Literatura after life

Publicat în Dilema Veche nr. 1011 din 24 august – 30 august 2023
image

Radu Vancu, Kaddish, Casa de Editură Max Blecher, 2023.

Încă de la debut, Epistole pentru Camelia (2002), Radu Vancu a acordat o importanță deosebită atît naturii ambivalente a luminii, cît și unei anumite zone a interferențelor în care lucrurile nu au o natură certă, existînd în diferite forme de agregare (metaforic vorbind) doar pentru a putea să se infuzeze reciproc și să facă un schimb permanent de esențe. La fel ca în Psalmi (2019), autorul riscă foarte mult propunînd o temă ce cunoaște numeroase reprezentări în istoria culturală. În ultimele decenii, adevărurile „înalte” au fost supuse demitizării, fiind integrate într-un contingent complet desacralizat. Radu Vancu caută acel echilibru foarte greu de atins între acea sacralitate ce include ritualul și realitatea imediată. Concretețea reclamă reguli de utilizare ce fac ca dimensiunea imediată și cea „înaltă” să se excludă reciproc. 

În Kaddish, însă, miza cea mai importantă ține de comunicarea perfectă dintre cele două dimensiuni, acestea determinîndu-se reciproc și conturînd un imaginar distinct. Simplificînd, s-ar putea spune că poezia este acea formă de agregare a materiei ce permite coabitarea spirituală a morții – ca prezență concretă – cu idealul înalt al frumuseții: „M-am gîndit că te uitai la corpul meu / cum se evaporă din carnet Cum se evaporă din poezii Și era / un pic straniu că poeziile se vedeau numai dacă se evapora / corpul meu din ele / Era vară M-am evaporat repede & poeziile / au început să se vadă Le citeai & te priveam în același timp din / aerul de deasupra unde mă evaporasem”. Așadar, poezia este condiționată de dispariția, „evaporarea” corpului din hîrtia-gazdă. Corpul rematerializat vremelnic se înalță la cer la modul propriu, deloc metaforic, antimetaforic, chiar. Aceasta e una dintre reușitele majore ale cărții: imaginarea unui discurs poetic înalt, maximalist în care lucrurile funcționează la modul propriu. Atît fiziologia, cît și realitățile fizico-chimice probează sau substituie sensul figurat al unor aspecte ce țin și de contingent și de transcendență.

Cartea lui Radu Vancu atrage însă și prin povestea pe care o propune, nu doar prin subtilitățile de po(i)etică: „Acolo l-am descoperit Ràdnoti Miklos – cu carnetul / în care și-a notat ultimele poeme găsit în buzunar după ce / a fost deshumat din groapa comună în care-l aruncaseră / naziștii. Și în care numai dragostea încăpățînată a soției / lui, Fanni Gyarmati, a reușit să-l găsească. Hîrtia era / deja îmbibată de zemurile propriului corp descompus, / au lăsat-o să se usuce la soare – și au reapărut pe ea unele / dintre cele mai atroce & luminoase poeme compuse / vreodată de o ființă umană”. Povestea continuă pe mai multe pagini redată discursiv, poeticitatea ei degajîndu-se din ansamblu, din forța evenimentelor relatate. Selecția datelor se dovedește a fi foarte importantă. Referințele la jurnalul lui Fanni sînt necesare pentru sugerarea unui plus de biografie acolo unde istoria ca atare e lacunară. Componenta eseistică a volumului poate fi motivată și prin necesitatea fixării unor idei ce trebuie neapărat să supraviețuiască ambiguității lirice. Poezia trebuie să fie mai mult decît poezie. Trebuie să fie și reconstrucție biografică, adică exemplaritate. Distanțarea de eu prin adoptarea măștii unui alt eu fără conotațiile tradiționale ale alter ego-ului conduce spre un efect de autenticitate suplimentară, dincolo de probarea prin document. 

