Efectul de credin┼ú─â ┼či cuv├«ntul care devine carne

Publicat în Dilema Veche nr. 430 din 10-16 mai 2012
Efectul de credin┼ú─â ┼či cuv├«ntul care devine carne jpeg

Am ├«ntrebat-o pe fiic─â-mea, nu demult, de ce critica literar─â i se pare perfect neinteresant─â. De ce, dac─â o bun─â cronic─â ├«i limpeze┼čte c─âr┼úile citite, nu d─â doi bani pe criticul care i-a prilejuit clarificarea? Pentru c─â, a r├«s fiic─â-mea, comi┼ú├«nd una dintre confuziile clasice ┼či profund nedrepte, limpezirea face cartea mai interesant─â, nu critica. ┼×i la c(l)ase mai mari, ├«ns─â, e destul de complicat s─â recomanzi cu entuziasm o carte de critic─â literar─â. ┼×i asta pentru c─â, ├«n zilele noastre, se cite┼čte mai pu┼úin─â critic─â serioas─â ca oric├«nd, iar ÔÇ×atelaÔÇť ei obligatorie, teoria literar─â, a ajuns o zon─â nespectaculoas─â, f─âr─â vreo finalitate practic─â. Critica literar─â este asimilat─â ÔÇô ├«n rarele ocazii ├«n care mai e prezent─â public ÔÇô cu recomandarea interesat─â (ÔÇ×la schimbÔÇť), cu solidaritatea de circumstan┼ú─â, c├«nd nu cu publicitatea pro domo sau cu parazitarea unor lumi literare ÔÇ×adev─ârateÔÇť, oricum de alt rang. E o prostie, o ┼čtim ┼či-o tot spunem, dar una dintre acele prostii bine ├«nfipte ├«n imaginarul colectiv. Am tr─âit confuzia asta de destule ori, ├«n ultimii ani, ca s─â mai sper c-a┼č putea fi creditat─â c├«nd spun despre o carte de critic─â literar─â c─â este excep┼úional─â.

La toate astea m─â g├«ndeam, zilele trecute, la Libr─âria Bastilia, prezent├«nd noul volum de eseuri critice al Sandei Cordo┼č, Lumi din cuvinte ÔÇô al─âturi de Bianca Bur┼úa-Cernat ┼či ├«n prezen┼úa, mereu tonic─â, a profesorului Paul Cornea ÔÇô, c├«nd luciditatea neagr─â mi-a blocat discursul entuziast. ├Än ce fel s─â vorbe┼čti despre integritatea de fond a criticii pe care o practic─â Sanda Cordo┼č, acea integritate care (spune, cred, Virginia Woolf) d─â adev─ârul literaturii ┼či f─âr─â de care critica literar─â nu e posibil─â? Cum s─â repe┼úi, odat─â cu Sanda Cordo┼č, c─â acea integritate nu poate func┼úiona dec├«t ├«n condi┼úiile unei intime cunoa┼čteri a literaturii, ca un ÔÇ×efect de credin┼ú─âÔÇť mai degrab─â dec├«t ca unul de realitate? Cum s─â-i spui Sandei Cordo┼č (altfel dec├«t lu├«nd distan┼úa scrisului?) c─â incredibila sa modestie ┼či umorul maieutic ce se simt ├«n fiecare fraz─â a ultimei sale c─âr┼úi s├«nt doar dou─â dintre ingredientele unei maniere critice care cu greu va mai putea fi urmat─â ├«n critica literar─â de azi?

