Iași, România

Publicat în Dilema Veche nr. 972 din 24 noiembrie – 30 noiembrie 2022
image

 Viorel Ilișoi, Viața literară pe Bahlui, anchetă literară publicată în revista Timpul (Iași, 1997-1998), revăzută, completată și amănunțit adnotată, postfață de Dan Lungu, Editura GRI, 2022. 

Dacă în precedentul articol, „Cutii de rezonanță” (Dilema veche, nr. 961), mă ocupam în survol de un posibil model subteran al celor din Club 8, a venit azi momentul pentru a fora mai adînc. Ce e de știut, se știe: Iașiul primului deceniu postrevoluționar arăta, cultural vorbind, rău. Osificat, mortificat, fetid, pus sub sechestrul cîtorva mici mafii locale. Cel puțin, văzut dinspre tinerii scriitori de-atunci, a căror mărturie n-am de ce să nu o cred. Om al documentului fiind totuși, știu că distanța dintre legendă și fapt e, de cele mai multe ori, apreciabilă. Am avut prilejul s-o constat pe viu, comparînd rubrica lui Eugen Barbu din Săptămîna cu amintirile voalate ale optzeciștilor care i-au căzut victimă. Exemplul nu e ales întîmplător. Căci nu o dată paginile din această Viață literară mi-au trezit un dezgust mai acut decît cel pricinuit de recenziile pamfletare din „La judecata de apoi a poeților”. Măcar la Barbu curgeau, ca-n Iliada, sînge și limfă, pe cîtă vreme din Bahluiul sfîrșitului de ani ’90 ies mai degrabă mîluri.

Nu-i fac din asta o vină autorului. Dimpotrivă, mi se pare folositor gestul de a-și fi adunat, astăzi, interviurile din Timpul între două coperte. E o mînă întinsă istoricilor literari. Cred, tot așa, că nici ideea de a oferi, atunci, un spațiu public de etalare pentru conflictele care afînau oricum mediul literar ieșean nu e în principiu rea. Și totuși, nu-mi pot reprima nedumerirea: ce e asta? Ce Dumnezeu e asta?

Scriitori mai mici sau mai mari deplîngînd provincialismul fostei capitale pe un ton sufocant de provincial. Rețeta e (cam) aceeași: cutare șef parohial, desigur, netalentat sau, oricum, neproductiv se face vinovat pentru a fi distrus o revistă sau un cenaclu, ceea ce, de bună seamă, întrerupe întregul flux circulatoriu cultural. Fiindcă petenții, geniali ei înșiși sau doar amici ai cîte unui geniu, par să-și fi suspendat creativitatea în așteptarea unor vremuri mai bune. 

Meanwhile (și nu, din păcate nu adaug de la mine într-un scenariu fantezist), ei își numără unul altuia pișcoturile: „El la Casa Pogor nu face decît să bea vinul adus de autorii care-și lansează cărțile acolo; că asta se întîmplă, ca să știți, la lansările de carte: din vinurile aduse de autori, se trage cota casei, cam zece la sută, din cîte mi-am dat eu seama de la toate lansările la care-am asistat; procentele astea sînt scoase din consumul public, le ocultează bodyguarzii și femeile de acolo, secretarele alea care pregătesc gustările. Desigur, sînt vămuite și tartinele, dar nu cunosc procentul”, spune, în chiar interviul care deschide rubrica (și cartea), Dorin Spineanu. 

Sau, și mai rău, colportează povești de alcov dintre cele mai precare. De două ori în această Viață literară pe Bahlui se face referire (citez a doua ocurență) la un episod probabil cunoscut acolo și, din fericire, absolut neștiut aici: „ancheta a scos la iveală complexe, neîmpliniri personale, resentimente, uri vechi de douăzeci de ani pentru că unul i-a luat gagica altuia”. Că tot vorbeam de Iliada. Aș fi preferat, totuși, ca măcar Ilișoi să se țină departe de această leapșă pe insinuări. N-o face. Într-o notă de subsol ține să-și adauge, cu jucată răceală, mica mărturie: „Nu e cartea locul în care să fie dezvoltat subiectul, e suficient că e consemnat și că i-a fost recunoscut efectul malign în metabolismul corpului literar”. Ce fel de „corp” va fi fost acela, ce anemii îi vor fi dat tîrcoale, nu știu. 

Dar, în spiritul paseismului care plutește peste paginile cărții, i-aș reaminti gazetarului (și nu doar lui) că, vreun secol și jumătate în urmă, trioul Eminescu – Veronica Micle – Caragiale și-a văzut liniștit de scris, după puteri, și că mica afacere amoroasă n-a împins epoca spre cine știe ce ocluzii intelectuale. Soyons sérieux.

Veche inaderență stilistică

Nu vreau să bagatelizez, dar parcă nici nu-s lăsat să nu. Adeseori, prea adeseori, Viața aceasta literară mi-a adus aminte de un banc despre școala de dans și bune maniere (disponibil pe www.ziarulevenimentul.ro, ceea ce mă scutește să-l mai repovestesc). Literalmente. Mai ales atunci cînd găsesc, la un preopinent, astfel de edicte axiologice neprețuite: „Da’ de unde sula calului, Doamne iartă-mă, să scot eu prozatori la Iași, cînd toți au dat-o pe labă lirică etc., etc.”. Niște zeci de pagini mai încolo, cititorul poate afla că motivul pentru care Radu Andriescu califică pe un cunoscut și altminteri stimat eseist drept „scriitoraș” ar avea la origine o întîmplare de familie: „deoarece Luca Pițu l-a scuipat în fața Universității (bine că nu într-o latură) pe profesorul Al. Andriescu, tatăl lui Radu”. 

