Efectul de credinţă şi cuvîntul care devine carne

Publicat în Dilema Veche nr. 430 din 10-16 mai 2012
Efectul de credinţă şi cuvîntul care devine carne jpeg

Am întrebat-o pe fiică-mea, nu demult, de ce critica literară i se pare perfect neinteresantă. De ce, dacă o bună cronică îi limpezeşte cărţile citite, nu dă doi bani pe criticul care i-a prilejuit clarificarea? Pentru că, a rîs fiică-mea, comiţînd una dintre confuziile clasice şi profund nedrepte, limpezirea face cartea mai interesantă, nu critica. Şi la c(l)ase mai mari, însă, e destul de complicat să recomanzi cu entuziasm o carte de critică literară. Şi asta pentru că, în zilele noastre, se citeşte mai puţină critică serioasă ca oricînd, iar „atela“ ei obligatorie, teoria literară, a ajuns o zonă nespectaculoasă, fără vreo finalitate practică. Critica literară este asimilată – în rarele ocazii în care mai e prezentă public – cu recomandarea interesată („la schimb“), cu solidaritatea de circumstanţă, cînd nu cu publicitatea pro domo sau cu parazitarea unor lumi literare „adevărate“, oricum de alt rang. E o prostie, o ştim şi-o tot spunem, dar una dintre acele prostii bine înfipte în imaginarul colectiv. Am trăit confuzia asta de destule ori, în ultimii ani, ca să mai sper c-aş putea fi creditată cînd spun despre o carte de critică literară că este excepţională.

La toate astea mă gîndeam, zilele trecute, la Librăria Bastilia, prezentînd noul volum de eseuri critice al Sandei Cordoş, Lumi din cuvinte – alături de Bianca Burţa-Cernat şi în prezenţa, mereu tonică, a profesorului Paul Cornea –, cînd luciditatea neagră mi-a blocat discursul entuziast. În ce fel să vorbeşti despre integritatea de fond a criticii pe care o practică Sanda Cordoş, acea integritate care (spune, cred, Virginia Woolf) dă adevărul literaturii şi fără de care critica literară nu e posibilă? Cum să repeţi, odată cu Sanda Cordoş, că acea integritate nu poate funcţiona decît în condiţiile unei intime cunoaşteri a literaturii, ca un „efect de credinţă“ mai degrabă decît ca unul de realitate? Cum să-i spui Sandei Cordoş (altfel decît luînd distanţa scrisului?) că incredibila sa modestie şi umorul maieutic ce se simt în fiecare frază a ultimei sale cărţi sînt doar două dintre ingredientele unei maniere critice care cu greu va mai putea fi urmată în critica literară de azi?

În eseurile din Lumi din cuvinte (scrise mai demult, însă selectate şi adaptate contextului), Sanda Cordoş se ocupă de două chestiuni teoretice fundamentale: reprezentarea literară şi identitatea în literatură – altfel zis, literatura ca reprezentare identitară, dar şi „supratemă a literaturii de după 1990“. Prin cele două jaloane teoretice, eseista ajunge însă la realitatea literaturii, la „cuvîntul care devine carne“ şi, mai ales, la condiţiile practice şi istorice ale acestei transmutaţii. Dacă două dintre eseurile ei decisive din acest volum – „Ideologia realismului socialist în România“ şi „1956: calendarul oficial“ – vor fi deseori citate de-acum înainte (la fel de des ca Literatura între revoluţie şi reacţiune din 1999, în chestiunea modelului jdanovist al ideologiei comuniste), acest lucru se va datora, fără îndoială, şi asumării istoriei ideologizate sub care această literatură a fost scrisă. Pe de altă parte, prospeţimea lecturilor din această carte (cumva dinăuntrul acelor istorii, dar şi de deasupra graniţei 1989), centrarea pe autori (Hortensia Papadat-Bengescu, Cărtărescu, Norman Manea) sau pe fenomene literare (lectura clandestină în comunism, auto-traducerea scriitorilor germani originari din România, tema literară a migraţiei în postcomunism), dar şi felul esenţial în care Sanda Cordoş limpezeşte condiţiile de generare şi de receptare ale literaturii ţin de un mod foarte personal de a citi literatura şi de a se raporta, critic, la ea: cu responsabilitate (unora li s-a părut severitate), dar şi cu un fel de umor infratextual. Formulările sale memorabile („colaborarea între o şcolăriţă şi un critic literar oficial“, în cazul Hortensiei Papadat-Bengescu; „bocetul şoptit al conştiinţei“ lui Arghezi; Norman Manea, „un clinician al sinelui“), clarificarea unor contexte complicate (cum ar fi primul Congres al Scriitorilor din RPR, cu toate „adevărurile sale“: adevărul vieţii, adevărul integral, adevărul adevărat şi mai mult decît adevărul), analiza la rece a unor colaborări imaginare, forţate sau reale fac din finele analize de aici lecturi obligatorii.

