Bacovia, prima „viață”

Publicat în Dilema Veche nr. 969 din 3 noiembrie – 9 noiembrie 2022
image

 Adrian Jicu, Iorgu, Editura Humanitas, 2022.

Romanul Iorgu reprezintă debutul în proză al universitarului băcăuan Adrian Jicu, cu atît mai surprinzător cu cît nimic nu anunța că autorul cîtorva studii docte despre literatura română va aborda vreodată și ficțiunea. Nu că n-am avea universitari de date recente care au cochetat cu ficțiunea și au punctat pozitiv. Căzut parcă din cer, consistent, fluent și captivant, Iorgu pare reflexia spontană a unor preocupări susținute pentru opera marelui simbolist, din care, aproape fără să-și fi propus inițial asta, a ieșit, iată, și o „viață”. 

Realizarea e importantă nu doar pentru profilul de scriitor al lui Adrian Jicu, ci mai ales pentru posteritatea lui Bacovia, din care lipsește, din cîte știu, o „viață”, între atîtea și atîtea interpretări ale operei, unele separate, altele incluse prin istorii literare, dicționare de profil sau manuale școlare. Bacovia e oricum un nume prea eclatant în evoluția poeziei românești ca să fi rămas fără o asemenea realizare. Și nu cred deloc că genul e epuizat, de la „viețile” lui G. Călinescu, Ion Bălu sau George Munteanu încoace, au dovedit-o recent „biografiile” din seria deschisă de Editura Polirom. Dar Bacovia, omul cu o existență pe cît de estompată social, pe-atît de misterioasă, chiar nu avea o „viață” și chiar cred că ea trebuia scrisă odată și-odată. A făcut-o acum Adrian Jicu și, trebuie s-o spun din start, a făcut-o absolut remarcabil.

Cîteva lucruri evită să facă autorul cu subiectul său și cred că ele sînt esențiale pentru o reușită a genului. Mai întîi, își fixează oblic eroul în narațiune, printr-un alt nume decît cel consacrat: Iorgu. E numele cu care mama sa, delicata Zoe, l-a strigat din primele luni de viață, pentru a se opune ostentativ lui „Gheorghe”, fixat de tată, mercantilul și grosolanul băcan Dimitrie Vasiliu. Această mască epică se potrivește perfect cu profilul unui poet care traversează atît de discret și de chinuit o lume mobilă și zgomotoasă, îngrămădind în numai cîțiva zeci de ani mulțime de schimbări politice, sociale, geografice și culturale. Dacă privim intervalul dintre nașterea și moartea lui Bacovia (1881-1957), înțelegem mai bine ce uriaș eon a subîntins viața acestui verlainian autentic, care a forțat atît de personal limite retorice și lexicale pentru a surprinde liric intensitatea unei existențe dramatice, total inadecvate idealurilor destinate visătorilor de profesie. 

Iorgu trece aproape pe nesimțite, împins de ceilalți (de familie, de prieteni, de varii situații fără ieșire), din viața ștearsă a provinciei moldave la cea pestriță a Capitalei, din intimitatea caldă a atmosferei domestice la plictiseala școlii, la rigoarea cazonă a liceului militar și la nebunia saloanelor din spitalele de boli nervoase, din aparenta stabilitate a unui regim monarhic cu bune perspective la două războaie devastatoare, cu radicale schimbări politice, de la pseudo-anonimatul literar înecat în alcool și depresie la brusca, incomoda și neașteptata recunoaștere națională, de la singurătatea erotică asumată la o căsătorie providențială și salvatoare, de la estetismul decadent de inspirație franceză la socialismul proletar de sorginte rusească. 

Apoi, ar fi de observat că autorul nu ficționalizează excesiv biografia doar pentru un spectacol narativ ieftin. Ținînd aproape documente mai mult sau mai puțin cunoscute, reconstituirea lui Adrian Jicu parcurge cronologic viața lui Bacovia, intrînd precaut în dialoguri, scene private sau întîmplări deja consemnate fără să riște prea mult prin invenție sau hiperbolă. Sînt păstrate cu grijă de fiecare dată limitele verosimilului, pentru că, din imperative de coerență narativă, acolo unde a fost nevoie de ficționalizare (incursiunea în apartamentul lui Macedonski, de pildă, ori anumite discuții cu cei din familie, cu prieteni sau cu amici literari, gesturi publice, domestice sau intime ale protagoniștilor, concurența cercurilor literare, atmosfera sulfuroasă de după 1945, secvențele impresionante din ultimele zile ale poetului), improvizația a fost minimă, transformînd absența certitudinilor documentare în tot atîtea realități perfect posibile în logica subiectului. 

Această precauție e prezentă și-n eventualele contextualizări ale scrierii unor poeme bacoviene („Plumb”, „Decembre”, „Singur”, „Sonet”, „Decor”, „Amurg violet”, „Seară tristă”), căci cancaneria care a generat tot felul de ipoteze generative e topită de autor în pasaje narative discret intertextuale. Ele preiau subtil tematica, imageria și gesticulația bacoviană prin inserția firească în poveste. Redesenată în culori vii, scenografia romanului se inspiră, de asemenea, din decorurile consacrate și acesta e încă un aspect remarcabil (aș zice aproape inevitabil) al reconstituirii ficționale. Background-ul vieții lui Bacovia se revarsă fascinant, ca-ntr-un clasic roman realist cu tentă retro: vestimentația și obiectele din jurul personajelor, interioarele, saloanele, birourile, beciurile și curțile, Bacăul maidanelor, al prăvăliilor, al mahalalelor, al parcurilor și al dughenelor evreiești, Bucureștiul și Iașiul Belle Époque, succesiunea anotimpurilor peste aceleași peisaje.

O „viață” a lui Bacovia a realizat Adrian Jicu în Iorgu, da, prima de la noi, dar cred că, dacă punem între paranteze biografia ficționalizată a poetului, avem de-a face în ultimă instanță cu un roman de bună calitate. Beneficiul e reciproc, și pentru posteritatea lui Bacovia, proiectat convingător cu tot cu lumea lui însoțitoare, și pentru cea a autorului care l-a abordat în acest gen atît de pretențios.

Adrian G. Romila este scriitor și critic literar. Cea mai recentă carte: Efectul întîrziat al pasiunilor de tinerețe, Editura Junimea, 2020.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.