Cultura la Centenar

Publicat în Dilema Veche nr. 775 din 27 decembrie 2018 – 9 ianuarie 2019
Cultura la Centenar jpeg

Anul Centenarului a fost, d.p.d.v. al instituţiilor culturale, în nota politicului: un dezastru. Ca şi 2017, for that matter.

Ecaterina Andronescu a revenit în această funcţie a patra oară în ciuda celor trei eşecuri majore din trecut, preluînd funcţia de la agramatul şi apărătorul plagiatorilor Liviu Pop, cel care va rămîne în istorie ca iniţiatorul reintroducerii în sistemul de învăţămînt a manualului unic, cel mai odios principiu didactic al epocii comuniste, o decizie groaznică dintr-un nesfîrșit șir de reforme începute și abandonate care au dus învăţămîntul românesc într-un mare impas. Dacă 2017 a fost, educaţional vorbind, anul manualului unic, 2018 s-a remarcat prin felul scandalos de incompetent în care manua­ lele au fost redactate şi tipărite: cu greşeli de limbă, dar, mai ales, cu erori de informaţie majore. Practic, manualul unic s-a transformat într-un manual fals. Dar nu, nu calitatea infectă a manualelor, inadecvarea programei sau pregătirea modestă şi lipsa de motivaţie a cadrelor didactice, nu acestea sînt problemele Educaţiei, ci, în opinia Ecaterinei Andronescu, orarul: pe final de an a anunţat ore suplimentare în şcoli pentru copiii care n-au ţinut pasul cu programa şcolară.

Nici la Cultură lucrurile nu stau altfel: Daniel Breaz, senatorul pesedist susţinător al Coaliţiei pentru Familie, şi-a început mandatul (preluînd „ştacheta“ de la George Ivaşcu, după un mandat bîlbîit, dar, din fericire, scurt), demonstrînd că limba română îi este la fel de străină ca şi celorlalţi semianalfabeţi din guvern, trecuţi sau prezenţi, expiraţi sau reşapaţi.

Cît despre Academie, preşedintele ei, istoricul Ioan-Aurel Pop, cel care s-a remarcat în ultimii ani prin declaraţii una mai proastă decît cealaltă, s-a întrecut pe sine anul acesta declarînd că „cei care contrapun catedrala altor construcții (instituții) nu sînt creștini și nu știu că cea mai înaltă școală și cea mai trainică sănătate nu sînt cele ale trupului, ci ale sufletului. Vindecarea odraslelor umane de ignoranța minții (întunecimea) și de bolile trupești (suferința fizică) nu se face numai în școlile instituționalizate de stat sau numai în spitalele slujite de medici, ci și în biserici“. Istoric, om de ştiinţă şi academician, Ioan-Aurel Pop face, de fapt, figura unui militant ortodoxist retrograd, a unui dogmatic susţinut politic, dovadă şi „ungerile“ cu premii dinspre instituţiile culturale finanţate de stat: Muzeul Național al Literaturii Române i-a oferit recent distincţia „Centenarul Marii Uniri“, „pentru întreaga operă dedicată națiunii și culturii române“, distincţie împărţită cu alţi academicieni de tristă amintire politică: Eugen Simion şi Răzvan Theodorescu. În ceea ce-l priveşte pe Ioan-Aurel Pop, „întreaga operă dedicată națiunii și culturii române“ este reprezentată de cărţile sale de istorie, dintre care cea tradusă anul acesta în China a apărut, cu consimţămîntul său, fără capitolul dedicat comunismului (practic, în anul Centenarului, istoria României se termină în 1947), o concesie pe care nici un istoric devotat adevărului n-ar accepta-o vreodată în nici o condiţie. Ironia amară este că Ioan-Aurel Pop şi-a republicat o carte mai veche intitulată chiar Istoria, adevărul şi miturile (Şcoala Ardeleană) şi, deşi e vorba de ediţia a treia, cartea a primit din partea revistei România literară Premiul pentru Cartea Anului 2018. Politic vorbind, totul e la schimb: premiindu-l pe Ioan-Aurel Pop (Preşedintele Academiei), Ioan Cristescu (directorul Muzeului Național al Literaturii Române) a primit, la rîndu-i, Premiul pentru Literatură „Mircea Eliade” din partea Ministerului Culturii care, la rîndul lui, finanţează şi revista România literară, care între timp l-a premiat la Cartea Anului pe Ioan-Aurel Pop cu o carte veche. Cerc închis.

