Lumea înaripată

Publicat în Dilema Veche nr. 797 din 30 mai – 5 iunie 2019
Lumea înaripată jpeg

● Jonathan Franzen, Sfîrşitul sfîrşitului lumii, traducere de Daniela Rogobete, Editura Polirom, 2019. 

Dacă John Fowles iubea copacii (eseul lui introspectiv din 1979, The Tree, a fost tradus şi în română), iar Jonathan Safran Foer s-a dedicat cauzei vegane din dragoste pentru animale (Eating Animals a apărut anul trecut la Editura Publica), Jonathan Franzen (n. 1959) s-a afirmat în ultimul deceniu ca un mare pasionat de păsări, scriind pentru diverse publicaţii americane, precum The New Yorker sau National Geographic, mai multe texte pe această temă, unele de birdwatching travel, altele despre braconaj şi schimbări climatice.

În cel mai semnificativ eseu din carte, intitulat „De ce contează păsările“ (vezi şi fragmentul de mai jos), Jonathan Franzen dă măsura demersului tău: „Viitorul multor specii de păsări depinde de hotărîrea noastră de a le proteja. Sînt ele îndeajuns de valoroase pentru noi ca să facem efortul acesta? Ceea ce populaţile de păsări indică într-adevăr în mod util este sănătatea valorilor noastre etice. Unul dintre motivele pentru care păsările contează – ar trebui să conteze – este faptul că sînt ultima şi cea mai bună legătură a noastră cu o lume naturală care altminteri se tot micşorează. Sînt reprezentantele cele mai pline de viață şi mai larg răspîndite ale Pămîntului, aşa cum era el înainte să apară oamenii. Au o descendenţă comună cu cele mai mari animale care au existat vreodată pe faţa planetei: cinteza din faţa ferestrei tale este un mic dinozaur viu, adaptat superb. Alteritatea radicală a păsărilor este o parte integrantă a frumuseţii şi valorii lor. Ele sînt întotdeauna printre noi, dar niciodată dintre noi. Sînt celelalte animale produse de evoluție și care domină lumea, iar indiferenţa lor faţă de noi ar trebui să ne servească drept o aducere-aminte aspră a faptului că nu sîntem măsura tuturor lucrurilor.“

O carte fundamentală despre păsări, tradusă anul trecut la Editura Publica, este Geniul păsărilor de Jennifer Ackerman, o cercetare amplă, completată de teorii ştiinţifice şi descoperiri noi, dar şi de un jurnal de călătorii fascinant. Spre deosebire de Ackerman însă, Jonathan Franzen scrie „doar“ din postura de om pasionat de păsări, foarte documentat, ca un scriitor deghizat în jurnalist de mediu, cele patru substanţiale articole ale sale dedicate păsărilor fiind o foarte bună introducere în chestiune. Declaraţia sa de dragoste pentru păsări o constituie călătoriile pe care Franzen le-a făcut de-a lungul (de pe coasta Pacificului pînă în Egipt) şi de-a latul lumii (din Albania, prin Africa de Est, pînă la Polul Sud). Se autodefineşte drept un listac, adică genul de ornitolog amator care călătoreşte prin lume cu scopul de a bifa pe lista personală cît mai multe specii de păsări observate în mediul lor natural. Este un vînător cu binoclul ce investeşte multă pasiune, energie şi timp în astfel de întîlniri cu tot felul de înaripate care, după cum spune, au fost aici, pe Pămînt, cu mult înaintea noastră, dar nu e sigur că ne vor şi supravieţui ca specie.

Franzen se autodefineşte şi ca mizantrop pesimist depresiv şi, deşi viziunea lui este sumbră (schimbările climatice sînt ireversibile: „activitatea de conservare a mediului ţine de genul romanesc“), priveşte chestiunea cu un realism destul de senin şi respinge sentimentul de vinovăţie pe care oengiştii de mediu vor să ni-l inoculeze cu orice preţ. În articolele „Salvează ceea ce iubeşti“ şi „Arză-te-ar focul!“, deşi oferă imagini şocante despre anvergura braconajului păsărilor în Albania şi în Egipt, două „noduri“ fundamentale pe traseele de emigraţie din care „milioane de păsări călătoare mai ies vii“, laolaltă cu informaţii despre despăduririle tropicale din America de Sud, Franzen consideră că schimbările climatice nu constituie adevăratul pericol pentru păsări şi arată cum metode simple de protejare pot avea ample efecte benefice.

Talentul lui de scriitor îşi dă măsura în textul titular, povestea unei călătorii organizate cu vaporul la Polul Sud împreună cu fratele său, care conţine germenii inspiraţiei pentru multe scene din romanul Corecţii. Altfel, Franzen mai scrie, în această culegere de şaisprezece texte, despre prolificul şi foarte interesantul prozator William T. Vollmann (din păcate, încă netradus la noi) şi despre Edith Wharton (ale cărei romane şi povestiri, despre care vorbeşte şi Franzen, pot fi citite în reeditările de la Editura Litera), două texte care te fac să regreţi că în acest volum compozit n-au încăput mai multe şi despre literatură. 

