Încrederea în poezie

Publicat în Dilema Veche nr. 668 din 8-16 decembrie 2016
Încrederea în poezie jpeg

ÔŚĆ Mircea C─ârt─ârescu, Levantul, edi╚Ťia a VI-a, note, comentarii, glosar ╚Öi postfa╚Ť─â de Cosmin Ciotlo╚Ö, Editura Humanitas, 2016. 

├Än leg─âtur─â cu Levantul lui Mircea C─ârt─ârescu, o parte a criticii literare rom├óne╚Öti nu a f─âcut altceva dec├«t s─â produc─â ╚Öi s─â perpetueze o serie de cli╚Öee de interpretare ce au ├«ngustat perspectiva asupra acestei scrieri care necesit─â, cu siguran╚Ť─â, o discu╚Ťie mai aprofundat─â. S-a spus, de pild─â, c─â Levantul prezint─â doar tangen╚Ťial leg─âturi cu restul operei scriitorului. Fals. La o lectur─â aplicat─â se pot distinge foarte bine acele nuclee de for╚Ť─â prezente ├«n majoritatea scrierilor sale. Nu mai vorbesc de acea fraz─â pus─â ├«n circula╚Ťie de Nicolae Manolescu, ce sun─â, ├«n varianta ei reciclat─â din Istoria critic─âÔÇŽ, astfel: ÔÇ×Levantul este istoria ├«ns─â╚Öi a poeziei rom├óne╚Öti. O istorie foarte precis─â, de╚Öi ├«n registru comicÔÇť. Este adev─ârat c─â ├«n aceast─â epopee postmodern─â se pot distinge u╚Öor vocile unor poe╚Ťi precum Bolintineanu, Alecsandri, Petrarca, C. Conachi, Eminescu, ╚śerban Foar╚Ť─â, Alexandru Mu╚Öina, Leonid Dimov, Anton Pann, Gellu Naum, Ion Barbu, Matei I. Caragiale, I.L. Caragiale ╚Öi, fire╚Öte, Ion Budai-Deleanu, dar f─âr─â o examinare a acestui amplu univers intertextual, afirma╚Ťia lui Manolescu nu are acoperire. ├Än Dic╚Ťionarul General al Literaturii Rom├óne, Dan C. Mih─âilescu nume╚Öte aceast─â scriere o centrifug─â sau un athanor, unde poe╚Ťii aminti╚Ťi mai sus ├«╚Öi joac─â propriile roluri ├«n marea ÔÇ×g├«lceav─âÔÇť a literelor rom├óne. ├Än cazul Levantului avem de-a face cu mult mai mult. Spectacolul lingvistic, pe care ace╚Öti poe╚Ťi reuni╚Ťi sub o singur─â pan─â ├«l ofer─â cititorilor, este de-a dreptul fermec─âtor prin puterea de seduc╚Ťie pe care o are fiecare voce ├«n parte. Se duce o lupt─â vesel─â ╚Öi angajat─â, ├«n urma c─âreia nu r─âm├«ne c├«╚Ötig─âtoare dec├«t ÔÇ×poeticeasca rostireÔÇť ce adopt─â forme dintre cele mai nea╚Öteptate. C─ârt─ârescu nu selecteaz─â unele elemente lexicale ie╚Öite din uz doar pentru ca, ulterior, s─â le reintroduc─â ├«n circuit.

Nu cred c─â m─â ├«n╚Öel c├«nd spun c─â abia edi╚Ťia ├«ntocmit─â de Cosmin Ciotlo╚Ö face posibil─â o ├«n╚Ťelegere mai aproape de adev─âr a acestei opere complexe ╚Öi incitante din punct de vedere hermeneutic. Autorul edi╚Ťiei face un inventar amplu al aluziilor ╚Öi trimiterilor inserate de Mircea C─ârt─ârescu ├«n textul s─âu pentru a-l compatibiliza cu mai multe tipuri de lectur─â. Levantul poate fi ├«n╚Ťeles ca un depozitar ne├«ncremenit al memoriei limbii rom├óne literare (├«n diferitele ei faze de dezvoltare), pe care autorul ├«l acceseaz─â cu inteligen╚Ť─â pentru a reu╚Öi s─â-╚Öi duc─â la bun sf├«r╚Öit propria ╚Ťes─âtur─â. Scriitorul are grij─â ca unele conven╚Ťii la care ar putea recurge pentru a crea impresia de simultaneitate dintre prezentul scrierii ╚Öi prezentul evoc─ârii s─â nu fie chiar la vedere: ÔÇ×Somn, umbre╚Öte cu lumina-╚Ťi epopeea mea hindus─â, / Umfl─â-i tu firava p├«nz─â cu suflarea nev─âzut─â / A Vis─ârii, Fantasiei, f─â ca l├«ncedul seraf / S─â nu ╚Öi t├«r├«ie aripa prin gunoaie ╚Öi prin praf / Ci prin praful galaxiei s─â str─âvad─â-n viitor. / Ma╚Öini╚Öti, la manivel─â! Derula╚Ťi un alt decor!ÔÇť

