Piața de carte, între creșteri și schimbări

Publicat în Dilema Veche nr. 813 din 19-25 septembrie 2019
Piața de carte, între creșteri și schimbări jpeg

● Revista Forbes, nr. 209. 

Întrebat de revista Forbes în primăvară cine sînt cititorii/cumpărătorii de cărți din România, Sorin Macovei, manager operațiuni la Librăriile Cărturești, a identificat două categorii de cititori: „În ultimii ani s-au evidențiat tot mai clar două tipuri de categorii de public cititor pe care se bat editurile să le cucerească. Primul este publicul intelectual progresist. Acesta este un public premium de foarte mare calitate, estimat de noi la aproximativ 200.000 persoane în toată țara. Sînt intelectuali progresiști, care citesc cel puțin o carte pe lună, merg la teatru, se duc sau își duc copii în muzee. Pentru acest public, editurile produc titluri în tiraje de 1.000 pînă la 2.000-3.000 de exemplare, care se vînd în aproximativ un an. Din păcate, acest public este foarte puțin numeros la noi în țară. Dacă ar fi doar acest public, mulți dintre noi (editori și librari) am închide. Cea de-a doua categorie este publicul mass-market, estimat la 2-3 milioane de oameni, care citesc ocazional, subiectele sînt ceva mai ușoare și scrise de persoane aflate la modă, în general, vedete sau bloggeri. Din acest public fac parte și casiera de la hipermarket, care își completează studiile, și corporatista debutantă și aspirațională Chardonnay girl, și junele de mall peacock boy, care vrea să impresioneze, și doamna care face shopping sport, și vecina pensionară care se uită foarte mult la TV și cumpără cărțile vedetei îndrăgite, funcționara de la ghișeu sau de la bancă ce lăcrimează în batistă văzînd emoțiile vedetei preferate. Pentru acest public, editurile produc best­seller-uri de peste 5.000-10.000 de exemplare, tiraje pe care le vînd în cîteva luni. Sînt titluri care explodează în vînzări, dar apoi se și opresc brusc după cîteva luni și, în general, nu se mai reeditează never ever! Pe acești autori-vedetă se bat editurile pentru a produce bestseller-uri. De la cîntăreți și sportivi pînă la MasterChef i, de la comentatori, ziariști sau politicieni pînă la bloggeri sentimentali, ei sînt vînați și doriți de marile edituri.“

„Cele mai vîndute cărți ale anului 2018“ se intitulează noul material dedicat pieței de carte de la noi, realizat de jurnalistul și prozatorul Petre Barbu la finalul acestei veri în revista Forbes. Directori editoriali, agenți literari, manageri de librării fizice și online i-au răspuns la întrebări, au identificat trend-uri, au oferit cifre de vînzări. Față de alte anchete realizate în ultimii ani de Petre Barbu, nu sînt mari schimbări, deși piața de carte pare să fi ieșit din zona critică. Dar profesioniștii cărții vorbesc în continuare despre puterea slabă de cumpărare a principalelor categorii de persoane interesate de carte (pensionari, profesori, studenți, elevi), despre lipsa librăriilor, despre sistemul educațional slab și lipsa politicilor la nivel ministerial de încurajare a lecturii. Actorii pieței de carte, ca să mă exprim așa, vorbesc de mici creșteri față de anii precedenți, menținîndu-se astfel un trend bun, chiar dacă lent. Spre exemplu, în 2018, librăriile Diverta au avut o cifră de afaceri de 12,4 milioane de euro, în creștere cu aproape un procent față de anul precedent, și au raportat un profit net de puțin peste 600.000 de euro.

