Efigia lui Aurel Dumitrașcu

Publicat în Dilema Veche nr. 976 din 22 decembrie – 28 decembrie 2022
image

 Vlad Alui Gheorghe, Aurel Dumitrașcu. Studiu monografic, Editura Junimea, 2022.

Deși optzecist sadea vorbind strict diacronic, Aurel Dumitrașcu a trăit din plin destinul unui poet romantic. Motivele acestei comparații sînt multe și o să-l evit pe cel (perisabil) al frumuseții fizice, cu toate că înfățișarea sa adolescentin-angelică l-a predispus la o intensă carieră de seducător. Un motiv ar fi că a murit de leucemie la numai 35 de ani, în septembrie 1990 (s-a născut în 1955), nici măcar nel mezzo del cammin. Galeria unor asemenea poeți cu morți teribil de timpurii are la noi cîteva repere, de la Vasile Cîrlova, Mihai Eminescu și Ștefan Octavian Iosif pînă la Nicolae Labiș și Cristian Popescu. 

Apoi, că a trăit vremuri potrivnice, în primul rînd potrivnice libertăților esențiale a unui scriitor – aceea de-a vorbi și de-a scrie. Libertatea și-a luat-o singur, cu toate riscurile de rigoare (a fost urmărit de Securitate pentru gesturile, cuvintele și textele sale). Și aș putea continua: s-a autoizolat între munți, la Borca Neamțului, într-un peisaj idilic foarte potrivit contemplației, scrisului și singurătății; a fost în contact permanent cu pulsul literaturii congenerilor săi, corespondînd constant (destinatari i-au fost multe nume sonore), colportînd idei, citind reviste și coborînd periodic din satul natal pentru a merge la întîlniri literare naționale; a scris o poezie cvasi-ermetică, ceremonioasă, profund anti-mainstream, deloc deschisă jocurilor facile ale multor optzeciști, o poezie centrată pe tragicul existențial și pe imageria bogată, o poezie cu jocuri simbolice suprarealiste și cu o puternică tăietură tanatică; a publicat antum doar două plachete, Furtunile memoriei(debut în 1984, îndelung prelucrat din cauza cenzurii acerbe) și Biblioteca din Nord (1986, scos oarecum mai ușor), în timp ce postumele (poeme, scrisori, jurnale, articole), foarte multe, au fost restituite publicului de prieteni (prietenia a fost una dintre marile lui vocații).

Din toate aceste trăsături de „copil al veacului”, cea mai paradoxală mi se pare ultima: această postumitate pletorică, invers proporțională și cu prezența sa fizică în lume (plenară, vie), și cu parcimonia publicării din timpul unei vieți nedrept de scurte. De această uimitoare existență postumă s-a ocupat ani de zile cu o loialitate admirabilă „geamănul” întru literatură, poetul Adrian Alui Gheorghe, pînă nu demult păstrătorul bogatei moșteniri de caiete și hîrtii care alcătuiesc arhiva Aurel Dumitrașcu. Din ea, prietenul fidel a publicat în timp volume de texte inedite, fragmente diaristice și antologii epistolare, o producție literară consistentă, care dovedește că poeții nu doar că au viață veșnică, dar transmit mesaje și după moarte.

El însuși traducător, muzician și poet în plină ascensiune (a debutat în 2013 cu un volum remarcabil, urmat în 2016 de altul asemenea), Vlad Alui Gheorghe a publicat recent o monografie dedicată lui Dumitrașcu. Aș zice „în sfîrșit”, pentru că acest „răzvrătit izolat într-un mic sat de munte” merita de mult o astfel de abordare și acum, iată, a făcut-o un tînăr scriitor care a stat aproape și de spiritul, și de arhiva de care pomeneam mai sus. La origine lucrare de doctorat susținută la Literele ieșene, Aurel Dumitrașcu. Studiu monografic parcurge pertinent, în aproape 300 de pagini, întreaga operă antumă și postumă a poetului de la Borca, încercînd clarificări biografice, conceptuale și generaționale, contextualizări cronologice și paradigmatice, interpretări și juste reașezări tematic-imaginare.

image

Instrumentele sînt cele ale unui critic și istoric literar, desigur, dar efortul de a da coerență unui corpus amalgamat de documente (caiete și dosare personale, foi volante, ciorne, publicații, schimburi epistolare, mărturii ale altora) dovedește răbdarea unui arhivist pe care numai pasiunea pentru subiect, afinitatea familială și determinarea profesională l-au ajutat să sfîrșească acest demers altfel destul de dificil. Conjecturile lui Vlad Alui Gheorghe nu reprezintă doar simple treceri în revistă ale biografemelor dumitrașciene sau reluări ale unor opinii critice consacrate, dimpotrivă, autorul încearcă să reliefeze detalii, analogii și unghiuri mai puțin evidente și mai puțin vehiculate de alte analize la subiect, să coreleze elemente de pură biografie cu reconstituiri cronologice pe baza idiosincraziilor de imaginar poetic și a notațiilor de jurnal. 

Rezultatul e un vast eseu critic în care nodurile teoretice, hermeneutice și istorice capătă pregnanța unor direcții peste care se va putea trece cu greu, de acum încolo, în cazul altor viitoare abordări similare. Voi sublinia doar cîteva dintre ele, în continuare, cu mențiunea că multe altele, la fel de surprinzătoare și deopotrivă de persuasive (l-am citit, la rîndu-mi, atent pe Aurel Dumitrașcu, știu despre ce vorbesc), pot fi descoperite în carte.

