„Cuvintele sînt bune conducătoare de curaj, de iluzie.”

Publicat în Dilema Veche nr. 1019 din 19 octombrie – 25 octombrie 2023
image

Adrian Alui Gheorghe & Vlad Alui Gheorghe, Mușcătura de măr. Un dialog monografic, Editura Școala Ardeleană, 2023.

Între cărțile de non-ficțiune ale optzecistului Adrian Alui Gheorghe (nu-s deloc puține sau rare, în tot felul de genuri –eseistică literară, politică și morală, dialoguri, epistolar, publicistică etc.), Mușcătura de măr e, cred, cea mai consistentă și mai eclactantă. Autorul remarcabilelor Îngerul căzut (poezie) și Urma (proză) s-a dovedit mereu un scriitor transgenerațional și rezilient, unul de cursă lungă, cum s-ar zice, adică versatil, constant și substanțial. Posteritatea prietenului Aurel Dumitrașcu, dispărut prematur în 1990, de care s-a îngrijit exemplar, la fel ca și impresionanta frescă a „Epocii de Aur” din masivul volum de corespondență Frig au fost doar cîteva din reperele care l-au menținut pe Adrian Alui Gheorghe între autorii foarte vizibili ai literaturii române contemporane. Deși arhivat ca poet în efigia generației sale, poezia n-a fost niciodată, pentru el, Ultima Thule.

Mușcătura de măr, ziceam, e o carte care-l pune din nou pe autor pe harta aparițiilor recente de luat în seamă. E vorba de un lung text în formula Q&A (sînt aproape 400 de pagini), un întins eseu autobiografic unde provocările interogative aparțin chiar fiului său, Vlad Alui Gheorghe, nimeni altul decît tînărul poet douămiist, cronicar muzical și rock singerVlad A. Gheorghiu. Acest parteneriat literar tată-fiu e inedit (nu-mi amintesc să mai existe ceva asemănător pe piața autohtonă, dar îmi amintesc, totuși, o ediție FILIT care a avut exact acest profil, la un moment dat, și unde au fost prezenți și sus-numiții) și e foarte ofertant, intelectual vorbind. 

„Fiul întreabă scurt, tatăl răspunde lung”, ar fi, pe scurt, mecanismul pe care se construiește cartea, dar nu e numai atît. Co-autorii lămuresc asta într-o notă preliminară, ea însăși un splendid text despre ideea de transmitere culturală, deopotrivă biologică și pedagogică. Reciprocitatea e subînțeleasă, anulînd distanța vîrstei și a experienței („trăim într-o epocă în care, dacă tatăl nu învață, în același timp, de la fiu, este pierdut”), iar autenticitatea celor spuse e bemolată conștient de jocurile memoriei și, evident, ale literaturii. Există „o oarecare coerență a spațiului memoriei” și „o oarecare versatilitate a adevărului”, ni se spune în prealabil, prin urmare informațiile precise alunecă pe nesimțite în zona poveștii, a discursivului, a salturilor cronologice, a analogiilor și a parantezelor relevante. 

Programat ca o sumă de răspunsuri unice ale tatălui la întrebările unice ale fiului, trimise pe e-mail o dată pe zi, între ianuarie – decembrie 2022, pe parcursul unui an întreg, deci, volumul redeschide, de fapt, autobiografia fragmentată a unui scriitor trecut deja în toate arhivele timpului său. E, mai întîi, un scriitor reprezentativ pentru generația sa și apoi e unul care a trăit o istorie complicată, foarte diferită de cea a fiului. De aici se ivește necesitatea unei transmiteri formatoare, care să faciliteze atît o aprofundare a relațiilor de familie (nu c-ar fi fost nevoie), cît și un transfer de biografeme esențiale, importante pentru înțelegerea unor fapte și atitudini bine circumscrise temporal. Ele nu întotdeauna au fost mărturisite deplin sau – cam totuna pentru un autor de literatură – n-au fost transfigurate adecvat în operă.

