Monștri fabuloși Dracula, Alice, Superman și alți prieteni literari

Alberto MANGUEL
Publicat în Dilema Veche nr. 1016 din 28 septembrie – 4 octombrie 2023
image

Ghidurile turistice ne propun excursii pe rutele dificile ale lui Ulise și Don Quijote. Despre clădiri în ruină se pre­tinde că adăpostesc iatacul Desdemonei și balconul Julietei. Un sat columbian ne asigură că este chiar Macondo al lui Aureliano Buendía, iar insula Juan Fernandez se laudă că l-a găzduit, cu secole în urmă, pe straniul imperialist Robinson Crusoe. De mulți ani încoace, serviciul poștal britanic se ocupă de corespondența trimisă domnului Sherlock Holmes pe adresa Baker Street, nr. 221 B, după cum Charles Dickens primea o avalanșă furibundă de scrisori în care era învinovățit pentru moartea micuței Nell din Vechiul magazin de antichități.

Biologia afirmă că descindem din creaturi din carne și oase, dar, în adîncul nostru, știm că sîntem fiii și fiicele unor fantome din cerneală și hîrtie. Cu mult timp în urmă, Luis de Góngora le-a descris cu aceste cuvinte: „Căci visul, izvodind reprezentații / În al său teatru peste vîntu-n zare, / Îmbracă umbre în frumoase straie” (Luis de Góngora, Închipuiri, citat în Jorge Luis Borges, „Călăul milostiv“, traducere de Tudora Șandru Mehedinți, în Opere, vol. 3, Editura Univers, 2000).

Termenul fiction – „ficțiune“ – a pătruns în limba engleză la începutul secolului al XV-lea, avînd sensul de „ceva in­ventat sau imaginat“. Dicționarele etimologice ne spun că a derivat, prin intermediul limbii franceze, din participiul perfect al verbului latin fingere, care însemna la origine „a frămînta sau a modela lutul“. Așadar, ficțiunea este un fel de Adam verbal modelat din țărîna primordială după chipul Autorului și animat de acesta cu suflarea vieții. Poate că de aceea, contrar aparențelor, în cele mai bune momente ale lor, personajele literare par deseori mai vii decît priete­nii noștri în carne și oase. Nu se rezumă la poveștile lor, ci schimbă intriga la fiecare lectură, scoțînd la iveală anumite scene și ascunzîndu-le pe altele, adăugînd un episod intere­sant pe care îl uitaserăm în mod misterios sau un amănunt care pînă atunci rămăsese neobservat. Atenționarea lui Heraclit cu privire la timp este valabilă pentru orice cititor: nu pășim niciodată de două ori în aceeași carte.

Pentru cititori, descoperirea lumii are loc adesea în pa­ginile cărților. Cînd Alice, în Alice în Țara din Oglindă, îl întîlnește pe Humpty Dumpty cocoțat periculos pe un zid îngust, îl întreabă grijulie dacă nu crede că ar fi mai în sigu­ranță jos, pe pămînt. „Bineînțeles, nu cred!“, îi răspunde Humpty, mîrîind la ea. „Dacă ar fi să cad – ceea ce nu s-ar putea întîmpla, dar dacă aș cădea...“ Face o pauză solemnă. „Regele mi-a făgăduit... cu propria lui gură... să... să...“ „Să-și trimită toți caii și toți oamenii“, îl întrerupe Alice, cu nechibzuință. Humpty răbufnește furios: „Înseamnă că ai as­cultat la ușă... ai tras cu urechea pe după copaci... sau pe coșul casei... altfel n-aveai de unde să știi!“. „Nu-i adevărat“, răspunde Alice cu multă blîndețe. „Totul e scris într-o carte.“ Nici un cititor adevărat nu ar găsi surprinzătoare ex­plicația lui Alice.

Cititorii din întreaga lume își exprimă venerația față de autori ca Shakespeare și Cervantes, dar aceste ființe, imor­talizate în portrete optimiste sau pesimiste, sînt mai puțin tangibile decît creațiile lor nemuritoare. Regele Lear și Lady Macbeth, Don Quijote și Dulcineea sînt prezențe re­ale, chiar și pentru mulți dintre cei care nu au citit nicio­dată cărțile. Sîntem mult mai familiarizați cu pasiunile zbuciumate ale reginei Dido și ale lui Don Juan decît cu viețile intime ale lui Virgiliu și Molière, excepție făcînd acele aspecte dezvăluite în romanele lui Hermann Broch și Mihail Bulgakov. Cititorii au știut întotdeauna că reveriile ficțiunii dau naștere lumii pe care o numim „reală“.