Jurnal, scrisori, poezie

Lipsit de proximitatea unor maeștri și a unui spațiu emulativ, izolat între munții Neamțului natal (din care a ieșit doar pentru perioadele de studenție la fără frecvență, de cenacluri, de întîlniri cu varii prieteni sau de festivaluri literare – așa cum puteau exista ele în întunecații ani 1980), autodidact și devorator intratabil de cărți, filme și muzică, poetul de la Borca a suferit de o „ingenuitate a formării ca scriitor”. Evoluția conștiinței sale creatoare, susține Vlad Alui Gheorghe, a stat exclusiv sub auspiciile scrisului asiduu, ale lecturilor formatoare, ale discuțiilor din planul public (cînd a apucat) și privat (mai tot timpul) și ale corespondenței susținute cu nume importante ale literaturii române de atunci, colegi de pluton literar ori seniori consacrați. 

Toate acestea i-au adus și nenumărate deservicii, de la vulnerabilitatea în fața Securității și a delațiunilor de tot felul la lupta cu cenzura editorială și cu propria conștiință a vocii lirice – una distinctă, profund originală, rafinată stilistic, ostentativ diferită de a celorlalți contemporani și adesea excesiv de autoselectivă. Așa se explică, de pildă, de ce notațiile de jurnal (începute în 1970, la moartea tatălui), susținute cu debordabil firesc pînă în ultima clipă de viață pe numeroase caiete și carnete, au premers poeziei, pe care a migălit-o sever pînă la ultima esență, pînă la decantarea supremă, pînă la forma cea mai potrivită mesajului (primele versuri datează din 1986, din timpul serviciului militar la Sulina). Efortul acesta poate fi concentrat perfect într-un vers care l-a făcut celebru și care-i poartă indelebil amprenta existențială, cu tot cu intuiția tragică a morții: „eu nu vreau să trăiesc, eu vreau să citesc”.

Rezistent, libertin și inadaptabil, Aurel Dumitrașcu a fost căutat de un ofițer de Securitate încă din 1985 și, ostil oricărei înregimentări, a fost pus încă de atunci sub strictă supraveghere. În același spirit de frondă afin cu amici ieșeni ca Luca Pițu sau Dan Petrescu, împreună cu Adrian Alui Gheorghe s-a solidarizat pe 3 decembrie 1989 cu Liviu Ioan Stoiciu, semnatar al apelului către Europa Liberă împotriva realegerii lui Nicolae Ceaușescu la al XIV-lea Congres al PCR. Nu i-a păsat nici lui, nici celorlalți că vor fi trecuți pe lista neagră a celor care „fluieră în biserică” și trebuie supravegheați. Pe 22 decembrie 1989 îl găsim lîngă același Adrian Alui Gheorghe în „balconul revoluției” de la Piatra Neamț, scriind frenetic apoi, cît i-au mai permis timpul și boala, cîteva articole în presa locală despre confiscarea revoluției de către neocomuniștii iliescieni și despre compromiterea valorilor democratice nou cîștigate.

Pe lîngă jurnal și scrisori, poezia lui Aurel Dumitrașcu ocupă aproape jumătate din studiul lui Vlad Alui Gheorghe și autorul încearcă un tablou complet al temelor majore, de la începuturile cvasi-necunoscute și antumele oficiale pînă la inedite și postume: jocul cu moartea, labirintul, zidul, sîngele, umbra, colbul, pustiul, orbirea, cimitirul, breșa, culorile sînt tot atîtea subiecte care desemnează subcapitole întregi, cu interpretări și analogii convingătoare, menite să decupeze un imaginar inedit între congenerii optzeciști. Lectura textelor dumitrașciene relevă un „turbion imagistic care adună laolaltă reziduuri de realitate”, „proiecții dintr-un paradis în care totul este posibil”, un amestec bine dozat de inocență și impuritate. Aurel Dumitrașcu „refuză inteligibilul ca strat superficial al realității”, iar „metoda hipertelică”, așa cum o denunță Vlad Alui Gheorghe, „răstoarnă raporturile dintre concret și abstract, psihismul produce realitate, oniricul transformă obiectele în stări de spirit, individul este al lumii și al nimănui, într-o acțiune deliberată de refuz al unui loc anume”. 

Oricum, Dumitrașcu a avut, în poezie, un parcurs solitar, susține autorul, iar poezia sa nu a interacționat decisiv cu cea a colegilor săi de generație. De aceea, în condiții istorice foarte potrivnice (epistolarul din tulburătorul volum Frig o dovedește), poetul de la Borca a atins performanța unei voci lirice unice, a unui „profil de scriitor bine conturat”, rămînînd în posteritate ca un campion al libertății interioare și a celei de expresie, într-un regim care le ura pe amîndouă.

Lui Vlad Alui Gheorghe i-a reușit un studiu serios, dens și cuprinzător, un deschizător de drumuri pentru cei care se vor mai apleca, de-acum încolo, asupra textelor lui Aurel Dumitrașcu. Nu e vorba doar de un sintetic „portret” critic bine blindat bibliografic și argumentativ, de ivirea unui „profil de scriitor bine conturat”, ci de o adevărată efigie, prima de la noi, deocamdată.

Adrian G. Romila este scriitor și critic literar. Cea mai recentă carte: Efectul întîrziat al pasiunilor de tinerețe, Editura Junimea, 2020.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.