Hibridizări

Publicat în Dilema Veche nr. 963 din 22 septembrie – 28 septembrie 2022
image

 Ion Vianu, Investigații mateine. Amintiri, Editura Polirom, 2022.

Trei sînt dimensiunile scrisului lui Ion Vianu, toate „prinse”, mai mult sau mai puțin mărturisit, în deja faimosul eseu din 2010, Amor intellectualis. Nu că n-ar apărea în varii forme și-n celelalte texte ale sale, fie ele ficțiuni sau nu. Subtitlurile, adesea redundante (caiete, foi volante, arhivă, amintiri, exercițiu, file, paramnezii) vorbesc și ele despre această hibridizare/fragmentare obsesivă, indiferent de genul cărților, o hibridizare deopotrivă de substanță și de stil, afișînd refulări, defulări, regresii, alterizări, interpretări, intertexte și poetizări dintre cele mai prolifice. 

Ar fi, mai întîi, intelectualizarea intensă, așezată pe o solidă educație clasică, pe lecturi și asimilări sistematice. Apoi, linia continuă și sinuoasă a unei memorialistici paideice, transparentă în tot felul de tușe autobiografice inclusiv în ceea ce el numește „romane”. În sfîrșit, vorbim de lectura psihanalitică a tuturor producțiilor umane, a culturii și a oricăror biografii care devin a posteriori narative, scriptice. Străbătute de o catifelată melancolie care, paradoxal, provoacă pînă la capăt luciditatea, textele lui Ion Vianu se identifică pînă la urmă cu el însuși, într-un exercițiu psihanalitic și autobiografic infinit. El mărturisește, la un moment dat, într-un interviu: „Personajele mele conțin proiecții ale eului meu, conținuturi simbolice. Ideea de a scrie un roman am avut-o pe la 40 de ani, înainte de a pleca din țară. În cursul anilor, reîncepînd același roman, am scris sute de pagini, ca personajul acela din Ciuma lui Camus, care scrie mereu prima frază a cărții lui. De fiecare dată abandonam cu furie, promițîndu-mi să nu mai revin niciodată la roman. Pînă cînd, în jurul vîrstei de 65 de ani, m-am așezat și l-am scris... dar nu pe acela publicat mai tîrziu, altul”.

Eseurile din Investigații mateine. Amintiri au mai apărut separat sau fragmentar, volumul de față doar le antologhează în patru secțiuni distincte, oferindu-le, astfel, posibilitatea unei reparcurgeri cu folos (trebuie reamintit că multe dintre volumele lui Ion Vianu au tot fost reeditate, în ultimii ani, cu aproape același succes ca la primele apariții). Prima secțiune oferă o lectură oblică, în cheie psihanalitică, desigur, a literaturii lui Mateiu Caragiale. E un convingător exercițiu de hermeneutică mateină, complementar multora dintre abordările anterioare la subiect, pe care, fair play, Ion Vianu le citează și le valorifică din belșug. 

A doua secțiune e una de memorialistică parțial documentară, o lungă mărturie (secondată de extrase din dosarele de la CNSAS) despre anii de dinainte de exilul franco-elvețian. Avem în ea, totodată, și o cronică neagră a anilor 1970 în România ceaușistă, țara unde, dacă te opuneai pe față regimului (cum a făcut-o autorul, solidarizîndu-se cu Paul Goma, denunțînd psihiatria politică și trimițînd o scrisoare de protest la Radio Europa Liberă), fie erai izolat din toate punctele de vedere (o probă de grotesc și absurd sînt relatările ședinței de maculare publică și anchetele repetate de la Securitate), fie erai expulzat în străinătate (în cel mai bun caz), fie erai ucis sub masca unui accident nefericit. 

A treia secțiune e dedicată Regelui Mihai, pe care autorul l-a zărit în copilărie în vara lui 1941, la Sinaia, în postura unui tînăr elegant și misterios. În vîrstă de aproape douăzeci de ani, moștenitorul tronului României cobora atunci dintr-o mașină Lincoln-Zephyr, sport, albastră, pentru o plimbare tainică la poalele munților, declanșînd în mintea privitorului-copil o nestăvilită admirație. Ea va continua cu întîlnirea față către față în Elveția, mai tîrziu, și va dura apoi toată viața. Ultima parte a cărții cuprinde un alt mic exercițiu de hermeneutică arhetipală, de data aceasta aplicat pe opera Oedip a lui George Enescu, a cărui muzică a însoțit întreaga familie Vianu.

„Viața viețuită” vs. „viața visată”

Mă voi referi mai jos doar la prima dintre secțiuni, relevantă pentru receptarea literaturii mateine și – poate cel mai important – emblematică pentru hibridizarea estetică și conceptuală de care vorbeam mai sus. Investigații mateine nu e, în acest sens, doar un text de critică literară pretins „estetică”, el aruncă o lumină nouă atît asupra vieții autorului Crailor, cît și asupra metodei de investigație a unei producții textuale unde ficțiunea sau notația zilnică, dacă ne referim la agende intime sau jurnale, maschează mereu noduri biografice mai mult ori mai puțin conștiente.