Dante era perfect conștient de acest lucru. În Cîntul IV al Infernului, după trecerea prin înspăimîntătoarele porți care alungă orice speranță, Virgiliu îi arată lui Dante caste­lul nobil care adăpostește sufletele drepților născuți înainte de venirea lui Hristos. Printre bărbații și femeile cu ochi abătuți și îndurerați de acolo, Dante îl zărește pe Enea, eroul visat de Virgiliu, și îl pomenește cu doar două cu­vinte: „ed Enea“. Dante pare să înțeleagă că, dacă trebuie să-i acorde lui Virgiliu realitatea complexă necesară, avînd în vedere că este unul dintre cei trei protagoniști principali ai Divinei Comedii, atunci personajul imaginar (Enea) nu poate avea același statut ca personajul care l-a născocit (Virgiliu). Enea există în Divina Comedie, dar numai ca o umbră trecătoare, pentru ca Virgiliu să se înrădăcineze în mintea cititorului nu doar ca autor istoric al Eneidei, ci și ca memorabilul tovarăș de călătorie al lui Dante.

Empatia vindecă sinele

În adolescență, grație unui profesor de liceu excentric, am ajuns să citesc cîteva dintre lucrările lui Edmund Husserl despre fenomenologie, care păreau captivante pentru mințile noastre idealiste. Deși majoritatea adulților pă­reau să considere că numai lucrurile tangibile sînt demne de atenție, Husserl, spre încîntarea noastră, susținea că pu­tem stabili o legătură, chiar una profundă, cu lucruri soco­tite inexistente. Sirenele și unicornii, din cîte știm noi, nu au o existență tangibilă dovedită, chiar dacă din bestiarele medievale chinezești aflăm că motivul pentru care unicor­nii nu sînt văzuți prea des este timiditatea lor naturală exa­gerată. Și totuși, susținea Husserl, mintea umană poate fi îndreptată către aceste ființe imaginare și poate stabili în­tre noi și ele ceea ce el numește în mod nepoetic „o relație diadică normală“. De-a lungul vremii am stabilit relații de acest tip cu sute de astfel de creaturi.

Dar nu orice personaj literar este tovarășul preferat al oricărui cititor; doar cele pe care le îndrăgim cel mai mult ne însoțesc pe parcursul vieții. În ceea ce mă privește, nu simt ca fiind ale mele necazurile fără îndoială sfîșietoare cu care se confruntă Renzo și Lucia din Logodnicii, Mathilde de La Mole și Julien Sorel din Roșu și negru sau familia Bennet, atît de preocupată de statutul social, din Mîndrie și prejudecată. Mă simt mai apropiat de mînia răzbună­toare a Contelui de Monte Cristo, de neclintita încredere în sine a lui Jane Eyre, de melancolia rațională a lui Monsieur Teste al lui Valéry.

Tovarășii mei mai apropiați sînt mulți: Omul care era Joi al lui Chesterton mă ajută ca prin farmec să fac față absurdităților vieții de zi cu zi; Priam mă învață să deplîng moartea prietenilor mai tineri, iar Ahile, pe cea a bătrînilor mei îndrăgiți; Scufița Roșie și Dante pelerinul mă călăuzesc prin pădurile întunecate de pe drumul vieții; vecinul lui Sancho, Ricote cel exilat, mă ajută să înțeleg într-o oarecare măsură trista noțiune de prejudecată. Și sînt atît de multe alte personaje!

Poate că una dintre principalele calități ale acestor mon­ștri fabuloși este identitatea lor multiplă și schimbătoare. Înrădăcinate în propriile lor povești, personajele literare nu pot fi ținute captive între copertele cărților, oricît de mic sau de mare ar fi acest spațiu. Cu Hamlet facem cunoștință sub arcadele oarbe din Elsinore, cînd este deja ajuns la maturitate, și moare încă tînăr, un cadavru printre altele, într-o sală de ospețe a castelului, însă generații de cititori au recuperat din negura nescrisă atît copilăria sa freudiană, cît și cariera sa politică postumă – de exemplu, în cel de-Al Treilea Reich, unde a devenit cel mai jucat personaj de pe scena germană. Tom Degețel a crescut în dimensiuni, Elena a devenit o hoașcă, Rastignac al lui Balzac lu­crează pentru Fondul Monetar Internațional, Ulise a naufra­giat pe coasta Lampedusei, Kim a fost recrutat în Ministerul de Externe britanic, Pinocchio lîncezește într-un lagăr de concentrare pentru copii din Texas, Principesa de Clèves a fost obligată să-și caute un loc de muncă în cartierul Skid Row din Los Angeles.

