Icoane, privazuri, ferecături

Publicat în Dilema Veche nr. 821 din 14–20 noiembrie 2019
Icoane, privazuri, ferecături jpeg

● Ioana Bot, Icoane și privazuri. 7 studii despre figuralitatea literară, Editura Casa Cărții de Știință, 2021.

Lena Constante și Mircea Cărtărescu, fiecare în cîte două rînduri, Mircea Nedelciu, Radu Cosașu, Marta Bibescu și Matei Vișniec sînt autorii asupra cărora (nu neapărat în această ordine) Ioana Bot stăruie în șase dintre studiile care compun recenta carte. Cel de-al șaptelea, care deschide volumul, are rol de pivot: e deopotrivă un survol teoretico-literar al noțiunii de „figuralitate”, dar și un preambul pentru metoda în lumina căreia scriitorii menționați vor avea parte de lecturi, totuși, suple. Țin la cuvîntul din urmă în măsura în care acesta face diferența între Icoane și privazuri (un titlu foarte bine ales) și mare parte din producția, altminteri intelectualmente onestă, de cercetări cu solid eșafodaj teoretic. Acestea din urmă, îmi pare rău s-o spun, lasă adeseori neplăcuta impresie de conspect.

Or, dacă se preocupă de precisa contextualizare a figuralității, Ioana Bot o face în virtutea unei constatări „din teren”, nu în siajul unei metodologii. Vrem, nu vrem, o știm sau (mai degrabă) nu, citim literatura ca pe un malaxor și o extensie a realului. Nu-mi fac iluzii că aș putea condensa în cîteva rînduri expunerea pentru care autoarea are nevoie de aproape cincizeci de pagini nuanțate (care detaliază inclusiv deficiențele traducerii din engleză în franceză a studiului lui Paul de Man, Allegories of Reading). În puține cuvinte, e vorba despre felul cum realul (fie el individual, istoric, social) se topește și se transformă în literatură. Am pomenit-o pe Lena Constante. Memoriile ei de închisoare nu-și propun să relateze, ci să extragă și să sublimeze tragedia, recurgînd la corelative dintre cele mai neașteptate. Ioana Bot remarcă excelent că inclusiv notațiile numerice, „cortinele de cifre”, au rolul lor în acest joc de dez- și învăluire. Anume, ascund ceea ce nu se poate scrie.

Plecînd de aici, țin să spun că, dacă „icoanele” și „privazurile”, adică textul și contextul, sînt de urmărit aici în ramificațiile lor, pe mine, unul, cel mai mult mă atrage, ca să zic așa, „ferecătura”: momentele cînd Ioana Bot formulează acut observații deconcertante, în răspăr (sau nu) cu tradiția critică. Aș plasa aici mai întîi studiul dedicat prozei scurte a lui Mircea Nedelciu, „Marie-France în Piața Libertății (transmisiune directă)”. Ce îi iese foarte bine Ioanei Bot e să asume, ea însăși, un regim de figuralitate: punctul de plecare îl reprezintă o promisiune personală făcută sieși demult, în vremea profesoratului ante-’89, cînd, predîndu-le elevilor bucata lui Nedelciu, imagina un studiu critic despre ea. Datoria e, astăzi, respectată. Căci studiul acesta lămurește, definitiv aș zice, dedesubturile și natura acestei mici capodopere tehnice. Nici unul dintre comentatori (chiar avizați, ca Ion Bogdan Lefter sau Adina Dinițoiu) nu sesizează veritabila natură a „transmisiunii”, care e strident și deliberat parodică. Așa cum erau și falsele transmisiuni live ale epocii. Clujul însuși, așa cum îl sintetizează Nedelciu din fărîme, e un oraș inventat, o butaforie atent calculată. Pînă și cei doi frați, Romulus și Remus, descriși spate-n spate sub lupoaică, sînt o pură invenție, nicăieri atestată (și cu-atît mai puțin în Piața Libertății). Bisturiul analitic al Ioanei Bot discerne nervuri de o neașteptată subtilitate. Pe scurt: formula lui Nedelciu se dovedește a fi cu totul altceva decît acea „plasă cu ochiuri mici” a realismului care a devenit monedă curentă în critica noastră.

