Un contemplativ

Publicat în Dilema Veche nr. 494 din 1-7 august 2013
Un contemplativ jpeg

M-am întrebat, nu o dată, de ce s-a scris atît de puţin despre Vasile Lovinescu. E clar de ce calea lui de interpretare a literaturii n-a fost mai deloc urmată, cu excepţia notabilă a lui Alexandru Paleologu. De ce nu s-a scris despre unicele lui jurnale (începînd cu Însemnări iniţiatice şi terminînd cu Jurnal alchimic, texte îngrijite de Roxana Cristian şi Florin Mihăiescu), despre Scrisori crepusculare, carte extrordinară care ar trebui completată (cu multe alte scrisori) şi publicată într-o ediţie critică. Am înţeles însă recent cît de greu e să scrii despre toate aceste texte (mai ales într-o revistă), reluînd cîteva eseuri mai vechi ale lui Vasile Lovinescu pe care-mi amintesc că le-am citit, cu uimire, prin 1993, şi le-am comentat, în România literară, cu... mefienţă.

Lucrul de bază la Vasile Lovinescu, ziceam atunci, este elogiul lumii tradiţionale şi opoziţia sa cu lumea modernă, care (după René Guénon, maestrul lui declarat) nu trăieşte decît prin „negarea adevărului tradiţional şi suprauman“. Toate demersurile de decriptare a simbolului prin analogie inversă urmează la Vasile Lovinescu o succesiune clară de etape: numirea simbolului, filiaţia sa pe orizontală (tradiţia), integrarea acestuia prin legi riguroase ţinînd de număr, pondere sau ritm şi, în final, refacerea legăturii ocultate temporar (pe verticală) cu centrul. E drumul din Al patrulea hagialîc şi drumul urmat în cele două volume de eseuri postume, Creangă şi Creanga de Aur şi Monarhul ascuns. Această declarată schematizare a simbolurilor aplicată de scriitor – pe urmele lui Guénon şi Julius Evola – foloseşte literatura ca pretext. Şi, uneori, îi neagă literaturitatea în numele „virtuţii alchimice“, de căutat dincolo de ea. Literatura nu e decît un recipient al unor mesaje iniţiatice, iar cortegiul de opere încifrate ar merge de la Ghilgameş, poemele homerice şi tragicii greci la Goethe şi Dostoievski, prin Vergilius, romanele Graalului şi Dante. La noi, semnele păstrării unor funcţii spirituale, ascunse temporar din pricina „răutăţii veacurilor“, sînt încifrate în operele unor Constantin Stamati, Asachi, Alecsandri, Negruzzi, Creangă, Eminescu, aşadar mai ales în spaţiul unei Moldove oculte, în care Ciubăr Vodă este simbolul-efect, urmărit nu ca o reprezentare oarecare din simbologia tradiţională, ci ca însuşi deţinătorul Cupei Graalului. Iată o învestire care şochează: Ciubăr Vodă, regele Graalului, un Saint-Germain al nostru! La fel cum ne şochează, pe noi, interpreţii light ai unei lumi transparente, suprapunerea schemei tradiţionale la cîteva povestiri extrem de cunoscute ale lui Creangă. Cele două femei bocind căderea drobului de sare, omul care încearcă să-şi lumineze bordeiul aducînd soarele cu obrocul, ţăranul care nu-şi putea scoate carul gata făcut din casă, un altul care încerca să-şi adune nucile în pod cu „ţăpoiul“, în fine cel care voia să-şi urce vaca pe acoperiş ca să pască fîn – toţi aceştia sînt „neînţeleşii“ unei lumi esenţialmente pozitiviste, incapabilă să mai interpreteze simbolurile şi mai ales necesitatea vitală a recunoaşterii lor. Adevăratul prost din snoava cu drobul de sare este tatăl copilului, care nu pricepe – datorită bunului său simţ, adevărata prostie în lumea tradiţională – că drobul este o posibilă piatră sfîntă. Iar în povestea cu „posmagii muieţi“, prost e tot satul, în afara contemplativului care se lasă ucis mai degrabă decît să facă un gest de bun-simţ.

Interesantă este, pentru Vasile Lovinescu, introducerea acestui bufon regal în drama lui Alecsandri, Despot Vodă: „Un soi de hop-deoparte cu portul şi cu gîndul, / numit Ciubăr şi Vodă“. Semnificativă este şi ambivalenţa acestei imagini: pe de o parte „nebunul“, cel care oscilează imprevizibil, pentru logica comună, revenind în momentele favorabile şi renunţînd din nou la coerenţa exterioară în momentele rele. Pe de altă parte, logica lui „hop-deoparte“ înseamnă pentru Vasile Lovinescu şi reactualizarea unei funcţii regale în Moldova eternă, „hop-deopartele faţă de voievodul vizibil“. Ciubăr Vodă devine astfel „Monarhul perpetuu“, cel care face şi desface lucrurile într-o dublă ipostază: de nebun-păzitor-al-cheilor şi rege-mag.

Această logică specială, logica lui „hop-deoparte“, semnul unei lumi pe care s-a grefat o a patra dimensiune, este prima calitate a exegezei lui Vasile Lovinescu, fie că e vorba de Craii de Curtea Veche (care, pentru hermeneutul ezoteric, este ba poem în proză, ba basm), de Harap Alb, Despot Vodă, Păcală şi Tîndală sau Moş Nechifor Coţcariul. La anumite adîncimi, care nu mai sînt literare, totul poate fi tradus în limbaj universal, personajele sînt interşanjabile în economia aceleiaşi funcţii, reactualizată de la o cultură la alta. E o logică a ştiinţei şi misterului care poate rămîne, în mîini mai puţin iniţiate decît cele ale lui Vasile Lovinescu, cu totul deoparte, prin decriptarea insuficientă a simbolurilor, ca şi prin exagerare simbologizantă.

N-ar fi însă rău deloc să mai vedem la lucru, în zilele noastre, asemenea contemplativi, asceţi ai gratuităţii literaturii. Măcar pentru a avea, periodic, asupra cui să ne descărcăm scepticismele, certitudinile retorice şi inutila cunoaştere.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât de mult ne influențează emoțiile destinul. Psiholog: „Cine le stăpânește, își controlează cu adevărat viața”
Nu punem mare preț pe forța emoțiilor, considerând că, de fapt, gândurile și programele mentale sunt cele care ne controlează destinul. Acest lucru este adevărat doar într-o anumită măsură, pentru că stările pe care le experimentăm zilnic au un rol determinant în viața personală și profesională.
image
Cel mai mare inamic al speciei umane. Are numai 6 mm, dar ucide anual aproape un milion de oameni
Cel mai mare inamic al umanității este de fapt o insectă banală, pe care o întâlnim inclusiv în România. Țânțarul este responsabil de moartea a 830.000 de oameni anual, iar specialiștii consideră că această insectă prin efectele produse a schimbat efectiv istoria umanității.
image
Tânăra care a făcut un scop în viață din a-i ajuta pe alții. Bistro-ul ei social, loc de întâlnire al celor ce vor să ajute
Când dorința de a face bine întâlnește inteligența umană, iese un bistro social. O tânără din Baia Mare a pus bazele unei astfel de afaceri tocmai din dorința de a face bine. Despre inteligența ei ne-a convins în momentul în care a început să vorbească despre această afacere, făcută pentru a ajuta

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.