Spre abis

Claudia CHIRIȚĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 980 din 19 ianuarie – 25 ianuarie 2023
Benjamin Labatut © wikimedia commons
Benjamin Labatut © wikimedia commons

 Benjamín Labatut, Cînd nu mai înțelegem lumea, traducere de Marin Mălaicu-Hondrari, Editura Pandora M, 2022.

Cu aproape un an înainte de declanșarea pandemiei, între antrenamente de iaidō și jōdō și sesiuni nocturne de îngrijire a plantelor din grădina unei mici cabane de munte aflate la trei ore de Santiago de Chile, Benjamín Labatut se gîndea la abis. Cîteodată se temea că și abisul se va gîndi la el, și-atunci se plimba ore în șir în pădurea din preajma casei, ascunzîndu-se de propriile ruminări. Tocmai încheiase prima versiune a unei cărți atipice despre limitele cunoașterii, misticism, ezoterism, hybris și neant, și se pregătea de următoarea provocare a experimentului său literar: introducerea elementelor ficționale. Labatut a „pornit întotdeauna de la astfel de idei mari” cînd și-a scris cărțile, chiar și pe cele aglomerate pînă la sufocare cu personaje și date istorice. De altfel, nu era prima oară cînd scria despre vid și delir, subiecte ce îi otrăviseră cîndva mintea, devenind adevărate obsesii pe care reușise să le controleze doar prin practica magiei. Între timp învățase însă că lumea literară nu avea loc pentru o meditație lungă și distilată asupra unei teme spirituale mai degrabă desuete. Ocultismul nu mai vindea de decenii bune. Pentru a cîștiga încrederea și răbdarea cititorilor, a hotărît să profite de reverența acordată unor domenii serioase și să își îmbrace ideile în povești din lumea științei și a matematicii. 

image

A început așadar cu scrierea momelii: un text nonficțional, care înregistra oarecum obiectiv întîmplări, teorii și personaje reale, în stilul eseurilor de popularizare a științei. Pentru a construi o schelă potrivită ficțiunii pe care voia să o țeasă, Labatut a trebuit să parcurgă invers drumul pe care au mers matematicienii și oamenii de știință din poveștile sale: de la abis, orbire și nebunie cauzate de dobîndirea cunoașterii în împrejurări inexplicabile sau incredibile, scăldate în halucinații, epifanii și haos, la aproximări și simplificări ale unor teorii și concepte de fizică și matematică, și în final, la anecdote și însemnări banale ce descriau contextele sociale, culturale, și științifice ale celor povestite. Curatorierea elementelor de arhivă din cadrul acestei ultime etape a fost cea mai laborioasă. Pasionat de popularizarea științei și a matematicii, însă fără cunoștințe profunde în aceste domenii, Labatut a avut dificila sarcină de a culege din biografii și cărți de popularizare detalii cu un dublu potențial. Mai întîi, l-au interesat detaliile care, deși adevărate, erau atît de ieșite din comun, atît de nebunești, că păreau mai degrabă rodul imaginației sale. Detalii care făceau limita dintre ficțiune și nonficțiune să devină neclară. Doar un scriitor ar fi putut intui puterea ficțională a acestor mici perle de istorie. În al doilea rînd, verosimile sau nu, poveștile trebuiau să poată fi legate cumva de tema centrală a cărții. Labatut a păstrat așadar doar perlele prin care putea trece un fir comun care să unească destine, locuri și perioade aparent disparate. 