Punctul generator al comportamentului social și imaginar matein e dat, în opinia lui Ion Vianu, de originea umilă și de imposibilitatea asumării publice a unui statut care să submineze constant alonja personajului autoconstruit cu atîta migală. De aici dialectica majoră din ficțiunea lui Mateiu, care pendulează mereu între „viața viețuită” și „viața visată”, între regimul diurn și cel nocturn, între aerul înalt al salonului aristocratic-intelectual, dulceața reveriilor eroic-cavalerești și bolgiile promiscui ale cîrciumilor și tripourilor de mahala. În esență, lupta se dă între dorințele de mărire și recunoaștere publică și precaritatea implacabilă a prezentului. „Nemărturisibilul.... iată factorul determinant al psihologiei mateine. Originea socială a mamei, modesta muncitoare Maria Constantinescu, trebuie ascunsă, chiar dacă e cunoscută în mica societate bucureșteană boiereasco-literară în care se învîrte Mateiu. Niciodată nu e admisă această origine. Odată pornit, mecanismul confabulatoriu se perpetuează, creează snobismul monstruos, «delirul» nobiliar... nici una nu are motive să se limiteze”. Mascîndu-se în varii alter ego-uri (Pantazi pentru zona diurnă, Pașadia și Pirgu pentru cea nocturnă, contele Albers-Joseph de Hoditz pentru combinația dandy/aristocrat/rafinat/bogat/risipitor, conu’ Rache pentru inevitabila „încanaliere”, eul din poemul Pajere” pentru aroganța melancolică și solitară, Aubrey de Vere pentru narcisismul drapat hiperbolic), Mateiu Caragiale fantasmează mereu, căutînd compensații fie în scris (poezii, nuvele, romane, proiecte de biografie), fie în realitate (căsătoria cu mult mai vîrstnica Marica Sion, retragerea la moșia picată din cer, interfața vestimentară studiată, amicițiile interesate sau discutabile, obsesiile heraldice și profesionale), după ce majoritatea eforturilor sale de parvenire nu s-au soldat cu rezultatele așteptate. 

Mateiu I. Caragiale © wikimedia commons
Mateiu I. Caragiale © wikimedia commons

Rămas cu frustrarea unei abțineri de la o faptă penală în urma căreia ar fi căpătat încă din tinerețe (1916) statutul mult visat (fapta ar avea legătură cu „prietenia” sulfurosului Bogdan-Pitești, cu a cărui amantă Mateiu se-ncurcă, la un moment dat, dar și cu protagonistul romanului Arivistul de Félicien Champsaur, recomandat în adolescență de profesorul său de istorie), „fiul tatălui” parcurge etapele unei treziri spirituale. E o „descanaliere” pentru care îndemnul „cave, age, tace” e suma lapidară, abil prelucrată heraldic. Deși se produce explicit în martie 1935 (jurnalul o confirmă), Ion Vianu identifică biografic această drastică reformă interioară mateină încă din 1932-1933 și o pune sincronic sub gnostice accese de negație a lumii convenționale, manifestate prin trufie, melancolie, amoralitate și snobism, iar diacronic, sub semne cromatice alchimice („nigredo-albedo-rubedo”). Metamorfoza conturează drumul exotic al unei purificări care trecuse deja ficțional în Craii de Curtea-Veche, apărut fragmentar începînd cu 1926. Presupusa pierdere a unei salutare moșteniri (1905), moartea tatălui (1912), conferirea a patru decorații ministeriale (1913), anii de mizerie (1917-1922), căsătoria (1923), eșecurile de a fi numit ambasador în Finlanda (1928) și, respectiv, prefect (1931), autoînnobilarea domeniului de la Sionu (1928), primirea brevetului de Cavaler al Legiunii de onoare (1929), relația scurtă cu Eliza Băicoianu (1933) se numără și ele printre etapele importante ale acestei transformări.

Intrat convingător în schema jungiană a jocului anima-animus, Mateiu Caragiale se pretează din plin unei interpretări psihanalitice, căci, crede Ion Vianu, mesajul unei opere literare nu e niciodată conștient și integral criptografiat în text, iar așa-zisa „inspirație” e conectată substanțial la sursele inconștiente. „Artistul recurge la fantasme, alunecă în lumea arhetipurilor înainte de a proceda lucid la perfecționarea estetică a operei. Conștiința, voința de a domina inspirația, de a oferi coerență narației și stilului, de a pune în lumină un maximum de sensuri sînt posterioare inspirației... Există perioade în viață cînd insul se confundă cu conținuturile inconștientului într-un chip dramatic: producția sa fantasmatică sau onirică este abundentă; el poate oricînd să treacă în psihoză; în același timp are senzația că nu avansează în analiza pe care a întreprins-o... Schema jungiană însă se potrivește mai bine unor opere decît altora. În ce-l privește pe Mateiu I. Caragiale, cunoscîndu-i viața și scrierile, avem motive să credem că s-a găsit într-o profundă contradicție cu sine și că a rătăcit pe întinsul unor teritorii vecine cu psihoza. Aparența stranie remarcată de contemporani, neadaptarea socială, gîndurile omucide sînt martorele unei profunde dezorientări ontologice. Mateiu a căutat să facă față, prin creație, acestei dispoziții cvasifatale.” Că nu a reușit pînă la capăt, că „nu orice carte este o boală învinsă”, asta ține de soarta nefericită a oricărui scriitor a cărui biografie nu se suprapune peste propriile fantasme.

Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale. Supus grilei psihanalitice, ce revelează legăturile multiple dintre biografie și scris, figura lui „în ape” iese mult mai bine la iveală decît ar fi făcut-o dacă era rezultatul unui demers strict estetic. Ca și-n cazul amintirilor personale, această hibridizare a lecturilor reconfigurează mai profund și mai bogat un trecut depozitat în opere și texte. Avatarurile copilăriei și ale tinereții, cărțile, iubirile, întîlnirile și prieteniile, dramele, bucuriile și momentele de satisfacție, producțiile ficționale și cele de idei sînt toate interconectate în forme care mai tîrziu, la o nouă privire, pot constitui fațete ale unui unic adevăr. Retrospectiv, textele sînt legate întotdeauna de viață, oricît am vrea să literaturizăm.

Adrian G. Romila este scriitor și critic literar. Cea mai recentă carte: Efectul întîrziat al pasiunilor de tinerețe, Editura Junimea, 2020.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Cătălin Predoiu. FOTO Inquam Photos / George Călin
Transparență redusă: jurnaliștii, excluși de la începutul ședințelor de Guvern
Guvernul interimar condus de Cătălin Predoiu a introdus o schimbare fără precedent în relația cu presa: debutul ședințelor de Guvern nu va mai fi transmis în direct, iar jurnaliștii nu vor mai avea acces în sala de ședințe.
Secţie de votare
PSD își retrage reprezentanții din secţiile de votare din municipiul Buzău. Sunt chemați să-i înlocuiască tinerii care au împlinit 18 ani
PSD Buzău anunţă retragerea reprezentanţilor săi din secţiile de votare din municipiul Buzău pentru turul al doilea al alegerilor prezidenţiale, programat pentru 18 mai.
Jennifer Lopez  foto   Instagram jpg
Promisiunea pe care Jennifer Lopez le-a făcut-o gemenilor ei despre divorțul de Ben Affleck
Căsnicia divei latino cu actorul de la Hollywood s-a încheiat anul trecut, lucru care a afectat-o pe JLo atât de mult, încât a fost nevoită să-și ia un angajament în fața copiilor ei.
Insulele Canare 1 Foto Pixaba island 7026208 1280 jpg
Un bărbat și-a pierdut viața încercând să-și facă un selfie pe balustrada unei terase, în Insulele Canare. A căzut 30 de metri în gol, direct pe promenada din fața hotelului
Un bărbat în vârstă de 48 de ani și-a pierdut viața într-un mod tragic, după ce a căzut de la etajul opt al unui hotel din Insulele Canare în timp ce încerca să-și facă un selfie.
bucovina sat jpg
Ziua în care România a pierdut „Țara Fagilor”. Cum au pus mâna austriecii pe una dintre cele mai frumoase regiuni
În urmă cu două secole și jumătate, un episod dureros s-a înscris în istoria Principatului Moldovei: pierderea Bucovinei, teritoriu de 10.441 kilometri pătraţi cedat Imperiului Habsburgic în urma unui context geopolitic tensionat și a unui joc de interese marcat de corupție, șantaj și asasinate.
wizz air avion jpg
Wizz Air lansează o nouă rută, către Erevan
Compania aeriană Wizz Air a anunțat că va lansa o nouă rută între Erevan (Armenia) și București, cu două zboruri pe săptămână.
ploaie png
Județele care intră sub Cod galben de instabilitate atmosferică. Meteorologii anunță vijelii și ploi abundente
Meteorologii au emis, joi, avertizare cod galben de instabilitate atmosferică accentuată pentru 22 de judeţe şi municipiul Bucureşti, unde vor fi rafale puternice de vânt şi precipitaţii abundente în timp scurt.
catalin botezatu nicolle fota jpg
Cătălin Botezatu, despre relația cu Nicolle Fota: „Este o legătură libertină”. De ce nu mai vrea să se căsătorească
Celebrul designer român Cătălin Botezatu revine în centrul atenției cu declarații sincere despre viața sa personală și despre relația pe care o are, în prezent, cu Nicolle Fota, tânăra fotomodel în vârstă de doar 18 ani.
image png
Apelul dramatic al unui șofer după ce cabina camionului său a rămas suspendată pe marginea unui pod, în aer. „Sunt pe punctul de a cădea! Nu vreau să mor".
Într-un incident dramatic petrecut în Louisville, Kentucky, un șofer de camion a avut o întâlnire la limită cu moartea, după ce cabina camionului său a rămas suspendată pe marginea unui pod, în aer.