Măști și oglinzi

Publicat în Dilema Veche nr. 863 din 22 - 28 octombrie 2020
Măști și oglinzi jpeg

ÔŚĆ Javier Cercas, Impostorul, traducere de Mariana Sipo╚Ö, Editura RAO, 2019.

Una dintre ├«ntreb─ârile la care Javier Cercas ├«ncearc─â de mult timp s─â r─âspund─â este cea legat─â de veridicitatea reconstruc╚Ťiei istorice. Dac─â ├«n Solda╚Ťii de la Salamina aceast─â reconstruc╚Ťie avea ├«n centrul ei un important militant falangist, ajuns apoi pies─â de baz─â ├«n guvernarea lui Franco, Cercas reia acum procesul sond─ârii acestei memorii istorice sub pretextul ÔÇ×├«n╚ŤelegeriiÔÇŁ unui personaj celebru, ╚Öi anume Enric Marco, impostorul care a pretins timp de c├«teva decenii c─â ar fi fost supravie╚Ťuitorul lag─ârelor de concentrare naziste de la Mauthausen ╚Öi Flossenb├╝rg, reprezent├«nd chiar la nivel ├«nalt o asocia╚Ťie spaniol─â a victimelor acestor lag─âre. Demascat ├«n 2005, Marco a recunoscut impostura, sus╚Ťin├«nd ├«ns─â c─â minciunile lui au fost simple omisiuni ╚Öi c─â ├«ntreaga sa via╚Ť─â a fost cea a unui lupt─âtor plin de eroism care s-a opus din r─âsputeri franchismului ╚Öi nazismului.

A╚Öa cum a procedat ╚Öi ├«n Solda╚Ťii de la Salamina, Cercas ├«╚Öi a╚Öaz─â ├«n centrul romanului dublul semific╚Ťional, pe scriitorul Javier Cercas, care devine obsedat de Enric Marco ╚Öi decide s─â scrie o carte despre el ├«n ├«ncercarea de a ├«n╚Ťelege ce s-a ├«nt├«mplat. ╚śi astfel, ceea ce se anun╚Ťa a fi un roman ÔÇ×istoricÔÇŁ devine un foarte incitant roman detectivistic al c─ârui criminal e mai interesant cu fiecare pagin─â citit─â. Dat fiind c─â, a╚Öa cum spune Cercas atunci c├«nd trece peste repulsia ini╚Ťial─â fa╚Ť─â de obiectul investiga╚Ťiei sale, minciuna cu adev─ârat reu╚Öit─â este cea care con╚Ťine ╚Öi anumite adev─âruri, misiunea lui devine cu at├«t mai dificil─â: ├«ntreaga biografie a aproape centenarului Marco este o continu─â ├«mbinare a minciunii cu adev─ârul. ├Än ajutorul impostorului vine ╚Öi faptul c─â dintre to╚Ťi posibilii martori foarte pu╚Ťini au avut parte de darul longevit─â╚Ťii, iar cei care ├«nc─â tr─âiesc nu se pot l─âuda cu o memorie prea bun─â. A╚Öa c─â investiga╚Ťia va lucra cu probabilit─â╚Ťi: probabil c─â Marco a luptat pentru republicani ├«n timpul R─âzboiului Civil, dar mai mult ca sigur nu a fost eroul care s-a pretins mai t├«rziu. A sus╚Ťinut c─â a fost r─ânit, ├«ns─â trupul lui nu prezint─â nici o cicatrice. A pretins c─â a luptat ├«mpotriva regimului franchist, c─â a fost unul dintre acei deportados trimi╚Öi de Franco lui Hitler ca adeziune tacit─â, dar ╚Öi pentru a sc─âpa de simpatizan╚Ťii fostei Republici, dar de fapt el s-a oferit voluntar s─â munceasc─â pentru cauza lui Hitler.

Dar adev─âratul nucleu dur al acestui roman este confruntarea dintre Cercas ╚Öi Marco: dac─â unul dintre ei pare mereu a fi ├«n cump─ân─â ├«ntre ÔÇ×legitimareaÔÇŁ impostorului (atr─âg├«ndu-l pe terenul fic╚Ťiunii pure, prin compara╚Ťia constant─â cu Don Quijote), cel─âlalt se disculp─â ╚Öi se umanizeaz─â ├«ntr-o ├«ncercare disperat─â de a-l face pe Cercas ÔÇ×s─â-l ├«n╚Ťeleag─âÔÇŁ. Ceea ce se ├«n╚Ťelege, p├«n─â la urm─â, ├«ns─â, este c─â, ├«n m─âsur─â mai mic─â dec├«t ├«n cazul lui Marco, asemenea ╚Ölefuiri ale trecutului fac parte din biografia oricui. Da, Marco a min╚Ťit ╚Öi a m─âsluit acte pentru cei c├«╚Ťiva ani de celebritate, dar cei care l-au cunoscut ├«n calitate de ╚Öef al asocia╚Ťiei victimelor spun c─â a f─âcut numai lucruri bune... Dar nu cumva, prin h─â╚Ťi╚Öul minciunilor lui, Marco reu╚Öe╚Öte s─â spun─â ceva esen╚Ťial, adev─ârat, despre experien╚Ťa nazismului? Dac─â, d├«nd la o parte nevoie lui patologic─â de a fi admirat ╚Öi de a deveni un ÔÇ×star rock al memoriei istoriceÔÇŁ, descoperim c─â ceea ce spune el nu-╚Öi pierde deloc valabilitatea? Oare c├«t de mult difer─â de el un scriitor? Toate astea s├«nt ├«ntreb─âri la care Cercas nu r─âspunde. Cartea lui e, ├«n fond, una a ├«ntreb─ârilor.

Bogdan-Alexandru St─ânescu este scriitor ┼či critic literar. Cea mai recent─â carte publicat─â: Caragiale. Scrisoarea pierdut─â, Polirom, 2019.

Coperta Muzeul jpg
Carte nou─â la Charmides: ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea
V─â prezent─âm un fragment din ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea, volum de versuri publicat de cur├«nd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singur─âtate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e conving─âtor pentru c─â, ├«nainte de a ne ame╚Ťi cu panseuri spirituale, se impune ├«n calitatea sa de corp f─âr─â ru╚Öine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai t├«rziu, devenind un fel de dioram─â a felului ├«n care a putut naviga o fabuloas─â forma╚Ťie uitat─â a anilor ÔÇÖ80 prin soundscape-ul ├«nceputului deceniului urm─âtor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Vene╚Ťia
Edi╚Ťia din acest an nu e, din fericire, grandioas─â ╚Öi nici sentimentul de parc de distrac╚Ťie nu mai e la dispozi╚Ťia ta, ca p├«n─â acum.
TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).

HIstoria.ro

image
Cine a detonat ÔÇ×Butoiul cu pulbere al EuropeiÔÇŁ la ├«nceputul secolului XX?
După Războiul franco-prusac, ultima mare confruntare a secolului XIX, Europa occidentală și centrală se bucurau de La Belle Époque, o perioadă de pace, stabilitate și creștere economică și culturală, care se va sfârși odată cu începerea Primului Război Mondial.
image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.