Întreaga construcție nonficțională a pornit de la descoperirea, în timp ce bea un ceai și citea un articol despre teoria corzilor, a unei note de subsol despre prima soluție exactă a ecuațiilor de cîmp ale teoriei relativității. Găsită de către locotenentul Karl Schwarzschild în timp ce se afla pe front, la doar cîteva luni de la publicarea ecuațiilor lui Einstein, și doar cu cîteva săptămîni înainte să moară din cauza unei boli autoimune, soluția caracteriza găurile negre. Astfel i s-a arătat lui Labatut singularitatea, vidul fără de scăpare pe care îl tot căuta în arhivele științei. De aici, scriitorul a continuat să adune piese pentru puzzle-ul lui. Mai întîi din cărți despre Schwarzschild, apoi citind tot mai departe, în spirală, despre teoria relativității, mecanică cuantică, fizică teoretică și matematică pură, pînă cînd a format un bloc de zeci de pagini de curiozități științifice și biografice ce se învîrteau în jurul abisului și al lucrurilor ce nu pot fi înțelese. 

În blocul acesta urma să sculpteze cu instrumentele literaturii, decupînd adevăruri și umplînd goluri cu ficțiune. Pe de o parte, conștient de importanța spațiului negativ, al lucrurilor rămase nespuse, Labatut voia să se folosească de ficțiune ca de „o unealtă a studiului vitezei umbrei, complementară științei ca unealtă a studiului vitezei luminii”. Urma să simplifice sau să omită întîmplări, personaje, teorii întregi, manipulînd și sacrificînd deci adevărul istoric și științific, „de dragul unui adevăr mai mare”. Pe de altă parte, plănuia să imagineze fire narative pentru însăilarea poveștilor și să umple crăpăturile din blocul nonficțional cu exagerări și născociri, pentru a „infuza sens în fapte”. Omisiunea ca mecanism al iluminării și minciuna ca mecanism al revelării sînt procedee nepermise unui om de știință, însă Labatut își propusese să le folosească pe ascuns, ca un iluzionist. Confuzia cititorului în navigarea spațiului liminal dintre ficțiune și adevăr urma să facă parte din jocul lecturii. Cu toată credința sa în forța literaturii ca „unic mijloc de cartografiere a peisajului uman interior”, Labatut nu avea cum să știe dacă va reuși să își convingă cititorii să se uite înăuntrul minților unor genii pentru a le vedea suferința pricinuită de propriile descoperiri. Nu putea anticipa succesul formidabil al cărții sale. Tradusă în peste 20 de limbi, Cînd nu mai înțelegem lumea a devenit un fenomen editorial, fiind nominalizată la International Booker Prize și National Book Award în 2021.

Mai mult sau mai puțin ironică, pastișa de mai sus amintește stilul primelor texte din cartea lui Labatut, cu abundența de metafore și analogii, cu exagerările și cu repetițiile caracteristice eseurilor de popularizare a științei. Principalele reproșuri aduse volumului în cronicile de pînă acum au fost abuzul de stil și raportul prea mic între ficțiune și adevăr. 

Deși Cînd nu mai înțelegem lumea a fost descris ca un roman nonficțional, autorul dezaprobă încadrarea taxonomică. El insistă că textele (un eseu, două povestiri, o nuvelă și o proză semi-autobiografică) au fost gîndite de sine stătătoare, iar volumul este unul de ficțiune, chiar dacă bazat pe evenimente reale. Ca să mențină iluzia veridicității, Labatut crește treptat gradul de ficțiune din povești: pornește cu un apel la autoritatea științei, primul eseu fiind aproape în întregime nonficțional, cu excepția ultimului paragraf, însă încheie cu un text pseudo-memorialistic. Butaforia astfel creată e credibilă, limita dintre ficțiune și nonficțiune fiind evidentă doar cititorului pasionat de istoria științei. Textul captivează însă chiar și în absența incertitudinii. Depistarea soluțiilor narative folosite pentru a structura și a asigura coerența poveștilor, și identificarea unor personaje sau evenimente lăsate nenumite sau nelămurite aduc suficiente satisfacții lecturii ca joc de investigație. 

