Petropoeme & fonocaricaturi

Teodora COMAN
Publicat în Dilema Veche nr. 1008 din 3 august – 9 august 2023
image

# Ion Barbu, Cei 70 de ani de acasă, Complexul Muzeal din Bistrița-Năsăud, 2023.

Ceea ce alții aruncă e mană cerească pentru Ion Barbu, care caută și găsește, în tîrgurile de vechituri, chilipiruri, kitsch-uri și alte obiecte aparent neofertante artistic, care ele compun materia brută generatoare de idei, prelucrată și integrată în albumele, proiectele și instalațiile lui: pietre inscripționate cu versuri (Pietre pentru templul meu), pantofi uzați, geamantane, mașini de scris (Muzeul Poeziei din Iași), sticle de diverse mărimi și culori (Sticle pentru minte, inimă și literatură), lenjerie intimă, capac de toaletă, cadă, ustensile de bucătărie, televizoare defecte (Muzeul Instalatorului Român din Petroșani), textile cu texturi și texte adaptate (Muzeul Poeziei din Casa Muzeelor – Iași sau colecția Haute Culture), transformarea casei lui Ion D. Sîrbu în muzeu, pe cheltuială proprie. Așadar, materia comandă ideea, nu invers, ceea ce face din Barbu un artist experimental al concretului, al senzorialului

O simplă pălărie devine un obiect artistic datorită intervenției oricît de minimale cu un text sau mesaj: Cap sec. De aici, și variantele Cap demisec și Cap triplesec. Pînă și propria casă din Petrila a fost colonizată artistic, și pe exterior (un narativ vizual de tip bandă desenată, cu rescrierea în cheie comică a tiparului nostru existențial postmioritic, în care ciobanul are deja înfipte în spate cele două cuțite ale rivalilor săi), și pe interior, cu poezie de sus pînă jos, adaptată la direcția și suprafețele pereților. Chiar și curtea casei de pe strada 1 Iunie propune un traseu artistic ghidat de indicatoare atipice: Ștergeți-vă pe aripi!, Stop, ajungă-vă! I love kierkegaard!, Regiunea Autonomă Română, Foarte Micul Paris, No Pig’s Land, Te rog artă-mă! (apud Brâncuși). Casa părintească, aflată în imediata apropiere, a devenit Muzeul Mamei și, printre piese din mobilierul de odinioară, se strecoară instalații și alte intervenții artistice (borcanele de murături care conservă copilăria sub formă de bebeluși, vopsirea pereților în roz și nu numai), în special versuri din poeme centrate pe figura mamei. Astfel, intimul și domesticul au fost imortalizate într-un spațiu memorial și memorabil, în varianta personală la vie en rose

image

Chiar dacă ne-am obișnuit ca arta să aibă o dimensiune gravă și reflexivă, Barbu caută mereu poanta și creează contextul care să stîrnească rîsul, să spargă liniștea intimidantă, eventual instituțional(izat)ă a oricărui spațiu muzeal. Umorul este forma de detabuizare a unor teme sensibile, de natură identitară, sexuală, religioasă sau social-politică (cu obsesia naționalistă), pe care firile pudibonde le-ar putea expedia ușor în categoria indecenței (proiectul ,,Imn hăituit de bărbați” conține fotografii ale unor nuduri feminine, purtătoare de fragmente poetice). Poate că cei mai mulți îl cunosc pe Ion Barbu (doar) datorită rubricii de caricaturi tematice „Barburisme“ din Dilema veche (deși a marcat, satiric, și paginile publicațiilor AdevărulAcademia Cațavencu sau Evenimentul zilei), dar el este o personalitate complexă, cu o anvergură artistică poate prea puțin cunoscută față de cît ar merita. Poezia și caricatura, aparent imposibil de fuzionat, sînt cele două constante ale muncii lui, fiindcă au în comun esența, surprinsă în cîteva cuvinte cu efect percutant. 