„Scriitorul matur”, spune cel mai în vîrstă, „a trăit o istorie cît pentru mai multe vieți, așa că nu este de neglijat calitatea de martor a acestuia”. Urmașul trebuie să cunoască, mai întîi, să afle de la sursă, am zice, apoi să-și asume libertatea de a reține, de a prelua, de a selecta și de a adapta ce crede de cuviință. Această libertate e direct proporțională cu aceea de a pune orice fel de întrebări, inclusiv întrebări incomode și aparent obraznice (despre primele experiențe erotice, de pildă, despre prima beție, despre relațiile cu Securitatea și cu apropiații cunoscuți ca informatori, despre mult clamatul cîndva statut de „disident”, de „urmărit” sau de „erou al Revoluției”). 

Lunga convorbire dintre ei nu trebuie să semene, ni se spune, cu o antologie sapiențială universal valabilă, ultimativă, eventual venită la pachet cu obligativitatea însușirii (sînt invocate, în acest sens, celebrele Învățături ale lui Neagoe Basarab către fiul său Teodosie), nu trebuie să fie un dosar de viață exemplară, un monolog sfătos și pedant, dimpotrivă, ea trebuie să se apropie de un deziderat mai degrabă socratic. Influențate de aburul nostalgic al amintirii, de dispozițiile și lecturile din momentul alcătuirii răspunsului, de relativitatea înnăscută a oricărui lucru supus timpului și morții, de subiectivitatea inerentă a intelectualului și a scriitorului profesionist care știe că orice cuvînt e tranzitiv, reflexiv și trădător, răspunsurile nu dovedesc nimic clar și definitiv. Sau, altfel spus, ele dovedesc că a trăi și a scrie sînt două vocații importante pentru un autor profesionist de literatură. De fascinantul lor spectacol te poți bucura gratuit și liber, judecățile etice sau estetice trebuie lăsate unei posterități foarte îndepărtate, de va fi cazul.

Crochiu genealogic

Sinonimă cu întinderea lui, diversitatea tematică a volumului de dialoguri e cu adevărat uluitoare și ea imită cumva în scris spontaneitatea unui taifas față către față. Sînt mulțime de subiecte la care Vlad Alui Gheorghe își provoacă avid tatăl în fiecare zi a anului 2022. Pe unele îl somează să le repete (epoca lui „cînd eram mic, îmi spuneai...”, a lui „ziceai cîndva că...” sau a lui „știu de la tine că...” impune reiterări ample), pe altele să le completeze, pe altele să le spună pentru că pur și simplu nu le știe. 

Astfel, biografia tatălui se redescoperă în cercuri concentrice, în cîmpuri de memorie intersectate și suprapuse, dar într-o mișcare mereu centrifugă, legînd fapte, întîmplări și idei în piese monolitice care se subscriu fluent întrebărilor. O fac cu o alonjă uneori lirică, alteori povestașă, uneori pur faptică, alteori cu iz de parabolă și de eveniment neverosimil în desfășurare și finalitate. Nu exagerez, unele dintre relatări, fie ele dramatice sau comice, par rupte dintr-o antologie de proză scurtă, tot așa cum unele dintre răspunsuri par microeseuri absolut pertinente. 

