Combinagii și vieți paralele

19 mai 2022
image

● Dan Lungu, Șoferul din Oz, Editura Polirom, 2022.

După un ocol publicistic cu o poveste pentru copiii contemporani, Dan Lungu pare a se întoarce la problematica „realistă” care l-a consacrat. Instrumentele narative sînt aceleași ca-n Fetița care se juca de-a Dumnezeu sau ca-n Pîlpîiri, de pildă, și sînt la fel de eficiente estetic, doar decupajul României de azi e altul. Și-n Șoferul din Oz se asociază fericit umorul, ironia, tandrețea, caracterele hiperbolizate și inevitabila tentație a parabolei socio-politice cu priză imediată. Avem deja – slavă Domnului! – o familie de prozatori a căror perspectivă la firul ierbii a generat o literatură gustată cu un zîmbet dulce-amar în colțul gurii. Nu cred că greșesc dacă includ în ea, la o evaluare rapidă, afini precum Florin Lăzărescu, Petru Cimpoeșu, Dan Alexe sau Răzvan Petrescu.

În Șoferul din Oz, Sergiulică e eroul care trimite în mod evident la miticul personaj al lui Frank Baum, salvatorul sufletelor tarate (deși el însuși e rezultatul unui eșec familial, un pierdut ca atîția alții în veșnica tranziție capitalistă de la noi). Boxer ratat, cu un fizic mai mult decît impozant, Sergiulică e șoferul și omul bun la toate în garda lui Boss, un interlop misterios care trăiește din aranjamente ilegale, relații profitabile și afaceri dubioase. De altfel, și Boss e tot un produs al tranziției autohtone, dar, din cauza vîrstei, e plasat cronologic mult mai în spate, undeva în negura ultimilor ani ai comunismului. Deși profund devotat stăpînului său, gata să răspundă la telefon la orice oră din noapte, să aștepte în mașină pe timp nedeterminat, să se lupte cu oricine e inamicul șefului și să se ducă oriunde e trimis, Sergiulică are propria viață secretă, propriile evadări, propriul spațiu de siguranță. E vorba de o iubită cu care visează să întemeieze cîndva o familie, să-și facă o casă undeva la țară și să iasă definitiv din interminabilele „combinații” văzute zi de zi în preajmă. De fapt, întregul roman e construit pe contrastul colorat dintre lumea imorală și violentă în care se mișcă protagonistul, ca aghiotant indispensabil al lui Boss, și cea a Oanei și a planurilor de-a rămîne cît de curînd alături de ea. Narațiunea se desfășoară ramificat, navigînd larg și sinuos prin labirintul complicat al lumii românești postdecembriste și prin posibilele ei variante de-a o aborda existențial fără capotare. Evenimentele riscante la care participă cei doi protagoniști, obsesia de-a da lovitura, de-a avea puterea, de-a intra în „lumea bună” și de-a se îmbogăți repede se izbesc de amintirile lor dureroase, de tipologiile candide ale unor cunoscuți, de scene domestice și de tot felul de interstiții duioase. Avem, de-o parte, nunți de romi terminate cu beții și bătăi crunte, povești despre dispariții și asasinate cu victime cărate pe bucăți în sacoșe, cutii misterioase descărcate din vagoane și plimbate în portbagaj, violuri, sinecuri stranii și funcții oficiale prin ministere mîncate de corupție, toate asezonate cu informații spectaculoase despre cine și cum a profitat de Revoluția din 1989. De cealaltă parte sînt episoadele din casa rurală a părinților Oanei, grija lui Sergiu pentru bunica lui invalidă, instantaneele din copilărie și scurtele proiecții imaginare cu viața fastă care va urma după ieșirea din fauna pernicioasă a „combinagiilor” de vocație.