Admit că problema e la mine și că am, față de asemenea ieșiri în decor, o veche inaderență stilistică. Lui Nichita Danilov (elogiat aici, nu o dată, drept remarcabil publicist, spre continua mea mirare) i-am taxat, încă de pe cînd scriam la România literară, derapajele misogine, machiste sau, aparte de chestiunile de gen și de rasă, doar grosolane. Poziția mea rămîne, azi ca și ieri, neschimbată. Că sînt destui care le gustă și se-amuză... 

Cum să zic mai limpede: ca universitar, mă ocup de ultimii ani din formarea unor tineri, nu de primii șapte. Așa că, strict profesional vorbind, i-aș semnala lui Viorel Ilișoi amănuntul că, la pagina 173, pune în circulație o informație falsă. „Ultimul pe listă”, încheie el un perdaf, „în ordinea apariției, criticul Mihai Iovănel, cu a sa Istorie a literaturii române contemporane. 1990-2020, în care a îngrămădit nume inacceptabile pînă și la o gazetă de perete, ignorîndu-l, de pildă, pe Dan Sociu”. Cît pe ce să-l cred pe cuvînt și să uit că totuși autorul Poeziilor naive și sentimentale are parte de vreo patru sau cinci pagini în Istoria... cu pricina, printre cele mai bine amorsate analitic din cîte am eu știință. 

Atît cît a durat în paginile Timpului, rubrica aceasta a transmis o „ștafetă” de chestiuni din întrebare în răspuns și din răspuns în alt răspuns, pînă la diluare uneori, pînă la aluviuni semnificative, alteori. Începînd cu deja pomenitul Dorin Spineanu, continuînd cu Lucian Vasiliu, Emil Iordache, Nichita Danilov, Ioan Holban, Ovidiu Nimigean, Val Condurache, Mihai Ursachi, Al. Andriescu, Club 8 (cu destule dintre vîrfurile lui), Emil Brumaru, Silviu Lupescu, Cătălin Mihuleac, Mihai Avasilcăi-Fanfan, Liviu Antonesei, Bogdan Crețu (intervievat în aprilie 2022). Ponderea acestor nume e suficientă cît să contrazică, ea singură, alarmismul subiectului. Și anume: de ce Iașii par a-și fi pierdut suflul în competiția cu Bucureștiul? De ce n-a apărut un mare prozator ieșean? De ce destui autori semnificativi se îndreaptă spre Centru cu prima ocazie? De ce critica literară pare a fi dezertat, prin cîțiva reprezentanți de prim ordin, de la misiunea ei? De ce atît de multe / puține / lipsite de importanță cenacluri? La fel de insondabile ca acel „de ce” adresat, în Caragiale, sinucisului Anghelache. 

Desigur, există și subdiviziuni: de ce un poet căruia nimeni nu-i recunoaște vreun merit conduce Convorbirile literare?Just like that. 

Răspunsul avea să-l dea realitatea însăși: peste numai cîțiva ani și, poate, azi mai clar ca oricînd în ultimele decenii, Iașiul și-a revenit. Pe o traiectorie disjunsă din acele întrebări. Sigur, Cassian Maria Spiridon continuă să administreze instituțional unele și altele, sigur, Ioan Holban își susține mai departe serialele critice nediferențiate, sigur. Dar: pînă nu demult a trăit acolo Emil Brumaru, înconjurat, din toată țara, de o admirație etanșă, cei de la Club 8 au devenit, în majoritate, autori reper sau conturați, în tot cazul, ai actualității, Editura Polirom (care între timp și-a extins profilul și asupra literaturii române contemporane și care a pus în circulație un val de prozatori, inclusiv ieșeni, de primă mînă) e un brand semnificativ, există o generație de critici credibili și (încă destul de) tineri, există, funcțional și vivace, Muzeul Național al Literaturii, există FILIT ș.a.m.d. 

Nefăcîndu-mi iluzii că aș putea prezice viitorul, n-am să încerc nici speculații deterministe despre trecut. Dar păstrez un dubiu prudent că la situația de azi ar fi contribuit decisiv micul scandal radiografiat în această Viață literară pe Bahlui (atît de departe, și ca ținută, și temperamental, de ecarisajul maiorescian din Cercetarea critică). E post hoc, dar, ca de-atîtea și-atîtea ori, nu e propter hoc. 

Mai firesc, aș zice că s-a întîmplat ceea ce trebuia să se-ntîmple, de la sine. Scriitorii și-au scris cărțile, managerii și-au pus în practică ideile, universitarii și-au văzut cu seriozitate de catedre. Și, dincolo de altele posibile, argumentul meu forte vine din masa rotundă a cluboptiștilor, pe care Viorel Ilișoi o transcrie. Participanți: Dan Lungu, Radu Andriescu, Radu Părpăuță, Daniela Visternicu, Cerasela Stoșescu, Constantin Dram, Ada Tănasă ș.a. Întinsă pe mai bine de șaizeci de pagini și animată de un spirit mai combativ („Nu trebuie numaidecît să te sinucizi dacă vii în Iași. Nu e capătul lumii aici, nu-i iadul. Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa. E drept, sînt orașe mai frumoase, mai vioaie din punct de vedere cultural și nu neapărat mult peste Iași, dar nu este totul atît de sinistru. Și tot de noi depinde să nu mai fie sinistru”), ea sfîrșește, în cele din urmă, în același ton de lamento. Semn, poate, că în sine discuția n-a dus unde ar fi trebuit să ducă. 

Cosmin Ciotloş este critic literar și lector la Facultatea de Litere din București. Cea mai recentă carte publicată: Cenaclul de Luni. Viața și opera, Pandora M., 2021.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.