Remarcabile și ofertante sînt și cele două studii care acoperă prioritar poezia (dar nu doar) lui Mircea Cărtărescu. Primul se ocupă de sonet ca formă fixă (de fapt, pe urmele unor preocupări mai vechi ale autoarei, ca „formă perfectă”) implicată în modelarea și modularea sensibilității. Îl regăsim în Levantul, îl regăsim și în Poeme de amor. Nici Enciclopedia zmeilor nu face abstracție de el. Ne amintim cu toții, de acolo, groaznica jelanie a „femelei Khuffa”, instrumentată în exact paisprezece versuri, unele numai coregrafice, simple onomatopee. Sînt distilate în aceste studii efecte absolut surprinzătoare chiar și pentru cei familiari cu scrisul lui Cărtărescu: nu mă gîndisem, de pildă, că „maimuțoiul” din „O seară la Operă” îl reactivează pe cel ludic eminescian, din juvenila „Din Berlin la Potsdam” („Zice Darwin, tata Darwin, / Cum că omul e-o maimuţă − / Am umăr de maimuţoi, / Milly-nsă de pisicuţă”). După cum nu-mi trecuse prin minte că un poem electrizant cum e „Cînd ai nevoie de dragoste” ar fi construit în cadența lui „When I need you”. Îl raportam, tot muzical, din rațiuni prozodice (de endecasilab) și de sens, la figura lui John Lennon, cel din „Nobody loves you (when you’re down and out)”. După cum pusesem evidentul calc din „Poema chiuvetei” („într-o zi chiuveta căzu în dragoste...”) inclusiv pe seama uzului din româna sfîrșitului de secol XVIII (început de XIX), bine asimilată de Cărtărescu: sintagma se găsește într-o serie de documente de epocă, invocate și de Constanța Vintilă-Ghițulescu, și de Rodica Zafiu.

În sfîrșit, mai spun numai că, dincolo de toate calitățile ei intrinseci, Icoane și privazuri are și meritul, rar, de a fi o sursă fertilă pentru cercetări conexe: mă întreb, de exemplu, dacă o proză eminesciană [ca „Moartea lui Ioan Vestimie”] n-ar putea fi citită tot așa, figural, în raport cu „fișele clinice” pe care poetul le-a lăsat în manuscrise și în scrisorile către Veronica.

Cosmin Ciotloş este critic literar și lector la Facultatea de Litere din București. Cea mai recentă carte publicată: Cenaclul de Luni. Viața și opera, Pandora M, 2021.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

oana zavoranu c 1260x709 1 jpg
Oana Zăvoranu a dezvăluit cum și-a pierdut averea, după ce a moștenit două milioane de euro. „Nu mai am bani”
Oana Zăvoranu a dezvăluit recent, într-un podcast, că a pierdut 400.000 de euro, după ce a dat bani la vrăjitoare. Actrița spune că acum nu mai are nimic din moștenirea de două milioane de euro primită de la mama ei.
bitcoin criptomonede jpg
De ce sunt considerate criptomonedele parte din viitorul financiar al tinerilor
Deși 2024 este considerat de referință pentru piața criptomonedelor, evoluția cu adevărat semnificativă a fost înregistrată imediat după realegerea lui Donald Trump, un susținător al domeniului.
energie electrica pexels jpg
Propunere: Schimbările necesare pe piața energiei electrice ar trebui să se desfășoare în trei etape
Comitetul Economic și Social European (CESE) propune un organism pentru energie electrică („E-Facility”), menit să reglementeze acolo unde este necesar și să privatizeze acolo unde este posibil.
dana săvuica a împlinit 55 de ani jpg
Dana Săvuică a sărbătorit cu stil 55 de ani! Petrecere exclusivistă cu invitați de top
Dana Săvuică a marcat împlinirea vârstei de 55 de ani cu o petrecere elegantă la un restaurant select din Pipera.
2 indigestie jpg jpeg
Acestea sunt semnele sarcinii extrauterine!
O sarcină extrauterină este destul de rară, dar poate pune viața în pericol. De aceea, este bine să îi cunoști simptomele și să mergi la urgență la medic dacă le experimentezi!
euro istock jpg
Bulgaria nu va adopta moneda euro de la 1 ianuarie 2026. Ce a decis guvernul de la Sofia
Noul Guvern al Bulgariei a renunțat la planul de aderare la zona euro începând cu 1 ianuarie 2026. Ministrul de Finanțe, Temenuzhka Petkova, a anunțat că nu va solicita rapoarte extraordinare de convergență de la Comisia Europeană și Banca Centrală Europeană, relatează Novinite.
chris brown getty jpg
Chris Brown, rapperul devenit celebru după ce a bătut-o pe Rihanna, acuză un "documentar defăimător" și cere o sumă colosală
Cântăreţul Chris Brown a intentat un proces împotriva Warner Bros, Discovery şi a altor companii pentru realizarea unui „documentar defăimător”, după cum a anunțat pe contul său de Instagram. Documentarul „Chris Brown: A History of Violence", difuzat în 27 octombrie 2024
howard david johnson the wooing of emer jpg
Căsătoria în Lumea Celtică: de la prețul al virginității, la poligamie și protecția copiilor
Căsătoria celtică era foarte diferită de ceea ce înțelegem astăzi prin acest concept. Rar era vorba de iubire; cel mai adesea, căsătoria avea scopuri politice, fiind un mijloc de câștig pentru familiile sau triburile implicate. Nu era un eveniment religios, ci mai degrabă un acord contractual. (Lege
netflix pixabay png
Filmul de pe Netflix care te va ține pe marginea scaunului. Nu vei dormi nopți întregi din cauza lui
Într-o eră cinematografică în care filmele de groază sunt tot mai diverse și mai inovative, Orphan reînvie fricile adânc înrădăcinate și aduce o poveste de groază care te va urmări mult timp după ce luminile se sting.