Alte dezastre cultural-educaţionale. În timp ce la Piteşti, în cadrul manifestării estivale kitsch numite „Simfonia lalelelor“, copii de grădiniţă erau forţaţi să facă tumbe pe asfalt, iar alţi copii, unii cu dizabilităţi, erau puşi să defileze ca-n Epoca de Aur prin faţa agramatei Viorica Dăncilă (după sărbătorirea Centenarului, zeci de copii din judeţul Olt aveau să înnopteze în frig în Catedrala de la Alba Iulia, unul dintre ei leşinînd de foame), douăzeci de elevi ai Colegiului Naţional „Samuel von Brukenthal“ din Sibiu s-au solidarizat cu studenţii ce protestau în urma reducerii locurilor bugetate pentru licenţă, master şi grant-uri doctorale, şi au protestat tăcînd în curtea şcolii pentru un sfert de oră. După ce membrii grupului „Vă vedem“ au lăudat atitudinea liceenilor pe Facebook, Inspectoratul Școlar Sibiu a solicitat Consiliului de Administrație al colegiului să-l ancheteze pe profesorul de istorie care a iniţiat simbolicul gest civic. Directoarea colegiului, Monika Hay, a avut o atitudine demnă, corectă şi curajoasă: „Prin activitatea sa din cadrul orei de istorie, domnul profesor [un guest-professor din Elveţia – n.m.] a dorit să le demonstreze elevilor o formă de apărare a drepturilor omului și cetățeanului“. Mai mult, directoarea a subliniat că „așa-zisul protest“ al elevilor n-a fost legat de mişcarea „Vă vedem“, ci de modul de alocare a locurilor bugetate pentru licențe și masterat, multe universități din țară fiind sub-bugetate pentru anul universitar 2018-2019. Iată ce a spus şi una dintre elevele participante la infama acţiune: „Acel «profesor» este un pedagog din Elveția, care a dorit să petreacă cu noi o oră de istorie diferită de cele cu care sîntem obișnuiți, demonstrîndu-ne că democrația se poate practica, nespecificînd scopul protestului. Astfel, nu am fost manipulați. Protestul nostru poate fi privit ca un experiment social. Desigur, mulți dintre noi au privit acest «experiment» ca o ocazie de a-și exprima opinia față de situația politică.“ Pentru conformitate, iată ce prevede art. 3 din Legea 1/2011, Legea Educației Naționale, invocată la intimidare, fără s-o cunoască, chiar de Inspectoratul Școlar Sibiu în vederea sancţionării profesorului: „Idealul educațional al școlii românești constă în dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a individualității umane, în formarea personalității autonome și în asumarea unui sistem de valori necesare pentru împlinirea și dezvoltarea personală, pentru participarea cetățenească activă în societate.“ (s.m.)

La cum au arătat lucrurile în 2018, idealul şcolii româneşti este să formeze tineri cu educaţie religioasă ortodoxistă, dispuşi să facă tumbe la propriu, în cadre festive, în faţa unor politicieni corupţi şi agramaţi, care nu sînt în stare să citească numeralul compus şi care fac confuzii semantice majore între cuvintele cvasi-omofone.