Dimensiunea epic─â a poemului se construie╚Öte ├«n jurul personajului Manoil, t├«n─âr poet ╚Öi patriot, ├«n cugetul c─âruia se de╚Öteptase con╚Ötiin╚Ťa libert─â╚Ťii na╚Ťionale. Acesta particip─â la o mi╚Öcare cu un pronun╚Ťat caracter subversiv, ├«n jurul c─âreia iau na╚Ötere tot felul de ├«nt├«mpl─âri ╚Öi de peripe╚Ťii care mai de care mai comice. Mircea C─ârt─ârescu nu se dezice de fantastic nici ├«n aceast─â carte. Cu referire strict la Levantul, nu putem s─â nu observ─âm cum anume reu╚Öe╚Öte scriitorul s─â-╚Öi valideze propria viziune fantastic─â, f─âc├«nd apel la tot felul de mijloace asociate, de regul─â, observa╚Ťiilor de natur─â realist-clasic─â. ├Än Levantul exist─â numeroase tipuri umane, de╚Öi transformate, adaptate la cerin╚Ťele lumii ce se dore╚Öte reactualizat─â. Din toate ÔÇ×istoriileÔÇť pl─âm─âdite de scriitor cu m─âiestrie ╚Öi talent lingvistic nu poate lipsi picarescul. Lectura c─âr╚Ťii de fa╚Ť─â necesit─â un bagaj uria╚Ö de cuno╚Ötin╚Ťe ╚Öi nu doar din domeniul literaturii. Aluziile s├«nt fine, dar nu imposibil de descifrat. Dorin╚Ťa de ├«ntemeiere a unei lumi ÔÇô fie ea ╚Öi din cuvinte ÔÇô comport─â unele reguli: ÔÇ×Heisenberg gr─âia cu minte c─â nu-i chip a cerceta / Fenomenuri subatomici f─âr─â a le-nfluen╚Ťa. / La el eu, de vreu o lume vie s─â o ticluiesc / Nice voie am vreodat─â nici s-ating, nici s─â privescÔÇť.

Dincolo de anecdotic─â, Levantul este o medita╚Ťie foarte serioas─â asupra ├«ncrederii ├«n poezie ╚Öi ├«n finalitatea ei dincolo de sine. Un fragment montat ├«ntr-un chenar ÔÇô care pare s─â marcheze inser╚Ťia ex abrupto ÔÇô ia cititorul prin surprindere, ├«l smulge din acel Babel al vocilor dificil de identificat ╚Öi ├«l aduce ├«n intimitatea autorului: ÔÇ×Eu, Mircea C─ârt─ârescu, am scris L E V A N T U L ├«ntr-un moment greu al vie╚Ťii mele, la v├«rsta de treizeci ╚Öi unu de ani, c├«nd, nemaicrez├«nd ├«n poezie (toat─â via╚Ťa mea de p├«n─â atunci) ╚Öi ├«n realitatea lumii ╚Öi ├«n destinul meu ├«n aceast─â lume, m-am hot─âr├«t s─â ├«mi ocup timpul clocind o iluzieÔÇť. Acestui fragment ├«i r─âspunde un altul, intitulat ÔÇ×AuctoreleÔÇť, ce face parte dintr-o variant─â a celui de-al unsprezecelea c├«nt. Mircea C─ârt─ârescu ╚Ötie s─â fac─â diferen╚Ťa dintre o strategie cu impact imediat, dar supus─â riscului perisabilit─â╚Ťii, ╚Öi o alta care s─â-╚Öi men╚Ťin─â capacitatea de a intriga/interoga ╚Öi la o relectur─â. Atunci c├«nd scria cartea de fa╚Ť─â, autorul era con╚Ötient deja de ceea ce va r─âm├«ne ├«n con╚Ötiin╚Ťa general─â a esteticii ca parte durabil─â a postmodernismului. A╚Öa s-ar putea explica unele trimiteri ironice, autoironice, chiar juc─âu╚Öe la acea parte epidermic─â a postmodernismului: ÔÇ×Dar la capul multor pl├«nsuri, ├«ncerc─âri, peripe╚Ťii / Ce-n postmodernist opuscul te cufund─â-n reveriiÔÇŽ / S─â-i l─âs─âm deci s─â suspine, suspina-vor ├«nc─â lung. / Eu la Manoil, Iaurta ╚Öi t─âlhari vreau s─â ajungÔÇť. Astfel de trimiteri s├«nt foarte dese ├«n carte. Limbajul vechi, istoricizat se dovede╚Öte permeabil la tot felul de inova╚Ťii de natur─â lingvistic─â. Ceea ce rezult─â e un text proasp─ât ╚Öi viu, capabil s─â organizeze ├«n sine o lume ├«n care timpul pur ╚Öi simplu nu exist─â.

