Durerea vindecătoare

Publicat în Dilema Veche nr. 867 din 19 - 25 noiembrie 2020
Durerea vindecătoare jpeg

● Ruxandra Novac, Alwarda, Editura Pandora M, 2020.

O spun din capul locului, Alwarda, cartea Ruxandrei Novac, este una dintre cele mai provocatoare cărți din ultimii ani. Și asta, nu doar prin valoarea ei estetică sau ideologică, ci pentru că suportă mai multe interpretări. Să începem cu sfîrșitul: „A fost o călătorie și asta, chinuită ca toate celelalte, o invazie, un raid, dar pentru oamenii tăcuți, închiși în ei, e aproape o minune că s-a întîmplat și așa. Coboară acum la rîu cu ceilalți, pe pajiștea spălată de ploaie, în luciu auriu, nu contează dacă nu e din realitate, nu e periculos, coboară” („55”). Așadar, avem de-a face cu o carte la limita imaginației. Nu spun că Ruxandra Novac a proiectat în acest volum o călătorie doar imaginară. Toposurile sînt clar definite, se pune accentul pe ele. Ceea ce vine dinspre realitate trece printr-un filtru imaginativ. Așa că lumea plăsmuită din aceste două dimensiuni contrare este una personală, una în care foarte rar se simte efortul construcției.

Cartea pare o peliculă (sau, dacă vreți, un scanner) ce înregistrează nu doar obiectele asupra cărora se produce focalizarea, ci toate reziduurile nedorite. Există și o componentă biografică trecută prin diferite filtre: „Apoi a venit adolescența și a mers pînă la un punct, foarte smooth, ca prin vanilie pe muzică, pînă cînd totul s-a inversat pentru că aveam această forță, este distrugerea sufletului nostru. […]. Apoi maturitatea, apoi, la 37, din nou adolescența”. Ființa celei ce scrie își are originea în negație. Dar nu într-o negație violentă sau provenită din epatare. E ceva mult mai subtil aici și are legătură cu o hipersensibilitate bolnăvicioasă care provine din anumite traume: „Din educație. Din brutalizare. Din control. Din atenție. Cu ochii strînși, larg deschiși, strînși, larg deschiși. Din întîlniri de celofan, aruncate pe corpuri. Din confuzia de după – care coase culorile – ceva care să te modifice, o rugăciune inversă a inimii. Din delicatețe [...]. Din atenție” („23”). Reținem de aici „rugăciunea inversă a inimii”, adică o formă de isihasm invers.

În cartea de față asistăm și la o dezintegrare a elementelor și la o reasamblare a lor în dizarmonie. Materia impură intră în întregul sistem circulator și transformă totul. În boală. Și una dintre constantele acestui volum este boala. Totul este durere, sfîșiere lăuntrică. Autoarea a învățat că „trebuie să provoci durerea undeva ca să o anulezi în altă parte”. Putem considera că această carte este prin ea însăși durerea vindecătoare, mai ales că totul emană fragilitate, nevoia permanentă de a se proteja sau a fi protejată.

Lumea Ruxandrei Novac este una post-apocaliptică, o lume în care nu a mai rămas nimic viu, nici măcar trăirea personală a celei ce călătorește dintr-un spațiu în altul, înregistrînd destrămarea lucrurilor. Poeta nu pare a fi o victimă, ci un observator. De aici și notațiile reci, aparent indiferente. Că nu e chiar așa putem observa din alte poeme în care își trădează, cu voie sau fără voie, adevărata identitate, acea identitate marcată de hipersensibilitatea de care am amintit mai sus: „În fostele vămi dintre țări instalaseră laboratoare secrete în care produceau somnul pentru diferiți oameni din lume cărora le era greu să se susțină în timpul zilei” („4 anver”). Rîndurile astea par desprinse dintr-o distopie. Unul dintre versurile care mi-au plăcut cel mai mult face parte tot din poemul citat mai sus: „Voiam o petrecere cu acțiune și apoi o petrecere cu somnifere”. De aici, bipolaritatea, discrepanța dintre diferitele stări. Indiferent dacă aceste trăiri sînt hipo sau hiper ele descriu o tulburare ce provine dintr-o singurătate dureroasă care accentuează o anumită fragilitate. Alwarda, floarea de la marginea prăpastiei, conjugată cu acest boyscouts, repetat obsesiv, induce ideea de viață trăită la limită, dincolo de bine și de rău, dincolo de viața trăită în realitate sau trăită în somnul chimic.