Tot anul trecut, poeta Medeea Iancu a fost sancționată contra­ vențional printr-un avertisment scris de către Inspectoratul de Poliție din Botoșani după ce, pe 15 ianuarie, în cadrul Galei decernării Premiul Naţional de Poezie „Mihai Eminescu“, a citit un poem-manifest „cu conținut pornografic și feminist“ pe scena Casei Tineretului, în fața unui public alcătuit din personalități politice și culturale locale și naționale. Constrînsă de amploarea mediatică a scandalului, Medeea Iancu și-a apărat poemul „considerat vulgar“ explicîndu-i înțelesul astfel: „Am citit un manifest feminist împotriva violenţei asupra femeilor, a violatorilor și misoginismului. Am folosit în poem cîteva citate din alţi poeţi şi, din punctul meu de vedere, poezia ar trebui să aducă o schimbare pozitivă în vieţile noastre. Nu a fost împotriva oraşului Botoşani sau a imaginii lui Mihai Eminescu, a fost doar un manifest feminist care ar trebui să ridice semne de întrebare asupra violenţei care există în România.“

2018 a reprezentat şi iniţierea a două premii noi: în primăvară, Premiul Iocan pentru Cartea de Proză Scurtă a Anului (atribuit volumului Mandarina de Răzvan Petrescu, Curtea Veche, 2017) şi, pe final de an, Premiile „Sofia Nădejde“ pentru Literatură Scrisă de Femei, cu un juriu mixt (Grațiela Benga, Cosmin Ciotloș, Mihai Iovănel, Andreea Mironescu și Adriana Stan), care a nominalizat la cele patru categorii cărţi publicate în 2017-2018. Ciudăţenia (sau ironia) a venit din faptul că tocmai volumul Medeei Iancu, Delacroix este tabu: suita romînească (Cartea Românească, 2017), adică poeta declarat şi asumat feministă care a provocat cel mai mare scandal literar de gen al anului, a lipsit dintre cărţile nominalizate.

Dar despre aceste premii, despre campaniile, festivalurile şi evenimentele literare semnificative din 2018, în episodul următor.

TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul corespondenței
O cu totul altă carte față de aceea, știută tuturor, din 1978, este actuala ediție, definitivă, a „Romanului epistolar” dintre I. Negoițescu și Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te supăra, frate
„Frère et sœur” rămîne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu trăiri rezonabile – însăși lipsa de măsură a pasiunilor sfîrșește prin a fi „rezonabilă”, necesară – și morală burgheză.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album în limba maternă ce le oferă mai mult spațiu de manevră pentru poezie.

Adevarul.ro

image
Reacţii după şedinţa foto a lui Brad Pitt pentru GQ Magazine: „Arată ca un cadavru”
Desemnat în anii '90 cel mai sexy bărbat în viaţă de revista People, actorul Brad Pitt şi-a şocat fanii cu cea mai recentă şedinţă foto realizată pentru revista GQ, mai mulţi internauţi comentând că arată ca un cadavru.
image
Lacul căutat de zeci de mii de turişti pentru tratamente s-a colorat în roz. Explicaţiile cercetătorilor VIDEO
Pe lângă culoare, lacul emană şi un miros neplăcut. În fiecare an, aici vin zeci de mii de turişti la tratament. Specialiştii vin cu explicaţii.
image
CTP ne trezeşte la realitate: „Popovici? Dar de ce să mă simt mândru?“
Cristian Tudor Popescu a comentat, în stilul său caracteristic, performanţa lui David Popovici la Mondialele de nataţie, unde sportivul de 17 ani a cucerit două medalii de aur.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
În primăvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a cărui gazdă era Betty Crocker, devenită o emblemă a emisiunilor de acest gen și un idol al gospodinelor de peste Ocean. Puțină lume știa că Betty nu exista cu adevărat, ci era doar o plăsmuire a minților creatoare ale postului de radio.
image
„Uvertura” războiului austro-turc din 1715-1718
Războiul turco-venețiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut și drept Războiul Austro-Turc din 1715-1718, sau „Războiul lui Eugeniu de Savoia”, este primul din seria războaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol îi scria Elisabetei că otomanii încercaseră pe data de 28 să iasă din Plevna luptând și construind un pod peste râul Vid, în zonă desfășurându-se bătălii cumplite. Carol s-a îndreptat imediat în acea direcție, în timp ce împăratul se dusese în centrul dispozitivului.