Un alt reproș este folosirea adesea stîngace a laitmotivelor ce leagă cele cinci texte. Pe lîngă motivul abisului, primul capitol introduce motivul imposibilității previziunii sau al blestemului profeției și motivul cianurii. Puternic inspirat de W.G. Sebald și romanul său Inelele lui Saturn, primul eseu urmărește molecula de cianură de-a lungul secolelor: de la artă, sub forma primului pigment sintetic modern, albastrul de Prusia, pînă la ororile războiului, sub forma otrăvii Zyklon B folosite în lagărele holocaustului și a capsulelor de acid prusic folosite ca armă de sinucidere a șefilor celui de-al Treilea Reich. Labatut ne poartă astfel într-o cursă nebunească, sărind de la Hermann Göring la Napoleon, Alan Turing și Rasputin în doar cîteva paragrafe. Iar în cursa aceasta plină de otravă, o dată la cîteva pagini, cineva nu poate prezice viitorul: Diesbach, care a descoperit albastrul de Prusia din greșeală, în timp ce încerca să sintetizeze carminul, nu poate prezice căderea imperiului prusac, Scheele nu poate prezice nici rolul cianurii, nici toxicitatea arsenicului, Turing nu își poate prezice moartea în tinerețe, dușmanii lui Rasputin nu pot prezice imunitatea inexplicabilă a acestuia la cianură, iar Fritz Haber, complet neprevăzător, nu doar că nu poate prezice cum va salva milioane de oameni de la moarte prin extragerea azotului din aer, ori cum îi va fi ucisă familia în camerele de gazare cu propriul pesticid Zyklon, dar își imaginează îngrozit că Pămîntul va sfîrși sufocat de plante într-o înverzire teribilă cauzată de o producție excesivă de îngrășămînt. S-ar putea să fi exagerat. 

Trăgînd mai departe de firul otrăvii și al previziunii, Labatut păstrează stilul eseistic și în povestirea „Singularitatea lui Schwarzschild”, însă crește doza de ficțiune și imaginează motivul profeției pe dos. Cum ar fi fost dacă Schwarzschild ar fi înțeles ce se ascundea în spatele soluției găsite de el, dacă i s-ar fi arătat sensul aparentei aberații matematice în punctul de singularitate și ar fi văzut abisul? Un posibil răspuns e ingenios sugerat de incertitudinea asupra declanșatorului pemfigusului, boala autoimună ce l-a ucis pe fizicianul și astronomul german. Principalii suspecți sînt otrăvirea cu gaz în tranșeele Primului Război Mondial și reacția corpului la slăbiciunea minții în fața atracției singularității. 

În nuvela ce dă titlul cărții, meditația asupra blestemului profeției ia forma Principiului Incertitudinii al lui Heisenberg din mecanica cuantică. Pentru prima oară, balanța între ficțiune și adevăr pare să se încline invers. Acum nu ne mai putem încrede nici în detaliile biografice culese de autor, căci procesul de curatoriere a devenit lax, fiind adoptate și povești apocrife ori a căror acuratețe e imposibil de verificat. Alterarea adevărului de dragul narațiunii se manifestă și prin omiterea unor personaje cruciale pentru istoria mecanicii cuantice, care au însă o biografie plictisitoare. Să nu ne mai întrebăm așadar unde s-a pierdut Max Born cel cuminte. Sacrificat pe altarul ficțiunii. Principalul subiect al nuvelei este istoria nașterii aproape simultane a celor două viziuni asupra lumii cuantice și drumul intelectual de la contrarietatea la complementaritatea lor.

Pe scurt, Labatut ne oferă o ficționalizare a formulării Principiului Incertitudinii și a Interpretării Copenhaga. 