Nici latura angajată, militantă a artei lui nu poate fi ignorată în cadrul proiectului de salvare a Minei Petrila de la demolare, început în urmă cu cîțiva ani împreună cu un grup de arhitecți și care necesită o abordare separată, poate cu titlul Centrul Pompadou (fosta sală de pompe a minei). În ciuda blocajelor de natură politică și birocratică, orașul natal, mort pe harta productivității economice, a reușit să devină Planeta Petrila, ca documentarul care l-a promovat, realizat de regizorul Andrei Dăscălescu. La noi, transformarea spațiilor industriale dezafectate în spații artistice neconvenționale, practică devenită obișnuită în Occident, se află abia la început.

image

Un dialog contestatar & ludic

În sfîrșit, Ion Barbu are parte de o expoziție ca la carte, de data asta neorganizată de el însuși în Petrila sau în alte spații neoficiale, în cadrul Complexului Muzeal din Bistrița-Năsăud. A beneficiat de sprijin instituțional din partea Palatului Culturii, prin directorul Gavril Țărmure, a lui Alexandru Gavrilaș, managerul Complexului Muzeal, a curatorului Constantin Țînteanu și a Linei Țărmure în calitate de mediatoare. La intrare, fixate pe gard, te întîmpină trei figuri caricaturale de tip cartolină: un preot cu Porunca a 11-a  Să nu ratați expoziția lui Ion Barbu!, un medic cu clasicul SfatDoar Ion Barbu vă mai face bine! (anticipare a unei terapii prin rîs, a hazului de necaz) și un polițist: Atenție, cine nu intră la expoziție ia amendă, plus bătaie! Toate aceste îndemnuri ludice dizolvă, strategic, pragul psihologic al celor care cred că arta se adresează doar celor inițiați (multe expoziții sînt destinate exclusiv lumii artistice) și conving publicul că au de-a face cu un artist subversiv, deschis, accesibil, care evită, prin autoironie, orice formă de conformism statutar. 

La subsolul Complexului, în spațiile de cărămidă cu tavan boltit, sînt expuse petropoemele. Spre deosebire de pietrele inscripționate cu versuri din mai vechiul proiect Pietre pentru templul meu, acum contează și suportul, suprafața de care sînt atașate pietrele, materialitatea, mediul, contextul clar delimitat, dar și sintaxa lor vizuală. Le vedem dispuse fie în mozaic, fie circular, ca repere ale unui ceas, în cădere de tip cascadă (picături sau spermatozoizi), fie de la stînga la dreapta, fie de la dreapta la stînga, radial, convergent, divergent. O piatră este o microcreație în sine: fiecare cuvînt beneficiază de o pictogramă și presupune o dublă lectură: semantică și vizuală. Dintre poeții ale căror fragmente au fost selectate, îmi vin în minte Angela Marinescu, Radu Vancu, Dorin Tudoran, Ion Stratan, Eminescu, Max Blecher, Leonid Dimov, Petre Stoica, Sașa Pană, Flavia Teoc.

La etaj se află spațiile destinate instalațiilor și caricaturilor, fiecare ușă are un afiș cu 70 de fotografii ale lui Barbu, din copilărie pînă în prezent, un mod inedit de a-și marca vîrsta, cu mesajul Cei 70 de ani de acasă. Pentru a atenua efectul timpului, fiecare ipostază are atașată o linie stilizată, de obicei zîmbet, ca la emoticoane. Barbu te ia prin surprindere prin imaginația lexicală, recurge la calchieri, aproprieri, hibridizări sau traduceri ludice din engleză sau franceză, dar și prin asocieri neașteptate între domenii, spații culturale și epoci diferite. ZZ TOPutin deturnează numele la președintele rus și cei doi capi ai Bisericii Ruse, dotați cu bărbile și ochelarii membrilor formației rock. O simplă schimbare de literă ca în N’Oblio Jamais schimbă radical reprezentarea, focalizată pe celebrul personaj cu cap țuguiat, dar cu simbolurile ciobanului moldovean, în prezența oii sale vizionare, ambii în variantă caricaturală. În Și de-a fi să mor, același cioban apare cu un brîu de explozibil atașat la costumul popular, iar printre dorințele lui apare interzicerea unui anumit tip de muzică: Iar la nunta mea / Să n-aud manea. Celebra metaforă Picior de Rai generează o sinecdocă înseriată: Gură de RaiGît de Rai, Gușă de Rai, Ochi de Rai, Dinți de Rai, Ceafă de Rai, iar oaia are o pancartă cu Limbă de Rai. De altfel, mitul mioritic este o preocupare constantă a lui Barbu, dai de interpretări în variantă proprie și pe casa lui din Petrila, și la Muzeul Poeziei din Iași, și la expoziția din Bistrița, într-un narativ de tip bandă desenată. 