Multe lucruri sînt reduse la chimia lor. Viața e chimică, atingerile sînt chimice, toate asumate pentru a descrie impuritatea în sfîrșit dobîndită. Ruxandra Novac creează o lume cu totul pe dos față de cea pe care o cunoaștem. O lume a prezentului în care se întrevăd semnele apocaliptice și post-umane ale viitorului. Autoarea nu gesticulează în lumea sa, nici nu i se deslușește vreo grimasă pe chip. Trăiește într-un timp accelerat, care îi dă posibilitatea să observe toate dimensiunile temporale deodată. Scriind această carte despre durere, fragilitate și singurătate, autoarea încearcă să se vindece, să atingă un anumit punct zen, la care nu ajunge decît prin mijloace artificiale. Pe lîngă faptul că lumea ei nu seamănă cu nici o alta, ea este deschisă către toate formele posibile ale viitorului și către toate sensurile în același timp, ceea ce este, în mod clar, un semn al valorii și al mobilității creatoare.

Şerban Axinte este scriitor şi critic literar. Cea mai recentă carte publicată: My murderer’s chant and other poems (2006-2016), traducere de Ioana Miron, Editura Vinea, 2017.

AV jpg
Oameni și poze
Autoarea abordează voci narative surprinzătoare, de la intelectuali și corporatiști la gospodine cu blog de gătit, de la soții ratate bovaric la scriitori călătorind bezmetici pe șosele între lansări de carte.
p 17 2 jpg
La mîna copiilor
Garrel a furat meserie de la înaintașii lui (Chaplin, bunăoară) și a înțeles că hazul ar putea să ne ducă ceva mai aproape de adevărul negru, învăluindu-ne ca o protecție și-apoi abandonîndu-ne în ghearele sale.
957 17 Biro1 jpg
Afrobeat & folktronica
Vara aceasta festivalurile de jazz cu tradiție din zona Clujului (Jazz in the Park, Smida Jazz) plusează cu programe mai spectaculoase și expansive.
957 23 InterviuTOMAGRAPH2 jpg
Despre obiecte, umbre și imagini – interviu cu artistul vizual Ana TOMA
„Recitesc cartea de cîte ori e nevoie pînă se conturează o imagine mentală care să surprindă atmosfera volumului în ansamblu.”
956 15 Banu1 jpg
Ultima dată
Festivalurile sînt alcooluri tari. Intense, contagioase, dar și periculoase.
956 17 foto1 Ciprian Zinca jpg
„Proud Ladies”. O istorie dansată a rock-ului feminin
Rock, dans contemporan și o tușă feministă – așa s-ar putea descrie spectacolul lui Jean-Claude Gallotta.
p 21 jpg jpg
Victor Brauner – „Număr” sau „Domnul 45”
În opera brauneriană, simbioza semn-număr-cuvînt devine o constantă în elaborarea imaginilor.
955 16 sus Pdac BAS jpg
Fuga din Paradis
„Paradis” aduce la viață o lume extrem de complexă, parte a unui continent aflat pe punctul de a trece prin schimbări care se fac abia simțite, dar care urmează să-l zguduie și să-l scufunde în mîlul istoriei secolului trecut.
955 16 jos Pdac Iamandi jpeg
Der Histria-Mann
Arheologul este curatorul prin excelență al mărturiilor de altă epocă. Iar un elocvent exemplu în acest sens este cartea de amintiri recent apărută a lui Petre Alexandrescu.
p 17 jpg
La răscruce de vremuri
Frammartino lucrează greu („Il buco” este doar al treilea lungmetraj al său în mai bine de cincisprezece ani), dar cu o statornicie a crezului artistic care nu e străină nici de rezultate strălucite, nici de orbiri și manierisme.
955 17 Biro1 jpg
Post-metal feminist
Mișcarea #MeToo a avut interesante efecte colaterale, unul dintre acestea e valul de trupe dark-rock invocînd condiția magic-răzbunătoare a femeii.
33956276618 6e5b1b5348 k jpg
La plecarea lui Andrei Șora
Erai ceea ce mi s-a părut a fi primul om cu adevărat liber pe care l-am cunoscut.
Volodimir Zelenski coperta1 jpg
Un portret al lui Volodimir Zelenski – cea mai actuală biografie a liderului ucrainean apare în română
Un fragment, în exclusivitate, din prima biografie tradusă în limba română a liderului ucrainean
Valul negru1 jpg
Carte nouă la Humanitas: „Valul negru” de Kim Ghattas
„Kim Ghattas povestește ultimii 40 de ani de istorie ai Orientului Mijlociu folosind suspansul, documentele, observația directă, investigația jurnalistică.”
954 16 Cop1 jpg
Rememorări ficționale
Asistăm în acești ani la resuscitarea, redefinirea unui gen literar controversat, considerat îndeobște minor. Vorbim despre biografia romanțată.
p 17 2 jpg
Despre filmele cîștigătoare la Veneția și Berlin
„Evenimentul” este un film realist, și tocmai această opțiune a tonalității îl recomandă drept un vehicul de nădejde pentru o narațiune cu concluzie clară, dar care nu poate pretinde spre mai mult.
WhatsApp Image 2022 07 14 at 08 31 41 jpeg
Filmul documentar „Regele Mihai: Drumul către casă” va fi prezentat la secțiunea „History and Cinema” din cadrul BIFF
Ediția a XVIII-a se va desfășura în perioada 29 septembrie – 9 octombrie 2022, sub Înaltul Patronaj al Alteței sale Regale Principele Radu.
POSTER MR Op4 jpg
Musica Ricercata Festival Op. 4 – „Ramificări”
Ediția a patra a Musica Ricercata Festival, „Ramificări”, are la bază un concept dedicat păcii, provenit din descoperirea dirijorului Gabriel Bebeșelea la Napoli, opera „La foresta d’Hermanstad” („Pădurea Sibiului”).
Afis Barbu FormaDeva jpg
„Doctor Coloris Causa” – expoziție Ion Barbu la Deva
Ion Barbu e prezent cu expoziția „Doctor Coloris Causa”, pînă în data de 5 august 2022, la Galeria Națională de Artă Forma din Deva.
953 16 SUS jpg
Din Caesarea, cu dragoste
Poet fiind, Dorin Tudoran cunoaște diferențele dintre echivocul pur și simplu (periculos, pentru că indecis și flotant) și acela care pune nuanțele la locul lor.
953 16 JOS jpg
Feminităţi ilicite
Șaptesprezece scriitoare de vîrste diferite (născute între 1933 şi 1979) au fost invitate să scrie despre experienţa lor, ca femei, în comunism.
p 17 2 jpg
Despre dragoste și alți demoni
Alice Diop urmărește în film patru bărbați pe care îi întreabă despre dragoste.
953 17 Biro1 jpg
In Djent We Trust
Albumele Meshuggah se folosesc de ritmuri sfredelitoare și o voce metal lătrată pentru o poziționare comercială cît de cît coerentă măcar pentru comunitatea metal, un ambalaj ce permite prezentarea live și pentru cei mai puțin interesați de identitatea chitaristico-matematică a lui Thordendal.
Calatorie pe urmele conflictelor de langa noi jpg
Carte nouă la Humanitas: „Călătorie pe urmele conflictelor de lîngă noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, Armenia” de Sabina Fati
Vă prezentăm un fragment din „Călătorie pe urmele conflictelor de lîngă noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, Armenia” de Sabina Fati, carte apărută de curînd la Editura Humanitas, în Colecția Memorii/Jurnale. Volum cu fotografiile autoarei.