Fără prea multe subtilități de construcție a personajelor, autorii celor două teorii, Werner Heisenberg și Erwin Schrödinger, sînt prezentați antagonic, ca prelungiri ale formulărilor mecanicii cuantice propuse de ei. Teoria lui Heisenberg este abstractă, complexă, algebrică și, fiind ruptă de tradiția fizicii clasice, neintuitivă. Dimpotrivă, formularea lui Schrödinger este elegantă, simplă, continuînd fizica clasică cu o ecuație ce permitea vizualizarea lumii subatomice, însă are o componentă a cărei interpretare pare imposibil de stabilit. Labatut reușește să prezinte clar și atractiv cele două teorii și ciocnirile ce aveau loc în interiorul comunității științifice în încercarea de a decide care dintre ele era mai potrivită. Se insistă și asupra faptului că lui Schrödinger, care citise Bhagavad Gita, știind deci lecția both/and, nu either/or, și care demonstrase că cele două teorii sînt echivalente, i-a fost imposibil să le accepte complementaritatea. Această încăpățînare e văzută însă cu ochi blînzi, fiind încadrată în contextul nevoii de întoarcere a matematicii la ezoterism și misticism pentru a nu pierde înțelesul lumii în procesul cunoașterii științifice. 

Nuvela imaginează o epifanie prin care Schrödinger ajunge la frumoasa lui ecuație, între episoade de halucinație febrilă și coșmaruri cu Kali, zeița vidului, a cărei piele neagră nu îl lasă pe fizicianul austriac să uite de neantul ce transcende forma. Tot acest delir este înghesuit într-un decor al muntelui vrăjit, într-un sanatoriu de tratare a tuberculozei bîntuit de fantoma neînțelegerii algebrei. Fantoma este de fapt încarnarea lui Simone Weil ca domnișoara Herwig, fiica adolescentă a medicului sanatoriului. Cele două, Weil și Herwig, au în comun nu doar iubirea pentru intuiție în matematică, dar și lectura precoce a Bhagavad Gita, tuberculoza și, din cauza picării examenului de admitere la liceu, lecțiile particulare cu profesori supracalificați. Personajul domnișoarei Herwig e construit nu doar după chipul și asemănarea lui Weil, ci și prin manipularea informațiilor biografice culese din cărțile enumerate în secțiunea cu mulțumiri. Domnișoara Herwig se naște din contopirea unei aventuri de Crăciun a lui Schrödinger cu o fostă iubită la vila Herwig și a unei povești de groomingîncepute cîțiva ani mai tîrziu, și e împodobită cu perlele pe care fizicianul le folosea ca dopuri de urechi ca să se poată concentra mai bine. 

Matematica distruge

Altminteri, nuvela poate fi citită ca o pledoarie pentru rolul delirului în descoperirea științifică, căci nu doar Schrödinger operează sub influență mistică. Louis de Broglie pare posedat cînd își formulează ipoteza dualității undă-particulă a materiei în deplină singurătate. Mitul ascetului științific este reiterat și prin izolarea lui Heisenberg la Helgoland, unde își definește formularea matriceală tot prin epifanie și halucinație. Interesant este că una dintre viziunile imaginate, cea a lui Goethe fericindu-l pe Hafez, poetul persan adept al sufismului, este inspirată de dragostea reală a lui Heisenberg pentru West-östlicher Divan. De aici mai e nevoie doar de cîteva episoade de halucinație-epifanie și de o apariție incognito și în afara cronologiei reale a lui Walter Benjamin ca să ajungem la o viziune unitară asupra mecanicii cuantice. Labatut îl trimite pe Benjamin într-un bar din Copenhaga să își facă reclamă emisiunii radio pentru copii, să evoce violența mașinăriei prin care a purtat prima conversație telefonică, să ne avertizeze cu un ecou înapoi peste epoci al lui Weil că nu mai înțelegem lumea din cauza complexității teoriilor științifice și să îl intoxice pe Heisenberg cu un cocktail misterios. Halucinația lui Heisenberg nu e însă doar motor creativ, ci și instrument de previziune: fizicianul are vedenii cu efectele exploziei bombelor atomice, în ciuda principiului ce tocmai îi fusese revelat. 