Spre deosebire de cititorii lor, care îmbătrînesc fără a mai întineri vreodată, personajele lite­rare sînt, simultan, atît cele care au fost la momentul în care le-am citit pentru prima dată poveștile, cît și cele care au devenit în lecturile noastre succesive. Fiecare personaj literar este asemenea lui Proteu, zeul mării pe care Poseidon l-a înzestrat cu puterea de a lua orice formă din univers. „Știu eu prea bine cine sînt“, declară Don Quijote în una dintre primele sale aventuri, după ce un vecin încearcă să-l convingă că nu este vreun personaj imaginar din romanele cavalerești îndrăgite de el. „Și știu că pot fi nu numai ceea ce am spus, ci pot să fiu toți cei doisprezece pairi ai Franței laolaltă, și toți cei nouă cavaleri ai Faimei, pentru că toate isprăvile pe care le-au făcut ei, luați buluc și fiecare în parte, nu-s nimica pe lîngă ale mele!“ (Miguel de Cervantes Saavedra, Iscusitul hidalgo Don Quijote de la Mancha, traducere de Ion Frunzetti și Edgar Papu, Editura Minerva, 1987). Don Quijote își asumă cu empatie miriadele de identități ale personajelor din cărțile citite de el.

Revenim la etimologii. Ca și „simpatia“, „empatia“ pro­vine din grecescul pathos, care înseamnă „a îndura“ sau „a suferi“. Cuvîntul empathes cu sensul de „foarte afectat de“ nu este prea des utilizat în textele grecești. Aristotel, de exemplu, folosește termenul o singură dată în Cartea a VI-a a tratatului său Despre vise, pentru a se referi la frica intensă pe care o trăiește un laș care visează că se apropie dușmanii săi. În limba engleză, „empatie“ este un termen introdus relativ recent. A fost inventat în 1909 de un psiholog de la Universitatea Cornell, Edward Bradford Titchner, care l-a propus ca echivalent pentru germanul Einfühlung. Potrivit lui Titchner, acest impuls emoțional de a „simți pentru“ ceva sau cineva este o strategie de care ne folosim cu scopul de a găsi în exemple exterioare (ca în visele lașului lui Aristotel) soluții pentru conflictele noastre interioare. Așadar empa­tia, după cum sugerează Titchner, vindecă sinele.

David Hume a ajuns la această concluzie chiar mai de­vreme. În 1738, în Tratat despre natura umană, el a obser­vat următoarele: „Este într-adevăr evident că, atunci cînd simpatizăm cu pasiunile și sentimentele altora, aceste emoții apar la început în mintea noastră ca simple idei și le percepem ca aparținînd altei persoane, așa cum perce­pem orice altă realitate. Este, de asemenea, evident că ideile despre afecțiunile altora sînt convertite în înseși impresiile pe care le reprezintă și că pasiunile apar în con­formitate cu imaginile pe care ni le formăm despre ele“. Husserl ar spune că acei „alții“ nu trebuie să fie neapărat în carne și oase.

Propria mea experiență a fost una husserliană. Omul își poate construi autobiografia în multe feluri: cu ajutorul lo­curilor în care a trăit, al viselor pe care le-a avut și pe care încă și le amintește, al întîlnirilor marcante cu bărbați și femei de neuitat sau prin simpla relatare cronologică. Întotdeauna m-am raportat la viața mea ca la întoarcerea paginilor unei cărți. Lecturile formează harta mea imaginară, îmi definesc aproape fiecare experiență intimă și, folosindu-mă de un anumit paragraf sau chiar de un sin­gur rînd, pot rezuma aproape tot ceea ce cred că știu despre lucrurile esențiale.

(fragment în avanpremieră din volumul Monștri fabuloși. Dracula, Alice, Superman și alți prieteni literari, aflat în curs de apariție, în traducerea Oanei Ionașcu, la Editura Orion)

Alberto Manguel (n. 1948) este critic literar, eseist și prozator argentinian. Din opera sau au apărut (selectiv): Istoria lecturii (Editura Orion, 2022), Sfîrșitul bibliotecii mele (Editura Nemira, 2019) și Biblioteca nopții (Editura Nemira, 2011).

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.