Cartea-junglă

Publicat în Dilema Veche nr. 952 din 7 – 13 iulie 2022
image

● Alexandru N. Stermin, Căzuți din junglă. Poveștile unui explorator, Humanitas, București, 2022, 240 pag.

Avem o tradiție considerabilă în cărți de călătorie, doar că e prea puțin cunoscută, specia nu intră cu drepturi depline prin istoriile literare. O fi de vină, între altele, abaterea principială de la convențiile ficțiunii, însă nu mi-e foarte clar dacă e numai asta. De la Mihai Tican Rumano și Iuliu Popper la Dimitrie-Ghika Comănești și Emil Racoviță, de la Mircea Radu Iacoban și Eugen Pop la Sabina Fati, Ioan T. Morar și Marius Chivu, literatura română nu duce lipsă de texte despre expediții, explorări și destinații îndepărtate, ele însele fiind, prin tehnici, referințe și stil, niște texte expediționare. Nu i-am amintit aici pe clasici ca Dimitrie Golescu, Gheorghe Asachi, Ion Codru-Drăgușanu și Nicolae Filimon, de care s-a ocupat cu atîta consistență și acribie Mircea Anghelescu în două excelente studii la subiect. Cu mare potențial epic și imaginativ, cărțile despre călătorii sînt deopotrivă evocări fascinante și experimente literare la granița jurnalului, texte neconvenționale care se citesc de fiecare dată cu mare plăcere.

În genul de mai sus s-ar încadra și Căzuți din junglă. Poveștile unui explorator, a doua carte a lui Alexandru N. Stermin, dar cu un substanțial adaos speculativ și enciclopedic. Biolog cu studii de teologie, explorator și universitar cu largă cuprindere livrescă, autorul și-a deschis deja un perimetru de gen cu eseul Călătorie în jurul omului (2021). Era un volum de speculații culturale și analize general antropologice care pornea de la contactul cu jungla amazoniană braziliană și cu cea urbană din Rio de Janeiro, Los Angeles și Beijing. Simpla relatare faptică trimitea simptomatic la conjecturi totalizante, încercînd să extindă grila pur biologică de lectură a realității la concluzii cu un solid background filosofic și sociologic. Dar și acolo, ca și-n Căzuți din junglă, liantul relatării era imperativul narativ, povestea captivantă a aventurilor și inserția autoreferențială, incursiunea introspectivă și rememorarea unor momente semnificative. „Cu toate că poveștile dintre aceste coperte nu sînt doar despre junglă”, afirmă autorul, „cartea în sine este o junglă, pentru că asta duc eu în ființa mea – și voi, noi toți, cei căzuți din junglă. Nu știu de-i blestem sau binecuvîntare, dar, cînd ne întoarcem în ea, pădurea se trezește în noi. Chiar dacă izbutim să ieșim afară, ea va rămîne înăuntru, în ființa noastră, pentru totdeauna.” Ca atare, textul cărții lui Alexandru N. Stermin e un veritabil labirint epic și imaginar care imită rătăcirea prin „capilarele junglei”, sedus de mistere și de necunoscut, plecînd de la momente din copilăria rurală la bunici, inevitabil apropiată de natură, pînă la imersiunea prin jungla propriu-zisă (Brazilia), prin pădurile și țărmurile stîncoase din Siberia, Islanda, Scoția și Columbia. Cum știam deja, scopul n-a fost doar rememorarea experiențelor din sălbăticie, unde n-au lipsit pericolele, adrenalina, efortul epuizant, contemplațiile estetice, uimirile alteritare și chiar pericolul morții (provocate de mușcătura dureroasă a unui păianjen veninos). Dincolo de simpla sarcină ornitologică ce a constituit unul dintre motivele călătoriei („inelarea” unor specii de păsări exotice și urmărirea comportamentelor și a habitatelor), autorul a căutat în primul rînd evenimentul de cunoaștere, corelațiile și analogiile culturale, antropologice și religioase, într-un cuvînt, o interpretare a lumii din unghiul vieții Naturii. De aici rezultă toate incursiunile interdisciplinare din carte, toate ocolurile prin psihanaliză, genetică, creștinism, mitologie și zoologie, toate paralelele și conexiunile intelectuale atît de diverse și de captivante. Aflăm despre riscurile neatenției și ale singurătății în junglă, despre tigrii siberieni și leoparzii asiatici pe cale de dispariție, despre circulația apei și a carbonului și despre adevărurile evoluționismului darwinist, despre instinctele umane și arhetipurile jungiene, despre vrăjitorii și războinicii triburilor amazoniene, despre ontogenie, filogenie, traumă și atavism, despre prietenie, iubire, reproducere și sexualitate, despre mîntuirea animalelor, sensurile Genezei biblice și hermeneutica păunilor de pe frescele bizantine, despre ce-nseamnă să treci printr-un botez în Atlantic de la statutul de gringo la cel de carioca, despre cortex, hipocamp, oxitocină și facultatea imaginativă din teoria lui Aristotel, despre izolarea din pandemia de COVID-19, explozia simbolistică a Carnavalului de la Rio și ce-nseamnă să privești direct în ochii unui uranguntan.

