Febra etică

Publicat în Dilema Veche nr. 964 din 29 septembrie – 5 octombrie 2022
image

 Mariana Marin, La întretăierea drumurilor comerciale, poeme alese de Claudiu Komartin, cu o prefață de Teona Farmatu și cu fotografii de Ana Toma, Editura Cartier, 2021. 

Am ales să scriu despre două poete de primă mărime ale generației ’80, Mariana Marin și Mariana Codruț, scriitoare care au în comun – dincolo de publicarea lor la aceeași editură și în aceeași colecție – o anumită disidență în raport cu poetica generaționistă, practicată în primă instanță la Cenaclul de Luni, condus de Nicolae Manolescu, asta cu toate că Mariana Marin a fost membră a amintitei grupări literare bucureștene. Poemele ei de început au fost înțelese de mai mulți critici în cheie politică. Acest fapt reiese foarte bine din cartea lui Cosmin Ciotloș, Cenaclul de Luni. Viața și opera (Editura Pandora M), lucrare ce restituie unele contexte care au favorizat o astfel de receptare. Deși unele elemente din scrisul Marianei Marin îndreptățesc abordarea amintită, poeta nu practică totuși un discurs angajat, militant împotriva regimului comunist, atît cît ar fi fost posibil în epocă. Ea face parte din cu totul alt film. Poezia ei a mai fost asociată și cu neoexpresionismul, încadrare doar parțial validă, după părerea mea. Scrisul Marianei Marin mărturisește ceva obsesiv, monocord și intens, totul într-o imagistică stranie, percutantă, greu de decelat imediat. Forța acestui tip de discurs reiese din ansamblu, din totalitatea textelor pentru că există unele potențialități și virtualizări ce au nevoie de timp pentru manifestare. 

Antologia La întretăierea drumurilor comerciale verifică această ipoteză. Titlul este reluarea aceluia ce reunește textele autoarei din volumul colectiv Cinci (Editura Litera, 1982), unde figurează alături de Romulus Bucur, Ion Bogdan Lefter, Bogdan Ghiu și Alexandru Mușina. Prima sa carte, Un război de o sută de ani¸ reunește o serie de viziuni asupra unui corp în autocombustie, sub presiunea unui rău istoric. Aceste viziuni decurg unele din altele, nerămînînd nimic în afara acestui fel de a privi lumea din perspectiva victimei iminente. Sintagma „un război de o sută de ani” se va constitui în formulă recurentă în întreaga operă a scriitoarei. 

Poeta redă într-o manieră hipnotică starea de asediu sau de invazie în care se află ființa, fără a se lăsa însă pradă lamentației. Poezia Marianei Marin e rezistență și demnitate. Nu de puține ori invită la meditații de natură etică: „Capitulez în fața atlazurilor mele fine, / – precum pardosul la sînge existența onorabilă în mers țeapăn pe stradă / Cine însă ar mai putea descrie tristețea dictatorului / care trezindu-se într-o dimineață în fața ghilotinei / își șoptește îngrozit: – Aceasta nu e cu putință! / și mai tîrziu, spaima din ochii supușilor: era dulce otrava… / Sînt atît de bătrînă, / încît evenimentele mă ocolesc cu o precizie dubioasă” („Dreptul cenușii”). Filonul etic se manifestă uneori în manieră sarcastică. Citez din același poem: „Drumul nostru este închis / ar fi trebuit să învățăm pînă acum / că orice groapă comună își are hazul ei...”. Discursul poetic monocord al Marianei Marin cunoaște totuși unele volute.

Teroarea istoriei se resimte și mai acut în Aripa secretă (1986). Dialogul cu Anne Frank îmi pare o incizie în conștiință și, totodată, o chemare în instanță a istoriei mari, cea care „mutilează” și dizolvă contururile individuale. Intrată în fibra Jurnalului, preia de acolo intensitatea relatării și rapiditatea schimbării perspectivelor/cadrelor: „Tenebroasele afaceri ale istoriei. / Pumnul băgat în gură / și imposibilitatea de a mai fi altfel liber / decît atunci cînd ești gata să-ți dai singur moartea. / O amenințare surdă pînă și în cearșaful care m-acoperă, / pînă și în lumina lumînării la care acum scriu. / Deși n-am făcut nimic / care să merite atîta ură, /atîta hidoasă dorință de a strivi” („Mesajul Annei”). Pentru Mariana Marin, arta este o necesitate imediată, o absorbție compulsivă a realului, o înțelegere fără mediere a tragicului intrinsec. 