Adevarul.ro

image
Doliu în sportul românesc: Baschetbalista Alessia Maria Raiciu s-a stins în ziua în care a împlinit 18 ani
O veste cutremurătoare a apărut, astăzi, pe pagina de Facebook a Federaţiei Române de Baschet, în legătură cu o jucătoare extrem de promiţătoare.
image
Cherofobia: teama de a fi fericit sau „după bine vine rău“. Cum se manifestă, care sunt semnele
Unele persoane simt aversiune faţă fericire, fără a avea un motiv raţional pentru acest lucru. În termeni de specialitate, această formă de anxietate se numeşte „cherofobie“, iar cei afectaţi fac tot posibilul să evite sentimentul de fericire.
image
Afacerile bănoase cu o păstrăvărie şi o firmă de taximetrie, făcute de un poliţist în timpul serviciului
Fost adjunct al Poliţiei Mioveni, comisarul Marius Aioanei a făcut, timp de patru ani, numeroase afaceri bănoase în timpul serviciului, deşi acest lucru este interzis de lege. Poliţistul promova constant pe Facebook două firme deţinute de către familia sa, o păstrăvărie şi o firmă de taximetrie

HIstoria.ro

image
Predica de la Clermont: Chemarea la Prima Cruciadă
În ziua de 27 noiembrie 1095, pe câmpul din fața orașului Clermont, câteva sute de oameni așteptau să audă predica papei Urban al II-lea.
image
Frontul din Caucaz al Războiului ruso-turc din 1877-1878
Războiul din 1877-1878 este cunoscut mai ales pentru frontul din Balcani, la care au luat parte mari unități otomane, rusești și românești în principal, dar și trupe sârbești și muntenegrene.
image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemorării recente a morții voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I” a publicat pe pagina de socializare a instituției povestea inedită a raclei în care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.