de stat, 0,50 lei pe kilometru, pînă la 55 de lei pe zi. E o măsură extrem de atractivă și creează o motivație solidă pentru ca persoanele să facă acest efort. Oamenii de afaceri au primit pozitiv această măsură. Firmele mai mari oricum făceau acest lucru – aduceau oamenii la lucru cu autobuzul pe o rază de 50 km, dar am vrut să echilibrăm lucrurile, pentru că firmele mici nu-și permit asta.

Mobilitatea e totuși și o chestiune de mentalitate…

Are și resorturi mai profunde. Cei care sînt în zonele rurale au și o mică gospodărie de subzistență, supraviețuiesc. Iar celălalt lucru, care ține de mentalitate, este legat de proprietate: românului îi place să aibă casa proprie. Sub 20% din piață e reprezentată de închirieri. Dacă însă oamenii primesc un pachet de relocare în care intră chiria pe un an plus o sumă pentru familie, începe să devină altceva.

Cum funcționează conexiunea între strategiile pe care le elaborați înainte, ca expert ori consultant, și ceea ce faceți la minister, pe același teme legate de sărăcie și dezvoltare?

Trebuie să recunosc că sînt un animal bizar pentru colegii din minister. După standardul vechi, ministrul nu trebuia să știe lucrurile, trebuia să conducă. Era un ministru care avea o idee generală, primea un mandat politic și dădea ordine. Or, eu n-am prea dat ordine: am venit cu o gîndire colegială (inspirat de premier, că și el a venit cu o gîndire colegială la nivelul Guvernului) și am încercat să aliniez oamenii pentru o motivație comună. Acest minister ajută oamenii; și a­tunci, hai să nu ne mai ascundem după legi și să vedem cum ajungem la oameni. Cu bani? Nu, cu servicii. Iar pentru asta e nevoie și de implicarea sectorului privat. Or, în procedura de acreditare și certificare aveam 3600 de solicitări nerezolvate cînd am ajuns ministru, iar ONG-urile erau disperate că nu puteau să presteze servicii sociale. Am încercat să lucrez cot la cot cu oamenii din minister: următorul ministru de după mine va avea o problemă, căci oamenii s-au învățat să lucreze altfel. Cînd va veni să dea ordine, va avea o problemă, dacă va veni pe „rit vechi“. Experiența mea anterioară m-a ajutat foarte mult: cînd am ajuns la minister, nu era o atmosferă prea bună. A fost un șoc să văd cît de ușor este să cîștigi timp aliniind oamenii în spatele unor idei. Am întîlnit în minister oameni care sînt cu adevărat valoroși, nu spun asta ca să-i flatez. Am o echipă de oameni cu care pot lucra (și nu e vorba doar despre consilierii pe care i-am adus eu, ci despre cei pe care i-am găsit acolo).

ONG-urile se plîng de multă vreme că statul nu le sprijină pentru a asigura servicii sociale. Să înțeleg că problema s-a rezolvat?

Parcursul a fost incredibil. Am pornit de la un stoc de aplicații care nu puteau fi prelucrate pentru că nu aveam legislația necesară. Am rezolvat legislația și am reușit să aprobăm un act normativ prin care subvenționăm ONG-urile. Nu doar că nu le mai punem bețe în roate, ca pînă acum, ci subvenționăm din bugetul de stat organizațiile care furnizează servicii sociale. Cadrul legal exista, dar nu existau normele de aplicare – celebrele norme fără de care nimic nu se poate. Pe de altă parte, avem o interacțiune pozitivă cu ONG-urile care se ocupă de economie socială, pentru care există și fonduri europene. În domenii precum drepturile omului și egalitatea de șanse, avem și un grup ministerial, și două legi pe care le modificăm, dar ritmul a fost cam lent. Încercăm să ținem pasul cu ONG-urile, care pe bună dreptate au frustrarea lor, ­căci de ani de zile nu se întîmplă nimic pe acest plan.

edi 5171 copy jpg jpeg

Frustrarea e justificată: ONG-urile sînt cele care au pus pe tapet astfel de teme, pe care statul nu știa cum să le trateze…

Violența domestică, egalitatea de gen, egalitatea de șanse, dizabilitățile – toate aceste lucruri au fost ținute sub preș. Ministerul prefera să fie un dispecer de ajutoare sociale și să îndrepte banii statului către unii decît să se complice cu lucruri care sînt irelevante pentru voturi. În acest an, Ministerul Muncii a trecut 43 de acte normative. Mai avem 20 care așteaptă. Cea mai mare parte nu sînt emanații tehnocrate: două treimi sînt lucruri ținute sub preș de ani de zile. Normele pentru autism stau de șase ani, de pildă. Convenția de la Istanbul, aprobată din 2015, nu s-a mișcat de atunci. Sînt lucruri care au fost lăsate deoparte, pentru că nu erau atractive politic, deși miza e importantă: a reconfigura relația statului cu sectorul societății civile și cu sectorul privat. Noi ne-am rupt capul acum să rezolvăm probleme care așteptau de multă vreme. Și să rezolvăm probleme urgente, pentru că Ministerul Muncii este un minister în care zilnic „crapă“ ceva: cazuri de violență domestică, proteste, accidente de muncă, greve etc. Monitorizînd numai pe site-ul ministerului problemele cu care se confruntă oamenii, mă îngrozesc. Și simt că îmi crește responsabilitatea.