Mesajul lui Benjamin Walter răsună panicat de fapt în toate povestirile, fie sub forma profeției lui Schwarzschild că „numai o viziune integratoare, precum cea a unui sfînt, nebun sau mistic, ne va permite să descifrăm principiile de organizare a Universului”, a lamentației grădinarului de noapte că matematica este cea „care schimbă lumea noastră, atît de mult încît, în numai cîteva decenii, am ajuns să nu mai înțelegem ce înseamnă ființă umană”, ori a refuzului lui Alexander Grothendieck din povestirea „Inima inimii” de a mai face matematică după ce a pătruns în miezul cunoașterii prin geometria algebrică și a abandonului acestuia în misticism. Cum se citește însă oda închinată epifaniei, inspirației mistice și geniului care lucrează în izolare, în anul morții lui Bruno Latour? Labatut ne cere să uităm de laboratorul de cercetare ca spațiu cu o istorie și un context social, și să ne întoarcem la capsula ermetică în care adevărul științific apare spontan. S-ar putea să fi exagerat din nou, deși Weil încă mai are admiratori și în afara sălilor de clasă din licee. 

„Inima inimii”, un alt text hibrid între literatură și adevăr, se concentrează asupra iluminării matematice prin misticism, asupra diferenței subtile între genialitate și nebunie, asupra vertijului pe care îl simt matematicienii în imediata apropiere a unor descoperiri fundamentale și a asumării responsabilității pentru aceste descoperiri. Labatut ficționalizează viața și munca matematicianului japonez Shinichi Mochizuki pe care îl prezintă exagerat ca pe un geniu neînțeles, obsedat de cercetarea lui matematică. Scriitorul ia decizia înțeleaptă de a nu mai încerca de această dată să explice concepte și teorii, limitîndu-se la sfera informațiilor biografice. Povestea lui Mochizuki este aproape în întregime ficțională, la fel ca și legătura între acesta și mult mai cunoscutul matematician Alexander Grothendieck. Convenabil, viața lui Grothendieck este atît de fascinantă și plină de elemente bizare, că Labatut nu a trebuit să imagineze prea multe aici, doar să ajusteze cîteva detalii pentru o mai bună integrare cu celelalte povestiri. Interesantă este transformarea celor zece copii mici cărora Grothendieck le-a predat matematică după retragerea lui din mediul academic într-o adolescentă ce avea nevoie de meditații particulare. 

Benjamín fără de țară și problema limbii

Labatut nu ține secretă nici fascinația sa pentru Grothendieck, nici neînțelegerea matematicii acestuia. Scriitorul se regăsește însă în dimensiunea spirituală a matematicianului (minus hainele de călugăr și dieta pe bază de supă de păpădii), avînd în comun, printre altele, întîlnirea cu vidul și retragerea în munți. Grothendieck, care s-a născut în Germania și a trăit aproape toată viața în Franța, era apatrid. Labatut, născut în Olanda, a copilărit în Argentina și Peru pînă să se stabilească în Chile. Într-un fel, și el se consideră fără de țară. În plus, este bilingv. Așa se explică de altfel și scrierea în limba engleză a unor fragmente din carte și chiar a întregului epilog, pe care a trebuit apoi să le traducă în spaniolă pentru prima ediție a volumului. Traducerea în limba engleză a fost făcută de Nathan Adam West sub atenta observație a lui Labatut, scriitorul ajungînd să prefere varianta în engleză și încetînd să mai scrie în spaniolă.