O enumerare aleatorie și seacă a reperelor nu acoperă deloc bogăția de conținut a secțiunilor cărții, delimitate de trecerea fiecărei luni, fiecare cu motto-ul ei: de la nașterea și copilăria în locurile eternizate de Creangă (satul Topolița, judeul Neamț, nu departe de faimoasa bojdeucă) la periplul cazon prin minele de cărbuni de la Petrila și apoi prin profesoratul minor în fundătura moldavă subîntinsă de orășele ca Tîrgu Neamț și Piatra Neamț; de la traiul ordonat de tradiții milenare într-un paradis rural devastat, la începuturile lui 1950, de război, colectivizare și comunism la cenușiul urban al blocurilor, căminelor și fabricilor industriei socialiste din 1970-1980; de la strămoși, părinți și bunici de basm la prieteni și amici de toate coloraturile morale; de la mărunta viață literară a provinciei montane, supuse cenzurii și propagandei de partid, la zgomotoasa boemă a Iașiului și a Bucureștiului de „atunci”; de la timidele debuturi publicistice în reviste școlare și primele remarcări „la centru” pînă la marile cărți proprii, la premiile naționale și la poziția de scriitor recunoscut între congeneri; de la elevul silitor și talentat la compuneri la cititorul devorator din adolescență și la mereu suspectul în ochii cerberilor politici de pretutindeni și de oricînd; de la greutățile de muncitor ici-colo, de licean la seral și de student la Litere înainte de 1989 la susținerea tezei de doctorat și la intelectualul prezent în cetate, după 1990; de la singurătatea scrisului în locuințele dintre munți la prieteniile cu cei ca Monica Lovinescu, Virgil Ierunca, Gabriel Liiceanu, H.-R. Patapievici și Părintele Iustin Pîrvu; de la destinul propriu la destinele celor din jur; de la literatura personală la literatura celorlalți. 

Și dacă ar fi să le înșir doar în cîte un cuvînt, tot nu cred că aș epuiza temele „dialogului monografic” marca Adrian și Vlad Alui Gheorghe (ei înșiși recunosc „la sfîrșit că, de fapt, am inițiat numai niște teme și nu am epuizat mai nimic”): familia, credința, politica, Revoluția, marile și micile cărți, literatura română de ieri și de azi, corectitudinea politică, alcoolul, puterea imaginației, farsele, banii, sportul, jurnalistica, călătoriile în străinătate, fricile, Platon, sexualitatea, amicii și inamicii, Eminescu, postmodernismul, reușitele și eșecurile, scriitorii sud-americani, România de dinainte și de după 1989, Internetul, conspirațiile, ideologia, generațiile culturale, moartea, biblioteca, nemurirea, colaboraționismul etc.

Din grămada de răspunsuri, selectez doar un mic fragment care, între multe altele, mi-a plăcut cu prisosință. La întrebarea „De ce scrii?”, respondentul completează în stilul său o temă redundantă, probabil singurul fir roșu al acestei cărți atît de mozaicate: „Scrisul este o religie. Așa mi-am imaginat dintotdeauna, nu cred că voi ajunge vreodată să cred că paradisul promis de această religie nu există. Mi-am imaginat scrisul ca pe tentativa cuiva, a scriitorului, de a săpa cu penița un tunel într-un munte, de a croi o cale de ieșire spre un alt orizont, spre o altă lume. Scriu dintr-un instinct de conservare, cuvintele dau consistență cărnii, trupului, visului. Scriu și din frică, cuvintele sînt bune conducătoare de curaj, de iluzie. Scrisul e și o modalitate de a te ține pe tine însuți de vorbă, ca să nu vezi cît de repede se degradează totul în jurul tău. Scrisul este și colivia mea, în care m-am simțit bine, chiar dacă mi-am pierdut libertatea de mișcare”.

Mușcătura de măr e un uriaș text-autoportret, un crochiu genealogic conturat așa cum trebuie, dinspre fiu înapoi, înspre tată. Dar el e mai ales povestea unei paradigmatice supraviețuiri în istorie și o inițiere în rolul salutar al scrisului de literatură într-o lume care nu i-a iubit nici farmecul, nici libertatea. Metafora mărului exact la asta trimite, la priveliștea aparent banală a unui fruct care întruchipează o variantă umilă a perfecțiunii, la savoarea bogată a unei mușcături pe care, deși am tot căutat-o, n-am găsit-o în altă parte. Dintr-un dialog familial, a ieșit, iată, un fel de Bildungsroman în oglindă. De savurat pe îndelete, în toate aromele lui.

Adrian G. Romila este scriitor și critic literar. Cea mai recentă carte: Acasă, departe, Editura Polirom, 2023.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.