Conjuraţia Eminescu (II)

Publicat în Dilema Veche nr. 461 din 13-19 decembrie 2012
Conjuraţia Eminescu (II) jpeg

ÔŚĆ Florina Ilis, Vie┼úile paralele, Editura Cartea Rom├óneasc─â, 2012. 

Infiltrarea ├«n via┼úa lui Eminescu a agen┼úilor informatori trimi┼či din viitorul comunist, pe de o parte, s─â desc├«lceasc─â firele ├«ncurcate din biografia acestuia, pe de alt─â parte, s─â ÔÇ×influen┼úeze pozitivÔÇť g├«ndirea poetului pentru o mai bun─â recuperare ┼či reorientare ideologic─â a operei sale ├«n posteritate, toat─â aceast─â intrig─â are la baz─â ideea c─â biografia poetului se prezint─â, de fapt, sub forma unor straturi de m─ârturii, documente, informa┼úii par┼úiale sau incerte, peste care timpul a ad─âugat deform─ârile mitiz─ârii ┼či dezinform─ârile ideologiei, const├«nd ├«n interpret─âri orientate, tenden┼úioase ┼či abuzive, plus teoriile conspirative legate de moartea scriitorului v─âzut ca o victim─â politic─â etc.

Biografia poetului continu─â s─â se scrie de un secol ┼či jum─âtate acoperindu-se de straturi de fic┼úiune, iar Florina Ilis nu face dec├«t s─â speculeze toat─â aceast─â arhiv─â a incertitudinii ┼či imagina┼úiei bolnave construind un scenariu de urm─ârire consemnat ├«ntr-un dosar politic ├«n limbajul ┼či dup─â toate regulile epocii comuniste. Dincolo de informatorii trimi┼či din viitor prin procedeul ÔÇ×mar┼črutiz─âriiÔÇť (care permite nu doar c─âl─âtoria ├«n timp, dar ┼či o permanent─â comunicare cu agentura-mam─â) ┼či infiltra┼úi ├«n toate locurile unde poetul c─âl─âtore┼čte, tr─âie┼čte sau este internat, se recruteaz─â (nu ┼čtim cum) ┼či personaje reale din via┼úa lui Eminescu. ├Än subsolul paginilor apar, astfel, notele unor ÔÇ×surseÔÇť a c─âror identitate este, relativ, u┼čor de ghicit: Arbore (Ion Creang─â), Iancu, Titus, Mite, Veronica, Dobrogeanul, Garabet, ┼×irianul (Ion Slavici), Jacques (Iacob Negruzzi). Florina Ilis construie┼čte toat─â aceast─â re┼úea de note, declara┼úii, m─ârturii folosind tot ce a g─âsit: scrisori, jurnale, documente, foi medicale, poeme, uneori reproduc├«nd fragmente ├«n italice, alteori rescriindu-le sub forma unui colaj de nota┼úii autentice ┼či apocrife care nu reprezint─â c├«tu┼či de pu┼úin ÔÇ×un efort dramatic de a se apropia de adev─ârÔÇť (conform prezent─ârii, destul de inadecvate, a romanului de pe coperta a patra), ci dimpotriv─â, de a ├«ngloba comentarii, informa┼úii ┼či interpret─âri de-a valma: colonelul de securitate care se ocup─â de dosar ÔÇ×a avut grij─â ca informatorii ┼či agen┼úii s─âi s─â lanseze o serie de zvonuri, astfel ├«nc├«t m─ârturiile contradictorii despre ziua de 28 iunie s─â ├«ncurce orice ├«ncercare de a afla vreodat─â adev─ârulÔÇť. De altfel, toat─â acesat─â nesf├«r┼čit─â suit─â de note, rapoarte, procese-verbale ┼či interogatorii acumuleaz─â f─âr─â a l─âmuri niciodat─â nimic. Mai mult, a┼č zice chiar c─â Florina Ilis las─â pe dinafar─â exact adev─ârul, a┼ča cum se ├«nt├«mpl─â ├«n cazul bolii ┼či mor┼úii poetului unde nebunia ┼či maniile, inclusiv sifilisul, s├«nt la loc narativ de cinste (prin reverii, halucina┼úii, schizofrenii, alien─âri ┼či alte acte ale deregl─ârii psihice), dar nu pronun┼ú─â niciodat─â, spre exemplu, termenul endocardit─â ÔÇô cauza real─â a mor┼úii poetului.

