Vai de biata lume!

Publicat în Dilema Veche nr. 403 din 3-9 noiembrie 2011
Un jurnal impersonal jpeg

În ultima sa carte publicată, H.-R. Patapievici face o incitantă teorie a „ultimului“, pornind de la cazul I.P. Culianu. E o teorie a limitelor (omeneşti), dar şi una a cenzurii (transcendente) aplicată perioadei tîrzii a unui gînditor care-şi sparge propriile tipare, liniile de forţă, acumularea de pînă atunci, ca să adopte nu doar un alt limbaj, ci şi o altă viziune asupra lucrurilor şi o altă înţelegere a realităţii. Schema acestei teorii din Ultimul Culianu, pe cît de imponderabilă pe atît de ispititoare, ar fi următoarea: „Un creator talentat devine, la un moment dat, neverosimil de înzestrat. Acest eveniment îi împarte viaţa şi creaţia în două. O cezură neaşteptată îl face alt om. Creatorul acesta devine un soi de fereastră spre ceva mult mai cuprinzător decît experienţa comună a celorlalţi creatori din cîmpul său de activitate. El vede mai bine, mai profund, mai radical: el răstoarnă, cu noul său instrument de cunoaştere, graniţele stabilite. Mai mult, creaţia sa capătă toate aparenţele unei chei universale a lumii“. 

Ultimul Judt, recenta carte a lui Mircea Mihăieş, nu preia explicit „teoria ultimului“, ci încearcă în primul rînd o discuţie critică, la foarte cald, adică la doar un an de la moartea dramatică a lui Tony Judt, unul dintre cei mai importanţi istorici ai vremurilor noastre şi, fără îndoială, unul dintre ultimii gînditori de anvergură ai „epocii nesiguranţei“, pe care o trăim. Cunoscut în România mai ales pentru analiza realist-incisivă din articolul „România, la fundul grămezii“ (reluată într-un ultim volum, din 2008, cu un titlu atenuat, „România între Istorie şi Europa“), Tony Judt a fost una dintre minţile cele mai lucide ale actualităţii, dar şi un enciclopedist al punerii acesteia în perspectivă istorică. Capodoperei sale tîrzii (traduse recent la Polirom, sub titlul Epoca postbelică. O istorie a Europei de după 1945) Mircea Mihăieş îi dedică, în volumul amintit, o analiză avizată ce devine un elogiu al „intelectualului critic“, dar şi al savantului care, tocmai datorită accesului aproape vizionar la demenţele Istoriei, nu uită cît de importantă este înţelegerea istoriilor. Formula sub care M. Mihăieş îl aşază pe Tony Judt în această scurtă şi incisivă pledoarie pentru spectacolul inteligenţei din Epoca postbelică... este aceea a „lucidităţii dublate de înţelegere şi compasiune“. Formula nu este însă valabilă – în opinia lui M. Mihăieş – şi pentru ultima carte antumă a lui Tony Judt, un volum de studii şi articole publicat în 2008, tradus şi el în româneşte sub titlul Reflecţii asupra unui secol XX uitat. Reevaluări. Nu a fost, cu siguranţă, o critică uşor de făcut (deşi e cumva în spiritul lui Tony Judt însuşi) de către cineva care l-a admirat, i-a stat alături şi, mai ales, l-a înţeles pe Judt foarte bine atunci cînd acesta numea singura responsabilitate actuală a intelectualului public: aceea de a spune adevărul. În acest context, republicarea, în acelaşi volum, a unei lungi discuţii pe care Tony Judt a avut-o, la Timişoara, în 1998, cu mai mulţi membri ai grupului „A Treia Europă“ este mai mult decît binevenită. Doar recitind dialogul incomod şi lipsit de menajamente poţi înţelege mefienţa istoricului faţă de limbajele conotate istoric, separaţia de fond între cele două (sau trei) Europe contemporane, euroscepticismul său profund motivat, „dezastrul social, moral şi cultural al ruşinii“ într-o lume care se pretinde globală. Criticînd proiectul estetic al grupului de la Timişoara, Tony Judt joacă rolul corpului străin creator de anticorpi şi forţează realmente crearea unui limbaj intelectual critic în apărarea frumoasei utopii născute în vestul României. Între timp, în cei 13 ani scurşi de la acel dialog plin de premoniţii, rolul intelectualului de a spune adevărul a rămas şi unica sa – utopică şi vag ridicolă – prerogativă. 

