Un contemplativ

Publicat în Dilema Veche nr. 494 din 1-7 august 2013
Un contemplativ jpeg

M-am ├«ntrebat, nu o dat─â, de ce s-a scris at├«t de pu┼úin despre Vasile Lovinescu. E clar de ce calea lui de interpretare a literaturii n-a fost mai deloc urmat─â, cu excep┼úia notabil─â a lui Alexandru Paleologu. De ce nu s-a scris despre unicele lui jurnale (├«ncep├«nd cu ├Änsemn─âri ini┼úiatice ┼či termin├«nd cu Jurnal alchimic, texte ├«ngrijite de Roxana Cristian ┼či Florin Mih─âiescu), despre Scrisori crepusculare, carte extrordinar─â care ar trebui completat─â (cu multe alte scrisori) ┼či publicat─â ├«ntr-o edi┼úie critic─â. Am ├«n┼úeles ├«ns─â recent c├«t de greu e s─â scrii despre toate aceste texte (mai ales ├«ntr-o revist─â), relu├«nd c├«teva eseuri mai vechi ale lui Vasile Lovinescu pe care-mi amintesc c─â le-am citit, cu uimire, prin 1993, ┼či le-am comentat, ├«n Rom├ónia literar─â, cu... mefien┼ú─â.

Lucrul de baz─â la Vasile Lovinescu, ziceam atunci, este elogiul lumii tradi┼úionale ┼či opozi┼úia sa cu lumea modern─â, care (dup─â Ren├ę Gu├ęnon, maestrul lui declarat) nu tr─âie┼čte dec├«t prin ÔÇ×negarea adev─ârului tradi┼úional ┼či supraumanÔÇť. Toate demersurile de decriptare a simbolului prin analogie invers─â urmeaz─â la Vasile Lovinescu o succesiune clar─â de etape: numirea simbolului, filia┼úia sa pe orizontal─â (tradi┼úia), integrarea acestuia prin legi riguroase ┼úin├«nd de num─âr, pondere sau ritm ┼či, ├«n final, refacerea leg─âturii ocultate temporar (pe vertical─â) cu centrul. E drumul din Al patrulea hagial├«c ┼či drumul urmat ├«n cele dou─â volume de eseuri postume, Creang─â ┼či Creanga de Aur ┼či Monarhul ascuns. Aceast─â declarat─â schematizare a simbolurilor aplicat─â de scriitor ÔÇô pe urmele lui Gu├ęnon ┼či Julius Evola ÔÇô folose┼čte literatura ca pretext. ┼×i, uneori, ├«i neag─â literaturitatea ├«n numele ÔÇ×virtu┼úii alchimiceÔÇť, de c─âutat dincolo de ea. Literatura nu e dec├«t un recipient al unor mesaje ini┼úiatice, iar cortegiul de opere ├«ncifrate ar merge de la Ghilgame┼č, poemele homerice ┼či tragicii greci la Goethe ┼či Dostoievski, prin Vergilius, romanele Graalului ┼či Dante. La noi, semnele p─âstr─ârii unor func┼úii spirituale, ascunse temporar din pricina ÔÇ×r─âut─â┼úii veacurilorÔÇť, s├«nt ├«ncifrate ├«n operele unor Constantin Stamati, Asachi, Alecsandri, Negruzzi, Creang─â, Eminescu, a┼čadar mai ales ├«n spa┼úiul unei Moldove oculte, ├«n care Ciub─âr Vod─â este simbolul-efect, urm─ârit nu ca o reprezentare oarecare din simbologia tradi┼úional─â, ci ca ├«nsu┼či de┼úin─âtorul Cupei Graalului. Iat─â o ├«nvestire care ┼čocheaz─â: Ciub─âr Vod─â, regele Graalului, un Saint-Germain al nostru! La fel cum ne ┼čocheaz─â, pe noi, interpre┼úii light ai unei lumi transparente, suprapunerea schemei tradi┼úionale la c├«teva povestiri extrem de cunoscute ale lui Creang─â. Cele dou─â femei bocind c─âderea drobului de sare, omul care ├«ncearc─â s─â-┼či lumineze bordeiul aduc├«nd soarele cu obrocul, ┼ú─âranul care nu-┼či putea scoate carul gata f─âcut din cas─â, un altul care ├«ncerca s─â-┼či adune nucile ├«n pod cu ÔÇ×┼ú─âpoiulÔÇť, ├«n fine cel care voia s─â-┼či urce vaca pe acoperi┼č ca s─â pasc─â f├«n ÔÇô to┼úi ace┼čtia s├«nt ÔÇ×ne├«n┼úele┼čiiÔÇť unei lumi esen┼úialmente pozitiviste, incapabil─â s─â mai interpreteze simbolurile ┼či mai ales necesitatea vital─â a recunoa┼čterii lor. Adev─âratul prost din snoava cu drobul de sare este tat─âl copilului, care nu pricepe ÔÇô datorit─â bunului s─âu sim┼ú, adev─ârata prostie ├«n lumea tradi┼úional─â ÔÇô c─â drobul este o posibil─â piatr─â sf├«nt─â. Iar ├«n povestea cu ÔÇ×posmagii muie┼úiÔÇť, prost e tot satul, ├«n afara contemplativului care se las─â ucis mai degrab─â dec├«t s─â fac─â un gest de bun-sim┼ú.