Efort considerabil

Ajuns─â la a VI-a edi╚Ťie, cartea a demonstrat s─â rezist─â la mai multe recitiri (distan╚Ťate ├«n timp), neexist├«nd riscul perim─ârii. F─âr─â efortul considerabil al lui Cosmin Ciotlo╚Ö, f─âr─â decod─ârile sale minu╚Ťioase din cele aproape o sut─â de pagini de ÔÇ×├«nsemn─âri de lectur─âÔÇť, Levantul ar fi continuat s─â fascineze mai mult prin misterioasele sale ├«ncifr─âri. Dar iat─â c─â ╚Öi deschiderea poate conduce spre emula╚Ťie semantic─â. ├Än alt─â ordine de idei, Mircea C─ârt─ârescu ÔÇ×actualizeaz─âÔÇť unele modalit─â╚Ťi de expresie, ce erau naive ╚Öi hilare chiar pentru epoca ├«n care au fost scrise. Din acest motiv putem realiza care este una dintre mizele profunde ale volumului de fa╚Ť─â: aceea c─â orice neconcordan╚Ť─â (inadecvare, sunet fals, striden╚Ť─â de exprimare, anacronism) se poate sublima ├«n viziune.

Ca s─â poat─â fi pl─âm─âdit─â, viziunea implic─â o c─âl─âtorie, iar aceasta la r├«ndul ei reclam─â existen╚Ťa unui ÔÇ×tovar─â╚Ö ├«nso╚ŤitorÔÇť. Dar ca s─â treac─â u╚Öor prin aceast─â bolgie lingvistico-imagologico-parodic─â nu mai e necesar─â prezen╚Ťa Beatricei sau a lui Vergilius. Naratorul nu are nevoie de nimeni altcineva dec├«t de Mircea C─ârt─ârescu. Cele dou─âsprezece c├«nturi reprezint─â un r─âgaz pe care autorul ╚Öi-l acord─â ca s─â l ajung─â din urm─â ├«n viziune pe narator. Dramatizarea (urcarea pe scen─â a personajelor) de la sf├«r╚Öitul c─âr╚Ťii poate fi v─âzut─â ca o ad├«ncire ├«n labirintul din care, dac─â vrei s─â ie╚Öi, trebuie mai ├«nt├«i s─â te pierzi. Cititorii pot alege ├«ntre mai multe variante de final. Dar libertatea lor e doar o iluzie, deoarece aceasta a fost prev─âzut─â ├«n scenariul ini╚Ťial ├«nc─â de la ├«nceputul celui de-al doilea c├«nt: ÔÇ×Borges, ce-i mai zic ╚Öi ├Änger cu aripe de argint, / C─ârui mum─â-i fu oglinda iar─â tata labirint, / Zice d-un poet ce vrut-a s─â ├«ncap─â-n ochiu-i mare / Toat─â sfera, orizontul d├«n hotare ├«n hotareÔÇť. Este suficient s─â punem ├«n rela╚Ťie aceste versuri cu cele de la sf├«r╚Öitul f─âr─â de sf├«r╚Öit al c─âr╚Ťii ca s─â ├«n╚Ťelegem de ce: ÔÇ×Din biblioteca larg─â, de pe rafturi ├«nc─ârcate / Manoil, ca ├«ntr-o doar─â, carte mult ciudat─â scoate: / Are fila orbitoare, ca foi╚Ťe de cle╚Ötar, / Pe copert─â-n literi d-aur, ├«ntr-un fabulos chenar / E ├«ncondeiat / LEVANTUL / O deschide spre sf├«r╚Öit / ╚śi cete╚Öte ce urmeaz─â cu glas moale ╚Öi perit: ┬źDin biblioteca larg─âÔÇŽ┬╗ÔÇť Oglindirea lumilor unele ├«ntr altele e o dovad─â c─â eternitatea exist─â cu adev─ârat, chiar dac─â dureaz─â o frac╚Ťiune de secund─â. Spa╚Ťiul care umple a╚Öa-zisul gol dintre o secund─â ╚Öi eternitate poate fi numit poezie. 