Directorii lanțurilor de librării fizice și online (Cărturești, Diverta, Compania de Librării București, Librăriile Humanitas, Librarul, departamentul Carte din rețeaua Carrefour, elefant.ro sau Librarie.net) remarcă la unison creșterea vînzărilor la cărțile pentru copii și pentru adolescenți. Literatura pentru tineri este trend-ul momentului, iar acest lucru nu poate fi decît o mare bucurie: înseamnă că noua generație de părinți (30-40+) își cresc copiii cu cărți și sînt mari șanse să avem, nu departe în viitor, un public nou semnificativ de intelectuali progresiști, cum i-a numit Sorin Macovei. O altă creștere îmbucurătoare este legată de faptul că domenii precum istoria, politica și popularizarea științei sînt tot mai căutate. Spune agentul literar Simona Kessler: „Piața de carte s-a menținut pe un curs ascendent din 2012 încoace și am putea spune că abia după zece ani s-a apropiat de nivelul anului 2008. Tendințele editoriale ale lui 2017 s-au menținut și în 2018: literatura pentru copii, non-ficțiune și literatura comercială pentru femei. În 2018 mi s-a părut mai evidentă atenția editorilor îndreptată spre cărți care abordează teme fierbinți de actualitate, precum pericolul iminent al schimbării climatice, degradarea democrației în societatea occidentală, ascensiunea populismului.“ Și în rețeaua Cărturești, cărțile de non-ficțiune, în special cărțile de dezvoltare personală, psihologie, istorie și filosofie, biografii și memorii, au avut o dinamică cu pînă la 40% peste ce s-a întîmplat în 2017.

Adrian Dinu, director comercial la elefant.ro, afirmă că volumele unor autori români de literatură pentru copii au reușit chiar să depășească în vînzări titlurile unor autori străini consacrați și totodată remarcă, laolaltă cu ceilalți, succesul de vînzări, „depășind toate estimările“, al cărților lui Yuval Noah Harari, urmat de Jordan B. Peterson, doi gînditori-vedetă ai momentului. În anul trecut s-au dublat vînzările față de 2017 la cartea de limbă engleză, mai spune Adrian Dinu și, ca și alții, remarcă faptul că, în zona de ficțiune, Irina Binder a devenit, în ultimii ani, un fenomen în categoria autorilor români. De altfel, Irina Binder și Jojo Moyes domină vînzările cu cărțile lor de ficțiune sentimentaloidă, deși cifrele nu sînt spectaculoase: în rețeaua Companiei de Librării București, spre exemplu, cel mai vîndut titlu al Irinei Binder a depășit cu puțin 1.100 de exemplare.

Un fenoment aparte este biblioteca Bookster, care a cîștigat anul trecut peste 18.500 de noi abonați, care au citit în medie cu 17% mai multe cărți față de anul precedent, conform spuselor Alexandrei Stroe, co-fondator și co-CEO Bookster. Pentru al doilea an consecutiv, categoria de cărți pentru copii și adolescenți a crescut în popularitate, urmată de literatura de dezvoltare profesională și personală. Yuval Noah Harari și Jordan Peterson au stat bine și la „împrumuturi“. Asta în timp ce Cătălina Roșu, coordonator PR & Marketing la Librăriile Humanitas, semnalează faptul că majoritatea lanțurilor de librării au deschis noi unități în marile orașe: „Prin comparație cu anii grei ai crizei, cînd s-au închis zeci de librării, este semn bun, de regăsire a unui echilibru, oricum foarte fragil, care a fost multă vreme pus în pericol.“ Cătălina Roșu remarcă și înmulțirea evenimentelor din jurul cărților, mai ales a atelierelor pentru copii, cluburilor de carte, întîlnirilor cu cititori în spații neconvenționale.

Dacă au crescut vînzările cărților pentru copii și adolescenți, iar adulții au citit mai mult din domeniul istoriei și politicii, care sînt domeniile față de care interesul cititorilor români a scăzut? Ioana Mușat, Buyer Categoria Carte la Carrefour România, spune că domeniile care au înregistrat scăderi în rețeaua Carrefour sînt din zona practic, gastronomie și sănătate, precum și hobby: „Aceste scăderi vin pe fondul schimbărilor din modul de viață al românilor, pentru că tot mai mulți oameni folosesc Internetul. Astfel, numărul persoanelor care gătesc inspirîndu-se din cărțile de bucate a scăzut, pentru că oricine poate găsi rețeta dorită online.“ Marieta Seba, directorul general al Companiei de Librării București, adaugă și ghidurile de călătorie, iar Gigi Alecu, director general la Librarul, constată că spiritualitatea orientală și cartea religioasă s-au vîndut mai puțin.