Nu ştiu dacă Sanda Cordoş profesează – aşa cum crede Al. Cistelecan – o „critică a inimii“, a „vibralităţii“, ca Lucian Raicu. Ea este însă, cu siguranţă, un critic al conştiinţei care îşi întemeiază orice afirmaţie pe terenul ferm al istoriei, pe formele (temporale, dar şi morale) ale identităţii şi pe analiza riguroasă a versatilităţii reprezentărilor artistice în literatură, de neevitat – pentru un critic responsabil – după atîtea nenorociri şi trocuri ale istoriei. Şi, cum n-am apucat să spun la lansare, Sanda Cordoş utilizează în propria critică un umor foarte fin, o subtilă ironie de ton şi tăietură, pe care – cei ce o ştiu mai de mult – i le recunosc şi i le apreciază în fiecare nouă carte.

TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul corespondenței
O cu totul altă carte față de aceea, știută tuturor, din 1978, este actuala ediție, definitivă, a „Romanului epistolar” dintre I. Negoițescu și Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te supăra, frate
„Frère et sœur” rămîne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu trăiri rezonabile – însăși lipsa de măsură a pasiunilor sfîrșește prin a fi „rezonabilă”, necesară – și morală burgheză.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album în limba maternă ce le oferă mai mult spațiu de manevră pentru poezie.

Adevarul.ro

image
Motivul stupid pentru care o grădiniţă din Hunedoara a fost mâzgălită cu mesaje de ură şi ameninţare VIDEO
O grădiniţă din Hunedoara a fost vandalizată. Autorii distrugerilor au lăsat mesaje de ameninţare şi de ură pe faţada clădirii.
image
Un general rus obez şi retras din activitate, trimis să lupte în războiul din Ucraina: „Nimeni nu-i poate refuza supunerea”
Un general rus pensionat şi obez, a fost trimis de Vladimir Putin să lupte în prima linie în războiul din Ucraina care se desfăşoară mai ales în partea de est a ţării. Decizia vine în contextul în care armata rusă pierde tot mai mulţi militari de rang înalt pe câmpul de luptă.
image
„Q”, internautul de la care a pornit mişcarea QAnon, a revenit pe forumurile web după 2 ani de pauză: „Să jucăm încă o dată?”
Utilizatorul anonim cunoscut sub numele de „Q” al forumurilor 4chan şi 8kun, personaj ale cărui anunţuri criptice au dat naştere teoriei conspiraţiei fasciste pro-Trump cunoscută drept QAnon, şi-a reluat postările după o pauză de aproape doi ani.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
În primăvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a cărui gazdă era Betty Crocker, devenită o emblemă a emisiunilor de acest gen și un idol al gospodinelor de peste Ocean. Puțină lume știa că Betty nu exista cu adevărat, ci era doar o plăsmuire a minților creatoare ale postului de radio.
image
„Uvertura” războiului austro-turc din 1715-1718
Războiul turco-venețiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut și drept Războiul Austro-Turc din 1715-1718, sau „Războiul lui Eugeniu de Savoia”, este primul din seria războaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol îi scria Elisabetei că otomanii încercaseră pe data de 28 să iasă din Plevna luptând și construind un pod peste râul Vid, în zonă desfășurându-se bătălii cumplite. Carol s-a îndreptat imediat în acea direcție, în timp ce împăratul se dusese în centrul dispozitivului.