Bacovia – contemporaneitatea continuă

David TOPALĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 1011 din 24 august – 30 august 2023
image

Paul Cernat, Bacovia și Noul Regim al literaturii (Eikon, 2022).

„Nebuloasa din Bacău” surprinde nu doar prin specificul poeziei, ci mai ales prin mania (încă) neîntreruptă a receptării. Despre Bacovia se scrie de mai bine de o sută de ani, iar aria interpretărilor este în continuă, ba chiar accelerată expansiune, ca un (micro)cosmos cultural. Cum poate opera unui scriitor inițial minor și care a publicat atît de sporadic și parcimonios să reprezinte nu doar o sursă inepuizabilă de interpretare, dar, în cele din urmă, și o enigmă nerezolvabilă? De-a lungul anilor, Bacovia a „fost”, pe rînd, simbolist, decadent, nihilist, anarhist, (anti)comunist, proto-dadaist și post-dadaist, premodernist, modernist și postmodernist, post-romantic și retro-romantic, anti-simbolist și post-simbolist, realist și anti-realist, existențialist, anti-teoretician – totuși atrăgînd după sine o legiune de teoreticieni. 

În tot acest haos hermeneutic, cartea lui Paul Cernat, Bacovia și Noul Regim al literaturii (Eikon, 2022), reușește performanța de a umple un gol în studiile bacoviene. Cum așa? Nefiind „doar altă cărămidă din zidul interpretării” lui Bacovia, ci „scanînd” zidul însuși. Înainte de a spune ceva despre Bacovia, Cernat îi contorizează receptarea critică într-o manieră fără precedent, fiind poate prima tentativă de a-i sistematiza aproape exhaustiv istoria receptării – de la presa literară contemporană și posterioară autorului la studiile literare, monografice și nu numai, pînă la interviuri recente cu scriitori tineri, nici o piatră nu e lăsată neîntoarsă –, inclusiv descendențele culturale bacoviene, de la epigoni, urmași și imitatori la artiști rock, metal ori (t)rap care s-au folosit de Bacovia în piesele lor.

Nu doar o scanare a landscape-ului hermeneutic realizează cartea lui Cernat, ci și o reglare a constantelor critice. De exemplu, critică bagatelizarea socialismului bacovian de către interpreții ultimelor trei decenii, demonstrînd din nou stîngismul nu doar politic, dar mai ales literar și estetic al poetului. În plus, cartea propune o serie de dihotomii relevante pentru analiza lui Bacovia (dincolo de abrazivul tînărul vs. bătrînul Bacovia), care ar trebui utilizate de acum în studiile din domeniu. Iată cîteva: Bacovia „mutantul” (în sensul colocvial al termenului) vs. Bacovia „mutantul genetic literar” (în sensul primar, biologic al cuvîntului); minimalismul bacovian decadent vs. minimalismul bacovian contingent; Bacovia persoana vs. Bacovia persona; poezia elementară vs. poezia elementelor; regimul vechi al literaturii vs. regimul nou. Avem, totuși, și o sumedenie de originalități hermeneutice, de chei interpretative care nu au mai fost identificate ori menționate pînă acum: succesiunea de replici din Dialog/Dialog de iarnă ca imitație a actului sexual, oftatul final fiind un (post)orgasm; prezența celor patru elemente presocratice în poemul În margini; ipostaza de Joker a lui B. ș.a. Bacovia e foarte citabil. Majoritatea cărților scrise despre el îi citează abundent, dacă nu chiar exhaustiv, opera. Același lucru se întîmplă și aici. Avem, totuși, o sistematizare eficientă a corpusului de texte, care nu doar răsfiră opera lui Bacovia în mini-eseuri lăbărțate semantic, nici nu o folosește în sens strict „juridic”, doar pentru a demonstra o poziție, ci o ordonează pragmatic în funcție de tip(ar)ul de bacovianism pe care îl explorează. 

Stilistic, cartea e un hibrid foarte potent din punct de vedere discursiv, combinînd cu succes discursul de tip academic cu cel jurnalistic, eseistic sau chiar „de tip online”.

Există un detaliu pe care Paul Cernat l-a omis, în legătură cu volumul de debut al lui Bacovia, Plumb (1916), dar care se pliază perfect pe structura și argumentația cărții. Ipoteza sa fundamentală este tranziția antitetică între receptarea veche și cea nouă a lui Bacovia. Dacă inițial Plumb era considerat apoteoza operei, restul fiind o involuție ce a culminat cu Stanțe burgheze, ulterior critica s-a îndreptat treptat către o poziție diametral opusă, identificînd în opera lui Bacovia o evoluție în calitate și originalitate ce a culminat cu „autenticul” Bacovia, cel din Stanțe burgheze. Or, printr-o optică panoramică, se poate constata că Plumb (1916) reprezintă miniatura întregii cariere literare bacoviene. În volumul de debut (care, apropo, însuma texte scrise și editate pe parcursul a cel puțin două decenii), nu îl avem doar pe „primul Bacovia”, ci pe „întregul Bacovia”, cel care a evoluat editorial pe parcursul următoarelor decenii; deși inițial în Plumb poetul e livresc, „contemporan contemporanilor săi”, simbolist, decadent, pe parcursul volumului va evolua treptat într-un Bacovia (în)frînt, dezaxat, care-și pierde coerența tematică și stilistică, căruia i se diminuează încet-încet virtuozitatea prozodică pînă la anihilare. E un contrast izbitor între primul poem din Plumb și ultimul; contrast miniatural, reprezentativ și profetic pentru întreaga carieră ulterioară a scriitorului. Nu doar „profețiile politice” i s-au împlinit, ci și cele literare.

David Topală este doctorand la Facultatea de  Litere, Universitatea din București.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.