Deschis ├«ntre 1949-1951 cu titlul ÔÇ×Poetul Na┼úionalÔÇť, c├«nd Sorin Toma este desemnat s─â ÔÇ×ajustezeÔÇť poeziile neconforme cu ideologia marxist-leninist─â ├«n vederea reedit─ârii operei ┼či a celebr─ârii centenarului ├«n urma c─âruia poetul va primi titlul de membru onorific al Academiei, dosarul de supraveghere va fi redeschis ├«n perioada 1959-1971 ÔÇ×├«n scopul stabilirii atitudinii sale politice (dac─â desf─â┼čoar─â activitate du┼čm─ânoas─â ┼či ├«n ce const─â aceasta), c├«t ┼či ├«n scopul str├«ngerii de probe cu privire la activitatea poetic─â, ├«n vederea prevenirii oric─âror ac┼úiuni du┼čm─ânoaseÔÇť. Dosarul consemneaz─â ├«n data de 15 iunie 1959, ne spune o not─â de subsol, inclusiv o ac┼úiune de demascare public─â la Ateneul Rom├ón, unde poetul (nu e clar dac─â ├«n persoan─â) ÔÇ×├«┼či reafirmase statutul de mare romantic (Eu r─âm├«n ce-am fost romantic), se declarase nici mai mult nici mai pu┼úin dec├«t un ateu convins (Eu nu cred nici ├«n Iehova,/ Nici ├«n Buddha-Sakya-Muni...) ┼či, ceea ce era cel mai important, un mare rom├ón ┼či patriot. Cu toate acestea, poetul continuase s─â r─âm├«n─â ├«n aten┼úia organelor de anchet─â etc.ÔÇť. Acest moment creeaz─â confuzie: fusese poetul adus, deci sechestrat ├«n viitor, de comuni┼čti pentru a fi interogat? De ce ├«n cele 700 de pagini ale romanului acest episod este expediat ├«ntr-o singur─â fraz─â? ├Än finalul romanului e vorba de ├«nc─â o ┼čedin┼ú─â public─â la Ateneu, de data aceasta scopul fiind anchetarea mor┼úii poetului de c─âtre pre┼čedintele Tribunalului Bucure┼čti, printre inculpa┼úi num─âr├«ndu-se doctorii ┼×u┼úu ┼či Zosin. Dar chiar ┼či acum, la anchetarea propriei mor┼úi, poetul este chemat s─â depun─â m─ârturie, numai c─â nu vine pentru c─â ÔÇ×organele responsabile au constatat decesul acestuiaÔÇť. Duh! P─âi nu era mort? Nu asta era ┼či ideea? C├«nd anume au constatat ei decesul poetului? ┼×i c├«nd anume are loc aceast─â (a doua?) ┼čedin┼ú─â public─â? ┼×i cum de ├«n 1959 Eminescu fusese viu ┼či se prezentase (chiar ┼či simbolic) ├«n viitor, iar acum, nu? Recunosc c─â n-am ├«n┼úeles care este logica dup─â care func┼úioneaz─â acest scenariu narativ, pentru c─â o logic─â ar trebui s─â aib─â, altfel este doar un ghiveci fic┼úional. De altfel, o alt─â not─â de subsol comenteaz─â romanul eminescian scris de Filimon Ilea, unul dintre cei mai importan┼úi informatori ai dosarului: un ÔÇ×roman de fantezie biografic─âÔÇť a c─ârui ÔÇ×viziune auctorial─â este neclar─â, sistemul complicat de naratori provoac─â dificult─â┼úi la lectur─â, pun├«nd unele probleme deosebite (cine scrie?) etc.ÔÇť. Citim noi chiar romanul lui Filimon Ilea, personaj-informator-narator care are acelea┼či ini┼úiale cu ale autoarei de pe copert─â?

