What if...

Publicat în Dilema Veche nr. 855 din 27 august - 2 septembrie 2020
What if    jpeg

● Viorel Padina, Poemul de oțel, ediția a doua, Editura Cartea Românească, 2020.

Există, în istoria literaturii noastre, cîteva cărți care ne-au parvenit „gata citite”. Altfel spus, însoțite de o poveste complicată, fără de care accesul la ele e aproape de neconceput. E cazul Poemului invectivă pentru care Geo Bogza a fost condamnat la închisoare în anii ’30. Și încă de două ori. Cu girul lui Iorga, inapt pentru impudoare, și cu contribuția lui Brătescu-Voinești, uitatul (sper...) autor al schiței Puiul. E, de asemenea, cazul paragrafelor fușerite prin care Călinescu alege să-l descrie pe M. Blecher în Istoria... sa din 1941: mare ipohondru, criticul n-a putut suporta alura de confesiune spitalicească din Inimi cicatrizate. Mai greu îmi e să explic ce anume a condus la destinul cu totul ingrat al Poemului de oțel, volumul cu care Viorel Padina ar fi trebuit să debuteze în 1982. Să ne amintim: manuscrisul fusese premiat, așa cum fuseseră și cele ale unor colegi de cenaclu ai poetului (Alexandru Mușina, Elena Ștefoi ș.a.). Nu rămînea decît să i se dea drumul în lume. Foarte îndărătnic, însă, Padina s-a opus oricărei intervenții redacționale (citește: sugestiilor Cenzurii), ajungînd chiar, în 1987, să dea în judecată editura care continua să tergiverseze apariția. Curat gest de donquijotism! Nu singurul, în ce-l privește: în 1980, redactase un foarte radical Apel către Europa, interceptat, desigur, de Securitate și sufocat din fașă.

S-ar fi zis că problemele vor înceta după Revoluție. N-a fost așa. Sigur, volumul a ieșit, în final, în 1991 și a fost recenzat favorabil (atît cît se putea scrie despre literatură într-o lume dintr-odată prinsă în vîrtejururile sporovăielii politice). Dar lovitura de grație, Padina avea s-o primească peste doi ani, în chip cît se poate de neașteptat și de insidios, chiar de la protectorul său, Nicolae Manolescu. A cărui cronică, de la un capăt la altul entuziastă (cum altfel? doar era, la Cenaclul de Luni, cel mai fidel aliat al Poemului de oțel), conținea un bemol nespus de crud: dacă ar fi apărut la vremea ei (nu cu un deceniu întîrziere, deci), cartea, spunea criticul, „l-ar fi situat pe Viorel Padina alături de Mircea Cărtărescu, neîndoielnic poetul generației optzeci, la fel cum Nichita Stănescu a fost poetul generației 60”. Un verdict uriaș, care, îmi vine să zic, ia cu trei mîini ceea ce abia dăduse cu două. Surprinzător, Manolescu nu mai spune cum e volumul, ci ce ar fi putut fi el dacă..., ruinînd o carieră literară care abia începea să eclozeze și transformînd astfel un moment fast într-o jalnică prohodire. Ca în poezia lui Dimov: cheful și pogribania merg împreună!

Pe acest fond, e de înțeles de ce Padina s-a refugiat, în ultimele trei decenii, în realitatea paralelă a mediului virtual (pe forumuri, pe blog-uri, pe Facebook), renunțînd să mai publice în formatul clasic, tipărit, și proclamîndu-se, pe jumătate în glumă, pe jumătate în serios, „rege al Hyperspatziului”. Și găsesc că e o performanță a editorului, Călin Vlasie, aceea de a-l fi convins să-și reediteze Poemul de oțel. Mă iluzionez chiar că, de data asta, sorții vor cădea altfel, mai fericit. În definitiv, cu distanța care s-a interpus, putem vedea astăzi limpede cîteva trasee de sens mai greu sesizabile la cald. Cum ar fi, de exemplu, fiabilitatea formulei în sine. Citindu-l sau nu, familiari cu el sau nu, destui dintre poeții tranziției și ai posttranziției au recurs la pattern-uri pe care Padina le-a rodat mai întîi: de la Cristian Popescu, să zicem (care-i continuă structura paralogică a poemului în proză), la Vlad Moldovan (cu nebuloasele lui organizate în rime interne) și, în genere, la proaspeții partizani ai postumanismului.

S-ar putea, așadar, ca Poemul de oțel să nu fi apărut prea tîrziu în 1991, ci, dimpotrivă, un pic cam devreme.  

Cosmin Ciotloş este critic literar și lector la Facultatea de Litere din București. Cea mai recentă carte publicată: Elementar, dragul meu Rache. Detalii mateine sub lupă, Editura Humanitas, 2017.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.