Durata fatală

Publicat în Dilema Veche nr. 904 din 5 – 11 august 2021
Durata fatală jpeg

● Vlad Berariu, Cuțitul proaspăt șters, Editura Junimea, 2020.

Poezia lui Vlad Berariu (n. 2001) lasă să se întrevadă unele povești fondatoare, mai mult sau mai puțin extrase din experiența directă cu lumea. Textele sale directe, uneori alimentate de o discursivitate ce face bine întregului, funcționează și secvențial prin unele strofe puternice, sintetice: „stresul devine inexistent / cel puțin în aparență / ca un g cînd mă percheziționează / jandarmeria mă comport amabil cu ei / le răspund la întrebări despre viață / cuțitul e strălucitor las pe mîine / ce nu pot trăi maxim azi” („Life of –”). Acest poem prin care se deschide cartea are un corespondent în ultimul text al volumului. Vlad Berariu controlează bine tensiunile, creează un crescendo, poemele cresc în intensitate, la fel și cele trei secțiuni ale cărții: „Cut Me!”, „Equilibrium” și „Help Me!”.

În Cuțitul proaspăt șters există unele corespondențe între stări oarecum opuse. Inițial, poezia lui Vlad Berariu pare a fi una a autoconstrîngerilor, manifestată prin modalități de distragere a atenției de la sine. Un fel de revoltă reprimată prin orientarea privirii în altă parte. Parcursul său existențialist este legat de temperarea unor porniri de violență extremă: „fiecare tablou are colțul lui / imperfect îl dezvelești / descoperi delirul prin care / a trecut micul trup înghețat / din zăpada crestată / rezemat de scheletul / trenului nostru deraiat / dacă ești mai atent poți observa urmele / lăbuțelor unui lup singuratic / care se îndepărtează șchiopătînd” („Oceanele au mîncat Alaska”). Poetul abordează uneori totul înalt, maximalist, dar îl minează imediat prin versuri de o cu totul altă factură, care dau impresia de concluzie definitivă. Că nu e chiar așa, o demonstrează însăși evoluția graduală a poemelor.

Se poate vorbi în cazul acestei cărți despre un exercițiu de echilibru, dar tocmai lipsa lui face ca demersul poetic să înainteze, să se materializeze printr-un binom implozie-explozie. Secțiunea a doua, Equilibrium, cea mai scurtă, de altfel, este un poem în sine ce ar putea fi citat în întregime. Mă limitez la următorul fragment: „ecoul care îmi repetă fix ce nu voiam să aud / […] / în acest moment înțelegi că nu a mai scrie / nu e o slăbiciune e o chestie de voință / a nu mai scrie e o artă”. Prin scris ar ieși demonii urii de sine ce produc catastrofe interioare și exterioare. A nu mai scrie ca modalitate de a fi în echilibru pare a fi un act de trădare de sine ce are drept consecință depozitarea altor energii care conduc, din nou, la înaintarea în demersul poetic. În ciuda fragmentului citat, cartea nu este despre efortul de a scrie sau a nu scrie, ci despre un fel de a interioriza lumea exterioară după ce, în prealabil, a fost scuturată de clișee.

Strigătul de ajutor din cea de-a treia secțiune este exprimat în mai multe feluri: prin tentația crimei, prin autodistrugere, printr-un amestec de violență extremă și sensibilitate: „mîine o să-mi fac din nou curaj / o să vin în blocul tău / care pute a pișat / o să îți bat la ușă / cînd o să mă întrebi dacă / e lipsit de speranță să încerci / să-ți zic sincer că ești lipsit / de speranță doar cînd mori / și dispari subit / cînd o să mă întrebi cine sînt / îți voi răspunde eu sînt Korb’ eu sînt / omul cu un plan bun / eu sînt trandafirul decapitat” („Cupé”). Tonul și expresia frustă a poemelor din secțiunea Help Me! își au originea în explorarea prin propriul corp a realității. Dezechilibrul evident se potențează din ce în ce mai mult cu cît se insinuează o altă temă complementară: alienarea, fie ea provocată de viața de pe rețelele de socializare, fie provenită dintr-o imposibilitate de înțelegere a umanului. Val Berariu construiește poezii suple și de efect, transferă temele și obsesiile de la unele la altele, rămînînd un poet care experimentează cu propriile sale perspective asupra lucrurilor. Își iese din el pentru a cunoaște ce simt alții, trăiește viața altora instituind între indivizi raporturi de genul victimă și călău. Intervine de asemenea și mania autodefinirii: „eu sînt schimbarea subită / cînd totul devine anost / ți se-ntoarce pe dos / filtrul sepia de pe retină / care captează imperfecțiunile / [...]. / eu sînt frigul din aer / care face forma de căldură rămasă / un infern liniștitor / eu sînt dirijorul alb / care-ți controlează stimulii nervoși” („eu nu sînt tetris să umplu golurile din oameni”).

Rama acestei cărți este formată din poemele – separate de cele trei cicluri – „Life of –” și „Death of –”. Așadar întregul conținut al volumului, problematicile și temele sale obsesive se înscriu într-o anumită durată. Între viața văzută ca un interval între a sexually transmitted, terminal disease și a permanent, endless fucking vacation. În poemul de închidere, cuțitul nu mai e strălucitor, ci proaspăt șters. Cele două poeme, foarte asemănătoare între ele, sînt două posibilități de abordare și de asimilare a unei lumi corozive prin excelență.

Cuțitul proaspăt șters este o carte convingătoare, puternică și coerentă, iar debutantul Vlad Berariu, un autor care merită urmărit cu atenție.

Șerban Axinte este scriitor și critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Scrîșnetul dinților, Editura Cartier, 2021.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Mii de tineri ruși mor în războiul din Ucraina. Familia unui soldat de 18 ani ucis pe front: „Abia aștepta să se înroleze”
Moscova cheltuiește milioane de euro pentru a încerca să modeleze o nouă generație dispusă să își dea viața în serviciul militar.
image
Pericolul din prăjituri. Substanța cu aromă de unt care ne poate afecta ADN-ul
Un nou studiu a descoperit că substanțele chimice dăunătoare pentru ADN ar putea să se ascundă în dulciurile preferate.
image
Un bărbat de origine romă care a violat o fată de 12 ani scapă de pedeapsă. Instanța a decis că „face parte din cultura sa”
Un tribunal spaniol a achitat un bărbat care a violat o fetiță de 12 ani, după ce a stabilit că relația lor face parte din cultura romă, relatează Daily Mail.

HIstoria.ro

image
Efectele surprinzătoare ale prezenței ofițerilor ruși în Bucureștiul anului 1877
În cadrul Războiului ruso-turc din 1877, după declararea de Război Imperiului Otoman, trupele ruse intră în România, în drum spre Turcia. Ca urmarea a acestui fapt, Bucureștii lui 1877 sînt luați cu asalt de ofiţerii ruși, gata să-și cheltuiască banii nebunește.
image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.