Autobiografie: „Povestea Casei Paleologu”, un eseu despre educație

28 mai 2022
image

Editura Fundației Paleologu a publicat recent un nou volum Povestea Casei Paleologu, o autobiografie intelectuală semnată de Theodor Paleologu și, totodată, un eseu despre educație și un manifest pentru inițiativele independente în acest domeniu vital:

<<Ospețele cercului celui mai apropiat de prieteni ai tatălui meu sînt, fără îndoială, un element fundamental al formației mele intelectuale și morale, un fel de propedeutică la cultura banchetului filozofic în antichitatea greco‑romană. Ele se situau undeva la mijloc între Banchetul lui Platon și Banchetul lui Xenofon: membrii Orientului nu țineau pe rînd discursuri ca la Platon și nici nu recurgeau la serviciile unui muzician sau ale unei dansatoare precum la Xenofon. În schimb, acesta din urmă formulează în modul cel mai precis spiritul care prezida și la simpozioanele noastre: „și astfel amestecau ei glumele cu chestiunile serioase“ („they mixed the playful and the serious“ în traducerea engleză). Pe Xenofon Noica îl considera un cap pătrat fără „acces la idee“, opunîndu‑l geniului platonic. Avea Noica această marotă de a gîndi în alternative: Platon sau Xenofon, Hegel sau Goethe, Eminescu sau Caragiale, iar în interiorul operei platoniciene Republica sau Phaidon. Pentru Xenofon am o imensă admirație și mă fascinează extraordinara varietate a operei sale: dialoguri filozofice – cu Socrate în rol principal, dar și cu poetul Simonide în genialul dialog despre tiranie –, amintiri despre Socrate, amintiri personale despre expediția din Persia, o istorie a Greciei care o continuă pe a lui Tucidide, biografia idealizată a lui Cirus cel Mare ca manual de leadership militar și politic, tratate diverse despre călărie, vînătoare, militărie și finanțe publice. La Boston College, unde am fost lector de franceză timp de un an, am beneficiat de cursurile despre Xenofon ale lui Christopher Bruell, unul dintre cei mai buni specialiști în materie, el însuși discipol al lui Leo Strauss, cel care a contribuit ca nimeni altul la renașterea cauzei xenofoniene.

Influența lui Noica asupra Casei Paleologu nu e mai puțin determinantă. Asupra lui tata, în primul rînd, deci evident și asupra mea. Așadar, influență indirectă în bună măsură, cu atît mai mult cu cît toată lumea vorbea despre Noica. Și Despărțirea de Noica și Jurnalul de la Păltiniș au stîrnit valuri cît casa, nenumărate discuții, polemici și pasiuni. Ori, eu am crescut în mijlocul acestui maelstrom intelectual. Pe Noica îl văzusem foarte des pe vremea cînd stăteam în Drumul Taberei, unde eram practic vecini, dar mult mai rar de cînd ne‑am mutat în strada Armenească, adică de cînd s‑a trezit interesul meu pentru filozofie. Amintirile mele cele mai pregnante cu Noica sînt cele din copilărie. O dată a venit, de pildă, la pomul de Crăciun, era tare încîntat de vărzările făcute de mama, iar eu mă jucam pe jos, așa că am putut vedea de aproape ghetrele pe care le purta. Pare un detaliu anodin, dar Noica purta ghetre, excelent simbol al deliberatei sale atemporalități și inadecvări la lumea din jur. Altă dată m‑a luat tata la Noica acasă, iar eu mă jucam cu o mingiuță, care a intrat sub o comodă și nu mai reușeam să o scot de acolo. M‑aș fi așteptat poate să se pună și cei doi filozofi în patru labe și să‑mi vină în ajutor, dar ei aveau lucruri serioase de discutat. Pe bună dreptate. Tot atunci sau altă dată am revenit de la Noica devorat de țînțari, pentru că lăsase geamul deschis. Nici cînd mergeam cu tata la parcul Moghioroș nu manifesta mai multă simpatie pentru dorința mea de‑a ajunge cît mai repede la leagăn, tobogan, carusel și balansoar. Îi sînt recunoscător pentru aceste lecții voluntare sau involuntare de temperanță și răbdare. Are Proust un personaj, un intelectual evreu, Albert Bloch, care declară că habar n‑are ce vreme e afară și dacă plouă sau nu: „Je vis si résolument en dehors des contingences physiques que les sens ne prennent pas la peine de me les notifier.“ Așa e și Noica, zicea tata jumate în glumă, jumate în serios.

Noica a pus însă, într‑un anume sens, prima piatră la baza Casei Paleologu. La botez a adus un cadou cu valoare simbolică extraordinară: o piatră de pe Acropola din Atena. Am păstrat‑o cu sfințenie. Mai exact, a stat întotdeauna în același loc, pe comoda din camera părinților. Dar nu uit niciodată că mi‑a fost astfel încredințată o ștafetă. Ștafetă nu înseamnă însă imitație. Casa Paleologu nu seamănă cu „școala“ de la Păltiniș. Nici nu‑mi trece prin cap să mă compar cu Noica. El era în felul lui un geniu, eu poate doar „genial“ în sensul banalizat al cuvîntului, folosit, de pildă, în expresia „il est genial comme prof“: asta‑i, de fapt, tot ce‑mi doresc să se spună despre mine. El era un filozof care ambiționa crearea unui sistem propriu, eu doar un bun profesor de istoria filozofiei și, eventual,un filozof în sensul antic al adoptării unui anumit mod de viață; și nici asta nu‑mi iese întotdeauna. Aici intervine, de asemenea, o diferență de punct de vedere asupra filozofiei înseși. Pentru Noica filozofia este în mod fundamental încercarea de a gîndi Unul și Multiplul. Știu, „that is the question“, dar pe mine mă interesează în principal multiplul. De aici vine diversitatea preocupărilor mele, pe care Noica le‑ar fi găsit probabil futile sau în orice caz secundare. Ca și tata, sînt categoric un Montaignian eclectic. În plus, mai sînt diferențele de context. Noica a făcut maximum de ce se putea face în comunism. „Școala“ de la Păltiniș era o adunare informală de intelectuali remarcabili care se adunau în jurul unui maestru care‑i punea la treabă. Așa s‑au născut excelente proiecte precum traducerile din Platon sau Heidegger. Casa Paleologu este o întreprindere privată care are, evident, și o component comercială. Lipsa de libertate din comunism avea avantajul deplinei siguranțe: Noica era pensionar și discipolii săi lucrau cu toții la stat. Noi însă sîntem ca pe bicicletă: dacă te oprești, cazi. Asta ne obligă într‑o anumită măsură să răspundem cerințelor pieței: fără compromisuri, desigur, menținînd un standard foarte ridicat din punct de vedere intelectual și academic, dar mereu atenți la ce îi poate interesa pe cursanții noștri actuali sau potențiali. Pentru mine este o binevenită și constantă provocare. De aici vine și caracterul eminamente accesibil al cursurilor noastre. Nu e nevoie să știi nimic anume dinainte, ci doar să ai dorința de a învăța. Nu întîmplător s‑a dus Noica în vîrf de munte, iar eu îmi țin prăvălia în centrul Bucureștiului după modelul lui Zenon și al urmașilor săi, care își adunau discipolii în centrul Atenei, în Stoa Poikile, porticul pictat din Agora.>>

Cartea Povestea Casei Paleologu poate fi achiziționată folosind următorul link: https://paleologu.com/ro/editura/carti-aparute

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.