├Än eseurile din Lumi din cuvinte (scrise mai demult, ├«ns─â selectate ┼či adaptate contextului), Sanda Cordo┼č se ocup─â de dou─â chestiuni teoretice fundamentale: reprezentarea literar─â ┼či identitatea ├«n literatur─â ÔÇô altfel zis, literatura ca reprezentare identitar─â, dar ┼či ÔÇ×supratem─â a literaturii de dup─â 1990ÔÇť. Prin cele dou─â jaloane teoretice, eseista ajunge ├«ns─â la realitatea literaturii, la ÔÇ×cuv├«ntul care devine carneÔÇť ┼či, mai ales, la condi┼úiile practice ┼či istorice ale acestei transmuta┼úii. Dac─â dou─â dintre eseurile ei decisive din acest volum ÔÇô ÔÇ×Ideologia realismului socialist ├«n Rom├óniaÔÇť ┼či ÔÇ×1956: calendarul oficialÔÇť ÔÇô vor fi deseori citate de-acum ├«nainte (la fel de des ca Literatura ├«ntre revolu┼úie ┼či reac┼úiune din 1999, ├«n chestiunea modelului jdanovist al ideologiei comuniste), acest lucru se va datora, f─âr─â ├«ndoial─â, ┼či asum─ârii istoriei ideologizate sub care aceast─â literatur─â a fost scris─â. Pe de alt─â parte, prospe┼úimea lecturilor din aceast─â carte (cumva din─âuntrul acelor istorii, dar ┼či de deasupra grani┼úei 1989), centrarea pe autori (Hortensia Papadat-Bengescu, C─ârt─ârescu, Norman Manea) sau pe fenomene literare (lectura clandestin─â ├«n comunism, auto-traducerea scriitorilor germani originari din Rom├ónia, tema literar─â a migra┼úiei ├«n postcomunism), dar ┼či felul esen┼úial ├«n care Sanda Cordo┼č limpeze┼čte condi┼úiile de generare ┼či de receptare ale literaturii ┼úin de un mod foarte personal de a citi literatura ┼či de a se raporta, critic, la ea: cu responsabilitate (unora li s-a p─ârut severitate), dar ┼či cu un fel de umor infratextual. Formul─ârile sale memorabile (ÔÇ×colaborarea ├«ntre o ┼čcol─âri┼ú─â ┼či un critic literar oficialÔÇť, ├«n cazul Hortensiei Papadat-Bengescu; ÔÇ×bocetul ┼čoptit al con┼čtiin┼úeiÔÇť lui Arghezi; Norman Manea, ÔÇ×un clinician al sineluiÔÇť), clarificarea unor contexte complicate (cum ar fi primul Congres al Scriitorilor din RPR, cu toate ÔÇ×adev─ârurile saleÔÇť: adev─ârul vie┼úii, adev─ârul integral, adev─ârul adev─ârat ┼či mai mult dec├«t adev─ârul), analiza la rece a unor colabor─âri imaginare, for┼úate sau reale fac din finele analize de aici lecturi obligatorii.

Nu ┼čtiu dac─â Sanda Cordo┼č profeseaz─â ÔÇô a┼ča cum crede Al. Cistelecan ÔÇô o ÔÇ×critic─â a inimiiÔÇť, a ÔÇ×vibralit─â┼úiiÔÇť, ca Lucian Raicu. Ea este ├«ns─â, cu siguran┼ú─â, un critic al con┼čtiin┼úei care ├«┼či ├«ntemeiaz─â orice afirma┼úie pe terenul ferm al istoriei, pe formele (temporale, dar ┼či morale) ale identit─â┼úii ┼či pe analiza riguroas─â a versatilit─â┼úii reprezent─ârilor artistice ├«n literatur─â, de neevitat ÔÇô pentru un critic responsabil ÔÇô dup─â at├«tea nenorociri ┼či trocuri ale istoriei. ┼×i, cum n-am apucat s─â spun la lansare, Sanda Cordo┼č utilizeaz─â ├«n propria critic─â un umor foarte fin, o subtil─â ironie de ton ┼či t─âietur─â, pe care ÔÇô cei ce o ┼čtiu mai de mult ÔÇô i le recunosc ┼či i le apreciaz─â ├«n fiecare nou─â carte.