Poeta reușește mai ales prin Mutilarea artistului la tinerețe (1999) să spargă tiparele unei literaturi a crizei și a confruntării cu limita. Dacă în volumul de debut întrevedea în boală „o șansă”, aici dispare și această iluzie. Sarcasmul e ultimul stadiu al tragediei și odată cu autocombustia lui nu mai urmează altceva decît neantul. Unele versuri pot fi resimțite ca niște sentințe, care, deși previzibile, nu pierd nimic din eficiența chirurgicală. Bisturiul operează țesuturile fără ca sîngele să se reverse emfatic. 

Poeta pare a face unele concesii colegilor ei lunediști practicînd discret și un discurs ce-și conține propriile mijloace de generare, fără ingredientele specifice ale autodenunțării.

image

 Mariana Codruț, Zonă complice, poeme alese și prefață de Bogdan Crețu, fotografii de Véronique North-Mincà, Editura Cartier, 2021. 

Poezia Marianei Codruț nu răspunde dezideratelor lunediste, situîndu-se chiar la polul opus în ceea ce privește mijloacele de exprimare artistică utilizate. Scriitoarea ieșeană nu vede o soluție în experimentalism, textualism sau metatextualism, caracteristicile esențiale ale poeților reuniți în jurul lui Nicolae Manolescu în celebra grupare literară de la București. Din acest motiv, literatura ei a intrat ceva mai tîrziu în conștiința criticii. Bogdan Crețu – autorul și prefațatorul antologiei Zonă complice – explică foarte bine cauza profundă a acestui decalaj: „Dacă autori reprezentativi (azi, ca și ieri) precum Mircea Cărtărescu, Florin Iaru, Traian T. Coșovei, Mariana Marin ș.a. scriau o poezie ostentativă, neliniștită, «obraznică», ireverențioasă ori măcar ironică față de tradiție, orgolioasă și autoreflexivă, bulimică și livrescă, propunînd ca principal obiect propriul spectacol po(i)etic și retoric, pariind pe poeticitate, nu pe lirism, altfel spus, o poezie agresivă, fie față de mode, fie față de așteptările sistemului, Mariana Codruț alegea discreția, ba chiar o austeritate discursivă sistematică și, în primele volume, o estompare tactică a propriei voci”. Dar, după cum se știe, cei care nu se încadrează în anumite tipare sînt cîștigători pe termen lung. Acest lucru s-a întîmplat deja, autoarea beneficiind în ultimul deceniu de o receptare foarte bună, chiar entuziastă. 

Poemele din cărțile autoarei de dinainte de 1990, Măceșul din magazia cu lemne (1982), Schiță de autoportret (1986) și Tabieturile nopții de vară (1989) pot fi caracterizate printr-o retorică minimă, contrasă. Discursul este în multe situații lapidar, încercînd să comunice mai mult prin ceea ce nu apare în text, prin verigile lipsă ale acestuia. Autoarea își lasă poemele să se închidă undeva în afara lor, într-un off greu de identificat. Autenticitatea trăirilor e cu atît mai mare cu cît sentimentalul este reprimat (poeziile ei nu sînt de dragoste, ci despre dragoste), iar fluxul vital este redat în sincope asemenea unei respirații tulburate de un ritm cardiac neregulat: „în plină lumină a zăpezii / ba chiar și altă dată / e de-a dreptul primejdios / să ieși cu fața descoperită: / o pasăre îți poate înghiți / ochii ca pe un miez de nucă; / frigul îți poate arunca / lătrăturile lui friguroase; cineva / îți poate folosi epiderma / strălucitoare drept țintă / pentru săgețile lui / în totul, riscul e prea mare / pentru o bucurie efemeră... / doar poezia le suportă pe toate: / în numele ei, îngheț / cu fața lipită de metalul nopții” („doar poezia”). Încrederea în cuvinte nu poate fi pusă la îndoială. Lumea nu poate exista decît dacă este numită: „îmi descriu mîinile / și ele există, îmi numesc ura / și ea se naște” („schiță de autoportret”).