Tot între timp, Tony Judt a murit de una dintre cele mai îngrozitoare boli cu putinţă, boala Lou Gehrig, o maladie degenerativă care provoacă atrofierea muşchilor, multiple paralizii şi, în final, moartea prin sufocare. „A cădea pradă unei boli neuromotorii înseamnă, cu siguranţă, a-l fi ofensat cîndva pe Dumnezeu şi nu mai e nimic de spus“ – spune, totuşi, Judt într-una dintre cele mai tulburătoare cărţi publicate vreodată, Cabana memoriei (Polirom, 2011), pe care Mircea Mihăieş o include în tripticul ce formează constelaţia „ultimului Judt“ şi pe care o comentează cu o empatie profundă, dusă uneori pînă la identificarea cu supravieţuitorul imobilizat ce-şi dicta, cu ultimele suflări, memoriile apărute postum. Disecînd stilul mărturisirii şi refăcînd filiaţiile memoriilor d’au-delà, Mircea Mihăieş suferă alături de prietenul pierdut şi conştientizează, în propria respiraţie, sufocarea celui care se refugiază în cotloanele propriei, strălucite, minţi ca să scape dintr-un trup care refuză să mai funcţioneze. 

Acesta e contextul complicat în care Mircea Mihăieş critică ultima carte antumă a lui Judt, acuzată de stîngism militant şi de eludarea evidenţelor pentru demonstrarea ipotezelor de lucru. Portret al publicistului incisiv din ultimii zece ani, Ill Fares the Land (Greu o duce ţara sau Vai de biata lume, echivalează M. Mihăieş titlul cărţii netraduse încă) este demontată capitol cu capitol: corectitudinea politică e ridiculizată încă o dată, iar „decăderea moravurilor“ – privită ca o realitate datorată mai degrabă triumfului relativismului decît, cum scria Judt, polarizării sociale drastice. Nu ştiu dacă poziţiile celor doi ar fi rămas, la o discuţie faţă în faţă, ireconciliabile, însă, în logica „ultimului“, istoricul britanic ar fi avut acces, şi cu această carte mult criticată, la ceva care-l depăşea. Iar testamentul său pentru tineri, publicat sub un titlu elegiac, dar edificat, nu a făcut altceva decît să resusciteze (poate nu întîmplător cu armele ultimului Judt) o utopie de tinereţe: cea a unei lumi mai bune, a dreptăţii sociale, a compasiunii adevărate. E mesajul unei speranţe de care mulţi dintre noi avem nevoie.

Foto: Mircea Struţeanu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Coșmarul prin care a trecut un culturist: a pierdut zeci de kilograme în 35 de zile. „Corpul meu a început să se mănânce singur”
Culturistul canadian Jared Maynard a slăbit enorm în cinci săptămâni și și-a pierdut capacitatea de a vorbi din cauza unei boli rare și terifiante de care a reușit, într-un final, să scăpe, deși medicii îi dădeau șansele minime de supraviețuire, potrivit The US Sun.
image
„Cel mai rău lucru din istoria umanității!” Internauții se revoltă din cauza măsurilor de mediu luate de producătorii de băuturi răcoritoare
Fie că este vorba de Coca-Cola sau de suc de portocale, dacă ați cumpărat recent o băutură îmbuteliată, probabil ați observat o schimbare subtilă, dar exasperantă, scrie Daily Mail Online, care relatează ce cred internauții, producătorii și experții în reciclare despre această măsură.
image
Cafeaua Marghilomana, relansată la conacul marelui politician Alexandru Marghiloman. Cum se prepara celebra licoare interbelică VIDEO
Cafeaua Marghilomana, băutura aristocraților de odinioară, a fost relansată. Va putea fi savurată odată cu introducerea în circuitul turistic a clădirilor recent reabilitate de pe domeniul din Buzău care i-a aparținut marelui politician Alexandru Marghiloman.

HIstoria.ro

image
Când a devenit Sicilia romano-catolică?
Mai mult de 13 civilizații și-au pus amprenta asupra Siciliei din momentul apariției primilor locuitori pe insulă, acum mai bine de 10.000 de ani, dar normanzii și-au tăiat partea leului.
image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.