La unele scene se rîde copios (partida de sex a lui Căpățînă cu Geanina în mașină, regăsirea inexplicabilă a lui Boss la o stînă izolată sau distribuirea aleatorie a diplomelor universitare într-un pseudo-secretariat), altele par rupte dintr-un absurd gogolian (așa-zisele atribuții de funcționar al Agenției ministeriale sau vocea „pisălogului” care analizează evoluția originală a democrației carpato-danubiene), ba unele capitole reprezintă poante extinse, cu destule replici și faze hazlii. Romanul lui Dan Lungu e, și din acest punct de vedere, unul simfonic, care alternează decorurile, tonurile, stilul, o cronică tragi-comică a prezentului nostru atît de spectaculos, o dare de seamă despre „gustul de sacîz al inutilității” și despre gîndul nebunesc de-a mai putea trăi decent vreodată în România. Totul e concentrat semnificativ în felul cum arată pompoasa Agenție de Prognoză și Dezvoltare la care Sergiulică îi ține locul lui Boss: „Agenția era compusă din trei camere la etajul doi al unei construcții din anii ’80, nu departe de hotelul în care locuiau. Pe cele patrusprezece etaje se aflau o puzderie de organizații și instituții, cu greu le-ai fi putut ține socoteala, dar lumea nu era așa de multă. Ici-colo cîte o siluetă. Dar rareori cele două lifturi, din care unul adesea stricat, se întîmpla să nu facă față. Jos, la intrare, era plin de plăci și plăcuțe, negre, aurii sau argintii, cu tot felul de denumiri, instituții de care nu auzise în viața lui. Agenții, autorități, servicii, fundații, asociații, corpuri de experți, ordine și organisme de gestiune colectivă, în fine, o întreagă junglă. Cît era coridorul de lung, pe stînga și pe dreapta, erau cabinete cu plăcuțe metalice, aurii, cu tot felul de titluri. Ei bine, la atîta amar de birouri, nu erau decît două veceuri, unul într-un capăt și altul în celălalt capăt. La cel mai apropiat de biroul lor, furtunul de scurgere de la chiuvetă era spart”. Veritabil castel kafkian, izolat, inutil și delabrat, Agenția pare o Românie în mic, prin care cetățenii beneficiari bîntuie fără rost, veșnici prizonieri ai combinagiilor și ai combinațiilor lor salvatoare.

Noul roman al lui Dan Lungu e o panoplie de lumi interconectate, într-un joc parodic de-a normalitatea. Finalul său apoteotic confirmă esența profundă a halucinației cotidiene: ea e însăși realitatea brută, una în care colcăie haotic mulțimea de vieți paralele ale personajelor, care mai de care mai greu de înțeles. Din ele, nici un șofer din Oz nu te poate scoate, oricît ai spera. Fiecare se salvează cel mult pe sine.

Adrian G. Romila este scriitor și critic literar. Cea mai recentă carte: Efectul întîrziat al pasiunilor de tinerețe, Editura Junimea, 2020.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Trucul WhatsApp pentru a afla locația unui contact fără ca acesta să știe
WhatsApp, una dintre cele mai populare aplicații de mesagerie din întreaga lume, se actualizează continuu pentru a-și îmbunătăți experiența pentru cei peste două miliarde de utilizatori activi.
image
Primul general român format la Harvard răspunde unei întrebări presante. Ce șanse mai are Ucraina să învingă Rusia EXCLUSIV
Ucraina se află într-o situație dificilă în fața unui inamic care are, aparent, resurse nelimitate. Generalul (r) Alexandru Grumaz explică, într-un interviu pentru „Adevărul”, la ce ne-am putea aștepta în perioada următoare.
image
Bijuteria istorică de pe Dunăre. Cea mai veche navă cu zbaturi din lume încă mai funcţionează VIDEO
Vasul de pasageri „Tudor Vladimirescu” a avut ca oaspeţi de seamă pe Regele Ferdinand, Regina Maria, generalul Averescu, iar în 1959, pe liderii comunişti Nikita Hruşciov şi Gheorghe Gheorghiu-Dej.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.