Secretul corespondenței

Publicat în Dilema Veche nr. 947 din 2 – 8 iunie 2022
image

● I. Negoițescu, Radu Stanca, Un roman epistolar, ediție definitivă, coordonare, note și postfață de Ion Vartic, îngrijire ediție de Ioan Cristescu, Editura Muzeul Literaturii Române, 2022.

O cu totul altă carte față de aceea, știută tuturor, din 1978, este actuala ediție, definitivă, a Romanului epistolar dintre I. Negoițescu și Radu Stanca. Cantitativ, le disting, să zicem, cîteva mii de cuvinte, recuperate din manuscrise. Pe fond, asistăm la o veritabilă redistribuire a centrelor de greutate, căci, puse în evidență acum, prin contrast, petele albe devin ele însele extrem de grăitoare. E vorba, în esență, despre mai multe straturi de precauții, tabuuri, interdicții (și chiar fatalități) pe care, depozitar al acestui corpus, Negoițescu și le-a stabilit atunci cînd a publicat, la șaisprezece ani de la dispariția bunului său prieten cerchist, acest foarte prețios și rapid legendarizat corpus.

Deasupra tuturor plana un spectru al fricii. De pus, firește, în legătură directă cu situația politică, dar deloc străin și de alte forme, autoinduse, de rezervă. Cea dintîi se face vinovată fără drept de apel de o absență din păcate pentru totdeauna insurmontabilă: la momentul arestării criticului, în februarie 1961, părinții acestuia au distrus o bună parte din scrisorile primite de la Radu Stanca, dînd curs îndemnurilor precipitate (și nu tocmai dezinteresate, cum se va vedea imediat) ale lui Ștefan Aug. Doinaș.

Ce și de ce a înlăturat, așadar, I. Negoițescu atunci cînd a pregătit Romanul... pentru tipar? Care au fost, așa zicînd, criteriile pe care le-a avut în vedere? Spuneam că, între acestea, ideologicul ocupă o poziție suverană și pervazivă. De la simpli determinanți contextuali („autorizație sovietică” sau „să organizez politica și presa” sau „decăderile romantice contemporane, semne ale crizei și dezastrului, cum naturalismul și suprarealismul, socialismul etc.” sau, firește, numele Monicăi Lovinescu) pînă la ample secvențe strategice (de felul aceleia în care, dezamăgit de obtuzitatea decidenților din partidele istorice, Negoițescu propune o „piruetă” strategică, încercînd să negocieze, în a doua partea a anilor ’40, cu încă aparent binevoitoarea stîngă doctrinară), tot ce se poate remania e remaniat. Inclusiv un anumit dezgust față de ecloziunea naționalismelor post-WW2, reactivate în mandatul lui Ceaușescu, deci pasibile și ele de a atinge nedorite puncte nevralgice.

Deși predominant, n-aș acorda acestui palier prioritatea simbolică. Pe care o deține, după părerea mea, sfera intimului, cu toate nuanțele pe care le presupune ea. Aici, Negoițescu se dovedește nu doar prudent, ci și prevenitor. Elimină, de exemplu, episodul erotic silvestru trăit de Radu Stanca cu „una din fiicele zeiței Diana” (p. 111) și devenit pretext pentru o proză ca Puntea neagră; sacrifică scenele de sexualitate gay cu Doinaș (promisesem mai sus o explicație: de găsit la p. 319 și la p. 330); trece sub tăcere, din rațiuni evidente, numele unui efeb personal pe care, însă, Nicolae Balotă îl va devoala fără menajamente în Caietul albastru și în Abisul luminat ș.a.m.d. Desigur, subiectul homoerotismului e unul sensibil inclusiv juridic la momentul redactării acestor scrisori. Dar, înclin să cred, el e mai degrabă dureros pentru autorul Poeziei lui Eminescu. Cel puțin dacă e să dăm crezare unor ecorșeuri de felul acestuia: „Închisoarea îngrozitoare a singurătății mele erotice mă duce ades la pragul nebuniei. Și obstinația mea literară e în cea mai mare parte disperare”.

De altfel, chiar și-atunci cînd pulsiunile îl conduc la intuiții istorico-literare, Negoițescu plasează esențialul în croșete: „De altfel e atîta amor grec în Macedonski, încît trebuie că se ascunde ceva mai concret în adîncul poeziilor lui. Toată poezia lui e o goană după efebi, adolescenți, satani delicioși, greci pe care îi cheamă să-l zdrobească de voluptate în brațe, păstori care se joacă de-a iubirea etc.” (am subliniat ceea ce în ediția din 1978 nu se regăsește). Observația, datînd din 1945, avea să fie exploatată abia șapte decenii mai tîrziu, de Mihai Zamfir, care comentează poeme de felul celui dedicat efebului Cetalopol.

Aparte de chestiunile strict erotice, Negoițescu surdinează și diverse mici cancanuri sau maliții scăpate în fuga condeiului la adresa unor contemporani stricți, fie ei membri ai Cercului sau nu. În nereușitele tîrzii ale lui Arghezi vede o răzbunare a „cinismului estetizant al Psalmilor”; versurile lui Caraion par a-l fi respins „mai rău ca un hoit de cal în impudică descompunere”; despre cîndva prețuitul Radu Enescu ricanează, în iulie ’46: „Există mîncare nesărată, există oameni fără umbră. Acest Enescu le seamănă. Îi lipsește în mod monstruos ceva, un lucru atît de esențial și fără de care nu se poate alcătui personalitatea”. Ș.a.m.d.  Interesant e că, dacă aceste pasaje vor fi remaniate la publicare, cele despre Blaga vor fi păstrate (conferința despre Titulescu e slabă, piesa Anton Pann merită revăzută de Stanca, înrîurirea lui Nietzsche e bătătoare la ochi ș.a.), poate tocmai ca semn suplimentar al independenței în discipolat.  

Chiar și așa, cu toate aceste completări, ediția de azi a Romanului epistolar n-ar fi fost ceea ce este fără consistentul aparat de note datorat lui Ion Vartic, dezinvolt ca nimeni altul în uriașa bibliografie cerchistă și în toate reverberațiile ei. Un adevărat roman paralel se naște în aceste subsoluri, cu Aurel Baranga refuzînd montarea Donei Juana, cu Ștefan Baciu patronînd pagina literară a unui oficios insinuant față de Stanca și ceilalți, cu Paul Cornea (din nefericire) blocînd sarcastic mîna de ajutor pe care Crohmălniceanu voia să o întindă Cercului.

Cosmin Ciotloş este critic literar și lector la Facultatea de Litere din București. Cea mai recentă carte publicată: Cenaclul de Luni. Viața și opera, Editura Pandora M, 2021.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.