Contemptus mundi

Publicat în Dilema Veche nr. 940 din 14 – 20 aprilie 2022
Contemptus mundi jpeg

● Dan Sociu, Porc și sentimental, înțelept și rău, cu ilustrații de Ioana Drogeanu, Editura Polirom, 2021.

„M-aș întrista să-mi fie înțeleasă prefața asta ca un manifest literar”, avertizează Dan Sociu în deschiderea celui mai recent volum al său. Înțeleasă, nu. Dar instrumentată ca atare, mă tem, n-are cum să nu fie, de vreme ce, oricît de personal, eșafodajul argumentativ e convingător, deci fertil pentru eventuale puneri în perspectivă. Despre ce e vorba? De mai bine de un deceniu, Sociu pare înclinat spre diverse forme de recurs la prozodia așa-zicînd clasică. Fie că ține de măsură și restricții numerice (mă gîndesc la acele „Sonete în alexandrini” din Poezii naive și sentimentale sau la ciclul, pînă nu demult inedit, „Spital”), fie că păstrează rima sau, mai frecvent, asonanța (ca în Uau sau în 17 poezii) – tendința e clară. Publicînd acum, sub titlul Porc și sentimental, înțelept și rău, o serie de poeme mai vechi, Sociu se decide să gloseze asupra ei.

Faptul mi se pare important pentru că pune discuția „în albie”, epurînd-o de inutile generalități. Sigur că un poet, de ieri sau de azi, poate opta pentru orice formă de expunere stilistică. În definitiv, nu există alegeri revolute: Șerban Foarță sau Ileana Mălăncioiu sau Octavian Soviany coexistă fără probleme cu Petre Stoica sau Magda Cârneci sau Dan Coman. Întrebarea e: ce anume îl poate apropia de asemenea constrîngeri metrice pe un poet calificat de critică drept minimalist și frondeur? La această chestiune particulară, Sociu răspunde de două ori mai particular, convocîndu-și experiența, și nu cine știe de presiune a tradiției literare (asta deși, cu umor deghizat, plasează, în chiar prima pagină a prefeței, o trimitere la cel de-al șaselea revisionary ratio din Anxietatea influenței). Decisivă e, spune Dan Sociu, relația cu existența, pe care un poet e dator să o exploreze cu o curiozitate alertă: „Cum iubesc (dar și urăsc) banalul lumii, pe cel mai specific posibil, viața mea, așa cum o știu, am aplicat formele fixe la tot felul de anecdote și observații cotidiene și am văzut cum se ridică viața măruntă la alt nivel, o transfigurare mistică, dar și politică, democratică, nu mai explic” etc.

Să spun că o atare dispoziție coboară, după Sociu, pînă în prima copilărie, cînd accesul la propria noastră sensibilitate e mediat de cadențe și de potriviri silabice: de aici senzația acută de familiar pe care ritmul și rima reușesc s-o suscite. Aș zice că, dacă nu e un manifest pentru o anumită punere în scenă a versului, această prefață reprezintă totuși, de la un capăt la celălalt, o declarație pe cît de freatică, pe-atît de fermă în favoarea raportului intim cu substanța realității pe care poezia îl stabilește. Departe de a fi o evadare, cum se crede adeseori profund incult, avem de-a face cu un contact nemijlocit, somatic aproape, memorabil formulat în numai cîteva cuvinte: „te culcă pe real, ca legănatul unui tren”. Tocmai această convingere, pe care Sociu o întreține de douăzeci de ani (atît au trecut de la debutul cu borcane bine legate, bani pentru încă o săptămînă), e cea care justifică întru totul actualul chip al poeziei sale. Nu o „schimbare de macaz” se petrece în Porc și sentimental..., ci un update.

De altfel, combinatorica „formelor fixe” (s-o luăm ca atare: poetul forțează sensul sintagmei, extinzînd-o la tot ce ține de inerentele restricții prozodice), folosită inconsecvent și abandonată uneori cu totul, mi se pare secundară aici. Crucial e, în schimb, efectul de priză directă. După acesta, Sociu se orientează cu predilecție: „uite și natura, astea sînt dealuri, / vorbim ceva, nimic romantic / pînă să ne întoarcem la un vin, la un ceai / nimeni nu mai are o minte romantică / nu cred că mai există așa ceva / eu care sînt poet n-am o minte romantică / deși poate că am avut / nu-mi pare rău după ea, nu mă simțeam bine / prefer ceaiul, picioarele fierbinți, zîmbetele / flori în vaze, burghezie / fără țipete-n noapte, fără chin / nici un chin, numai respirație”. E-adevărat, cu oarece îngăduință se pot stabili și-n acest poem anumite cantități ritmice, dar trebuie să admitem că, all in all, are mai multe grade de libertate decît ne-am aștepta. Mai multe, oricum decît această nostalgică și, în final, ludic-rimbaldiană proiecție: „pentru că-mi uit vîrsta de cînd sînt cu tine / apariția mea în vitrinele mate mă întristează / pe Toamnei, pe la început de toamnă, la amiază / un băiat spre toamna vieții tinerește-naintează / pentru că-mi uit vîrsta de cînd sînt cu tine / vitrinele mate oglindesc pe un altul / nu sînt eu, e celălaltul”.