┼×erban Axinte este scriitor ┼či cercet─âtor ┼čtiin┼úific la Institutul de Filologie Rom├ón─â ÔÇ×A. PhilippideÔÇť al Academiei Rom├óne, filiala Ia┼či. Cea mai recent─â carte publicat─â: Gabriela Adame┼čteanu. Monografie, antologie comentat─â, receptare critic─â, Editura Tracus Arte, 2015.

957 16 sus Pdac Romila jpg
Oameni și poze
Autoarea abordeaz─â voci narative surprinz─âtoare, de la intelectuali ╚Öi corporati╚Öti la gospodine cu blog de g─âtit, de la so╚Ťii ratate bovaric la scriitori c─âl─âtorind bezmetici pe ╚Öosele ├«ntre lans─âri de carte.
p 17 2 jpg
La mîna copiilor
Garrel a furat meserie de la ├«nainta╚Öii lui (Chaplin, bun─âoar─â) ╚Öi a ├«n╚Ťeles c─â hazul ar putea s─â ne duc─â ceva mai aproape de adev─ârul negru, ├«nv─âluindu-ne ca o protec╚Ťie ╚Öi-apoi abandon├«ndu-ne ├«n ghearele sale.
957 17 Biro1 jpg
Afrobeat & folktronica
Vara aceasta festivalurile de jazz cu tradi╚Ťie din zona Clujului (Jazz in the Park, Smida Jazz) pluseaz─â cu programe mai spectaculoase ╚Öi expansive.
957 23 InterviuTOMAGRAPH2 jpg
Despre obiecte, umbre ╚Öi imagini ÔÇô interviu cu artistul vizual Ana TOMA
ÔÇ×Recitesc cartea de c├«te ori e nevoie p├«n─â se contureaz─â o imagine mental─â care s─â surprind─â atmosfera volumului ├«n ansamblu.ÔÇŁ
956 15 Banu1 jpg
Ultima dat─â
Festivalurile sînt alcooluri tari. Intense, contagioase, dar și periculoase.
956 17 foto1 Ciprian Zinca jpg
ÔÇ×Proud LadiesÔÇŁ. O istorie dansat─â a rock-ului feminin
Rock, dans contemporan ╚Öi o tu╚Ö─â feminist─â ÔÇô a╚Öa s-ar putea descrie spectacolul lui Jean-Claude Gallotta.
p 21 jpg jpg
Victor Brauner ÔÇô ÔÇ×Num─ârÔÇŁ sau ÔÇ×Domnul 45ÔÇŁ
În opera brauneriană, simbioza semn-număr-cuvînt devine o constantă în elaborarea imaginilor.
955 16 sus Pdac BAS jpg
Fuga din Paradis
ÔÇ×ParadisÔÇŁ aduce la via╚Ť─â o lume extrem de complex─â, parte a unui continent aflat pe punctul de a trece prin schimb─âri care se fac abia sim╚Ťite, dar care urmeaz─â s─â-l zguduie ╚Öi s─â-l scufunde ├«n m├«lul istoriei secolului trecut.
955 16 jos Pdac Iamandi jpeg
Der Histria-Mann
Arheologul este curatorul prin excelen╚Ť─â al m─ârturiilor de alt─â epoc─â. Iar un elocvent exemplu ├«n acest sens este cartea de amintiri recent ap─ârut─â a lui Petre Alexandrescu.
p 17 jpg
La r─âscruce de vremuri
Frammartino lucreaz─â greu (ÔÇ×Il bucoÔÇŁ este doar al treilea lungmetraj al s─âu ├«n mai bine de cincisprezece ani), dar cu o statornicie a crezului artistic care nu e str─âin─â nici de rezultate str─âlucite, nici de orbiri ╚Öi manierisme.
955 17 Biro1 jpg
Post-metal feminist
Mi╚Öcarea #MeToo a avut interesante efecte colaterale, unul dintre acestea e valul de trupe dark-rock invoc├«nd condi╚Ťia magic-r─âzbun─âtoare a femeii.
33956276618 6e5b1b5348 k jpg
La plecarea lui Andrei ╚śora
Erai ceea ce mi s-a p─ârut a fi primul om cu adev─ârat liber pe care l-am cunoscut.
Volodimir Zelenski coperta1 jpg
Un portret al lui Volodimir Zelenski ÔÇô cea mai actual─â biografie a liderului ucrainean apare ├«n rom├ón─â
