Bacovia, prima „viață”

Publicat în Dilema Veche nr. 969 din 3 noiembrie – 9 noiembrie 2022
image

 Adrian Jicu, Iorgu, Editura Humanitas, 2022.

Romanul Iorgu reprezintă debutul în proză al universitarului băcăuan Adrian Jicu, cu atît mai surprinzător cu cît nimic nu anunța că autorul cîtorva studii docte despre literatura română va aborda vreodată și ficțiunea. Nu că n-am avea universitari de date recente care au cochetat cu ficțiunea și au punctat pozitiv. Căzut parcă din cer, consistent, fluent și captivant, Iorgu pare reflexia spontană a unor preocupări susținute pentru opera marelui simbolist, din care, aproape fără să-și fi propus inițial asta, a ieșit, iată, și o „viață”. 

Realizarea e importantă nu doar pentru profilul de scriitor al lui Adrian Jicu, ci mai ales pentru posteritatea lui Bacovia, din care lipsește, din cîte știu, o „viață”, între atîtea și atîtea interpretări ale operei, unele separate, altele incluse prin istorii literare, dicționare de profil sau manuale școlare. Bacovia e oricum un nume prea eclatant în evoluția poeziei românești ca să fi rămas fără o asemenea realizare. Și nu cred deloc că genul e epuizat, de la „viețile” lui G. Călinescu, Ion Bălu sau George Munteanu încoace, au dovedit-o recent „biografiile” din seria deschisă de Editura Polirom. Dar Bacovia, omul cu o existență pe cît de estompată social, pe-atît de misterioasă, chiar nu avea o „viață” și chiar cred că ea trebuia scrisă odată și-odată. A făcut-o acum Adrian Jicu și, trebuie s-o spun din start, a făcut-o absolut remarcabil.

Cîteva lucruri evită să facă autorul cu subiectul său și cred că ele sînt esențiale pentru o reușită a genului. Mai întîi, își fixează oblic eroul în narațiune, printr-un alt nume decît cel consacrat: Iorgu. E numele cu care mama sa, delicata Zoe, l-a strigat din primele luni de viață, pentru a se opune ostentativ lui „Gheorghe”, fixat de tată, mercantilul și grosolanul băcan Dimitrie Vasiliu. Această mască epică se potrivește perfect cu profilul unui poet care traversează atît de discret și de chinuit o lume mobilă și zgomotoasă, îngrămădind în numai cîțiva zeci de ani mulțime de schimbări politice, sociale, geografice și culturale. Dacă privim intervalul dintre nașterea și moartea lui Bacovia (1881-1957), înțelegem mai bine ce uriaș eon a subîntins viața acestui verlainian autentic, care a forțat atît de personal limite retorice și lexicale pentru a surprinde liric intensitatea unei existențe dramatice, total inadecvate idealurilor destinate visătorilor de profesie. 

Iorgu trece aproape pe nesimțite, împins de ceilalți (de familie, de prieteni, de varii situații fără ieșire), din viața ștearsă a provinciei moldave la cea pestriță a Capitalei, din intimitatea caldă a atmosferei domestice la plictiseala școlii, la rigoarea cazonă a liceului militar și la nebunia saloanelor din spitalele de boli nervoase, din aparenta stabilitate a unui regim monarhic cu bune perspective la două războaie devastatoare, cu radicale schimbări politice, de la pseudo-anonimatul literar înecat în alcool și depresie la brusca, incomoda și neașteptata recunoaștere națională, de la singurătatea erotică asumată la o căsătorie providențială și salvatoare, de la estetismul decadent de inspirație franceză la socialismul proletar de sorginte rusească. 