Sfîrşitul sfîrşitului lumii de Jonathan Franzen va fi lansată în cadrul Tîrgului de Carte Bookfest, duminică, 2 iunie, de la ora 13, la standul Editurii Polirom.

Pentru a afla mai multe despre păsările din România şi despre cum vă puteţi implica în protejarea lor, intraţi pe site ul Societăţii Ornitologice Române: www.sor.ro.

***

Jonathan FRANZEN
Sfîrşitul sfîrşitului lumii (fragment) 

Ca să supravieţuiască în atîtea habitate diferite, cele aproximativ zece mii de specii de păsări ale lumii au evoluat într-o diversitate spectaculoasă de forme şi nici comportamental păsările nu sînt mai puţin diverse. Unele sînt foarte sociabile, altele nu. Păsările-țesător africane şi flamingii se adună în stoluri de milioane, iar peruşii îşi construiesc din beţișoare oraşe întregi. Pescăreii merg singuri şi pe sub apă, în albia izvoarelor de munte, iar albatrosul rătăcitor poate plana cu aripile sale, care au o întindere de trei metri, la șapte-opt sute de kilometri de orice alţi albatroşi. Muscarii cu coada evantai din Noua Zeelandă sînt prietenoși şi te pot urma de-a lungul unei cărări. O caracara, dacă o fixezi prea mult cu privirea, va coborî rapid şi va încerca să-ţi găurească capul. Cucii alergători ucid şerpii cu clopoţei ca să-i mănînce, atacîndu-i în grup, cu o pasăre distrăgînd atenţia şarpelui în timp ce alta i se strecoară prin spate. Albinăreii mănîncă albine. Vînătorii de păianjeni vînează păianjeni. Guacharo, o specie nocturnă unică de la tropicele americane, pluteşte pe deasupra arborilor de avocado şi înhață fructele din zbor. Uliul moluştelor face acelaşi lucru, dar cu melcii. Frunzarii răscolesc frunzele. Pinguinii nordici Garia cu ciocul gros se pot scufunda sub apă pînă la o adîncime de două sute de metri, iar șoimii peregrini pot plonja prin aer cu peste trei sute optzeci de kilometri pe oră. Pasărea-olar îşi poate petrece viaţa întreagă lîngă un iaz de două mii de metri pătraţi, în vreme ce lăcarul azuriu poate migra pînă în Peru, de unde își găsește drumul înapoi pînă la copacul din New Jersey unde-şi avusese cuibul cu un an în urmă.

Dar păsările mai fac şi lucrul pe care cu toţii ne-am dori să-l facem, dar nu putem decît în vis: zboară. Vulturii zboară fără efort pe curenții ascendenți, păsările colibri se opresc în aer, prepeliţele ţîşnesc în zbor extrem de rapid. Puse laolaltă, rutele de zbor ale păsărilor leagă planeta ca o sută de miliarde de filamente, de la un copac la altul și de la un continent la altul. Nu a existat niciodată vreo epocă în care lumea să li se fi părut mare. După împerechere, o drepnea europeană rămîne în aer timp de aproape un an, zboară pînă în Africa subsahariană şi înapoi, mănîncă, își schimbă penajul şi doarme în aer, fără să aterizeze vreodată. Albatroşii tineri petrec şi cîte zece ani rătăcind în largul oceanului înainte să se întoarcă pe pămînt ca să se împerecheze.

Sitarul de mal a fost semnalat zburînd fără întrerupere din Alaska pînă în Noua Zeelandă, 11.690 de kilometri în nouă zile, în vreme ce un colibri cu guşa roşie îşi poate consuma o treime din greutatea minusculă a corpului traversînd Golful Mexicului. Fugaciul roşu, o specie de pasăre mică de ţărm, face călătorii anuale între Țara de Foc şi Arhipelagul Arctic Canadian – o anumită pasăre care a avut parte de o viaţă lungă, denumită B95 (după eticheta de la picior), a zburat în total o distanță mai mare decît cea de la Pămînt la Lună.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Cum este terorizată de vecini o familie din Timișoara: „Coșmarul durează durează de 20 de ani, defilează cu topoare și cu un pistol prin curte” VIDEO
Imagini șocante surprinse de o cameră de supraveghere, în ele se observă cum mai mulţi cetăţeni de etnie romă terorizează o familie din Timişoara. Primarul Dominic Fritz a publicat imaginile și a făcut apel la instituţiile statului pentru a stopa acest fenomen.
image
Medicamentele care vor fi retrase din farmaciile din România, de săptămâna viitoare
Șapte medicamente de pe piață vor fi retrase pentru că nu respectă standardele de conformitate.
image
Perla Coroanei industriei auto din România. Cum a ajuns Uzina Aro în vizorul negustorilor de automobile din întreaga lume
Automobilul Românesc Original, ARO, supranumită „Florea de colţ” a munţilor, a cunoscut gloria în anii ’70 şi ’80. În Italia, în 1972, presa vremii vorbea elogios despre un câştigător al unui mare raliu automobilistic internaţional, cel de la Prato.

HIstoria.ro

image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.