„Nu-i chip de Eros să fug”

Publicat în Dilema Veche nr. 1023 din 16 noiembrie – 22 noiembrie 2023
image

Antologia palatinăCartea a V-a. Poemele iubirii, editoare și coordonatoare Simona Nicolae, Editura Universității din București, 2023.

Mănușă mi-a venit, trebuie s-o spun, felul cum își încheie Liviu Franga eruditul său „Epilog” la această colecție de epigrame ale Antichității: făcînd trimitere la optzecism și, din optzecism, tocmai la volumul colectiv Aer cu diamante. Nefiind eu clasicist, deși mi-aș fi dorit-o, n-aș fi îndrăznit să propun cu voce plină o asemenea mezalianță, chiar dacă gîndul ei m-a însoțit subreptice și continuu de-a lungul lecturii. N-ar fi avut cum să nu. În plină pandemie, mi-am petrecut niște luni foarte fertile amănunțind un studiu despre notele de sensibilitate care-i apropie pe Cărtărescu de Sextus Propertius. Și mai demult, m-am entuziasmat de ideea lui Romulus Bucur de a instrumenta o întreagă predicație, Arta războiului, sub identitatea jucată a unui soldat roman plimbat dintr-o campanie în alta.

Astfel încît, mărturisesc, dînd în recenta versiune a Antologiei palatine peste versurile lui Rufinus către curtezana Prodíce (21), mi-am amintit de Florin Iaru, de Jos realitatea, și de un poem ca „Visătoarea” (nu-l reproduc, nici măcar fragmentar: a făcut destulă vîlvă la apariție). Tot așa cum o secvență a aceluiași Rufinus: „Goală ești, coapsa ta dulce îmi mîngîie trupul acuma, / dar a mea vînă‐a slăbit și, de‐osteneală, s‐a stins. / Suflet sărman, haide, scoală de‐ndată și nu‐ți pierde firea! / Vei căuta într‐o zi clipa ferice de‐acum” (47), mi l-a amintit pe Alexandru Mușina din Hinterland. Scuzați: „Ce bine-i să fii tare în carici! / Aproape că uitasem dimineața / în care te trezești simțind cum viața / pulsează-n cele două bile mici”. Ca să se înțeleagă de ce anume, adaug, urmînd precizarea editorilor, că vocativul „suflet sărman”, θυμὲ τάλας, admitea și sensul obscen de (pe latinește, acum) membrum virile. 

Nici „douămiiștii” mei nu-s, din punctul acesta de vedere, atît de inocenți cultural pe cît s-au consolat unii critici să-i descrie. Am provocat, nu cu mult timp în urmă, mirarea celor de la România literară plasîndu-l pe ieșeanul Constantin Acosmei în filiația Mallarmé și în umbra lui Bertolt Brecht. Sper să-i contrariez și de data asta, cînd mă amuz descoperind în Jucăria mortului aceste versuri: „(musca amorțită / care se plimba / pe genunchii tăi / a zburat și mi s-a / așezat pe obraz)” din poemul Ars amandi, foarte consonante cu acelea (152) ale lui Meléagros din Gádara: „Zboară‐mi, țînțarule, iute aprod, Zenophílei, în șoaptă, / vîrful urechii ciupind, spune‐i dar, rogu‐te,‐așa: / «El te așteaptă, e treaz»”. Bibliografie suplimentară, ca să nu mă trezesc iar, tam-nisam, la „Ochiul magic”, singurul cu temele făcute: Viorica Golinescu. Editura Univers, 1988. 

De la această încercare aș începe discuția propriu-zis filologică. Pentru că, oricîte merite am găsi precedentei traduceri, ele devin în cel mai bun caz discutabile prin comparație cu excelența datorată, azi, echipei formate din Simona Nicolae, Cristian Șimon, Margareta Sfirschi-Lăudat și Sorana-Cristina Man. E vorba, în primul rînd, de cantitate: ediția de la Editura Universității transpune integral cartea a cincea, nu doar o selecție din ea, decupată în așa fel încît să nu încalce, cumva, limitele de pudoare ale epocii. Cantitativă e și cealaltă eroare pe care actualii editori o indică, o glosează și-o evită: căci Viorica Golinescu se îndepărtează mult de metrica originalului, preferînd, inexplicabil, hexametrii cinstitului distih elegiac. 