Apoi, ar fi de observat că autorul nu ficționalizează excesiv biografia doar pentru un spectacol narativ ieftin. Ținînd aproape documente mai mult sau mai puțin cunoscute, reconstituirea lui Adrian Jicu parcurge cronologic viața lui Bacovia, intrînd precaut în dialoguri, scene private sau întîmplări deja consemnate fără să riște prea mult prin invenție sau hiperbolă. Sînt păstrate cu grijă de fiecare dată limitele verosimilului, pentru că, din imperative de coerență narativă, acolo unde a fost nevoie de ficționalizare (incursiunea în apartamentul lui Macedonski, de pildă, ori anumite discuții cu cei din familie, cu prieteni sau cu amici literari, gesturi publice, domestice sau intime ale protagoniștilor, concurența cercurilor literare, atmosfera sulfuroasă de după 1945, secvențele impresionante din ultimele zile ale poetului), improvizația a fost minimă, transformînd absența certitudinilor documentare în tot atîtea realități perfect posibile în logica subiectului. 

Această precauție e prezentă și-n eventualele contextualizări ale scrierii unor poeme bacoviene („Plumb”, „Decembre”, „Singur”, „Sonet”, „Decor”, „Amurg violet”, „Seară tristă”), căci cancaneria care a generat tot felul de ipoteze generative e topită de autor în pasaje narative discret intertextuale. Ele preiau subtil tematica, imageria și gesticulația bacoviană prin inserția firească în poveste. Redesenată în culori vii, scenografia romanului se inspiră, de asemenea, din decorurile consacrate și acesta e încă un aspect remarcabil (aș zice aproape inevitabil) al reconstituirii ficționale. Background-ul vieții lui Bacovia se revarsă fascinant, ca-ntr-un clasic roman realist cu tentă retro: vestimentația și obiectele din jurul personajelor, interioarele, saloanele, birourile, beciurile și curțile, Bacăul maidanelor, al prăvăliilor, al mahalalelor, al parcurilor și al dughenelor evreiești, Bucureștiul și Iașiul Belle Époque, succesiunea anotimpurilor peste aceleași peisaje.

O „viață” a lui Bacovia a realizat Adrian Jicu în Iorgu, da, prima de la noi, dar cred că, dacă punem între paranteze biografia ficționalizată a poetului, avem de-a face în ultimă instanță cu un roman de bună calitate. Beneficiul e reciproc, și pentru posteritatea lui Bacovia, proiectat convingător cu tot cu lumea lui însoțitoare, și pentru cea a autorului care l-a abordat în acest gen atît de pretențios.

Adrian G. Romila este scriitor și critic literar. Cea mai recentă carte: Efectul întîrziat al pasiunilor de tinerețe, Editura Junimea, 2020.

Afis 9 dec Sala Radio jpg
CHRISTIAN BADEA DIRIJEAZĂ SIMFONIA „DIN LUMEA NOUĂ” LA SALA RADIO
Vineri, 9 decembrie 2022 (de la 19.00), veți asculta lucrarea compozitorului ceh în interpretareaORCHESTREI NAŢIONALE RADIO.
973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.

Adevarul.ro

image
Andreea Antonescu, supărare mare înainte de naștere. Totul are legătură cu fiica sa: „E foarte greu pentru mine“ | adevarul.ro
Deși așteaptă cu nerăbdarea aducerea pe lume a celui de-al doilea copil, Andreea Antonescu are o amărăciune în suflet. Fiica ei a ales să locuiască în SUA, alături de tatăl său, după ce s-a pronuntat divorțul dintre părinții săi.
image
Halep jubilează: Victorie mare în cazul de dopaj. Explicațiile venite pe filiera TAS | adevarul.ro
Simona Halep (31 de ani) poate răsufla ușurată după mult timp.

HIstoria.ro

image
Katiușa, „orga lui Stalin“: O revoluție în materie de artilerie autopropulsată
Adevărata revoluție în materie de artilerie autopropulsată a venit de la ruși: teribilele lansatoare multiple de rachete Katiușa.
image
Una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor
Fără îndoială, una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor a fost scoaterea de sub cenușă a orașului roman Pompeii, redus la tăcere în vara lui 79 de erupția vulcanului Vezuviu.
image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.