Unde sînt lucrurile și cum arată

Jordan ELLENBERG
Publicat în Dilema Veche nr. 1009 din 10 august – 16 august 2023
image

Sînt un matematician care vorbește în public despre matematică, iar acest lucru pare să descătușeze ceva în oameni. Îmi spun diverse lucruri. Îmi spun povești pe care simt că nu le-au spus nimănui de multă vreme, poate niciodată. Povești despre matematică. Uneori povești triste: un profesor de matematică ce rănește ego-ul unui copil din pură răutate. Uneori povestea e mai fericită: experiența unei iluminări neașteptate care deschide brusc mintea unui copil, o experiență la care adulții ar vrea să revină, dar nu reușesc niciodată. (De fapt, și aceasta este o poveste destul de tristă.)

Adesea aceste povești sînt despre geometrie. Geometria pare să se evidențieze în amintirile din liceu ale oamenilor ca o notă discordantă zgomotoasă și ciudată dintr-un cor. Sînt oameni care o urăsc, care îmi spun că geometria constituie momentul în care matematica a încetat să mai aibă vreun sens pentru ei. Alții îmi spun că geometria a fost singura parte a matematicii care avea sens pentru ei. Geometria este coriandrul matematicii. Puțini sînt neutri.

Ce face geometria diferită? Cumva este primară, încorporată în noi. Din clipa în care ieșim țipînd din pîntece, vedem unde sînt lucrurile și cum arată. Nu sînt unul dintre acei oameni care să îți spună că tot ce este important în viața noastră interioară poate fi urmărit pînă la nevoile unui grup sălbatic de vînători-culegători care cutreieră savana, dar este greu să ne îndoim de faptul că acei oameni au fost nevoiți să cunoască formele, distanțele și locurile probabil înainte să aibă cuvintele în care să le exprime. Cînd misticii sud-americani (și imitatorii lor non-sud-americani) beau ayahuasca, ceaiul halucinogen sacru, primul lucru care se întîmplă – OK, primul lucru care se întîmplă după vomitatul incontrolabil – este percepția unei forme geometrice pure: repetarea tiparelor bidimensionale precum zăbrelele moscheilor clasice sau a viziunilor tridimensionale complete ale celulelor hexaedrice grupate în faguri pulsatori. Geometria încă există cînd restul minții noastre raționale este îndepărtat.

Cititorule, vreau să fiu sincer cu tine în privința geometriei: la început nu mi-a păsat de ea. Ceea ce este ciudat, pentru că acum sînt matematician. Să mă ocup de geometrie este efectiv treaba mea.

Lucrurile stăteau diferit cînd eram un puști în concursul de matematică pe echipe. Da, era un concurs. Echipa liceului meu se numea Hell’s Angles și mergeam la fiecare întîlnire în tricouri negre asortate cu un casetofon care cînta „Hip to Be Square” al lui Huey Lewis și The News. Iar în acel concurs eram faimos printre colegi pentru că mă eschivam ori de cîte ori mi se cerea să „demonstrez că unghiul APQ este congruent cu unghiul CDF” sau ceva asemănător. Nu era vorba că nu rezolvam acele probleme! Dar o făceam în cel mai alambicat mod posibil, ceea ce însemna că alocam coordonate numerice fiecăruia dintre numeroasele puncte ale diagramei, iar apoi produceam mecanic pagini întregi de algebră și calcule numerice pentru a obține suprafețele triunghiurilor și lungimile segmentelor liniare. Orice pentru a evita să fac efectiv geometrie prin metoda convențională. Uneori rezolvam corect problema, alteori o greșeam. Dar de fiecare dată era urît.

Dacă este posibil să fii natural la geometrie, eu sînt opusul. Poți da unui bebeluș un test de geometrie. Îi prezinți o serie de perechi de poze; de cele mai multe ori cele două poze au aceeași formă, dar a treia sau a patra oară forma din dreapta este întoarsă. Bebelușii petrec mai mult timp uitîndu-se la formele răsturnate. Știu că ceva se întîmplă și mințile lor căutătoare de noutăți se străduiesc să descopere ce anume. Iar bebelușii care petrec mai mult timp uitîndu-se lung la formele în oglindă au tendința să obțină, la grădiniță, scoruri mai bune la matematică sau la testele de raționare spațială. Sînt mai rapizi și mai preciși în vizualizarea formelor și a modului în care ar arăta dacă le-ar roti sau le-ar lipi. Eu? Îmi lipsește aproape complet această aptitudine. Știți micuța imagine de pe bancomatele de la benzinării care îți arată cum să orientezi cardul cînd îl treci prin fantă? Imaginea aceea este complet inutilă pentru mine. Este dincolo de capacitatea mea mintală să translatez desenul acela plat într-o acțiune tridimensională. Întotdeauna trebuie să încerc fiecare dintre cele patru posibilități – banda magnetică în sus și la dreapta, banda magnetică în sus și la stînga, banda magnetică în jos și la dreapta, banda magnetică în jos și la stînga – pînă cînd aparatul acceptă să îmi citească cardul și îmi vinde niște benzină.

Și totuși, impresia generală este că geometria se află în centrul a ceea ce este necesar pentru o adevărată înțelegere a lumii. Katherine Johnson, matematiciana de la NASA acum bine cunoscută ca eroină a cărții și filmului Hidden Figures, și-a descris succesul inițial în Divizia de Cercetare a Zborului: „Toți tipii erau licențiați în matematică; uitaseră toată geometria pe care o știuseră vreodată… Eu încă mi-o aminteam”.

Există multă geometrie nouă și, la fel ca opera nouă, nu este la fel de bine promovată pe cît ar putea fi. Geometria nu este Euclid și nu mai este de multă vreme. Nu este o relicvă culturală, cu miros de sală de clasă, ci o disciplină vie, care avansează acum mai repede decît a făcut-o vreodată. În cartea Forma vom întîlni noua geometrie a răspîndirii pandemiei, a dubiosului proces politic american, a inspectorilor profesioniști, a Inteligenței Artificiale, a limbii engleze, a finanțelor, a fizicii și chiar a poeziei. (O mulțime de geometri au visat în secret să devină poeți.)

Trăim într-un extraordinar oraș geometric înfloritor, de anvergură globală. Geometria nu este dincolo de spațiu și timp, ci este aici cu noi, ascunsă în raționamentele vieții de zi cu zi. Este frumoasă? Da, dar nu goală. Geometrii văd Frumusețea cu hainele de lucru pe ea.

(fragment din volumul Forma. Geometria ascunsă a informației, biologiei, strategiei, democrației și a orice altceva aflat în curs de apariție la Editura Publica în traducerea lui Dan Bălănescu)

Jordan Ellenberg (n. 1971) are un doctorat în matematică la Harvard și este profesor de matematică la Universitatea Wisconsin-Madison. Este autorul mai multor cărți de ficțiune și de știință.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.