Cioran - șocant și enigmatic

12 mai 2011
Cioran   șocant și enigmatic jpeg

- interviu cu Ferdinand LEOPOLD -

În 1933, aflat în Germania la studii, într-o scrisoare expediată şi publicată în ţară, tînărul bursier român credea că pentru a înţelege Germania acelor zile trebuia să îndrăgeşti tot ce este exagerat. Este una dintre cele mai puţin ofensive, mai puţin şocante şi provocatoare reflecţii făcute de Cioran în cuprinsul a 25 de articole, selectate din corpusul celor circa 140 scrise pînă în 1949, traduse, antologate, însoţite şi de o postfaţă sub semnătura lui Ferdinand Leopold, apărute la editura Suhrkamp sub titlul Über Deutschland („Despre Germania“).  

În jurul unui trecut vinovat

Trecutul brun al celui despre care Peter Sloterdijk avea să afirme că este cel mai important scriitor filozof a fost luat sub lupă deja în studiul Martei Petreu, intitulat Un trecut deocheat precum şi în controversata carte Uitarea fascismului, scrisă de Alexandra Laignel-Lavastine, lucrări la care şi Ferdinand Leopold se referă în postfaţa antologiei. Pe bună dreptate, traducătorul atît de dificilelor şi explozivelor texte revendică necesitatea unui studiu ştiinţific solid al publicisticii cioraniene (care, în paranteză fie spus, este un teren minat). 

Era previzibil ca în absenţa unei contextualizări istorice corespunzătoare, a unei mai profunde cunoaşteri a realităţilor româneşti din anii ’20 şi ’30 ai secolului trecut, în absenţa unei traduceri a pătimaşei scrieri Ţara mea, şocul produs de mărturiile textuale ale nebuniei, ale rătăcirilor juvenile, ale pasagerei, dar nefastei admiraţii nutrite faţă de Hitler şi nazism – păcate de care Cioran s-a căit ulterior şi pentru care şi-a făcut mea culpa – să fie în Germania zilelor noastre mai puternic decît în Franţa ori România. Este adevărat că unele dintre textele incluse în antologia germană nu au mai fost republicate nici în România… Dar nu mai puţin adevărat este că în Republica Federală, din raţiuni istorice şi legitime imperative morale, sensibilitatea faţă de orice formă de fascism este incomparabil mai accentuată decît oriunde altundeva pe continent. Centenarul Cioran în spaţiul cultural de limbă germană marchează abia începutul unor dezbateri mai puţin encomiastice, dar nu mai puţin necesare în jurul unui trecut vinovat pe care şi publicarea cărţii „Despre Germania“ îl scoate din uitare. Ferdinand Leopold, traducătorul şi realizatorul acestui volum „antologic“, a acceptat să-mi acorde în scris răspunsuri memorabile la întrebările pe care i le-am adresat încă înaintea apariţiei oficiale, pe 12 martie, a cărţii „Despre Germania“, în librării.

Pentru început vă cer o mărturisire: ce vă apropie şi ce vă desparte de Cioran? 

Cum e şi firesc, şi nu ar putea fi altcum, de Cioran mă apropie şi mă leagă o oarecare afinitate filozofică, un anumit sentiment al vieţii, o anumită atitudine faţă de lume. Atunci cînd i-am cunoscut opera şi am început să o aprofundez, eram cufundat în studii de filozofie maha-ya-nistă şi i-am urmărit cu mare interes reflexiunile asupra teoriei vidului şi budismului în genere, ceea ce s-a prelungit într-o corespondenţă, iar apoi s-a adîncit într-o prietenie. Poate nu e inutil să amintesc amănuntul că l-am „descoperit“ pe Cioran, în urmă vreo trei decenii, prin intermediul celebrului japonolog Oscar Benl, un universitar cu adevărat universal, care-l confrunta în seminare pe Cioran cu filozoful şi misticul zen Do-gen. Ceea ce mă desparte – m-aş mărgini aici doar la constatarea că, probabil spre deosebire de Cioran, am avut avînturi sistematice, am cunoscut ispita sistemului...

Există în prezentarea volumului Über Deutschland o trimitere la interesul stîrnit în Germania, după publicarea aproape completă a operei, de aşa-numita „pată brună“ de pe vesta albă a acestui sceptic ilustru, o pată pe care actualul volum o face foarte vizibilă. Vă aşteptaţi la o receptare diferenţiată, nuanţată a acestei antologii sau la demonizarea fără drept de apel a articolelor scrise între anii 1933 şi 1935, cînd Cioran s-a aflat la studii într-o Germanie intrată sub malefica zodie a naţional-socialismului?