Mozaicul referențial al cărții lui Alexandru N. Stermin poate părea deconcertant, dacă n-ar fi subsumat unei idei centrale: aceea că sîntem efectiv „căzuți din junglă” și că dinamica biologică și socială a junglei poate da seama de ceea ce am fost și de ceea ce am devenit, în prezent. Pînă la urmă, a spus-o deja în volumul precedent, sîntem o „specie a intervalului”, pentru care „biologicul generează culturalul, iar culturalul modelează biologicul”. Noi, oamenii, „am ajuns pe tot Pămîntul și dincolo de el, în univers, după ce am plecat din junglă; însă de fapt n-am plecat, ci am picat, am căzut dn ea, căci jungla este paradisul prim al existenței noastre. Dar, înainte să ajungem în paradis, ne-am luat ființa din acea lume a non-formelor, a preexistenței: ne-am plămădit ca formă de viață într-un ocean”.

Conceput ca o veritabilă carte-junglă (de idei, de concepte, de simboluri, de fotografii, de trimiteri culturale și mai ales de legături între toate acestea), „poveștile unui explorator” capătă dimensiunile unui inextricabil eseu despre noi și despre lumea noastră, despre tot ceea ce se naște, moare și se transformă.

Adrian G. Romila este scriitor și critic literar. Cea mai recentă carte: Efectul întîrziat al pasiunilor de tinerețe, Editura Junimea, 2020.

1026 16 impostorul webp
Impostor ca mine
Impostorul își propune să readucă la viață toate frămîntările sociale ale unei epoci, prin intermediul cîtorva personaje situate de ambele părți ale baricadei.
p 17 jpg
Joker
Aici e de găsit un oarecare merit al filmului: în secvențele în care Ridley Scott minte conștient, de dragul cinema-ului.
p 17 Audio jpg
Voci umane, voci artificiale
Am sentimentul că, în cazul tehnologiei de simulare a vocii umane, sfîrșitul jocului va veni cînd nu vei putea face diferența între vocile AI și cele umane.
1025 16 coperta corin braga jpg
Străinătăți, stranietăți și alte fantasme literare
Mi‑e greu să cred că proza lui Mircea Eliade ar putea fi înțeleasă pe deplin fără dialectica sacru‑profan.
p 17 2 jpg
Pînă la capătul drumului
Filmul vorbește despre condiția de a ajunge mereu prea tîrziu.
1025 17b cover1 jpg
Solo & solos
Curînd ne vor vizita artiști de la celălalt capăt al lumii, din Noua Zeelandă și Australia, care au acumulat cu sîrguință simpatie internațională și și-au făcut în cele din urmă curaj să ne caute și pe noi pe hartă.
image png
O călătorie narativă ajunsă la final: Asociația Heart a încheiat cu succes proiectul „Povești de familie”
Asociația Hearth are plăcerea de a anunța încheierea cu succes a proiectului cultural “Povești de familie” – o inițiativă recuperatoare și artistică
1024 16 cop1 png
Anxietatea lucrurilor definitive
Cele două cărți discutate în această pagină au în comun o anumită anxietate (aparentă sau nu) a definitivului.
1024 17 Am avut o livada foto Sabina Costinel jpg
Livezile noastre de vișini
Într-un fel sau altul, noile perspective asupra Livezii de vișini explorează răsturnarea vremurilor de care tot avem parte în ultimii ani.
Doru Covrig Doua maini,model cu roșu și negru, polimer, 17x25x18cm, 1995 jpg
Expoziție personală DORU COVRIG - sculptură mică și desene - la un an de la dispariția artistului
Doru Covrig este pentru arta contemporană un reper al sculpturii conceptuale
Poster orizontal 23 11 2023 Gianni Gagliardi Nomadic Nature jpg
„NOMADIC NATURE”: jazz cu saxofonistul spaniol GIANNI GAGLIARDI, la Sala Radio
A înregistrat peste 40 de albume, dintre care 5 ca solist, albume ce au primit aprecieri foarte bune din partea presei internaționale.
1023 16 antologia palatina cartea a v a produs galerie mare jpg
p 17 2 jpg
Bîrfoteca
Jeanne du Barry îneacă monarhia franceză în unsoarea tabloidelor.
1023 17 Kenny Garrett jpg
Jazz Syndicate Festival
Pentru un succes total însă, festivalul ar fi meritat o promovare mai extinsă.
1023 21 Iamandi coperta jpg
Adio, Europa de Est!
Aș adăuga: poate noua formă a folclorului est-european.
1022 16 donnatela jpg
Black Hole Sun
Cred că o iniţiativă a traducerii lui ar fi cu profit pentru literatura română contemporană.
p 17 2 jpg
Zeița
Și ne arată că această utopie e la îndemînă.
1022 17 The Beatles Now And Then jpg
Beatleși și Stoneși în 2023
The Rolling Stones este o formație în (plină) activitate, niciodată întreruptă, niciodată scurtcircuitată de ego-urile supraexpandate ale componenților.
1022 21 Florescu jpg
Brâncuși, Picasso: artiști, expoziții, efecte în paralelă
Dar acesta e un alt artist, un alt efect în paralel, un alt posibil subiect al unei alte expoziții „în paralelă” care va avea loc cîndva, în viitor.
Poster orizontal09 11 2023 Contemporan în România 2 jpg
„CONTEMPORAN ÎN ROMÂNIA” – seară de jazz și vernisajul expoziției „Centaur”, la Sala Radio
Prin Proiectul Cultural dorim să oferim o revelatoare experiență multimedia
1021 16 coperta jpg
„Grecia călătorește, călătorește mereu”
Grecia călătorește, călătorește mereu.
p 17 jpg
Detalii
Frumusețea filmului e inseparabilă de o stare de plutire a tuturor lucrurilor.
1021 17 cover1 jpg
Încredere
Lansările din acest an au arătat un grup în formă maximă.
1021 21 moscova inhata romania robert bishop e s crayfield editura corint istorie 01 jpg
Origini românești ale Războiului Rece
Ordinele noastre erau să ne ocupăm de naziști, dar am aflat curînd că urgia comunistă „este mai rea decît cea nazisă”, au mărturisit autorii.