Pe final, revin la Sorin Macovei cu cîteva considerații legate de prețul cărților și de puterea de cumpărare a cititorilor români: „Prețul mediu de vînzare la raft al cărții se apropie de 35 de lei în 2019. Valoarea prețului mediu se menține în continuare mică și nu reflectă nici pe departe eforturile de producție și promovare ale editorilor combinate cu eforturile logistice și de comercializare ale retailer-ilor. De fapt, este un preț parțial subvenționat de industrie de frica faptului că un preț prea mare poate inhiba succesul comercial al unui titlu. Prețul mediu normal și real al unei cărți pe piață ar trebui să depășească 8 euro pentru o carte, iar indexarea prețurilor cu cote de aproximativ 1 leu pe an (sub nivelul ratei anuale a inflației) reflectă accentul pus pe cantitate și compromisuri majore în defavoarea calității… Din păcate, nu pot să nu remarc ca factor negativ migrația forței de muncă cu pregătire superioară din România către Vest, fenomen care afectează inclusiv numărul de clienți consumatori de carte. Emigrează creierele și creativitatea, studenți, masteranzi, doctoranzi, artiști, medici și IT-iști, care ne erau cîndva clienți fideli. Pleacă din țară, iar noi resimțim acest lucru.“

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

banner Ana Maria Barnoschi jpg
Aleksandar Vucic FOTO EPA EFE jpg
Președintele Serbiei amenință cu represalii după ce planurile pentru Trump Tower la Belgrad au fost anulate: „Am pierdut o investiție excepțională”
Președintele Serbiei, Aleksandar Vučić, a amenințat cu represalii după ce proiectul Trump Tower la Belgrad a fost anulat în urma protestelor și a inculpării unui ministru implicat în sprijinirea investiției de 500 de milioane de dolari.
supa ciorba istock jpg
Cum să acrești ciorba dacă nu ai borș sau lămâie. Ingredientul la care nu te-ai fi gândit
Se întâmplă frecvent: ciorba este aproape gata, legumele sunt fierte, carnea este fragedă, verdeața tocată și aroma aproape perfectă, dar realizezi că ai uitat să cumperi borș sau lămâie.
Susie Wiles jpg
Declarații explozive la Casa Albă: șefa de cabinet spune că Trump „are personalitatea unui alcoolic”. Cum a reacționat președintele
Șefa de cabinet a Casei Albe, Susie Wiles, a făcut o serie de evaluări surprinzător de sincere și, pe alocuri, deloc măgulitoare la adresa președintelui Donald Trump
woman with eating disorder trying eat healthy jpg
Obsesia pentru mâncarea sănătoasă poate fi o tulburare. Iată care sunt semnele ortorexiei!
Ortorexia este o tulburare alimentară tot mai frecventă, mascată sub dorința de a mânca sănătos. Află semnele, riscurile și când este cazul să ceri ajutor specializat!
tea 1132529 1280 jpg
Ce știu spaniolii și noi încă nu am aflat despre pliculețele de ceai puse la ferestre în lunile de iarnă
În Spania, pe măsură ce frigul pătrunde în case și ferestrele rămân închise pentru perioade lungi, gospodinele au transformat un gest simplu de zi cu zi într-un obicei eficient de iarnă. Ele așază pliculețe de ceai pe pervazuri
Ionel Fleseriu jpg
Kronospan, printre primele companii din România complet conforme cu Regulamentul EUDR
În contextul noilor cerințe europene privind trasabilitatea lemnului și combaterea defrișărilor, Kronospan Trading SRL s-a numărat printre primele companii din România care au implementat deja procedurile cerute de Regulamentul (UE) 2023/1115 (EUDR).
Donnarumma jpg
FIFA a desemnat cel mai bun 11 din fotbalul mondial în 2025. PSG a primit partea leului
La Doha (Qatar) a avut loc ceremonia de decernare a premiilor „The Best Football Awards”.
image png
Cât de periculos este solarul pentru piele. Afectează ADN-ul și crește riscul de cancer de piele
Expunerea la solar nu este doar un moft estetic. Cercetările recente arată că bronzul artificial poate provoca leziuni extinse în ADN și crește semnificativ riscul de melanom, cea mai periculoasă formă de cancer de piele.