Tr─âg├«nd linie, romanul Florinei Ilis este realmente impresionant prin documentarea care a stat la baz─â, printr-o anume dexteritate cu care a integrat ┼či a mixat informa┼úii ┼či texte provenind din cele mai variate surse (dar l─âs├«nd ┼či impresia dev─âlm─â┼čiei), prin felul ├«n care ┼či-a ├«nsu┼čit, chiar dac─â mecanic, mai multe discursuri (metafizic, matematic, de critic─â literar─â, medicin─â), prin u┼čurin┼úa cu care nareaz─â neobosit (dar ┼či nep─âs─âtor) pe sute de pagini. Toate acestea vor c├«nt─âri decisiv anul viitor c├«nd se vor da marile premii literare, ┼či spun asta fiind convins c─â receptarea critic─â de la noi, neobi┼čnuit─â cu astfel de romane ┼či u┼čor impresionabil─â c├«nd e vorba de formule narative inedite, chiar dac─â folosite st├«ngaci, va fi cel pu┼úin entuziast─â. ├Än ceea ce m─â prive┼čte ├«ns─â, rareori am citit un roman de o asemenea anvergur─â mai neatr─âg─âtor literar, care s─â m─â lase mai rece ┼či care s─â-mi dea mai pu┼úin de g├«ndit. Vie┼úile paralele este genul de carte pe care nu o vei reciti niciodat─â pentru frumuse┼úea, complexitatea ┼či profunzimea ei, pentru c─â nu are a┼ča ceva, are doar o idee pe care o dezvolt─â rebarbativ ┼či redundant pe sute de pagini: un poet nebun ├«nconjurat de agen┼úi din viitor care-l supravegheaz─â complic├«ndu-i biografia. Mult mai pu┼úin ├«ndr─âzne┼ú dec├«t se prezint─â (cu adev─ârat tare ar fi fost ca Florina Ilis s─â-l fi adus pe Eminescu ├«n viitor pentru a fi anchetat sau, spre exemplu, s─â fi imaginat m─âcar una din scrisorile de amor trimise de Veronica lui Caragiale - dac─â informatorii au acces la tot, de ce nu!?), romanul are doar aparent o construc┼úie complex─â datorat─â mul┼úimii de naratori, nu are ad├«ncimi, doar confuzii, ┼či nici vreun climax: la sf├«r┼čitul c─âr┼úii nu ┼čtii mai multe dec├«t la ├«nceputul ei, pentru c─â nu s-a ├«nt├«mplat, de fapt, nimic. Monocord (deseori ai impresia c─â cite┼čti acelea┼či lucruri scrise pe acelea┼či pagini, nu exist─â o ÔÇ×geografieÔÇť interioar─â a romanului, ├«l po┼úi citi ┼či s─ârind capitolele), abuz├«nd de stilul imperfect liber (├«nc─â nu ┼čtim dac─â Florina Ilis ┼čtie s─â fac─â un dialog; dar asta oricum e boala scriitorului rom├ón), romanul acesta cu subiect at├«t de sensibil func┼úioneaz─â, de fapt, ca un mecanism ce genereaz─â la nesf├«r┼čit pagini complet lipsite de emo┼úie: poetul e doar un nebun logoreic, o caricatur─â schizofrenic─â, o marionet─â de h├«rtie debit├«nd vorbe goale, cli┼čee ┼či concepte, un personaj, ├«n general, kitschos (ÔÇ×M-au omor├«t ┼či al┼úii ┼či n-am murit. Fiindc─â s├«nt eternÔÇť), mutat de colo-colo prin ┼úar─â ┼či str─âin─âtate. Eminescu merita un roman mai pu┼úin ambi┼úios, dar cu ceva mai mult─â ├«n┼úelegere. 

TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimu╚Ťe, muzic─â ╚Öi baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana ├«nt├«i, cu un narator de v├«rsta a treia, ce graviteaz─â ├«n jurul unor teme precum nostalgia tinere╚Ťii, muzica, erotismul, totul ├«nv─âluit ├«ntr-o folie de ÔÇ×unheimlichÔÇŁ care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul coresponden╚Ťei
O cu totul alt─â carte fa╚Ť─â de aceea, ╚Ötiut─â tuturor, din 1978, este actuala edi╚Ťie, definitiv─â, a ÔÇ×Romanului epistolarÔÇŁ dintre I. Negoi╚Ťescu ╚Öi Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te sup─âra, frate
ÔÇ×Fr├Ęre et s┼ôurÔÇŁ r─âm├«ne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu tr─âiri rezonabile ÔÇô ├«ns─â╚Öi lipsa de m─âsur─â a pasiunilor sf├«r╚Öe╚Öte prin a fi ÔÇ×rezonabil─âÔÇŁ, necesar─â ÔÇô ╚Öi moral─â burghez─â.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album ├«n limba matern─â ce le ofer─â mai mult spa╚Ťiu de manevr─â pentru poezie.

Adevarul.ro

image
├Änchisoare pe via┼ú─â ├«n┬áMarea Britanie pentru ┼čoferii care produc accidente mortale. ├Än ce condi┼úii se aplic─â pedeapsa maxim─â
Marea Britanie introduce pedeapsa cu ├«nchisoarea pe via┼ú─â pentru ┼čoferii care ucid, ├«n cadrul unei ample reforme a justi┼úiei care a intrat duminic─â ├«n vigoare, potrivit informa┼úiilor publicate de BBC.
image
O t├ón─âr─â ┼či-a dorit o noapte de vis ├«n compania unui ÔÇ×Don JuanÔÇŁ. Idila s-a transformat ├«n co┼čmar
O t├ón─âr─â care credea c─â va tr─âi o noapte de vis al─âturi de un a┼ča-zis ÔÇ×Don JuanÔÇŁ s-a trezit a doua zi ca dintr-un co┼čmar. B─ârbatul a fost condamnat pentru faptele sale.
image
Imagini din patiseria Paul din mall Promenada ├«nchis─â de ANPC din cauza mizeriei ┼či a alimentelor expirate VIDEO
O echipa din Comisariatul pentru Protec┼úia Consumatorilor din Municipiul Bucure┼čti a constatat un mod defectuos ├«n desf─â┼čurarea activit─â┼úii Patiseriei/cofet─âriei Paul, care oferea spre consum produse care pot pune ├«n pericol via┼úa ┼či s─ân─âtatea consumatorilor.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
├Än prim─âvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a c─ârui gazd─â era Betty Crocker, devenit─â o emblem─â a emisiunilor de acest gen ╚Öi un idol al gospodinelor de peste Ocean. Pu╚Ťin─â lume ╚Ötia c─â Betty nu exista cu adev─ârat, ci era doar o pl─âsmuire a min╚Ťilor creatoare ale postului de radio.
image
ÔÇ×UverturaÔÇŁ r─âzboiului austro-turc din 1715-1718
R─âzboiul turco-vene╚Ťiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut ╚Öi drept R─âzboiul Austro-Turc din 1715-1718, sau ÔÇ×R─âzboiul lui Eugeniu de SavoiaÔÇŁ, este primul din seria r─âzboaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol ├«i scria Elisabetei c─â otomanii ├«ncercaser─â pe data de 28 s─â ias─â din Plevna lupt├ónd ╚Öi construind un pod peste r├óul Vid, ├«n zon─â desf─â╚Öur├óndu-se b─ât─âlii cumplite. Carol s-a ├«ndreptat imediat ├«n acea direc╚Ťie, ├«n timp ce ├«mp─âratul se dusese ├«n centrul dispozitivului.