Povestea Casei Afis Coperta png
Autobiografie: ÔÇ×Povestea Casei PaleologuÔÇŁ, un eseu despre educa╚Ťie
Editura Funda╚Ťiei Paleologu a publicat recent o autobiografie intelectual─â semnat─â de Theodor Paleologu ╚Öi, totodat─â, un eseu despre educa╚Ťie ╚Öi un manifest pentru ini╚Ťiativele independente ├«n acest domeniu vital.
Povestea Casei Afis Coperta jpg
Theodor Paleologu semneaz─â un eseu despre educa╚Ťie ╚Öi modul ├«n care o practic─â de aproape 10 ani la Casa Paleologu
Cititorii au ocazia de a p─âtrunde ├«n universul istoriei culturale a cunoscutei cl─âdiri din strada Armeneasc─â 34, construit─â ├«n 1932 de Mihail Paleologu, bunicul patern al autorului, ┼či Emilia, cea de-a treia lui so╚Ťie, un parcurs creionat din pove╚Öti recuperate ╚Öi amintiri ale autorului.
946 16 copertaKIWI jpg
Grani╚Ťe
├Äncep├«nd cu aceast─â edi╚Ťie, deloc ├«nt├«mpl─âtor intitulat─â ÔÇ×Grani╚ŤeÔÇŁ, antologia ÔÇ×KIWIÔÇŁ (Editura Polirom, 2022) ofer─â un cuprins interna╚Ťional.
946 17 Morozov jpg
B─ârbatul care iubea femeile
C├«teva femei devin materie literar─â pur─â, ajung├«nd s─â umple cu vocea lor, cu corpul lor, cu frazele lor marea carte autofic╚Ťional─â care e via╚Ťa scriitorului protagonist.
946 17 Breazu jpg
Buletin de București
Pe MNB, scriitura muzical─â a lui Boiangiu are c├«rlig ÔÇô e un LP cu multe rico╚Öeuri tematice, s─ârind zglobiu de la una la alta.
p  21 Totintot sau marea metamorfoza, 1942 1945 jpg
Victor Brauner ÔÇô Totul ├«n tot sau marea metamorfoz─â
A╚Öezarea pe soclul tabloului a sculpturii care ├«nf─â╚Ťi╚Öeaz─â varianta tridimensional─â a unui segment din pictur─â demonstreaz─â inten╚Ťia artistului de a crea o oper─â susceptibil─â s─â sugereze un spa╚Ťiu ├«n care exteriorul (sculptura) ╚Öi interiorul (tabloul) s├«nt reunite.
comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat ├«n timp record ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â ├«n colec╚Ťia ANANSI
ÔÇ×Cea mai tainic─â amintire a oamenilorÔÇŁ de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat ├«n 2021 cu Prix Goncourt, cea mai important─â distinc╚Ťie literar─â din Fran╚Ťa, a ap─ârut recent ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â, la mai pu╚Ťin de jum─âtate de an de la anun╚Ťarea premiului ├«n Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
ÔÇ×Am vrut s─â ╚Ötergem grani╚Ťa dintre real ╚Öi virtual, dintre obiect ╚Öi reflexieÔÇŁ ÔÇô interviu cu membrii echipei H3, creatorii instala╚Ťiei ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ, prezentat─â de IQOS la Romanian Design Week
Instala╚Ťia interactiv─â ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ este realizat─â de studioul de art─â ╚Öi tehnologie H3, ├«n parteneriat cu IQOS, ╚Öi propune o experien╚Ť─â multisenzorial─â imersiv─â, prin care vizitatorii s├«nt invita╚Ťi la un proces de autocunoa╚Ötere.
Re╚Ťeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ
ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ, o poveste curajoas─â despre drepturile femeilor, inspirat─â din realit─â╚Ťile Americii de la finalul anilor ÔÇÖ60, deschide cea de-a 21-a edi╚Ťie TIFF, cu o proiec╚Ťie de Gal─â organizat─â vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ. Recital sus╚Ťinut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Varia╚Ťiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, ├«n cadrul proiectului ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ, organizat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 ÔÇ×fic╚Ťiuni despre via╚Ť─âÔÇŁ ├«n Competi╚Ťia Oficial─â TIFF 2022
12 produc╚Ťii din toat─â lumea, printre care ╚Öi dou─â filme rom├óne╚Öti, intr─â ├«n cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
ÔÇ×A fost odat─â la HollywoodÔÇŁ, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment ├«n luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansat─â miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Libr─âria Humanitas de la Ci╚Ömigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) ╚Öi s├«mb─ât─â, 4 iunie, ora 12.00, ├«n cadrul Salonului Interna╚Ťional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actri╚Ťa Maia Morgenstern, Premiul de Excelen╚Ť─â la TIFF 2022
Actri╚Ťa Maia Morgenstern va fi omagiat─â la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii ╚Öi vie╚Ťi paralele
├Än ÔÇ×╚śoferul din OzÔÇŁ se asociaz─â fericit umorul, ironia, tandre╚Ťea, caracterele hiperbolizate ╚Öi inevitabila tenta╚Ťie a parabolei socio-politice cu priz─â imediat─â.
945 16 jos Iamandi jpg
Insa╚Ťiabila nemul╚Ťumire a lui Stalin
Bol╚Öevismul a fost exportabil ╚Öi a produs rezultate ÔÇ×cvasiidenticeÔÇŁ peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
G─âsim or─â╚Öelul mic ╚Öi netulburat ├«n care toat─â lumea se cunoa╚Öte cu toat─â lumea, g─âsim jocul de putere aparent blajin ├«ntre localnici ╚Öi intru╚Öii ÔÇ×de la centruÔÇŁ, g─âsim briza u╚Öoar─â de nefericire care traverseaz─â, din direc╚Ťii diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizual─â a celei de-a 21-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urm─â de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpreteaz─â unul dintre cele mai frumoase concerte de vioar─â compuse vreodat─â
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude ╚Öi spectaculoase metode de execu╚Ťie
C─âlcarea sau strivirea de c─âtre un elefant este o metod─â de execu╚Ťie sau de tortur─â mai pu╚Ťin cunoscut─â de-a lungul istoriei, de╚Öi a fost practicat─â p├ón─â ├«n secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: art─â sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?