Un fragment, în exclusivitate, din prima biografie tradusă în limba română a liderului ucrainean
Valul negru1 jpg
Carte nou─â la Humanitas: ÔÇ×Valul negruÔÇŁ de Kim Ghattas
ÔÇ×Kim Ghattas poveste╚Öte ultimii 40 de ani de istorie ai Orientului Mijlociu folosind suspansul, documentele, observa╚Ťia direct─â, investiga╚Ťia jurnalistic─â.ÔÇŁ
954 16 Cop1 jpg
Rememor─âri fic╚Ťionale
Asist─âm ├«n ace╚Öti ani la resuscitarea, redefinirea unui gen literar controversat, considerat ├«ndeob╚Öte minor. Vorbim despre biografia roman╚Ťat─â.
p 17 2 jpg
Despre filmele c├«╚Ötig─âtoare la Vene╚Ťia ╚Öi Berlin
ÔÇ×EvenimentulÔÇŁ este un film realist, ╚Öi tocmai aceast─â op╚Ťiune a tonalit─â╚Ťii ├«l recomand─â drept un vehicul de n─âdejde pentru o nara╚Ťiune cu concluzie clar─â, dar care nu poate pretinde spre mai mult.
WhatsApp Image 2022 07 14 at 08 31 41 jpeg
Filmul documentar ÔÇ×Regele Mihai: Drumul c─âtre cas─âÔÇŁ va fi prezentat la sec╚Ťiunea ÔÇ×History and CinemaÔÇŁ din cadrul BIFF
Edi╚Ťia a XVIII-a se va desf─â╚Öura ├«n perioada 29 septembrie ÔÇô 9 octombrie 2022, sub ├Änaltul Patronaj al Alte╚Ťei sale Regale Principele Radu.
POSTER MR Op4 jpg
Musica Ricercata Festival Op. 4 ÔÇô ÔÇ×Ramific─âriÔÇŁ
Edi╚Ťia a patra a Musica Ricercata Festival, ÔÇ×Ramific─âriÔÇŁ, are la baz─â un concept dedicat p─âcii, provenit din descoperirea dirijorului Gabriel Bebe╚Öelea la Napoli, opera ÔÇ×La foresta dÔÇÖHermanstadÔÇŁ (ÔÇ×P─âdurea SibiuluiÔÇŁ).
Afis Barbu FormaDeva jpg
ÔÇ×Doctor Coloris CausaÔÇŁ ÔÇô expozi╚Ťie Ion Barbu la Deva
Ion Barbu e prezent cu expozi╚Ťia ÔÇ×Doctor Coloris CausaÔÇŁ, p├«n─â ├«n data de 5 august 2022, la Galeria Na╚Ťional─â de Art─â Forma din Deva.
953 16 SUS jpg
Din Caesarea, cu dragoste
Poet fiind, Dorin Tudoran cunoa╚Öte diferen╚Ťele dintre echivocul pur ╚Öi simplu (periculos, pentru c─â indecis ╚Öi flotant) ╚Öi acela care pune nuan╚Ťele la locul lor.
953 16 JOS jpg
Feminităţi ilicite
╚śaptesprezece scriitoare de v├«rste diferite (n─âscute ├«ntre 1933 ┼či 1979) au fost invitate s─â scrie despre experien┼úa lor, ca femei, ├«n comunism.
p 17 2 jpg
Despre dragoste ╚Öi al╚Ťi demoni
Alice Diop urm─âre╚Öte ├«n film patru b─ârba╚Ťi pe care ├«i ├«ntreab─â despre dragoste.
953 17 Biro1 jpg
In Djent We Trust
Albumele Meshuggah se folosesc de ritmuri sfredelitoare ╚Öi o voce metal l─âtrat─â pentru o pozi╚Ťionare comercial─â c├«t de c├«t coerent─â m─âcar pentru comunitatea metal, un ambalaj ce permite prezentarea live ╚Öi pentru cei mai pu╚Ťin interesa╚Ťi de identitatea chitaristico-matematic─â a lui Thordendal.
Calatorie pe urmele conflictelor de langa noi jpg
Carte nou─â la Humanitas: ÔÇ×C─âl─âtorie pe urmele conflictelor de l├«ng─â noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, ArmeniaÔÇŁ de Sabina Fati
V─â prezent─âm un fragment din ÔÇ×C─âl─âtorie pe urmele conflictelor de l├«ng─â noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, ArmeniaÔÇŁ de Sabina Fati, carte ap─ârut─â de cur├«nd la Editura Humanitas, ├«n Colec╚Ťia Memorii/Jurnale. Volum cu fotografiile autoarei.