Dar cea mai importantă în Kaddish e încărcătura emoțională a poemului. Sînt pagini de-a dreptul sfîșietoare în care imagini ale umanului se suprapun peste cele ale descompunerii întregii materii. Există ceva dincolo de suferință, un cepost-agonic. Dar tenebrele filtrează o lumină nefirească, o lumină care e și altceva, o lumină corporală ce se ridică din pămînt la cer ca un spectru: „Scrii cum ai încerca de pe fundul gropii comune să te / întinzi & să-ți mîngîi vecinii de moarte. Să-ți treci ca / niște mîini mîngîietoare poemele peste craniile lor de pe / care carnea s-a șters ca o eroare & să simți carnea / tremurînd consolată / Convinsă pentru prima oară că n-a / fost o eroare / Să-ți apleci ca pe o ureche răbdătoare / poemele peste cuștile piepturilor din care inima s-a șters / ca o eroare”. Valorile înalte ale umanității sînt trecute prin filtrul „gropii comune”, înțeleasă ca o condiție a unei altfel de vieți, una în care morții înfloresc prin imaginația de pe urmă la care toți avem acces atunci cînd știm deja deznodămîntul. Fraza repetată obsesiv, „doar pentru că scriu poemele acestea / nu înseamnă că sînt viu”, conferă cursivitate ansamblului, una incantatorie pe alocuri.

Consecința memoriei

Problematica memoriei e circumscrisă ideii de înviere, liantul posibil dintre viață și moarte. De fapt, învierea e cumva o consecință a memoriei. O înviere într-un alt plan. Senzațiile ce vin din ecosistemul morții sînt intense asemeni vieții: „Te sufoci cu excesul de timp turnat peste creierul deschis / cu forța – așa cum cei torturați la Guantanamo sînt / sufocați cu exces de apă turnată în gura deschisă cu / forța. Omul nu e făcut să suporte prea multă realitate / (thx, Tom Eliot); dar nici prea mult timp. / Și atunci ce poate suporta omul? Nu putem îndura nici / absența realității, nici excesul ei; nici absența timpului, / nici excesul lui; nici absența poeziei, nici excesul ei. / Sîntem ființe construite să nu poată suporta. / Și nu-i deloc întîmplător că exact ființele construite să / nu poată suporta au poezia”. Planurile temporale se suprapun deseori. Această distorsionare e în beneficiul poeziei. Realitatea halucinată e adevărata realitate din același motiv pentru care the broken are the more evolved. Viața nu poate fi o sumă de clișee și tautologii. 

Din acest motiv, atît percepția, cît și logica apar cumva alterate, dar nu de dragul insolitului, ci sub presiunea covîrșitoare a unei tragedii individuale și colective. A percepe lumea din groapa comună prin organele de simț ale literaturii echivalează cu reconfigurarea unui destin și cu renașterea unei conștiințe a solidarității: „Cîtă vreme umanul umple gropi comune cu uman / e mai mișto să fii mort decît viu Groapa comună / e mai umană decît umanul care o produce Așa cum / poezia e mai umană decît umanul care o produce Inima / noastră scîncește-n gropi comune ca un ursuleț orb / cu ghearele smulse”. 

Micile poeme-eseu problematizează și ele pe tema umanului, concluziile textelor intrînd în rezonanță cu discursul liric dominant. Incursiunile în lumea lui Dante, a lui Eliot sau a lui Francis Bacon sînt pretexte pentru căutarea frumuseții dincolo de accepțiunea comună a acestui concept. Frumusețea e înțeleasă dincolo de estetic. Doar astfel poate fi evitat „minoratul” și „sterilitatea”. Pentru ca să existe cu adevărat trebuie asociată cu „problema răului”. Doar în acest fel literatura devine relevantă. Dezastrul atomic se vede de departe ca un uriaș semn de întrebare deasupra lumii. Revelațiile mistice, creștine, budiste sau de oricare altă natură nu se produc atunci cînd omenirea e în echilibru, ci în acele momente de criză cînd valorile trebuie regîndite și reașezate: „Nici literatura n-am înțeles-o niciodată decît tot ca after / life. Inclusiv în sensul lui Celan: e ce rămîne din om / după ce omul a fost distrus. / Dar și în sens istoric: e tot ce rămîne din marile imperii. / Și în sens biologic: e tot ce va rămîne după ce specia va / dispărea”. 