Nu-mi rămîne decît să sper că receptarea va fi suficient de nuanţată; în schimb, tentaţia demonizării e inerentă şi acută. Nu mulţi au răbdarea şi interesul necesar pătrunderii şi aprofundării vieţii intelectuale din România interbelică. De altfel, este şi un travaliu anevoios şi complex. Cred că, în ultimă instanţă, e nevoie şi de mult timp pentru a putea surprinde şi digera dedesubturile vîltorii intelectuale de atunci. Însă trebuie radiografiat fondul pe care au putut creşte fenomene abisale precum clocotul cioranian.

Astăzi, la un hotar al istoriei 

În ce măsură contextualizarea istorică a textelor cioraniene, bibliografia ştiinţifică a publicisticii sale din acei ani, în special a articolelor despre Germania, ar putea atenua, fără a neutraliza, caracterul radical, exploziv al acestei „moşteniri grele“? 

Contextualizarea istorică şi bibliografia ştiinţifică sînt condiţiile elementare şi indispensabile pe care un astfel de studiu istoric le presupune. Altminteri nu văd cum am putea înţelege ceea ce s-a întîmplat; adică înainte de a trage concluzii, ar trebui să urmărim de-a fir a păr şi cu luare-aminte cum era structurat contextul cultural al epocii, ceea ce, fireşte, nu e deloc lesne. Mărturisesc că unele dezvoltări sau deraieri îmi par, privite din perspectiva de azi, de-a dreptul ininteligibile, cu neputinţă de înţeles şi de explicat. Ori, în ce termeni poţi judeca ceea ce nu înţelegi?

În postfaţa antologiei pe care aţi semnat-o, menţionaţi că, spre deosebire de Nae Ionescu sau Mircea Eliade, publicistica lui Cioran nu este nemijlocit legată de evenimente politice concrete. Din lectura articolelor pe care le-aţi tradus, mi s-a părut că Cioran se foloseşte de eveniment doar ca de o platformă de decolare a ideilor sale deşi, cum afirmaţi, „nu-şi dă gîndul pe faţă“. Oare patosul stilistic care, după cum spuneţi, îi făcea discursul „seducător şi primejdios“ mai poate avea şi azi efect?

Ceea ce spuneam în postfaţă era o impresie, o sugestie. Într-adevăr, nu am aflat de la Cioran nimic din ceea ce ar trebui să ştiu pentru a-i putea judeca adecvat raţionamentele sau, mai bine zis, parafrazîndu-l pe stilistul francez, „les rages, les aveux, les anathèmes“ din tinereţe. Seducător şi primejdios e de multe ori ceea ce nu înţelegem, ceea ce nu e compatibil cu argumentul, ceea ce ne răpeşte spiritul critic, adresîndu-se altor planuri ale fiinţei decît celor raţionale. Dar tocmai acestei seducţii tînărul Cioran pare a nu-i fi putut opune serenitatea apolinică, complăcîndu-se într-un extaz dionisiac, ale cărui resorturi sînt departe de a fi complet cartografiate. Istoria culturilor ne-ar putea înlesni înţelegerea acestor ocoluri, tîrcoale, abateri, scurtcircuitări ale gîndirii şi simţirii. Arta ar fi să încercăm să devenim conştienţi că sîntem supuşi unor forţe şi impulsuri pe care nu le putem nici stăpîni, nici întrevedea fără un efort autonoetic considerabil, dar acesta trece, precum şamanul, întîi printr-un iad… Cu privire la patosul stilistic, cred că astăzi nu-şi are locul şi rostul, dar trebuie să-i dezghiocăm miezul în context istoric; dintr-o astfel de analiză minuţioasă n-am avea decît de învăţat, cu atît mai mult cu cît astăzi ne aflăm la un hotar al istoriei. Nu e niciodată inutil să pătrundem pînă în rărunchii problemelor – chiar de-ar fi să nu ne slujim de Cioran decît drept pretext.  

a consemnat Rodica BINDER  

Partea a doua a interviului va apărea în numărul viitor.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Un oraș din România se află în topul celor mai ieftine orașe din Europa de vizitat în 2024. Pe ce poziție s-a clasat
De la Lisabona până în capitala Lituaniei, în urma unei analize făcută de specialiștii englezi, a reieșit o listă cu cele mai accesibile orașe europene pentru turism de weekend, printre care se află și unul din România.
image
Păţania de groază a unor nemți. Au rămas suspendaţi cu autorulota deasupra unei prăpăstii. „Dacă făceau asta românii în Germania...“
Salvamontiştii din Neamţ, care acţionează în zona masivului Ceahlău, au dat detalii despre o misiune care i-a avut în prim-plan pe membrii unei familii germane.
image
Turist speriat de prețurile din centrul unui mare oraș din România: „E prea mult“
Restaurantele, terasele și barurile reprezintă, fără îndoială, puncte importante de atracție pentru foarte mulți turiști. Cu toate acestea, mulți dintre ei se lovesc de prețurile piperate din marile orașe ale României.

HIstoria.ro

image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.