Interesant─â este, pentru Vasile Lovinescu, introducerea acestui bufon regal ├«n drama lui Alecsandri, Despot Vod─â: ÔÇ×Un soi de hop-deoparte cu portul ┼či cu g├«ndul, / numit Ciub─âr ┼či Vod─âÔÇť. Semnificativ─â este ┼či ambivalen┼úa acestei imagini: pe de o parte ÔÇ×nebunulÔÇť, cel care oscileaz─â imprevizibil, pentru logica comun─â, revenind ├«n momentele favorabile ┼či renun┼ú├«nd din nou la coeren┼úa exterioar─â ├«n momentele rele. Pe de alt─â parte, logica lui ÔÇ×hop-deoparteÔÇť ├«nseamn─â pentru Vasile Lovinescu ┼či reactualizarea unei func┼úii regale ├«n Moldova etern─â, ÔÇ×hop-deopartele fa┼ú─â de voievodul vizibilÔÇť. Ciub─âr Vod─â devine astfel ÔÇ×Monarhul perpetuuÔÇť, cel care face ┼či desface lucrurile ├«ntr-o dubl─â ipostaz─â: de nebun-p─âzitor-al-cheilor ┼či rege-mag.

Aceast─â logic─â special─â, logica lui ÔÇ×hop-deoparteÔÇť, semnul unei lumi pe care s-a grefat o a patra dimensiune, este prima calitate a exegezei lui Vasile Lovinescu, fie c─â e vorba de Craii de Curtea Veche (care, pentru hermeneutul ezoteric, este ba poem ├«n proz─â, ba basm), de Harap Alb, Despot Vod─â, P─âcal─â ┼či T├«ndal─â sau Mo┼č Nechifor Co┼úcariul. La anumite ad├«ncimi, care nu mai s├«nt literare, totul poate fi tradus ├«n limbaj universal, personajele s├«nt inter┼čanjabile ├«n economia aceleia┼či func┼úii, reactualizat─â de la o cultur─â la alta. E o logic─â a ┼čtiin┼úei ┼či misterului care poate r─âm├«ne, ├«n m├«ini mai pu┼úin ini┼úiate dec├«t cele ale lui Vasile Lovinescu, cu totul deoparte, prin decriptarea insuficient─â a simbolurilor, ca ┼či prin exagerare simbologizant─â.

N-ar fi ├«ns─â r─âu deloc s─â mai vedem la lucru, ├«n zilele noastre, asemenea contemplativi, asce┼úi ai gratuit─â┼úii literaturii. M─âcar pentru a avea, periodic, asupra cui s─â ne desc─ârc─âm scepticismele, certitudinile retorice ┼či inutila cunoa┼čtere.

Coperta Muzeul jpg
Carte nou─â la Charmides: ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea
V─â prezent─âm un fragment din ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea, volum de versuri publicat de cur├«nd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singur─âtate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e conving─âtor pentru c─â, ├«nainte de a ne ame╚Ťi cu panseuri spirituale, se impune ├«n calitatea sa de corp f─âr─â ru╚Öine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai t├«rziu, devenind un fel de dioram─â a felului ├«n care a putut naviga o fabuloas─â forma╚Ťie uitat─â a anilor ÔÇÖ80 prin soundscape-ul ├«nceputului deceniului urm─âtor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Vene╚Ťia
Edi╚Ťia din acest an nu e, din fericire, grandioas─â ╚Öi nici sentimentul de parc de distrac╚Ťie nu mai e la dispozi╚Ťia ta, ca p├«n─â acum.
TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).

HIstoria.ro

image
Cine a detonat ÔÇ×Butoiul cu pulbere al EuropeiÔÇŁ la ├«nceputul secolului XX?
După Războiul franco-prusac, ultima mare confruntare a secolului XIX, Europa occidentală și centrală se bucurau de La Belle Époque, o perioadă de pace, stabilitate și creștere economică și culturală, care se va sfârși odată cu începerea Primului Război Mondial.
image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.