Adevarul.ro

image
Motanul-vedetă de pe Muntele Ceahlău. Portocală cutreieră cabanele la 2.000 metri altitudine. „E mai tare decât caprele negre“ FOTO
Portocală, un motan botezat de turiști cu acest nume după culoarea blănii, pare că-i la el acasă pe Muntele Ceahlău, fiind întâlnit prin preajma cabanelor.
image
Pacostea care a terorizat Parisul și New York-ul „se mută” la București. „A fost un chin până au scăpat de ele”
Piața imobiliară dă semne de declin în București și în marile orașe ale țării. Pe lângă prețurile imense și problemele cauzate de lipsa finanțării bancare, cei care vor să-și cumpere un apartament riscă să se confrunte și cu o nouă problemă, greu de imaginat până de curând
image
Hagi „fierbe“: Ianis, amenințat cu excluderea de la Euro 2024! Declarațiile care nasc o situație explozivă
Selecționerul Edward Iordănescu e „mut“ după calificarea la Campionatul European. În schimb, tatăl său tocmai l-a băgat într-o situație delicată, nominalizând jucătorii care n-ar merita să fie la turneul final, date fiind situațiile lor actuale la echipele de club.

HIstoria.ro

image
Zguduitoarea dramă amoroasă din Brăila, care a captivat presa interbelică
În anii 1923-1924, numita Anny Bally din Brăila, „de o frumuseţe rară“, a încercat să se sinucidă din dragoste. În 8 noiembrie 1924, tot din amor, şi-a împuşcat iubitul, după care s-a împuşcat şi ea.
image
Importanța stației NKVD de la Londra în timpul celui de-al Doilea Război Mondial
În 1941, stația NKVD de la Londra era cea mai productivă din lume, comunicând Moscovei 7.867 de documente diplomatice și politice, 715 documente pe probleme militare, 127 referitoare la aspecte economice și 51 legate de activități sau operațiuni ale serviciilor de informații.
image
Ce a însemnat România Mare
1 Decembrie 1918 a rămas în mentalul colectiv ca data la care idealul românilor a fost îndeplinit, în fața deschizându-se o nouă etapă, aceea a conștientizării și punerii în aplicare a consecințelor ce au urmat acestui act, crearea României Mari.