O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...

Publicat în Dilema Veche nr. 962 din 15 septembrie – 21 septembrie 2022
image

● Jón Kalman Stefánsson, Povestea Ástei, traducere din limba franceză de Magda Răduță, Polirom, 2022.

Cel mai recent roman tradus în limba română al lui Jón Kalman Stefánsson, Povestea Ástei, urmărește nu doar traseul unei vieți trăite cu voluptate și de-a lungul căruia se întrețes împliniri, melancolii, dragostea, durerea și doliul, ci Stefánsson aproape preschimbă călătoriile și întreaga viață a Ástei într-o mitologie scandinavă plină de melancolie. Romanul configurează o Islandă aproape distopică în care personajele sînt atît de complex construite, vii și absente totodată, încît am putea spune că Stefánsson n-a reușit aici să înfățișeze nici măcar un singur caracter mai analitic, rațional, căci viața spasmodică a Ástei, la fel ca a celorlalte personaje, se constituie în jurul orgoliilor, al emoțiilor mocnite, niciodată exprimate, dar care defulează strident și îmbracă forma unor gesturi fatale și spontane, ale căror repercusiuni excavează în destinul fiecărui personaj lăsînd goluri niciodată descoperite de ceilalți.

 Jón Kalman Stefánsson transformă acest roman într-o adevărată inginerie narativă. Cartea se construiește din zeci de micro-narațiuni, asemenea unor viniete care interferează și fragmentează cronologia relatărilor, acoperind decenii și secole de istorii personale și de familie, cu deznodăminte cînd tragice, cînd marcate de fraze deschise. Viața încărcată de spasme și de voluptate a personajelor decurge în răspăr cu viața monocordă a unui spațiu izolat și rece, în care frigul nu lasă loc decît unei vieți tihnite și aproape caduce și unde oamenii se pot împlini numai de-a lungul unei singure luni pe an căci, în Islanda, iunie înseamnă o lună de soare, o lună a iubirii, a nașterii, a plenitudinii și a fecundității, singura lună pe an în care nu se poate muri în Islanda.  Pe de altă parte, în Povestea Ástei, Islanda lui Stefánsson este o poezie cînd tristă, cînd plină de exuberanță și mereu un tablou cu lumini și nuanțe contrastante, căci Islanda Ástei e întunericul și, în același timp, tărîmul binecuvîntat al luminilor. 

Personajele lui Stefánsson nu sînt doar spontane, ci și de o delicatețe și o sensibilitate sfîșietoare, ele își trăiesc zilele și angoasele pe fundalul muzicii Ninei Simone, a lui Bob Dylan, a lui Chopin și Bach sau a maeștrilor scandinavi precum Odd Børretzen. Ei își toarnă viețile în cititul cărților de ficțiune, care servește drept refugiu și un mod de a trăi autentic, căci, așa cum spune la un moment dat unul dintre personajele lui Stefánsson, numai „nenorocita asta de literatură este cîteodată singura care poate să prezinte viața așa cum e ea cu adevărat”. Ásta însăși este produsul unei iubiri convulsive și al unei iubiri trăite prin literatură deopotrivă. Din acest punct de vedere, romanul își îndeplinește cu desăvîrșire funcția metatextuală, căci prin abundența referințelor, în Povestea Ástei, Stefánsson livrează și o prețioasă antologie de literatură scandinavă.

În arhitectura narativă complexă a romanului este inserată o instanță narativă situată dincolo de coordonatele temporale și de spațiu ale narațiunilor centrale, și care se încarnează într-o aparentă corespondență a unui cuplu oarecare. O corespondență care se derulează în conul de umbră al romanului și e prezentă pe tot parcursul cărții. O corespondență a două voci care nu pot fi identificate în totalitate cu nici unul dintre personaje, dar împrumută din persona cînd a Ástei, cînd a altor personaje. Trebuie spus aici că Povestea Ástei este și un roman despre tăceri apăsătoare ori scrisori niciodată expediate, ajunse la destinație sau desigilate. Corespondența, care la rîndul ei ia forma scrisorilor scrise mai mult pentru sine și care cunoaște mai mult o expeditoare – răspunsurile și reacțiile celuilalt rămînînd nedescoperite –, contrapunctează tăcerea generală a personajelor din roman și dă glas faptelor nespuse de către acestea și, pe această cale, nu doar că vorbește în locul celorlalți, dar dă un sens narațiunilor fragmentate și amplifică tensiunile emoționale care constituie principala miză a cărții. 

Recitind această cronică minimalistă, de altfel, și inventariind ce s-ar mai putea spune despre romanul lui Stefánsson, conchid că n-au mai rămas multe de spus, dacă existau vreodată multe de scris despre această carte. Povestea Ástei este un roman despre care nu se poate scrie mult, căci nu e o carte care cere hermeneutici complexe – deși ar suporta lecturi fenomenologice generoase –, ci lectura ei trebuie categoric trăită, iar aceasta e o experiență autentică în sine.

Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului. Și, deloc în ultimul rînd, trebuie spus că poeticitatea și atmosfera textului sursă au fost redate ireproșabil în ediția românească, traducerea ambițioasă a Magdei Răduță și redactarea perseverentă și atentă a Sînzianei Cotoară trebuie salutate și aclamate, la fel ca măiestria de romancier dovedită de Jón Kalman Stefánsson, căci Povestea Ástei în limba română are un autor tricefal, format deopotrivă din J.K. Stefánsson, Magda Răduță și Sînziana Cotoară, care, fără îndoială, au livrat un roman impecabil pieței de carte din România în 2022.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cum a luat naștere Partidul Comunist, care urmărea dezmembrarea țării: Dobrogea să fie dată Bulgariei, Ardealul Ungariei, iar Basarabia „măreței Uniuni Sovietice“ VIDEO
La 8 mai 1921, a început la București Congresul Partidului Socialist din România, când s-a hotărât transformarea formațiunii în Partidul Comunist din România. În 1924, formațiunea politică a fost scoasă în afara legii.
image
Ce s-ar întâmpla dacă Rusia ar folosi o armă nucleară. De ce amenințarea nu trebuie ignorată
Cu cât NATO se apropie mai mult de Ucraina, cu atât Putin va flutura mai mult armele nucleare și cu atât mai mare este riscul ca el să le folosească, spune Christopher S. Chivvis, fost ofițerul național de informații al SUA pentru Europa în perioada 2018-2021
image
Gunoiul unora, comoara altora. Cât câștigă, zilnic, un român care adună PET-uri reciclabile din coșurile de gunoi
Gunoiul produs de unii s-a transformat, în ultimele luni, în comoara altora. La nivel național au apărut tot mai multe persoane care colectează PET-uri, din diverse locuri, pentru a obține garanția de 50 de bani în schimbul lor.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.