Deși, în linii mari, scrisul Marianei Codruț a continuat în aceeași manieră și după 1990, se poate vorbi totuși de o radicalizare a discursului și o acutizare a viziunii. Există o anumită presiune a mediului care conduce la revoltă. În acest sens, volumul Ultima patrie (2007) – anticipat din punct de vedere tematic de Blanc (2000) – funcționează uneori aproape ca un manifest: „nimic despre patria care te prigonește, / despre teroristul fundamentalist / dărîmîndu-ți buncărul cînd se sinucide, / despre onanista înfrigurată” („despre forța inimii”). 

Poezia din ultimul volum antologat, Pulsul nu poate fi minimalist (2019), devine mult mai directă, tăioasă, elastică și electrică. Poezia Marianei Codruț e frondă, e șoc, după cum ea însăși mărturisește. De altminteri, există mai multe texte ce au drept subiect poezia. Dar nu putem vorbi despre niște ars poetica de tip tradițional pentru că valoarea cea mai înaltă a poetei pare a fi libertatea, lipsa oricărei constrîngeri, iar artele poetice sînt, prin însăși natura lor, restrictive, autolimitatoare: „poezia e șoc / precum crima adolescentului din vecini / pe care nu-l credeai în stare de crimă. / gesturi ca oricare cuvinte de fiecare zi / chiar puțină frondă. Ei da nimic anormal! / și brusc toporul decapitînd obișnuința” („un posibil portret al poeziei”). Ideea libertății, ca formă supremă a trăirii adevărate, apare în mai multe texte. În cazul Marianei Codruț, libertatea nu poate fi anulată decît de persoana în cauză: „noapte precară, / păstrăv alunecînd pe gheață, / lătratul cîinilor o sfîșie la răstimpuri / – el nu e niciodată fără rost, / îți amintește de teritoriul vieții. / numai instincte fierbinți, pulsatorii / în lucerna inexistentă a crîngului, / cîinii simt cînd înfrunți gîndul / că există un singur obstacol / în fața libertății: tu însuți” („un singur obstacol”). 

Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ. Uneori, pentru a-ți găsi vocea proprie, trebuie mai întîi să ți-o anihilezi. Acest fapt nu e singurul lucru care le apropie. În poezia ambelor există o anumită febră etică bine controlată și aflată în bună coabitare cu esteticul. În plus, mai au în comun abilitatea de a imprima intensitate lirismului cu un minim de mijloace expresive. 

Șerban Axinte este scriitor și critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Scrîșnetul dinților, Editura Cartier, 2021.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Se scumpesc locuințele: românii își temperează achizițiile, dar crește cererea în zonele periurbane
Piața imobiliară din România trecere printr-un proces de reconfigurare și se îndreaptă tot mai mult către proiecte de locuințe mai eficiente energetic, în zone periurbane și o temperare a cererii.
image
Primarii de la țară care au rupt „blestemul” reabilitărilor aberante. „Ar fi păcat să faci o lucrare și apoi să o distrugi”
Doi primari din județul Botoșani au învățat să prioritizeze proiectele edilitare, renunțând chiar la fonduri pentru asfaltări fiindcă aveau în execuție lucrări subterane. Și-au asumat decizia tocmai pentru a nu sparge drumurile proaspăt reabilitate, o practică devenită tradiție în administrație
image
Chinul lui Andrei, băiatul de 14 ani omorât de tată într-un sat din Vaslui. Pedeapsă minoră primită de criminal
Un bărbat din Vaslui și-a rănit mortal fiul pe fondul consumului de alcool și al unor probleme psihice netratate. Băiatul era maltrat de tatăl său de ani de zile, care de multe ori îl bătea fără motiv.

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.