Și, oricum, infinit mai multe decît cele în care Dan Sociu își îngăduie mici artificii pur și simplu tehnice și privilegiază, de pildă, rimele interne cu alură de parigmenon („toate-mi sînt străine, deși-mi par încă familiare / ca unui basarabean panoul gării Basarab”) și cu anse culturale dintre cele mai adînci. Ca, de exemplu, în „călătoria aliterativă” de la p. 81 (să aibă ea legătură, oare, cu „eternitatea iterativă” a lui Dimov?), unde „trenul spre Sandwich” apare la un rînd distanță după niște „sendvișuri cu ouă”, unde stația „Rye” rimează, omofonic, cu românescul „rai” pentru ca, peste încă un vers, s-o descoperim și într-o traducere mascată: „ce bună-i în sendviș pîinea de secară”. Tot aici, între micile diversiuni tehnice aș plasa și disoluția de accente din începutul altui poem: „zboară zilele ca zidurile-n Siria / și mi se pare că în fiecare zi plătesc chiria? / rimează bizar, dar așteaptă puțin / că-mi știu meseria”. Curios e că, și fără această repliere de tip pince-sans-rire, ceva-ceva tot s-ar fi ales: și anume, un innuendo (e drept, prea puțin cunoscut) spre bizarul versificator de secol al XIX-lea State Prudănescu, care găsea cu cale să se plîngă, el, proprietar, de moravurile contractuale ale asociaților săi: „Așa se petrec lucrurile în Europa / Și chiar în Austria / Iar nu ca căpitan Căpităneanu / Care nu mi-a plătit chiria”.

Dar, încă o dată, nu din aceste subtilități filologice derivă (aici și aiurea) excelența lui Sociu, ci, mai degrabă, din încăpățînarea de a fi una cu lumea fără să ia cele ale lumii prea în serios.

Cosmin Ciotloş este critic literar și lector la Facultatea de Litere din București. Cea mai recentă carte publicată: Cenaclul de Luni. Viața și opera, Pandora M, 2021.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

banner Iulia Albu
Iulia Albu, mesaj pentru toți romanii în preajma sărbătorilor de iarnă: „Anul acesta, de Crăciun...”
Sărbătorile de Crăciun sunt un prilej fantastic pentru majoritatea românilor de a se reuni cu familia și persoanele dragi. Cu doar câteva zile înainte, Iulia Albu vine în atenția oamenilor cu sfaturi prețioase. Despre ce este vorba, aflați din rândurile de mai jos.
Scena  mortii lui decebal Eikipedia common jpg
Ranisstorum, ultimul refugiu al regelui Decebal. Unde se afla locul plin de secrete, considerat un oraș sfânt al dacilor
După descoperirea în 1965 a unui monument funerar care oferea informații despre sfârșitul lui Decebal, înfrânt de romani, oamenii de știință au căutat noi indicii despre locul misterios numit Ranisstorum, de numele căruia se leagă moartea regelui dac.
Costică Prisecaru, în lesă cu Emilia Bejan. Captură YouTube
comisia europeana
Bugetul UE: Cine plătește și cine câștigă cel mai mult. Cum stă România
În bugetul UE, națiunile mai bogate din vestul și nordul Europei servesc în principal drept contributori neți, în timp ce membrii Europei Centrale și de Est sunt principalii beneficiari.
Biserica Sf  Nicolae din Demre Antalya Turcia și sarcofagul Sfântului Nicolae Colaj Anadolu Getty Images
Mormântul Sfântului Nicolae, care a inspirat povestea „Moș Crăciun”, descoperit sub o biserică din Turcia
În 2022, arheologii au început săpăturile sub o biserică din sudul Turciei, bănuind că acolo ar putea fi mormântul Sfântului Nicolae. Recent, eforturile lor au scos la lumină un sarcofag de calcar, despre care se crede că a adăpostit rămășițele episcopului ce a inspirat legenda lui Moș Crăciun.
image png
„Am aflat că soția mea a avut cândva o relație cu bărbatul care este acum iubitul mamei ei” - reacția bărbatului când l-a întâlnit pe fostul iubit al soției sale
Faptul că soția sa s-a iubit în trecut cu un bărbat care în prezent este iubitul mamei ei a creat o mare frustrare pentru un bărbat în vârstă de 35 de ani. Cum a reacționat când a aflat și de ce anume se teme?
dacii jpg
Originea dacilor este diferită de ceea ce învățăm la școală. O serie de ipoteze arată că erau mai degrabă celto-daci decât geto-daci
Originea etnică a dacilor rămâne și astăzi un mister. Tot mai mulți specialiști spun că geții și dacii erau, de fapt, popoare diferite, cel mult cu un fond comun. Dacii sunt atestați mult mai târziu decât geții și, în plus, ar fi rezultatul unui conglomerat tribal și etnic .
Priveliștile spectaculoase de pe pârtiile Transalpina Voineasa Foto Domeniul Schiabil Transalpina-Voineasa
Cel mai spectaculos domeniu schiabil din țară: pârtii deschise zilnic, înainte de Poiana Brașov. Surpriza sezonului
Domeniul Schiabil Transalpina-Voineasa, din județul Vâlcea, și-a deschis oficial porțile pentru un nou sezon, atrăgând pasionații de aventură pe zăpadă din toate colțurile țării. Cu pârtii deschise încă din 30 noiembrie 2024, acest paradis al sporturilor de iarnă promite experiențe de neuitat.
shutterstock 2367557395 jpg
De ce fierbe luna lui Jupiter. Noi observații ale NASA deslușește un mister vechi de 45 de ani
Nava spațială Juno a NASA a făcut noi descoperiri despre luna de foc a planeti Jupiter, Io, cel mai activ vulcanic corp din sistemul nostru solar, rezolvând o problemă ce intrigă de multă vreme oamenii de știință, relatează CNN.