Ceea ce, nefiind o simplă imprecizie de ordin aritmetic, duce, uneori, la serioase și ireparabile coruperi de sens. Și n-o spun eu, ca outsider, ci o dovedește meticulos, preț de cîteva pagini, același Liviu Franga. Chiar și celor lipsiți de simț ritmic, o asemenea versiune li se va părea, nu mă îndoiesc, împiedicată și neglijentă: „«Cu bine rămîi» eram gata să spun, dar iarăși, iar mă grăbesc / Cuvîntul să‐mi iau înapoi, din nou rămîn lîngă tine! / O despărțire îmi pare atît de‐nspăimîntătoare / Ca noaptea cea mai amară pe‐un fioros Acheron! / Tu ești pentru mine o zi luminoasă; dar ziua e mută, / La tine însă mă‐ncîntă dulcele glas de Sirenă, / Mai vrăjitor ca al lor, de care speranțele mele / Cu toată inima mea, stăruitoare, s‐au prins”.

Menophila fellatrix

În ce mă privește, ca unul care le-a citit pe ambele, una, demult, pentru cultura generală, cealaltă, în săptămînile din urmă, cu delicii și notițe, mă declar încîntat mai cu seamă de aparatul critic al ultimei. Știu că, între cititori, notele sînt o specie aparte de bau-bau. Dar nu obosesc să susțin că rău fac aceia care, doar dintr-o frică difuză, evită întîlnirea cu subsolurile explicative. Dacă le apăr cauza pur și simplu, principial, dintotdeauna, de astă dată mă simt încurajat s-o fac mai apăsat ca oricînd. Căci a le ocoli înseamnă, întîi și-ntîi, a rata un manual de civilizație antică en miettes, presărat cu trimiteri (nu doar) de atmosferă. Sintagma „pe la ora a cincea” dintr-un poem al lui Posseídipos (183) e, de pildă, lămurită fără greș: „Ziua era împărțită în douăsprezece ceasuri egale (ca și noaptea), a căror durată varia de la un anotimp la altul. A cincea oră era, așadar, cea de dinaintea amiezii (11 a.m.)”. 

Ca și altele. Ca și numeroase intertexte care scufundă aceste epigrame în apele mai adînci, coborînd pînă la Homer sau Hesiod, pe care, firește, îi răstălmăcesc dezinvolt și subtil. Argument solid, dar poate prea general ca să fie convingător pentru cei dedați la alt fel de generalități. La obiect: același aparat oferă și necesare corijări de pronunție, prea după ureche, căci prea după Legendele Olimpului. Așadar: „Chrýsilla”, nu „Chrysílla”, „Agáthon”, nu „Agathón”, dar mai ales „Ártemis”, „Hyménaios” și „Ádonis”. Dacă versurile ca atare au epicul lor, „poveștile” onomastice sînt, în schimb, fermecătoare. Încep chiar cu primul nume de mai sus, care ar echivala cu „aurita” sau, încă și mai precis, cu „aurișor”. Dar există și Helidora, „darul soarelui”, și Lisidice, „dreptatea care eliberează”, și „Menophile”, iubitoarea Lunii, și Rhodanthe, „floare de trandafir”, și Tryphera, „tandra” și altele, și altele. 

Și mai la obiect: fără aceste note, sistemul de aluzii sexuale din Antologie ar rămîne, ce mai încoace-ncolo, inaccesibil. Desfid pe oricine s-ar încumeta să deducă, din poemul (105) lui Marcus Argentarius („Între hetaire, se spune că alt cer i‐e dat Menophílei: / altu‐i, căci gustă din tot ce‐i deșănțat și murdar. / Haide, veniți, caldeeni, lîngă ea! Veți vedea pe‐a ei boltă / Cîinele Mare, focos, Gemenii ispititori”), înțelesurile pe care editorii le revelează în numai cîteva rînduri, clare și lămurite: 