Între ideea de moarte – cu toată scenografia ei – și cea de erotism granița e uneori foarte subțire. Trimiterile sexuale vizează deopotrivă inocența și perversitatea. Totalitarismul agonic este uneori minat prin unele tușe aproape comice, fără a se diminua gravitatea discursului. Radu Vancu controlează cu abilitate aceste registre contrarii reușind să le aducă într-o unitate ideatică și stilistică. În ciuda faptului că răul se manifestă atît visceral, cît și spiritual, literaturizarea lui nu se realizează prin utilizarea unei recuzite monocorde. 

Există în poemul lui Vancu versuri, strofe în care duritatea extremă face corp comun cu duioșia și candoarea. Mix-ul nu denotă artificialitate pentru că fațetele tragediei nu se anulează reciproc, ci se pun în valoare printr-un contrast problematizant prin el însuși. Tragismul trecut prin filtrul inocenței se amplifică. Gesturile ultime ale ființelor umane descriu o sete de adevăr ce nu poate fi egalată decît de încercarea de a conferi lucrurilor un alt sens prin experiența proprie. Fuga de realitate e dovada unei realități zdrobitoare, căreia doar literatura îi poate face față: „Groapa comună e un instrument de gîndit / Abia după ce-ai ajuns în ea ți se naște creierul Abia / cînd o auzi pe fetița de 3 ani împușcată acum 3 / săptămîni întrebînd Mama noi credem în moarte / Abia cînd auzi vocea liniștită a mamei aceeași voce / cu care s-a rugat 3 zile de soldați s-o împuște și pe ea”. Scenelor de un dramatism sfîșietor li se asociază contrapunctic unele fraze ce intelectualizează dimensiunea tragică.

Nu știu în ce măsură literatura inventează omul – după cum susține Radu Vancu –, știu însă că literatura reușește să recupereze sensurile pierdute, să ne ofere controlul asupra a ceva ce nu poate fi în esență controlat. Știu că prin literatură ni se oferă acces în mod simultan la toate adevărurile contradictorii despre lume și despre noi înșine. Uneori ne salvează de propriile noastre tautologii existențiale. Pe Ràdnoti Miklos l-a salvat în mod sigur. A început cu adevărat să trăiască after life.

Șerban Axinte este scriitor și critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Scrîșnetul dinților, Editura Cartier, 2021. 

Aproape de carte

Radu VANCU

Poem de dragoste

Cum făceai Flammkuchen & te supărai pe cuptorul care

mereu îi ardea partea de jos Deși iubeai chestiile crocante

Cum îmi turnai mereu mai mult din ibricul de cafea 

Deși iubeai cafeaua Cum alegeai mereu pentru mine porția 

mai mare din crème brûlée Deși iubeai și asta Cum 

ai tradus Aurélia a lui Nerval & te supărai pe el că s-a sinucis 

înainte s-o termine Deși iubeai sinuciderile Cum încercai 

să gemi cît mai puțin în orgasm Deși iubeai sexul Cum  

te supărai cînd eu aveam orgasm pe tăcute Deși 

iubeai tăcerea Cum te supărai că ești cu 3 ani mai mică

decît mine Eu sînt evident cea mai bătrînă dintre noi

(Aveai dreptate Eu urma să mor la 35 tu la 102) 

Toate astea iluminează orbitor groapa comună Aproape

cît iluminai tu în zilele triste groapa de sub cer

(din volumul Kaddish)

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.