Celebra și (pe atunci) scandaloasa Origine a lumii pictată de Courbet are suprapusă figura lui Jimi Hendrix, care substituie, cu părul său inconfundabil, zona pubiană feminină. Din încrucișarea asta ,,nenaturală” a ieșit Originea lumii rock. Guns N’Roses au, ca siglă, trandafirii pesediști, iar Metallica, figuri de romi care transportă fier vechi. Debranduirea marilor logo-uri, mesaje, denumiri prin adaptarea la mentalul și experiența colective autohtone demistifică distanța artificial creată de comportamentul snob, idolatrizant al consumatorului pre(ten)țios, privilegiat, dar și rigiditatea celor care restrîng arta pe criterii ideologic-naționaliste și geopolitice. Toate modele și ideile trebuie să circule într-o universalitate neîngrădită de limite, granițe teritoriale sau bariere mentale. 

Arta lui Barbu anulează ierarhii și dualități de tipul elitist/popular, intelectual/consumerist, occidental/oriental, laic/religios și ne fac conștienți de adicția și inechitatea socială pe care le creează. Mărul Apple are mușcătura Evei cu efect de oglindă (Ave Eva). Lozincile, titlurile celebre de albume, melodii sînt recontextualizate, iar imaginile cult, coborîte în cotidian. Cei patru Beatles traversînd zebra de pe Abbey Road apar însoțiți de cîte o femeie simplă, anonimă din mediul rural, John Lennon are în loc de lentile felii de lămîie și devine John Lemon într-o abordare înseriată de tip Andy Warhol, Nights in White Satin caracterizează o figură decedată într-un sicriu capitonat cu alb, instituția fals apolitică C.C.R. devine abrevierea trupei Credence Clearwater Revival, cei patru The Rolling Stones formează Dead Penis Society

Pe dinamica ludică on/off, Paul Simon apare în varianta lui Simoff, un măturător de stradă care își adună materia sonoră reziduală compusă din note muzicale. Toți marii artiști rock ai anilor ’60-’70-’80 apar în lucrările lui Barbu: Leonard Cohen, Queen, Bob Dylan, Deep Purple, Eric Clapton, Pink Floyd, Emerson, Lake & Palmer. La Queen vedem The Show Must Go Off, cu celebrele figuri ale membrilor trupei din Bohemian Rhapsody, dar fără cea a lui Freddie Mercury. Cina cea de taină iese din simbolistica sacră a împărtășirii prin interogația Hey, Jude?, titlul piesei semnate de Beatles. 

Barbu este într-un permanent dialog contestatar și ludic cu tipare culturale consacrate, care au modelat, dar și sechelizat, de-a lungul timpului, mentalul colectiv. Tradiția artistică este revizitată și revizuită din perspectiva unui artist român obișnuit să fie discreditat de instituțiile de cultură de tip UAP. În sala caricaturilor, Barbu a plasat cîte un dispozitiv sonor cu piese și/sau albume celebre, care le transformă în fonocaricaturi, făcînd din actul de receptare o experiență multisenzorială. 

Imaginația și ironia lingvistică, centrate pe particula o, scrisă de mulți conaționali cu sau fără cratimă, deseori după ureche, generează o serie de cuvinte scoase din familiarul exercițiului de comunicare, în îndemnuri insolite, dar cu interjecția de adresare mă!, specifice comportamentului nostru conversațional: Heter-o, mă!, Bubic-o, mă!, Pup-o, mă! (cu buzele lui Mick Jagger!), Zo-o, mă!, Antiter-o, mă!, Alter eg-o, mă!, Zorr-o, mă!, Placeb-o, mă!, Picass-o, mă!. De data asta, sonoritatea o ia înaintea sensului, fără să se mai sinchisească de el. Bineînțeles că nu lipsește colecția de tricouri inscripționate în același stil și spirit dezinhibat, sclipitor, marca Ion Barbu. 

Expoziția Cei 70 de ani de acasă ne oferă accesul la o producție artistică impresionantă, în care vîrsta este doar o cifră, oricît de clișeic ar suna. Nu degeaba, pe ceasul preferat al lui Barbu, în locul fiecărei ore, apare același cuvînt, Now. Barbu nu știe sărbători altfel decît în spiritul lui acum, lucrînd și prelucrînd idei dintre cele mai năstrușnice, care îl ține în aceeași formă de cînd am privilegiul să îl cunosc, oferind alternative și ARTelnative la realul imediat și la experiențele noastre concrete de viață.

Teodora Coman este poetă. Ultima carte publicată: Lucy, Editura Tracus Arte, 2021.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.