În România există o diferență mare între nivelurile de dezvoltare. E frumos să mergi la țară și să vezi vaca păscînd și atmosfera idilică, dar oamenii care locuiesc acolo trăiesc ca acum o sută de ani…

Și ne pasă? Eu mă simt transformat de suferința pe care am văzut-o în ultimele luni. Nu trăiam într-un turn de fildeș, am mai făcut voluntariat și muncă de teren, dar ce am văzut acum e grav: oameni care n-au acoperiș ori care trăiesc cu 11 copii într-o cameră. Și nu sînt lucruri izolate. În România constatăm că avem un țesut social deșirat. Fibra noastră socială e descompusă: de turbulențele istoriei recente, de starea materială, de individualismul care ne-a marcat în zona urbană și altele. Avem excese de patriotism, mîndrie legată de daci, Burebista și de filonul excepționalist al românilor. Dar dacă e vorba să analizăm ce facem efectiv ca să ridicăm nația, aici e zero barat. La nivel individal, mulți stau într-o pasivitate indusă de stat, mai votează pe cine le dă un beneficiu și gata, avem „un electorat stabil“. În al doilea rînd, e comunitatea: dacă vrei să dezvolți ceva, interacționează cu ceilalți, intră în comunitate. Dar la noi chestia cu „capra vecinului“ funcționează. În al treilea rînd, este nivelul societal: ai nevoie de mai multe comunități care să colaboreze. Iar la noi comunitățile nu colaborează, fiecare merge pe cont propriu. Există și zone unde a început să se vadă schimbarea, inclusiv cu oameni de la partide diverse, dar care și-au dat seama că au ceva în comun, sau cu primari care au trecut prin toate partidele pentru a putea face ceva bun în localitate. Dar în ansamblu relația între individ, comunitate și societate mi se pare critică. De aici derivă, într-o cheie de interpretare, totul. Dacă statul șuntează nivelul comunității și merge direct spre indivizi pentru a-i ține captivi, nu e în regulă, căci statul trebuie să activeze comunitățile. Dacă statul creează unele comunități privilegiate, s-a terminat. Dar noi nu vorbim despre aceste lucruri, nu s-a discutat despre ce vrem să remodelăm ca țesut social.

Lipsa de încredere generalizată e și ea o problemă?

Le-am spus colegilor mei că, dacă sînt copleșiți, un singur lucru să nu facă: să nu închidă telefoanele la care sună oamenii. Și să răspundă la mail-urile cetățenilor măcar scurt, cu „Am înțeles problema, încercăm s-o rezolvăm“. În momentul cînd cineva sună și nu-i răspunde nimeni, nu e de tolerat. Acest lucru mi se pare simbolic pentru problema încrederii. Cînd încerci să-ți apropii oamenii se creează încredere: și încrederea cetățenilor în stat, dar și încrederea statului în cetățeni. Și mai e nevoie și de încrederea statului în firme, și a cetățenilor în firme. Cercul vicios poate fi transformat într-un cerc virtuos: cînd capeți încredere în celălalt, vă ranforsați reciproc. Sîntem mult mai aproape decît se crede de a face transferul de la o paradigmă la cealaltă. Noi am arătat că se poate și altfel, prin această guvernare.

Ce rămîne după acest Guvern?

Rămîne o mai mare nădejde a oamenilor că se poate și altfel. Și, chiar dacă va veni un guvern „de rit vechi“, va fi o presiune mult mai mare pe acel guvern: va trebui să se reformeze major. Nu poți da înapoi în privința transparenței, a felului în care construiești o politică, a consultării publice. Sîntem acum într-un momentum, într-o inflexiune temporală în care putem sări niște etape. Sîntem la începutul unui ciclu economic care ar putea transforma creșterea economică în servicii sociale. Cînd ai un astfel de moment care s-ar putea lăsa cu o creștere sustenabilă, te gîndești cu cine și cum ai putea să mergi mai departe.