Printre cele mai interesante diferențe între cele două versiuni sînt omisiunile și corecturile din primul text, ce i-au permis lui Labatut să susțină că eseul este în întregime nonficțional. West a eliminat toate detaliile ce fuseseră preluate din anecdote apocrife, precum cele ale unghiilor date cu ojă ale lui Göring și deghizările acestuia în Nero. O altă omisiune, cea a prezenței medicului Herwig în camera fiicei sale în noaptea pe care aceasta o petrece urmărind nașterea puricilor matrioșka, permite noi interpretări. În absența tatălui, episodul afidelor se explică mai degrabă ca un episod al halucinațiilor cauzate de dihidrocodeină, un antitusiv folosit în acea perioadă în tratamentul tuberculozei. De dihidrocodeină, știm din primele rînduri ale cărții, au fost dependenți Hermann Göring și William Burroughs. O altă dependență, neoficială, este cea a personajelor lui Philip K. Dick, pe care Labatut îl admiră. În A Scanner Darkly, printre efectele secundare ale folosirii Substanței D apar halucinațiile cu afide. 

Claudia Chiriță este cercetător asociat în logică și inteligență artificială la Facultatea de Matematică și Informatică, Universitatea din București.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

romania tragere la sorti captura tv jpg
mircea diaconu film profetul aurul si ardelenii jpeg
Cariera impresionantă a marelui actor Mircea Diaconu și rolurile care l-au consacrat
Mircea Diaconu a avut o carieră impresionantă în teatrul și cinematografia din România. Marele actor s-a stins din viață sâmbătă la 74 de ani, după ce s-a confruntat cu o boală grea.
banner mircea diaconu 2 png
Locul care a rămas mereu în sufletul actorului Mircea Diaconu. Visa să-și trăiască acolo bătrânețile iar în ultima vreme îl vizita tot mai des
Actorul Mircea Diaconu s-a luptat în ultimii ani cu o boală cumplită, cancerul de colon. De altfel, actorul stătea tot mai mult la casa părintească de la țară.
Autoturism de lux căutat de autoritățile din Polonia, descoperit de poliţiştii de frontieră în Portul Constanța Foto Poliția de Frontieră jpg
Autoturism în valoare de un milion de lei, căutat de autoritățile din Polonia, descoperit în Portul Constanța. Cine era șoferul vehiculului de lux
Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au descoperit, pe 12 decembrie, în Portul Constanța un autoturism de lux căutat de către autoritățile din Polonia. Autovehiculul este evaluat la aproximativ 200.000 de euro.
image png
Dorel Vișan deplânge moartea lui Mircea Diaconu: „Marii artiști se duc și nimeni nu mai spune un cuvânt despre ei”
Dorel Vișan, afectat de moartea colegului său de breaslă și prieten Mircea Diaconu! Remarcabilul actor a acceptat să stea de vorbă cu Click! și să ofere o primă reacție legată de trecerea în neființă a lui Mircea Diaconu.
mircea diaconu jpg
Boala cruntă de care suferea Mircea Diaconu. Ce este cancerul de colon și ce simptome provoacă
Mircea Diaconu, unul dintre cei mai îndrăgiți actori și politicieni din România, a plecat dintre noi lăsând în urmă o carieră remarcabilă, dar și o poveste tristă despre lupta cu o boală nemiloasă.
tragerea la sorti M 2026 FIFA webp
Diana Lupescu si Mircea Diaconu jpg
Femeia alături de care Mircea Diaconu a stat 44 ani. „Dacă te-aș cere de soție, ce-ai zice?”
Mircea Diaconu, actorul care s-a stins din viață sâmbătă, 14 decembrie 2024, cu zece zile înainte de a împlini 75 ani, a stat alături de aceeași femeie timp de 44 ani. Cum a cucerit-o pe Diana Lupescu.
oala presiune jpeg
Cum să gătești sarmalele în mai puțin de o oră. Trucul știut doar de bucătarii din restaurante de lux
Sarmalele sunt cele mai cunoscute și mai delicioase preparate tradiționale din țara noastră. Însă, în ciuda gustului delicios al acestora, cu toții știm că trebuie să stea foarte mult pe foc pentru a se face așa cum trebuie. Din fericire, există un truc care ne ajută să le gătim mult mai repede!