„Calamburul este asemănător în greacă și în română: κόσμος și οὐρανός desemnează deopotrivă bolta cerească și bolta palatină. Pentru figura controversată a personajului Menophila, vezi A. P. V 116 și «Catalog de curtezane», s. u. «Menophila». Caldeenii (numele elenistic al babilonienilor) erau astronomi și astrologi renumiți. Numele celor două constelații, Κύων și Δίδυμοι («Cîinele» și «Gemenii»), erau asociate cu organele virilității: caldeenii erau chemați, așadar, să o vadă pe Menophila fellatrix”

Aceeași e situația altor poeme, cum e acest (99) cu autor neidentificat: „Vreau, citharedo, venind lîngă tine, să‐nstrun și eu coarda / cum o faci tu: sus o bați, iar, la mijlóc, o răsfeți”, unde numai cu foarte, foarte multă suspiciune (deci cu o risipă de efort nejustificată) s-ar putea ajunge la o ambivalențele din comentariul de subsol: „Epigrama este o metaforă a gesturilor amoroase. Din textul grecesc, lipsește cuvîntul «coardă», cele două adjective – «de sus» (ὑπάτην) și «de la mijloc» (μέσην) – fiind însoțite doar de articol (τήν). Această eludare face posibilă o interpretare echivocă, erotică, referentul fiind fie χορδήν „coarda» (coarda înaltă a cytharei, respectiv cea de tonalitate medie), fie γυναῖκα «femeia» (în acuzativ în text). Comedia Adunarea femeilor a lui Aristophanes (v. 990 sqq. și v. 260) relevă sensurile conotate erotic ale termenilor discutați”.

N-aș vrea cu nici un chip să dau de înțeles că Antologia palatină ar fi un PornHub dinaintea apariției Internetului. Honni soit... Știți continuarea. Dacă aduc în discuție aceste exemple e dintr-o credință mai densă: anume aceea că din secolul al III-lea î.Hr., de cînd datează cele mai vechi epigrame de-aici, și pînă azi, omul și-a schimbat, ca și lupul din proverb, mai degrabă drapajele decît năravurile. Cultivă, în atingeri, aceleași jocuri, apelează la aceleași capcane („Sînt fericit și-o iubesc: eu i-am dat ca pe-o mare favoare / ce aș fi vrut orișicum fetei în dar să-i ofer”, încheie, într-un rînd, Agathias Scholasticul, eminescianizînd parcă în maniera poemelor despre „Marta”), e, cînd e să fie, buruienos pe-aceleași trasee și nervúri, are aceleași constelații de temeri, suferă, însingurat, ca Paulus Silentiarius, cu egală disperare: 

„Zi‐mi pentru cine‐ți vei face tu bucle, te‐ntreb pentru cine / mîinile‐ți vei îngriji, netede unghii avînd? / Ori pentru ce‐ți vei găti tu veșmîntul cu scoici de porfiră, / de nu‐ți mai e primprejur mîndra Rhodópe de‐acum? / Ochii ce n‐o pot vedea pe Rhodópe să nu mai privească / raza de aur, în zori, care răsare lucind”. 

Nu totul e, se vede treaba, despre trup, dar totul are corporalitate. Cît de mazilescian sună acest (74) de Rufinus: „Iată, Rhodócleia, azi îți trimit o frumoasă cunună, / mîinile mele‐mpletind flori minunate în ea: / crini și‐o narcisă plăpîndă, și‐o înrourată‐anemonă, / mugure de trandafir și‐ntunecat toporaș”. Și nu pentru neuitatul „ah, salvie, levănțică, iasomie, trandafir” al acestuia, ci pentru radicalitatea cu care, din mijlocul delicateții, autorul lui Va fi liniște, va fi seară proclama în jurnalul său că moartea (a lui, desigur) „a început pe 22 decembrie 1983” cu cîteva luni, opt parcă, înainte ca aceasta chiar să se-ntîmple, pe neașteptate. La fel și-n ce-am citat: în acronim, primele patru nume de flori, κρίνονῥοδέηἀνεμώνηνάρκισσος, adăugate celui de-al cincilea, ἴον, însumează, prin inițialele lor, cuvîntul κράνιον. Craniu, adică. 

Cosmin Ciotloş este critic literar și lector la Facultatea de Litere din București. Cea mai recentă carte publicată:Cenaclul de Luni. Viața și opera, Pandora M., 2021.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.