Adevarul.ro

image
O influenceri┼ú─â urm─ârit─â de milioane de fani, acuzat─â c─â ┼či-a ucis iubitul. T├ón─âra mai fusese arestat─â pentru c─â l-a agresat fizic FOTO
Courtney Clenney, ├«n v├órst─â de 26 de ani, este o influenceri┼ú─â ┼či model OnlyFans din Statele Unite. Ea a fost arestat─â pentru crim─â, dup─â ce ┼či-a ├«njunghiat mortal iubitul, ├«n timp ce se certau.
image
Cum a primit un ┼čofer aer ├«n loc de combustibil la o benzin─ârie din Arge┼č. Ce nereguli a descoperit Protec┼úia Consumatorului
O pomp─â de combustibil la sta┼úia Fuel One din comuna arge┼čean─â C─âteasca contoriza costul cantit─â┼úii de combustibil livrate, ca ┼či c├ónd ar fi fost distribuit─â ├«n mod real, ├«ns─â ├«n fapt containerul de combustibil era gol, au descoperit dup─â un control efectuat miercuri 10 august inspectorii de la CJPC Arge┼č.
image
┼×oferi┼úa din Ia┼či care a ucis patru muncitori pe ┼čosea, acuzat─â de omor calificat. Declara┼úii uluitoare
O echip─â a firmei Citadin din subordinea Prim─âriei Ia┼či se afla la o lucrare, ├«ntr-o noapte de iunie, c├ónd a fost spulberat─â de ma┼čina condus─â de o femeie ├«n stare de ebrietate. Patru oameni au murit, iar patru au fost r─âni┼úi.

HIstoria.ro

image
Pacea de la Bucure╚Öti (10 august 1913): ÔÇ×Ne-am jucat de-a Congresul de la VienaÔÇŁ
O surs─â interesant─â despre evenimentele anilor 1912-1913 o reprezint─â ├«nsemn─ârile celor dou─â personalit─â╚Ťi ale Partidului Conservator ÔÇô Titu Maiorescu ╚Öi Alexandru Marghiloman. Jurnalele celor doi sunt caracterizate de un veritabil sincron.
image
Armele dacilor: formidabile și letale
Dacii erau me╚Öte╚Öugari des─âv├ór╚Öi╚Ťi ├«n prelucrarea metalelor, armele f─âurite de fierarii daci fiind formidabile ╚Öi letale. Ateliere de fier─ârie erau ├«n toate a╚Öez─ârile, multe f─âc├ónd unelte agricole sau obiecte de uz casnic, dar un me╚Öter priceput putea foarte u╚Öor s─â fac─â ╚Öi arme.
image
Războiul Troian, între mit și realitate. A existat cu adevărat?
Conform legendei, Troia a fost asediat─â timp de zece ani ╚Öi apoi cucerit─â de grecii regelui Agamemnon. Motivul izbucnirii R─âzboiului Troiei ar fi fost, conform ÔÇ×IliadeiÔÇŁ, r─âpirea Elenei, cunoscut─â drept frumoasa Elena, Elena din Argos sau Elena a Spartei, fata lui Zeus ╚Öi a Ledei.