Foto: E. Enea

Povestea Casei Afis Coperta png
Autobiografie: „Povestea Casei Paleologu”, un eseu despre educație
Editura Fundației Paleologu a publicat recent o autobiografie intelectuală semnată de Theodor Paleologu și, totodată, un eseu despre educație și un manifest pentru inițiativele independente în acest domeniu vital.
Povestea Casei Afis Coperta jpg
Theodor Paleologu semnează un eseu despre educație și modul în care o practică de aproape 10 ani la Casa Paleologu
Cititorii au ocazia de a pătrunde în universul istoriei culturale a cunoscutei clădiri din strada Armenească 34, construită în 1932 de Mihail Paleologu, bunicul patern al autorului, şi Emilia, cea de-a treia lui soție, un parcurs creionat din povești recuperate și amintiri ale autorului.
946 16 copertaKIWI jpg
Granițe
Începînd cu această ediție, deloc întîmplător intitulată „Granițe”, antologia „KIWI” (Editura Polirom, 2022) oferă un cuprins internațional.
946 17 Morozov jpg
Bărbatul care iubea femeile
Cîteva femei devin materie literară pură, ajungînd să umple cu vocea lor, cu corpul lor, cu frazele lor marea carte autoficțională care e viața scriitorului protagonist.
946 17 Breazu jpg
Buletin de București
Pe MNB, scriitura muzicală a lui Boiangiu are cîrlig – e un LP cu multe ricoșeuri tematice, sărind zglobiu de la una la alta.
p  21 Totintot sau marea metamorfoza, 1942 1945 jpg
Victor Brauner – Totul în tot sau marea metamorfoză
Așezarea pe soclul tabloului a sculpturii care înfățișează varianta tridimensională a unui segment din pictură demonstrează intenția artistului de a crea o operă susceptibilă să sugereze un spațiu în care exteriorul (sculptura) și interiorul (tabloul) sînt reunite.
comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat în timp record în ediție românească în colecția ANANSI
„Cea mai tainică amintire a oamenilor” de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat în 2021 cu Prix Goncourt, cea mai importantă distincție literară din Franța, a apărut recent în ediție românească, la mai puțin de jumătate de an de la anunțarea premiului în Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
„Am vrut să ștergem granița dintre real și virtual, dintre obiect și reflexie” – interviu cu membrii echipei H3, creatorii instalației „Explorers of the Multiverse”, prezentată de IQOS la Romanian Design Week
Instalația interactivă „Explorers of the Multiverse” este realizată de studioul de artă și tehnologie H3, în parteneriat cu IQOS, și propune o experiență multisenzorială imersivă, prin care vizitatorii sînt invitați la un proces de autocunoaștere.
Rețeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: „Rețeaua Jane”
„Rețeaua Jane”, o poveste curajoasă despre drepturile femeilor, inspirată din realitățile Americii de la finalul anilor ’60, deschide cea de-a 21-a ediție TIFF, cu o proiecție de Gală organizată vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, în Piața Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
„Moștenitorii României muzicale”. Recital susținut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Variațiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, în cadrul proiectului „Moștenitorii României muzicale”, organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 „ficțiuni despre viață” în Competiția Oficială TIFF 2022
12 producții din toată lumea, printre care și două filme românești, intră în cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
„A fost odată la Hollywood”, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment în luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansată miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) și sîmbătă, 4 iunie, ora 12.00, în cadrul Salonului Internațional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actrița Maia Morgenstern, Premiul de Excelență la TIFF 2022
Actrița Maia Morgenstern va fi omagiată la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii și vieți paralele
În „Șoferul din Oz” se asociază fericit umorul, ironia, tandrețea, caracterele hiperbolizate și inevitabila tentație a parabolei socio-politice cu priză imediată.
945 16 jos Iamandi jpg
Insațiabila nemulțumire a lui Stalin
Bolșevismul a fost exportabil și a produs rezultate „cvasiidentice” peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
Găsim orășelul mic și netulburat în care toată lumea se cunoaște cu toată lumea, găsim jocul de putere aparent blajin între localnici și intrușii „de la centru”, găsim briza ușoară de nefericire care traversează, din direcții diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizuală a celei de-a 21-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urmă de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpretează unul dintre cele mai frumoase concerte de vioară compuse vreodată
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe!
Între 1 și 12 iunie 2022, la București şi în alte zece oraşe din ţară – Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Brăila, Brașov, Constanța, Sfîntu Gheorghe, Sibiu, Suceava şi Tîrgu Mureș – cinefilii sînt invitați la întîlnirea anuală cu cele mai recente și remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi România „acasă” pentru migranți? jpeg
Poate fi România „acasă” pentru migranți?
Corpurile sînt grele, teama, deznădejdea, dar și mîngîierea însoțesc un drum care pornește dintr-un acasă spre nu se știe unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“ jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“
„L-am văzut pe Picasso asamblînd obiecte aparent neînsemnate și aceste obiecte, odată așezate de către el într-o anumită ordine, capătă viață.”

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude și spectaculoase metode de execuție
Călcarea sau strivirea de către un elefant este o metodă de execuție sau de tortură mai puțin cunoscută de-a lungul istoriei, deși a fost practicată până în secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: artă sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?